"Mishandelde" paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

Re: "Mishandelde" paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:48

RianneH schreef:
Moeder endochters komen direct van manege af en kopen paard. Paard moet naar de tandarts, maar wordt direct de dag erna 2 uren met bit dressuur (lees, krulletje trekken) gereden. Tja, dat vind ik wel mishandeling.

Krulletje trekken is nooit goed.Maar als een paard door de tandarts enkel bijgeveild is,is er toch geen enkel probleem om de volgende dag gewoon met bit dressuur te rijden!!

Ik werk op een fokkerij,en bij ons gebeurd er de eerste 3,5 jaar niets met de jonge paarden,enkel het hoognodige zoals smid en ontwormen.Ze worden dan met de lasso gevangen en indien nodig gesedeerd.Het gaat er niet altijd even zachtaardig aan toe,en de ideale manier is het niet,dat weet ik ook,maar...

Als ze op 3,5 zadelmak gemaakt worden is 99% binnen een paar maanden braaf:licht aangereden,borstelen,afspuiten,bekappen,...zelden één die écht problemen blijft maken.En als er al eentje is die moeilijk blijft doen is het vaak één die later bijgekomen is en als jong paard al rotverwend werd(en bijna mishandeld moet worden om een beetje respect bij te brengen.

Ik ben dan ook van mening dat er dikwijls véél te snel "mishandeling" geroepen word(en in andere gevallen veel te laat).

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:52

Ik denk dat de meeste mensen hier onder mishandeld zijn, ook verwaarlozing bedoelen..want ja, weet zeker dat die er heel veel zijn..maar ik denk ook dat het soms wat overtrokken is, of een andere verzorging dan diegene zn paard zelf zou geven en dus de stempel 'mishandeld(dus verwaarloosd) eraan geeft.
Voor de één betekend mishandeld iets zwaarder dan voor de ander..ik vind onder mishandeling, de echte fysieke mishandeling staan, verwaarlozing en nalatigheid. Breed dus..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:17

Mijn pony is niet mishandeld qua slaan en schoppen, maar is flink verwaarloosd en heeft in zijn jeugd alleen gestaan in een modderhoekje van 5 x 5 meter, zonder vriendjes, geen aandacht, niets. Daarvan heeft hij nu nog een achterstand in zijn benen (komt wel goed, maar duurt langer als bij andere paarden) en hij kon ik het begin ook moeilijk vriendjes worden met mijn andere paardje.
Nu zijn die 2 wel echte vrienden, maar sommige dingen zijn er nog niet uit. Hij vertrouwd geen andere mensen (nee, geen pennypraat), heeft heel veel aandacht nodig, etc. Maar het is echt mijn beste vriend geworden.
Ik vind dit persoonlijk toch ook wel onder 'mishandeling' vallen. Meer in zijn koppie dan lichamelijk.

Verder is het mij niet echt opgevallen, mensen met 'mishandelde' paarden, ik ga er eens op letten Ja

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:23

Mijn pony is vroeger inderdaad mishandeld. Ze is geslagen, ze is geschopt, ze is verwaarloost. Ik heb foto's die het bewijzen. Mijn meisje die daar in een blubzooi staat met mok tot aan d'r knieën, een infectie aan haar rechterachterbeen wat bijna haar leven kostte. Ja, dus de mijne is mishandeld.

Ik zie inderdaad wel veel vaker op bokt mishandelde paarden tegen komen. Maar ik merk ook dat iedereen tegenwoordig een paard wilt hebben, terwijl ze daar niet genoeg kennis over hebben. Die paarden hebben het dan ook niet goed. Dus ik denk dat ten opzichte van vroeger, niet echt minder gevallen zijn van mishandeling.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:28

Nee ik zie "naturals" niet als het probleem, geloof zelfs heel goed dat degene die weten wat ze doen (!) een hele goede band hebben met hun paard. Maar volgens mij verlaagt het ook voor sommigen de drempel om iets mishandeling te noemen.
Als ik naast iemand ga staan die een tienwekenplan grondwerk heeft opgesteld om haar paard het bijten af te leren, terwijl ik er voor kies om 1 duidelijke mep uit te delen, gaat dat in de ogen van een toeschouwer al een stuk sneller zielig eruit zien.
Maar eigenlijk nog niet direct dat, ook jonge meisjes roepen volgens mij veel sneller-onterecht- dat een paard mishandelt wordt. Toen ik 12 was, vond ik het not done dat een paard een tik kreeg. Je mocht hooguit 'foei!' roepen. Had ik toen geweten dat de vorige eigenaar van mijn pony haar wel eens een mep gaf, dan had ik ook geroepen 'en mijn pony werd bij de vorige eigenaar mishandelt!' Haha! .

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 00:41

Wat valt er onder mishandeling vraag ik me dan af. Als ik een paard een rotschop geef omdat ie bijvoorbeeld het lef heeft naar me te steigeren of te happen, en het daarmee dus meteen afleert, is dat volgens mij geen mishandeling. Paarden zijn onderling ook echt niet altijd lief en geven elkaar ook een rotschop of flinke hap als er eentje iets verkeerds doet in de ogen van de leider, waarom zou ik dan moeten fluisteren dat ie echt niet lief is?

Ik kijk goed naar het gedrag van paarden in de kudde en gedraag me net als de leider in de kudde. Dus krijgen ze een trap van me als ze gewoon niet luisteren (doet de leider ook, echt waar!). Dat kan je mishandelen noemen, maar dan is het toch vreemd dat er geen paard is dat bang van me is en dat de hele kudde gewoon aan komt lopen voor een knuffel als ik langs loop. Wel gaan ze netjes aan de kant voor me als ik in de wei kom. Heb ook nooit problemen met vangen, en paai ze niet met snoep of ander vreetwerk. En vinden mijn stalgenoten dat ik zo leuk met ze om ga, ook met de lastigere exemplaren.

Roepen dat je paard mishandeld is is in veel gevallen (niet alle, er worden echt paarden mishandeld!!!) een goedpraten van eigen fouten of extreme angst iets verkeerds te doen in de ogen van anderen. Juist een echt mishandeld paard heeft hele strakke leiding nodig waarbij ja ja is en nee nee is.

Als je echter een paard hebt dat echt mishandeld is, dan merk je dat meteen. Dan is het inderdaad heel moeilijk om een vertrouwensband op te bouwen. Al heb ik manegeponietjes gezien die in beslag genomen waren geweest door de LID, en op de manege prima gedijden, met een gebruiksaanwijzing dat wel. En andere paarden die nooit mishandeld of verwaarloosd waren maar gewoon enorme secreten waren van zichzelf (en deels door teveel verwend te worden).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 00:47

Ja er lopen veel mishandelde paarden rond, volgens veel eigenaren...
Natuurlijk kan een paard 'mishandeld' zijn... en dan ga ik niet eens in op de betekening van het mishandelen.
(Voor de een is dat een paard echt lichamelijk mishandelen, voor de ander is dat een paard 23/7 op stal houden)

Maar heel vaal (te vaak Huilen van het lachen ) zie ik dat de eraan voorafgaande "mishandeling" als excuus wordt gebruikt om ongewenst gedrag van een paard te verklaren... zonder dat de ruiter het bij zijn eigen tekortkomingen zoekt Knipoog Tsja... dat is natuurlijk confronterend Haha! Zo lopen er bij mij op stal al iets van 10 mishandelde excemplaren rond Huilen van het lachen

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 00:48

Ik heb tot nog toe geen mishandeld paard gehad, al wel aan gedacht om 1 te kopen maar de eigenaars willen er geen afstand van doen. Zelf heb ik niet echt het lef om de dierenbescherming te bellen uit vrees dat ze zich enerzijds vreken op mijn paarden.
De pony staat vlakbij de weide van mijn paarden, ik ken hem nog van vroeger op de manege.
Hij staat er nu zo zwak, mager en levenloos bij. Zijn ooghoeken zitten vol etter, zijn hoeven veel te lang.
Ik ben echt kwaad maar ik weet niet hoe aanpakken, bij dezelfde eigenaar is de dierenbescherming een half jaar geleden nog een paard komen ophalen en toen heeft het verschrikkelijk gestoven dus ik heb op de moment niet echt het lef om te bellen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:05

c_alsemgeest schreef:
Natuurlijk kan een paard 'mishandeld' zijn... en dan ga ik niet eens in op de betekening van het mishandelen.
(Voor de een is dat een paard echt lichamelijk mishandelen, voor de ander is dat een paard 23/7 op stal houden)

Maar heel vaal (te vaak Huilen van het lachen ) zie ik dat de eraan voorafgaande "mishandeling" als excuus wordt gebruikt om ongewenst gedrag van een paard te verklaren... zonder dat de ruiter het bij zijn eigen tekortkomingen zoekt Knipoog Tsja... dat is natuurlijk confronterend Haha! Zo lopen er bij mij op stal al iets van 10 mishandelde excemplaren rond Huilen van het lachen

Helemaal mijn idee, het is voor een hoop mensen een excuus om "ongewenst" gedrag te verklaren. Ik zou het ook wel eens willen gebruiken, maar ja, die van mij heeft een heerlijke jeugd gehad bij zijn fokkers en ik ben de tweede eigenaar. Gaat niet op dus Haha!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:22

SjilliejJj schreef:
Ik heb tot nog toe geen mishandeld paard gehad, al wel aan gedacht om 1 te kopen maar de eigenaars willen er geen afstand van doen. Zelf heb ik niet echt het lef om de dierenbescherming te bellen uit vrees dat ze zich enerzijds vreken op mijn paarden.
De pony staat vlakbij de weide van mijn paarden, ik ken hem nog van vroeger op de manege.
Hij staat er nu zo zwak, mager en levenloos bij. Zijn ooghoeken zitten vol etter, zijn hoeven veel te lang.
Ik ben echt kwaad maar ik weet niet hoe aanpakken, bij dezelfde eigenaar is de dierenbescherming een half jaar geleden nog een paard komen ophalen en toen heeft het verschrikkelijk gestoven dus ik heb op de moment niet echt het lef om te bellen.

Dan laat je toch iemand anders bellen? Zoals ik lees uit jouw stukje is het dier oud, maar er kan ook wat aan de hand zijn, een kijkje laten nemen door iemand kan geen kwaad denk ik dan. De eigenaar staat immers bekend, de db haalt niet zomaar een dier weg, dus er gaat vast meteen een belletje rinkelen bij de db.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:02

Heb verschillende mishandelde en verwaarloosde pony's gehad.
Het is zo dankbaar werk als het lukt ze op te knappen.
Om jullie een beeld te geven van wat ik onder mishandeld en verwaarloosd versta een paar voorbeelden.
1 pony had zogenaamd een hangend rooster wat men met een gloeiend hete ijzeren staaf wilde wegbranden.
Gevolg was dat de pony de hele mond, tong en gehemelte aan flarden had (allemaal blaren en vellen), verder had de pony bloedwormen, een infectie en diarree. Heb alles op alles gezet om de pony te redden, maar ze was al te ver heen.
De pony stond bij de vorige eigenaar al weken ziek te zijn en er werdt geen actie ondernomen, de week voordat ik haar ophaalde kwam er voor het eerst een dierenarts bij. Die heeft niet de nodige zorg verleend (infuus, elektrolyten etc.) en heeft de eigenaar niet aangesproken op de verwaarlozing. De pony at niet, maar de dierenarts heeft de pony niet in de mond gekeken en wist dus niets van het branden af. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen het zo ver laten komen en dat de dierenarts evenmin actie onderneemt om de pony te redden, als het vanwege de kosten geweest was had hij het dier meteen moeten laten inslapen ipv te wachten totdat het uit zichzelf dood gaat.
Een andere pony had verstoppingskoliek, pony lag al een week in de stal maar dat was geen reden om actie te ondernemen.
Pony had ook bloedwormen en was erg mager en daarnaast drachtig (inteelt), pony zelf heeft het ternauwernood gered maar het veulen niet.
Weer een andere pony had over zijn hele lichaam behoorlijk diepe striemen en was ook broodmager, heeft maanden geduurd voordat de wonden dicht waren. Pony is nu niet schuw meer, maar houdt wel zijn hele leven littekens.
Mij een raadsel waarom en waarmee de pony zo toegetakeld was, want het was een schat van een beest.
3 gevallen van verwaarlozing, en 2x van mishandeling in mijn ogen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:43

ingvdh schreef:
c_alsemgeest schreef:

Helemaal mijn idee, het is voor een hoop mensen een excuus om "ongewenst" gedrag te verklaren. Ik zou het ook wel eens willen gebruiken, maar ja, die van mij heeft een heerlijke jeugd gehad bij zijn fokkers en ik ben de tweede eigenaar. Gaat niet op dus Haha!

Idd... jammer... moeten we het toch bij ons zelf zoeken Huilen van het lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:28

c_alsemgeest schreef:

Ja, volgens mij sla je hier de spijker mee op z'n kop Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 07:05

t'is net als met kinderen: lichamelijke mishandeling is duidelijk mishandeling. Maar in hoeverre is psychische mishandeling ook mishandeling? zeker bij paarden is dat moeilijk.
Ik zou dus ook niet zo snel praten over mishandeling. Ik vind wel dat heel veel paarden psychisch heel erg te kort worden gedaan.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 07:09

Amy77 schreef:
Ik denk dat de meeste mensen hier onder mishandeld zijn, ook verwaarlozing bedoelen..want ja, weet zeker dat die er heel veel zijn..maar ik denk ook dat het soms wat overtrokken is, of een andere verzorging dan diegene zn paard zelf zou geven en dus de stempel 'mishandeld(dus verwaarloosd) eraan geeft.
Voor de één betekend mishandeld iets zwaarder dan voor de ander..ik vind onder mishandeling, de echte fysieke mishandeling staan, verwaarlozing en nalatigheid. Breed dus..

precies hoe ik erover denk Ja

verwaarlozing zie je helaas te vaak...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:42

tja ik denk dat je veel dingen met een korreltje zout moet nemen. Er zitten er waarschijnlijk wel tussen. Paarden kunnen gewoon ook in hun jonge jaren iets engs meegemaakt hebben en bang blijven voor bepaalde dingen. Zijn ze dan mishandeld, neen maar je zou dit wel kunnen denken als je de achtergrond niet kent. Paarden die geen opvoeding gekregen hebben kunnen ook op mishandelde paarden lijken, terwijl ze eigelijk gewoon in hun eerste jaren geen basisopleiding hebben gekregen. En tja die mensen voelen zich mss graag een klein beetje speciaal voor hun paard. Die paarden zullen er wel geen probleem mee hebben denk ik, want er wordt dan meestal dubbel zo voorzichtig mee omgegaan, dubbel zoveel geknuffeld, want ach hij heeft als zo'n mishandeling en zielige jeugd meegemaakt. Lachen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:57

Inderdaad zie je het woord mishandeld veel verschijnen.
Echt is er een heel groot verschil tussen mishandeling en verwaarlozing.
Sommige nemen dat verschil niet al te serieus.

Maak vaak genoeg mee dat mensen een wondje al aanzien als mishandeling.
Van een mug een olifant maken is blijkbaar erg handig tegenwoordig.

Vaak is het inderdaad gedrag of andere fouten die van de eigenaar/ruiter/amazone die hieronder verdoezeld worden.
Dat zien ze vaak niet in, maar die schreeuwen wel het hardst als ze een pony zien die op dat moment bijv. in de blubber loopt.

Een mishandeld paard is voor mij een paard wat overduidelijk een trauma heeft opgelopen, en hierdoor angsten heeft.

Daar komt bij, ook al is een dier ongeacht welk dier, er grenzen zijn.
Als jou dier een bepaalde angst heeft ga je met veel geduld trainen om daar overheen te komen.
En zelfs een dier die onhandelbaar is door een trauma heeft regels nodig.
Weliswaar niet direct, maar indirect moet hier toch wel aan gewerkt worden.

Maar dat is mijn mening.........

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:06

D'r zijn natuurlijk mensen die denken 'oh dat vind hij wel extreem eng, ik denk dat er wat in het verleden gebeurt is'.
Mijn pony werd in het begin ook gek als je aan zn hoofd zat, en toen heb ik ook even gedacht 'misschien is er bij z'n vorige eigenaren iets met zijn hoofd gebeurt?'
Maar achteraf mocht ik binnen een jaar gewoon aan zijn hoofd zitten, en was het dus gewoon even wennen.
En begrijpelijk Lachen
De ene denkt het, de ander is er zo van overtuigt dat dr iets gebeurt is dat het op een profiel terecht komt..

xxamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:17

ik zou echt nooit van mijn leven dieren willen mishandelen daaar kan ik niet tegen als iemand die ik super aardig vindt dat doet dan ja denk niet dat ik haar dan nog wel zo aardig ga vinden

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:14

Maar een tik kan in verschillende opzichten werken.

Mijn pony's geef ik ook wel eens een tik als ze lopen te klieren (nooit bij het rijden, enkel in de omgang, bv mijn dominante merrie probeert me wel eens omver te lopen) Niet dat ze er van onder de indruk is, dus nu gooi ik liever me arme omhoog en roep iets.
Mijn paard daarentegen.. Geef je hem een tik, zal hij je een maand niet vertrouwen en onhandelbaar zijn. Ik weet niet veel van zijn verleden, enkel dat hij vroeger springwedstrijden heeft gelopen. Heb hem nl gekocht van een handelaar. Ik snap niet hoe ze dat met hem ooit gedaan hebben (had vroeger een panische angst voor balken, nu al beter) Tegen hem doe ik als tegen een kindje van 2 a 3 dat iets mispeutert, en dat is voor hem al goed genoeg.
Mijn dierenarts denkt dat hij vroeger vaak een pak slaag heeft gekregen, maar ik weet het niet en ga het dus niet in het openbaar zitten te beweren dat ik dit paardje gered heb ed.

Maar 1 ding weet ik zeker, zonder Parelli zou ik het vertrouwen van dit paard nooit gewonnen hebben. Nu vertrouwt hij me nog altijd niet volledig, maar het betert. Andere mensen wantrouwt hij nog, vooral mannen. Toen ik op kamp was wou mijn papa hem borstelen, en van angst is hij helemaal gaan hangen aan zijn touw tot het knapte. Ik ben nu samen met mijn papa grondwerk met hem aan het doen, dus het zal wel beteren.. Het kan evengoed zijn dat het gewoon zijn karakter is dat ie zo doet, dus ik durf niet te beweren dat hij mishandeld is geweest.

merelxsuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:15

Dorienn schreef:
Mijn paard daarentegen.. Geef je hem een tik, zal hij je een maand niet vertrouwen en onhandelbaar zijn. Ik weet niet veel van zijn verleden, enkel dat hij vroeger springwedstrijden heeft gelopen. Heb hem nl gekocht van een handelaar. Ik snap niet hoe ze dat met hem ooit gedaan hebben (had vroeger een panische angst voor balken, nu al beter)

zo een hebben wij ook op stal. panisch voor zweep en balken terwijl het vroeger springwedstrijden heeft gereden. Mijn instructrise en manegebaas denk dat er veel te vroeg veel te veel van hem is gevraagd waardoor hij het vertrouwen is kwijtgeraakt.. zou bij U ook zo kunnen zijn?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:20

Dit is een topic uit 2008

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:47

kebie schreef:
Ik denk dat als een (jong) paard weinig in handen is geweest dit al vaak wordt aangezien voor een mishandeld paard.
Terwijl het eigenlijk gewoon een normale reactie is van het paard op de mens. Je moet niet vergeten dat veel van dat soort topics komen van mensen (kinderen) die net hun eerste paard hebben. Die zijn gewend aan manegepaarden die werkelijk alles al eens hebben gezien en verklaren gedrag dan graag vanuit mishandeling want dat staat interessant.

Zo ben ik een keer gaan kijken bij een paard dat je in de box inderdaad niet kon benaderen. Nu kende ik de verkoper en dat is beslist geen mishandelaar. Dat paard had echter in 4 jaar opgroeitijd nauwelijks met mensen te maken gehad. Was in een box gezet en moest nu beleerd worden.
Tja, dat zo'n paard niet vrijelijk komt knuffelen en schrikt van onverwachte bewegingen vind ik vrij normaal. Maar mishandeld :n
Veulens moet je ook leren dat de mens lekkere kriebelhandjes heeft en een halster heel normaal is. Dat leren ze ook alleen maar door veeeeel te doen, en er veel te zijn. Dat is niet iets wat gewoon aan komt waaien.

Ik denk dat veel "mishandelde" paarden inderdaad gewoon weinig gewend zijn, en dan opeens volop in de belangstelling staan van hun nieuwe eigenaar, die van alles wil doen. Ja, dan kan een paard verschieten.

Net al àl die "getraumatiseerde" Tinkers die flippen als je aan hun benen komt... het merendeel is domweg nooit geleerd een voetje te geven. Ligt vaak aan de fokker, die de moeite niet neemt een dier basisvaardigheden aan te leren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:48

fleurtjeuh schreef:
Dit is een topic uit 2008

:j

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:58

Ik denk dat veel mensen tegenwoordig het woord 'mishandelen' al snel laten vallen zonder de echte defenitie ervan te weten. Sommige zullen het niet beter uit weten te leggen dan 'mishandeling' als hun paard vroeger op een andere wijze behandeld werd. De een vind dat een ferme tik met de zweep als het paard (voor hun idee) vervelend aan het doen is al in die richting komt en de ander vind dat het pas te gek word als het paard zonder reden in elkaar gemept word.

Ik zelf versta onder 'mishandeling' dat het paard ten onrechte pijn word gedaan in een herhalend patroon dat geestelijk en/of lichamelijk klachten veroorzaakt bij het dier. Verwaarlozing vind ik dicht in de buurt komen maar dat komt dan voornamelijk door de onwetendheid van de eigenaar of ook een zelfbewuste actie waar het waar het paard geen aandacht krijgt en er niet op de conditie van het dier word gelet.

Mijn paard is wat mij betreft ook in zekere zin verwaarloosd. Ze stond dan wel buiten en s'nachts binnen, kreeg voer en had ook vriendjes. Toch werd ze niet gepoetst en kreeg geen medische behandeling toen ze het nodig hadt. Ook werd ze met een slecht passend zadel gereden met een te groot hoofdstel en de desbetreffende ruiter had niet het vermogen om haar goed te rijden. Ze hadt geen spier op haar lichaam en was ondervoed, door niet de nodige hoeveelheid voedsel te krijgen die ze nodig hadt.

Mijn mening is ook dat je verwaarlozing meer en eerder tegen komt en dat mishandeling er in mindere maten is.