RianneH schreef:Moeder endochters komen direct van manege af en kopen paard. Paard moet naar de tandarts, maar wordt direct de dag erna 2 uren met bit dressuur (lees, krulletje trekken) gereden. Tja, dat vind ik wel mishandeling.
Krulletje trekken is nooit goed.Maar als een paard door de tandarts enkel bijgeveild is,is er toch geen enkel probleem om de volgende dag gewoon met bit dressuur te rijden!!
Ik werk op een fokkerij,en bij ons gebeurd er de eerste 3,5 jaar niets met de jonge paarden,enkel het hoognodige zoals smid en ontwormen.Ze worden dan met de lasso gevangen en indien nodig gesedeerd.Het gaat er niet altijd even zachtaardig aan toe,en de ideale manier is het niet,dat weet ik ook,maar...
Als ze op 3,5 zadelmak gemaakt worden is 99% binnen een paar maanden braaf:licht aangereden,borstelen,afspuiten,bekappen,...zelden één die écht problemen blijft maken.En als er al eentje is die moeilijk blijft doen is het vaak één die later bijgekomen is en als jong paard al rotverwend werd(en bijna mishandeld moet worden om een beetje respect bij te brengen.
Ik ben dan ook van mening dat er dikwijls véél te snel "mishandeling" geroepen word(en in andere gevallen veel te laat).
.
) zie ik dat de eraan voorafgaande "mishandeling" als excuus wordt gebruikt om ongewenst gedrag van een paard te verklaren... zonder dat de ruiter het bij zijn eigen tekortkomingen zoekt
Tsja... dat is natuurlijk confronterend