Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:05

Redrumfox schreef:
Och dit wordt weer zo'n topic.. Clown Uiteindelijk zal er niemand zijn die het ermee eens is namelijk. Haha!

Jawel hoor; als iedereen nou eens gewoon in zou zien dat het allemaal afhangt van het individuele paard, waren we al een heel eind.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:05

Zadelmak vind ik wat anders dan er eens even een zadeltje opleggen tussendoor.

Ikke, inderdaad!

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:16

Ik leg bij mijn jaarling ook wel eens een dekje op zijn rug. Ik loop er ook wel eens mee door het verkeer. ( hooguit 10 min ) Waarom niet. Ik vind het wel fijn als je straks met hem gaat werken niet alles nieuw is voor hem. Maar idd zadelmak op die leeftijd gaat te ver. Laatst zag ik ook een advertentie dat ze een jaarling aan het longeren waren met bit. Echt achtelijk. Ik was bijna in staat om een mail te sturen maar dat heb ik maar niet gedaan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:18

Longeren (met bit of zonder) valt imo niet te vergelijken met een zadeltje op de rug.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:22

ik zat weleens op m'n fries toen hij twee was...2 seconden,en dan gleed ik over z'n kont er weer af....ik woog toen 55 kilo(goeie ouwe tijd...)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:25

Hmm ik zie nog geen link staan ergens?

Je kan er lang en kort over doen. Iedereen leert zijn paarden op zijn eigen manier, en voor sommige is dat maar goed ook. Deal with it. Thats life.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:26

Link mag niet, dan wordt die gewoon weer verwijderd.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:24

AaronYve schreef:
Jeanine84 schreef:
Zo werd ik met 3 al op de skies gezet!

Maar ff serieus! Idd belachelijk! En zich dan straks afvragen waarom het paardje er geen zin meer in heeft..je doet er alleen niks aan, helaas!

Als we met z'n allen dat dachten dan waren we nergens meer....

Ik ben wel benieuwd wat jij er aan wou doen dan? Alle mensen opsporen die te vroeg beginnen met inrijden en hier wat van zeggen? Denk dat er maar weinig mensen anders van worden hoor maar je kunt het altijd proberen ja!

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:47

Tieneke schreef:
Longeren (met bit of zonder) valt imo niet te vergelijken met een zadeltje op de rug.

Valt zeker niet te vergelijken maar IK vind het niet kunnen. Maar dat is mijn mening he. Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:54

jeetje een jaarling is nog een baby........waarom al een zadel erop?
je kan best bezig zijn met voetjes optillen,wandelen ed.

maar ik zou nooit al zo jong zwaardere dingen ondernemen,ook niet als ze het aanbieden en snel oppakken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:19

Wat ik veel erger vind, is wat ik net op Kapaza zag: een bereden paard dat in het voorjaar van 2009 3 wordt. Dat vind ik erg.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:50

Jeanine84 schreef:
Citaat:

Ik ben wel benieuwd wat jij er aan wou doen dan? Alle mensen opsporen die te vroeg beginnen met inrijden en hier wat van zeggen? Denk dat er maar weinig mensen anders van worden hoor maar je kunt het altijd proberen ja!

Goed advies geven en het niet normaal vinden Knipoog
Beter dat er 1x iemand er iets van zegt, dan dat iedereen stilwijzend staan toe te kijken..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:58

ja dat is ook weer zo............ik had de advertentie op MP gezien en de adverteerder gemaild..........die had als reactie dat de kinderen het leuk vonden om eens te proberen hoe het stond

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:03

Nanne schreef:
Dat is wel lekker, kan je er tenminste zo mee weg rijden! Haha!

Nee ff zonder dollen. Het is natuurlijk abnormaal. Het zijn in principe nog baby's, maar als je het ontdekt is de schade vaak al toe gebracht.

Aaron ik snap jouw reactie op Jeanine, maar ze heeft wel gelijk. De meeste mensen die zich met dit soort praktijken bezig houden krijg je toch niet aan t verstand dat het niet zo hoort..

Klopt ook weer ja.
Maar zoals snoevie die mail heeft gestuurd en die reactie daarop terug... Als die vent naar die kinderen luisterd.. zoals met de kinderen wilden kijken hoe het stond.. dan is het inderdaaad een onbegonnen zaak, MAAR er is wel iets van gezegd geworden.
Hopelijk leren ze er zo onbewust toch iets van.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:50

ik vind dat als het gaat om je jaarling aan van alles te laten wennen niet echt erg hij moet er toch een keer aan wennen dat hij overal wordt aan geraakt en iest op zijn rug gelegd wordt mits het alleen maar even op de rug en er weer af. ik heb bij mijn shetje van toen anderhalf ook even het tuig op gehad om te kijken hoe hij reageerde en of hij het erg vond niks aan de hand nu wacht ik rustig tot hij drie is en dan rustig aan beleren

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:51

welja dan kan je ook wel vast beginnen zodra het veulen eruit ploept

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:34

..en aan de andere kant, bekijk het positief..het diertje staat te koop, met wat geluk komt ie terecht bij mensen met méér verstand Knipoog
Imo hoort een jaarling in de kudde te staan, te genieten van zn jeugd, opgevoed te worden door soortgenoten en ga zo maar door..ik heb mn net veulen af in 3 maanden alle basisdingen geleerd..hij staat nu al een jaar in de opfok en weet nog steeds alles heel keurig Knipoog hij blijft daar dan ook nog ruim een jaar staan en komt pas naar huis als hij 3,5 á 4 is..dan maar het risico nemen dat het meer moeite kost nadien (en gezien hij er nu al een jaar staat en alles nog weet, gok ik dat dat over anderhalf jaar nog steeds het geval is), beter dan een strontverwend paard zonder respect.
Ben het wel met Tineke eens dat inrijden op 2 a 2,5 jarige leedftijd vele malen erger is..maar waar trek je de grens? ik ben voor het 'wegzetten' en pas met 3,5 a 4 jaar te beginnen met grondwerk (wandelen, stappen en halt houden, wijken voor druk, voetjes keurig laten geven etcetc) en 4 á 4,5 inrijden en dan weer even maand of 4 'wegzetten' voor de geestelijke rust (en intussen weer grondwerk te herhalen desnoods) en daarna door te rijden..ongeacht ras.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:43

Ik heb er weer een gespot, 2,5 jaar zadelmak hoofdstel en bitje in en er zit al iemand op bij de advertentiefoto.
Gaat weg wegens tijdgebrek.
Vraag ik me af; gaan ze hem nu dan snel snel inrijden en er meer voor vragen ofzo...
Zadelmak versta Ik onder dat het paard een zadeltje op heeft gehad en daar dus mee bekend is. Niet dat er al iemand opzit

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:08

Helaas gebeurt dat Scheve mond sommige mensen begrijpen gewoon niet dat je pas moet beginnen als het paardje 3 is Verward

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 20:09

tja ik weet ook niet echt hoe ik deze mensen moet benaderen, ik vind het namelijk niet kunnen. Ik wil niet onaardig zijn, maar 't maakt me wel kwaad van binnen. Want ik zie wel vaker advertenties staan, laatst was er een 2 jarige die al een paar maandjes onder het zadel gereden werd... tja ik kan daar niet bij met mn gedachte, maar hoe los je zo iets op? Of maak je die mensen duidelijk dat het nog te vroeg is!

Ik probeer me vaak in te houden, maar dat lukt niet altijd Tong uitsteken

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:19

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele oneliners verwijderd. Probeer je bericht inhoud te geven, daar heeft de TS meer aan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:20

3 word ook teveel als een standaard leeftijd gezien,niet ieder paard is er dan al klaar voor.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 20:00

ja dat klopt, je moet het paard individueel beoordelen, sommige zijn laatbloeiers, en met 3 jaar nog overbouwd en jong. maar een jaarling.... tja is volgens mij altijd jong Knipoog

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:51

Hhhmm zoals het er staat zou je kunnen denken dat er ook al eens op gezeten/gereden is.
Dat is gewoon te vroeg.
Dat het ingevlochten is vind ik op zich nog niet zo erg,als het een kinderpony moet worden is kennismaken met getut en gefrut nog niet zo erg.
Ik neem aan dat het diertje normaal gesproken op de wei staat tussen zijn vriendjes.
Mijn ervaring met jonge dieren-dus ook jaarlingen-die al vroeg met van alles in aanraking zijn geweest zullen als het zoveris niet schrikken van dekjes zadels enz enz.
Die van mij hebben dat ook doorlopen en vonden toen ze ingereden werden dus gewoon.
De jaarling die nu aan de beurt is vind het zelfs geen punt als ie een dekje tot vlak achter zijn oren opgelegd krijgt.

Let wel ik ben het absoluut niet eens met mensen die vinden dat je wel op een jaarling kunt gaan zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:55

Die mensen zijn gewoon gestoord.
Blijkbaar vinden ze het nodig om steeds eerder te beginnen.
Walgelijk.