Hoe vaak gaat je paard naar de hoefsmid?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:32

Elke zes tot acht weken, in de zomer meestal om de zes weken, in die periode groeien de hoeven wat sneller namelijk. Mijn paarden staan rondom op ijzers.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 14:40

Een paard met probleemloze voetjes en zonder ijzers is ook als het goed is maar erg weinig werk voor een smid. Dan moeten ze helemaal naar stal X voor 10 minuten werk.... Ik denk dat mijn pony al ruim een jaar geen smid gezien heeft, als het niet langer is. De laatste keer dat de smid haar voeten heeft bijgewerkt heeft 'ie me een vijl gegeven en nu doe ik het zelf. En dat doe ik dan wel VAAK!! Liever steeds een klein beetje dan ineens een heleboel... Als ik de kans heb, dan laat ik een aanwezige smid voor een ander paard wel eens een blik op haar "onderstel" werpen en zolang zij ook vinden dat het niet nodig is om haar te bekappen, blijf ik het lekker zo zelf doen! Prima oplossing: 't is leerzaam , errug goedkoop Haha! en nooit vergeefs op een smid wachten Frusty . Kan het mensen aanraden!

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 14:55

Zo`n beetje om de 10 weken, en dan is het meestal nog niet eens echt nodig. Ze wordt alleen bekapt, ijzers heeft ze niet nodig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 15:01

Eigenlijk nooit. Sinds ik Den nu ken is hij 1x bekapt(en dat is nu ruim 2 jaar). En het was nog niet eens echt nodig. Z'n hoeven waren voor het perfecte een heel erg klein beetje lang. Maar het stelde eigenlijk niets voor. Hij staat zo afschuwelijk recht op z'n pootjes dat ik gewoon met hem op de weg ga rijden en dan worden ze weer iets korter. Maar ik kan rustig 3X per week de weg op zonder dat ze te kort worden. Zijn hoeven zijn ook bikkel hard.
Dus eigenlijk nooit naar de smid en hoeven als uit een boekje. Heel soms snij ik wel zelf kleine stukjes aan de binnen kant bij als het niet zo heel mooi meer is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 16:43

Afhankelijk van hoelang ze vast blijven zitten en het er nog netjes uit ziet, 1 x in de 6 á 8 weken.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 17:15

Mijn hoefsmid komt elke 8 weken langs voor een stalgenoot van mij. Hij bekijkt dan mijn pony ook effe. Meestal vijlt hij iets bij. Het is maar 1 keer per jaar dat hij er echt iets af moet halen. Mij pony's hoeven groeien heel langzaam. Over 8 weken krijgt mijn pony voor ijzers. Die had ze in engeland ook altijd en dan loopt ze op de weg prettiger.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 17:44

De smid komt iedere week langs bij ons op de manege, ik laat hem regelmatig even naar Levi's hoeven kijken. 2 weken terug heeft ie ze iets bijgevijld maar niet bekapt, dat was niet nodig...hij is begin oktober voor het laatst bekapt dus nu bijna 5 maanden geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:35

Iedere 6-7 weken. De smid zet hem zelf weer op de agenda. Omdat de smid aardig wat klantjes op stal heeft komt hij niet voor mij alleen.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:41

Mijn hoefsmid laat ik meestal om se drie of vier maanden komen.
De hoeven van mijn paarden blijven ook lang mooi in model.
Ik heb wel eens naar twee maanden de hoefsmid er bij gehaald,maar toen zij hij ik kan er bijna niks van af halen het is nog niet echt nodig.
Dus nu wacht ik ook maar even wat langer.
Ik laat mijn paarden alleen bekappen.
Ik vind trouwens dat de hoeven van passion er netjes uitzien!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 20:01

Mijn Welshjes doe ik zelf. Mijn D ponies gaan ongeveer om de 4 maanden (hoeven groeien zeer traag) en mijn Welsh ruin gaat als de ijzers opnieuw moeten (ongeveer 2 maanden).

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 20:12

Heb een goede smid, die als je belt altijd binnen een week kan komen, en als er haast bij is, je er wel ergens tussen zet...
Het is dus heel verschillend, want ik bel zodra het nodig is...
Laatste ijzers hebben er 3 maanden onder gezeten, en zaten er nog goed onder, maar heb ze er af laten halen omdat ik op vakantie ging, en ik hem niet met ijzers in de sneeuw wilde hebben....

New-Forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 20:31

Ik heb ook een goeie smid en Melano gaat zo om de 3 1/2 maand naar de hoefsmid. Dan nog haalt die er maar een klein stukje van af (eventjes voor de duidelijkheid, ze heeft geen hoefijzers Knipoog). Furie me Shetje die gaat echt om het half jaar naar de hoefsmid. Dat is echt genoeg voor Furie.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 20:38

ja iets van 3,5/4 maand
die kleine groeit niet snel maar bij tobias ook niet! ze beginnen nu weer af te breken, maar ze zijn al heel lang niet geweest en ik ben nog nodig op zoek naar een nieuwe smid! ze staan ook niet op ijzers

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:28

Ongeveer om de 8 weken. De hoefsmid komt bijna elke week bij ons op de manege, dus als ik het nodig vind dan hoef ik het alleen maar op te geven, de manege regelt de rest.
Sher's hoeven groeien niet heel erg snel, maar ze is geboren met bokhoefjes, dus ik vind het wel belangrijk dat ze regelmatig gecorrigeerd worden.
Bovendien zei de hoefsmid dat je jonge paarden beter niet in 1 keer een stuk lager moet zetten. Als je dan pas gaat als de hoeven te lang zijn ben je eigenlijk te laat.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:27

Ewald was augustus bekapt, toen november (was niet super nodig maar de smid kwam toch dus even bijvijlen kan geen kwaad) Nu is het wel nodig, gee hoge nood, februari komt hij weer.
fijne smid Lachen Maar of ik hem hou weet ik niet Haha! De geruchten zijn niet al te en dat is iets wat me tegenwerkt, maar zolang hij het bij mij goed doet kan ie komen Haha!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 21:26

Die van mij om de 10 weken
Staat trouwens niet op ijzers....
Maar heeft HELE harde hoeven van zichzelf!!

MarkKH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 00:59

6 tot 8 weken is een normale termijn.... ligt er natuurlijk aan hoe snel de hoefjes groeien....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 09:44

Die van mij komt om de 6-8 weken, en soms nog tussendoor als Fitz weer eens een ijzer afgetrapt heeft. Daar is Fitz nl. expert in Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 11:42

mijn smid komt zomers om de 8-9 weken en in de winter om de 12-13 weken.
Hij zet zelf sjaak weer in de agenda en belt netjes van te voren op als hij komt en belt ook weer netjes af als hij niet van plan is om te komen (was wel even een fikse ruzie voor nodig Haha! )

sjaak is trouwens rondom beslagen.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 13:18

maximaal 2 of drie keer per jaar
eind juni laat ik haar voor op ijzers zetten, daar doet ze dan mee tot eind september ofzo; dan gaan de ijzers er af en wordt ze bekapt
en tussen september en juni soms nog een keer extra om te bekappen, maar dat is nog bijna niet nodig geweest

Imposante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:58

Impo'tje gaat 1 keer in de acht weken.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 16:03

mijn paard staat op blote voeten.
hij gaat zo rond de 15 weken naar de smid, tussendoor houd ik ze zelf bij met vijlen en de stralen bijsnijden.
hij heeft aan 1 voet altijd rotstraal dus die houd ik extra bij, heb alles geprobeerd maar het gaat gewoon niet weg.
onze smid komt trouwens iedere week op de manege.
toedeledoki
gillian

Wruppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 22:28

1 keer in de 2 maanden, omdat ze ijzers heeft met zooltjes. Andere paarden zonder ijzers minder vaak, tenzij het echt nodig is.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 22:37

Eens in de 12 weken ofzo, en dan in het effekes bijvijlen en klaar is ie weer.