Dit is te zielig gewoon!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:27

Op mijn vorige manege brachten ze paarden die het werk op de een of andere manier niet meer aankonden, naar vrienden met een grote wei, een rusthuis o.i.d. Daar was ik altijd wel erg blij mee!

Chippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:38

Lijkt me vervelend, een kogel door je kop...

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:40

LIELLE wat ben jij een krent!! Ik vind het trieste wat er is dat mensen alleen paarden leuk vinden om te rijden en niet om het paard zelf en dat noemt zich een paardfan bah bah Zit je rijbroek te strak ofzo? En niet iedereen heeft geld zat om iemand anders zijn paard voor zich te laten poetsen en te aaien.. En Ik vind het het mooiste wat er is als een oud paard een mooie dag krijg!!!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:45

Marije schreef:
Op mijn vorige manege brachten ze paarden die het werk op de een of andere manier niet meer aankonden, naar vrienden met een grote wei, een rusthuis o.i.d. Daar was ik altijd wel erg blij mee!

Geloof je dat?
Zo ken ik er ook nog een paar

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:45

RoCKyLoVE schreef:
LIELLE wat ben jij een krent!! Ik vind het trieste wat er is dat mensen alleen paarden leuk vinden om te rijden en niet om het paard zelf en dat noemt zich een paardfan bah bah Zit je rijbroek te strak ofzo? En niet iedereen heeft geld zat om iemand anders zijn paard voor zich te laten poetsen en te aaien.. En Ik vind het het mooiste wat er is als een oud paard een mooie dag krijg!!!

Verward
Ik persoonlijk vind Lielle bijzonder genereus,
ik denk neit dat onze ruinen die kans zouden krijgen die Trammelant krijgt.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:47

Rockylove, dit is een forum, ieder zijn eigen mening(maar vind het wel een grappig scheldwoord, krent *LOL* ).
Natuurlijk wil iedereen zijn paard op pensioen zetten etc etc. Maar je hebt niet altijd de mogelijkheden. 33 jaar, dat is trouwens toch een mooie leeftijd? Ja, het paardje heeft ervoor gewerkt, en dan stank voor dank. In principe wel, maar wat is de dood, wie weet ís het wel een paradijs, wie weet is het niets, wie weet is het een hel.
Het is gewoon bijna onmogelijk voor maneges om paarden 'voor de knuffel' te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:48

En slachten vind ik persoonlijk niet zo'n vreselijke oplossing hoor, technisch gezien dan. Het paard merkt er amper wat van! Het idee is niet zo leuk natuurlijk, maar wegteren in een weitje is ook niets voor een oud paard. Ik zie dat aan Zep, als mijn moeder weinig rijdt gaat hij duidelijk achteruit. Op het moment dat hij te veel last krijgt van zijn voorbenen gaat hij denk ik ook een keer, al hoop je hem natuurlijk een keer dood in het land te vinden.

Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:53

Sjuimpje"]
[quote="Marije schreef:

Geloof je dat?
Zo ken ik er ook nog een paar
[/quote]

Het is WAAR! Ik heb zelf nog 2 paarden opgezocht. Die stonden heerlijk te genieten van hun oude dag in een paardenrusthuis.
En ALS ze afgemaakt werden, werd dat ook echt verteld...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:40

Rockylove, even beter lezen! We hebben dus WEL een paard van 26 - Trammelant - dat van zijn pensioen geniet, ik zou zo denken dat ik dus wel wat recht spreken had.
En het feit dat ik zeg dat ik een paard voor de sport (als hobby dus) heb, neemt toch niet weg dat ik er gek mee kan zijn! Maar ik heb geen paard staan om alleen maar naar te kijken (alhoewel het er op dit moment aardig op lijkt met een kreupel, drachtig en gepensioneerd paard *LOL*).

Als je iets meer over Trammelant en waarom hij nog steeds bij ons is wil weten moet je hier eens kijken:
[ITP] Bokt paard verkiezing 2003
[ITP] Raimaer, Pablo en Trammelant
[ITP] Trammelant en ik toen (1983) en 'nu' (1996+2001)
[ITP] nog wat oude foto's van Trammelant (en mij)

Enne Sjuimpje, bedankt!

PS Lezen is ook een kunst *LOL* *LOL*

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:33

Het is zonde dat op sommige maneges de paarden worden ingeslapen op oudere leeftijd. Bij ons weet ik dat de paarden die "te oud"worden naar mensen gaan die dat dier wil overnemen. De paarden die daadwerkelijk iets ernstigs mankeren worden ingeslapen.
Ik weet ook dat bij ons op de manege er 1 paard is dat slechte knieen heeft, hij word hier aan geholpen. Verder loopt er nog een paard met hals atrose, als blijkt dat dit dier te veel pijn heeft krijgt deze ook een spuitje.

hieruit blijkt dat niet alle maneges de paarden zo laat afmaken, er zijn er ook een aantal bij die hun trouwe manegedieren een rustige oude dag gunnen!

KnuffelBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 15:35

Zow zow, ik had niet verwacht dat mijn verhaal zulke discussies zou veroorzaken!!!:N Ik zie ook dat jullie er allemaal anders over denken. Ik ben zelf tegen het eten van paardenvlees. Ik krijg het gewoon niet door mn strot. Maar sommige reacties vind ik heel erg goed!! THNX!!!:)) groetjes van Martine!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 15:41

[quote

Dat doet me denken aan een uitspraak die ik pas gehoord heb, weet jammer genoeg niet meer van wie hij was: "Het paard is het slechtst behandelde huisdier in de westerse beschaafde wereld".

quote]

EEn paard is ook geen huisdier als hond of kat (hij woont ook niet in je huis) maar een gebruiksdier!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 16:15

Ik kan me de keus van een manege helemaal voor stellen. In laten slapen en op laten halen kost geld. Naar de slager leverd het nog iets op. Een paard wat nog jaren mee kan doen ze het niet mee. Ik vind er zelf niets mis mee, of ik het zelf zou kunnen is een ander verhaal. Het idee dat mijn lieverd bij iemand anders op het bord terecht komt vind ik afschuwelijk. Maar de manier van inslapen is bij bijde niet vreed of gemeen(in de zin van lang pijn hebben).
Maar de mooiste dood vind ik zelf gewoon op het land in z'n slaap inslapen, maar er zijn helaas maar weinig paarden die dat mee mogen maken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 16:20

De mensen die zo moeilijk doen, hebben vaak niet eens een eigen paard en weten dus ook niet wat zo'n paard kost.

Het paard heeft er geen probleem mee. Dood is dood. Het is de mens die er een probleem mee heeft. Ik vind het een rpima oplossing, want er zijn zoveel paarden op de wereld die beter dood kunnen zijn dan nog rond kunnen lopen. Er zijn er zat die het veel slechter hebben dan een oud manege paard wat netjes geslacht wordt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 16:41

Samsam schreef:
EEn paard is ook geen huisdier als hond of kat (hij woont ook niet in je huis) maar een gebruiksdier!!

Dat vind jij dan, ik GEBRUIK mijn paarden niet, ik heb ze voor mijn plezier en ik bedrijf sport met ze zolang dat gaat en zolang ze dat kunnen en zelf leuk vinden, en daarna blijven ze lekker leven en doe ik er andere dingen mee die ze aan kunnen. Mijn dravers worden rijpaard, en dat blijven ze zo lang ze dat kunnen.

Gebruiken doe ik mijn auto, die gaat weg als hij stuk is.

Wie geeft mensen trouwens het recht om dieren te "gebruiken"?

Sorry, normaal ben ik niet zo sentimenteel maar juist heel realistisch (ik zal een paard dat gewoon op is ook niet domweg aanhouden voor mijn eigen gemoedsrust, maar een barmhartig einde gunnen) maar van dit soort uitspraken gaan mijn haren even recht overeind staan Knipoog

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:06

promptertje"]
[quote="Samsam schreef:

Dat vind jij dan, ik GEBRUIK mijn paarden niet, ik heb ze voor mijn plezier en ik bedrijf sport met ze zolang dat gaat en zolang ze dat kunnen en zelf leuk vinden, en daarna blijven ze lekker leven en doe ik er andere dingen mee die ze aan kunnen. Mijn dravers worden rijpaard, en dat blijven ze zo lang ze dat kunnen.

Gebruiken doe ik mijn auto, die gaat weg als hij stuk is.

Wie geeft mensen trouwens het recht om dieren te "gebruiken"?

Sorry, normaal ben ik niet zo sentimenteel maar juist heel realistisch (ik zal een paard dat gewoon op is ook niet domweg aanhouden voor mijn eigen gemoedsrust, maar een barmhartig einde gunnen) maar van dit soort uitspraken gaan mijn haren even recht overeind staan Knipoog
[/quote]

Tuurlijk gebruik jij je paard, op het moment dat je er op gaat zitten, gebruik je hem als sportpaard! Jij werkt met je paard en hij is niet alleen voor de mooi of de knuffe of zo.

Ik wil niet zeggen dat dat er niet een onderdeeltje van is.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:16

Ik ga ook helemaal met Lielle, Sjuimpje en vooral ook met Merilyn mee.

Als mijn paardje niet meer fatsoenlijk en op sportniveau bereden zou kunnen worden, jammer dan, maar dan gaat ie ook naar de slager hoor. Ik heb geen geld om er een paard voor niets bij te houden, en afgezien van het geld, ik heb er ook geen tijd voor.
Ik ben dolgelukkig met m'n paardje, en het is een fantastisch dier, maar hij is wel bedoelt om mee te rijden en voor de sport. Niet om te knuffelen en te aaien, dan had ik wel een kat genomen. Heel wat goedkoper.

Daarnaast komt, een manege moet winst maken, anders gaan ze failliet en kunnen ze alle paarden verkopen. Dat wil je toch ook niet?
En 99% van de maneges brengt z'n paarden naar de slager. En ik schat ook dat wel 50% van alle paarden die in nederland rondlopen, vroeg of laat bij de slager terecht komen.

Wat dacht je dan van al die politiepaarden? Die komen ook allemaal uit bij de slager, vaak nog voordat ze 15 jaar oud zijn. Die worden al helemaal nooit 33 jaar...

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 20:12

Sorry Lielle.. Maar dat idee kreeg ik gewoon.. En dat kan ik niet uitstaan.. Sorry
Maar i ksnap het niet.. Waarom nemen sommige mensen dan een shetlander? Ook voor de sport tog ook niet altijd.. En Ik dacht altijd dat de paardensport om het paard ging en niet zozeer om het winnen..??

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 20:21

Zielig voor dat paardje, maar het paardje is 33, mooie leeftijd...

Bekijk het eens van de andere kant (die al een aantal mensen hier aanhalen)
De manage moet geld verdienen, paarden met pensioen kosten alleen een hoop...
WIl jij dan voor elke les 100 euro gaan betalen, om zo de manege genoeg te laten verdienen voor elk paard een pensioen plekje te hebben?

Welkom in de paarden wereld...
en de paardenwereld is soms hard...

p.s. heb Leille gemeet, en ze is geen krent Tong uitsteken
Lips are sealed Soms moet je eerst even nog ene keer lezen, voordat je zo reageert!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 20:25

[quote="RoCKyLoVE"]
Maar i ksnap het niet.. Waarom nemen sommige mensen dan een shetlander? quote]

Tja.... Dat is dus ook meteen de reden waarom veel mensen ook GEEN shetlander hebben? Tijd en geld... lijkt me logisch?

Waarom mensen WEL een shet nemen, tja, eerlijk gezegd is dat mij ook een raadsel. Haha!

Chippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:33

voor de lol

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:38

Ja en koeien en varkens..die zitten heel hun leven in zo'n miezerig hok worden ook nog is helemaal op elkaar gefrot vervoerd. en dan afgemaakt en dat eten is niet zielig! Die paarden hebben nog een goed leven gehad een manege paard heeft het echt wel beter als een varken. 33 is toch oud en dat slachten gebeurd tegenwoordig echt wel netjes. En artrose is niet te genezen met medicijnen wel te verminderen. Verkopen kunnen ze ook niet ik bedoel ik zou nooit een paard van 33 kopen. Niet banketstaaf bedoeld maar ik ken niemand die geld uit zou geven voor een paard van 33.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:44

hmm ik ben heel realistisch... als ik een manege heb zou ik hem ook naar de slacht laten brengen. een manege houden is geen vetpot en vaak genoeg zul je het hoofd boven water moeten houden. als jij dan moet kiezen tussen nar een rusthuis brengen of aan de slacht verkopen en tenminste nog wat geld krijgen dat je kunt investeren in een nieuw paard dan zou ik hem eerder naar de slacht brengen...
en dan nog iets. waarom zou een koe wel naar de slacht mgen als ie zijn gewicht heeft bereikt (of een vaken voor mijn par) en moeten we het paard wel in een rusthuisstoppen?
een manege houder verleent een dienst door middel van producten (paarden) en zal een paard dan ook altijd voor product aanzien .. (hoewel sommige een uitzondering zijn bijv met een eerste paard of dergenlijke..)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:45

Stephanie100 schreef:
Ja en koeien en varkens..die zitten heel hun leven in zo'n miezerig hok worden ook nog is helemaal op elkaar gefrot vervoerd. en dan afgemaakt en dat eten is niet zielig! Die paarden hebben nog een goed leven gehad een manege paard heeft het echt wel beter als een varken. 33 is toch oud en dat slachten gebeurd tegenwoordig echt wel netjes. En artrose is niet te genezen met medicijnen wel te verminderen. Verkopen kunnen ze ook niet ik bedoel ik zou nooit een paard van 33 kopen. Niet banketstaaflig bedoeld maar ik ken niemand die geld uit zou geven voor een paard van 33.

ben het hier redelijk mee eens
maar niet alle koeien en varkens hebben het slecht

koeien bij Tos op stal hebben een goed leven, gaan in de zomer lange dagen naar buiten, hebben ruimte...
die beesten hebben het goed...

Maar, helaas gebeurt het vaak, koeien en varkens in te kleine stallen...
Zolang mensen wel voor een klein bedrag een stuk vlees op hun bord willen hebben, zullen ze zo doorgaan met opfok.... Zo veel mogelijk vlees prodeceren, aan de beesten wordt dan niet gedacht...

Sofionna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:59

Belachelijk !!! Boos! stomme @#$%^& ( Lips are sealed )
Als de paarden bij ons op de manege te oud zijn komen ze bij Saskia (vrouw achter de bar) in de wei te staan....