Ben ik nu een doos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kashje

Re: Ben ik nu een doos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:27

Jij bent geen doos, je bent gewoon goed bezig!

Is heel verstandig wat je nu doet.. zo kunnen eventuele standen van de hoef al vroeg gecorrigeerd worden bv. frans of toontredend, bokhoefje enz.

Gewoon zo doorgaan meid en niet kijken naar een ander.
Jij weet zelf wat het beste is voor je paardje.

x x

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:29

[/quote]
Aan de andere kant, in het wild gaan ze ook niet, dus of het heel veel verschil maakt als het de eerste jaren niet gaat?
Geen idee.. Ik denk dat als het paard geen probleemhoeven heeft, het geen probleem hoeft te zijn.

[/quote]

Maar in de natuur sneuvelen de zwakkeren en is er niemand die zich er druk om maakt wanneer het diertje wat scheef op de beentjes staat.
Maar ja in de vrije natuur legt ook niemand er een zadel op Knipoog

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:31

Mijn shet jaarling gaat gewoon naar de hoefsmid als Winston bekapt word. Hoeft vaak maar weinig te gebeuren maar wil het graag goed bijhouden en zo veel geld kost zo'n kleintje bekappen ook niet.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:33

dit zie ik ook erg vaak. Mijn paard ging ook al direct naar de hoefsmid. Vind het ook erg belangrijk maar ziek ook vaak dat ze er te lang mee wachten

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 09:43

Lowara schreef:
nope.. goed juist. eventuele hoefafwijkingen kun je op jonge leeftijd nog corrigeren namelijk.
de mijne ging vanaf 4 maand al naar de hoefsmid ( euhm.. was hoefjes optillen,maar goed Clown )
nog een leuke.. die ik eigenlijk nog extremer vind:

ik had mijn 2.5 jarige mee in de winter naar de club om haar te laten wennen aan vreemde omgevingen. in de bak was een vrouwtje wat vreemd naar mij aan het kijken ( ik liep gewoon wat rondjes)
op de vraag hoe oud ze was, gaf ik braaf aan dat ze 2.5 was.
antwoord: is hij wel ingeent? want anders mag je hier niet komen he?

pardon?? waarom zou ik mijn 2.5 jarige niet inenten elk jaar dan? Verward vond het een typerend antwoord...en niet echt relevant, want een beetje normale eigenaar ent gewoon vanaf veulen af aan in.
schijnbaar was haar maatstaaf betreffende jonge dieren correct inenten een stuk lager en slechter dan het hoort.

Hahaha, ja ook zoiets. Mijn bazin die stond me met grote ogen aan te kijken toen ik mijn veulen van 6 maand oud liet chippen en inenten!!!! Met een vage vraag waarom ik dat nu al deed!!!! Dat is toch ook wat. Ik vroeg haar waarom zou ik hem niet laten enten zei ze :Nou hij staat toch hier op stal, hij gaat toch nergens heen. Ik heb mijn Nora pas met haar 3e laten inenten....... Clown Waardeloos!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:48

nee hoor.. geen doos... Knipoog

Alleen maar slim!!!
paardjes raken gewend aan smid..
eventuele beenstand afwijkingen kan je bij jong dier nog
enigzins corrigeren..
en niet als ze 3 jaar oud zijn.. zomaar ineens..
zoals sommige mensen schijnen te denken..

pas enten als ie 3 is Huilen .. tuurlijk... voor die tijd kan ie niet ziek worden!!! Duivel Slapen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:34

voordat mijn pony bij mij kwam had ze nog nooit een hoefstmid gezien, ze liep veel op de weg dus had altijd mooie korte hoefjes en had geen ijzers.. nu gaan ze wel optijd naar de hoefsmid maar hij zegt elke keer weer dat ze wel langer kan wachten maarja ik heb nog een pony'tje die wel optijd gedaan moet worden dus gaan ze alle 2 maar. maar ze is verder nooit bekapt geweest en heeft ook geen afwijkingen aan der beentjes of hoeven.
maar als ik zelf een jong paardje zou hebben zou ik het zelfde als jou doen hoor want ze kunnen maar beter optijd gekapt worden want anders is het dalek te laat en heb je nog een groter probleem.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:54

Mijn veulens worden (door mijn manlief hoefsmid) al "geveild" als ze een maand of 3 zijn, alleen het teentje en gekeken of ze recht staan voor de keuring. Nooit meer problemen later als ze het jong geleerd hebben.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:46

Mijn veulens worden ook gewoon bekapt als hij komt..
Netjes houden, stand correct houden en ervaring.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:19

Mijn 2 2jarige zijn ook al vaak bij de smit geweest. Laat hem komen wanneer het nodig begint te worden.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:22

Onze jaarling gaat al vanaf zijn geboorte mee met de rest van de paardjes. Dat wil zeggen vaste prik om de 8 weken. Daardoor heeft ze nu een fantastische (naar hoefsmid zeggen) stand, en is ze gewend dat de hoefsmid aan haar zit te prutsen. Voor haar dus geen probleem.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:07

Je bent gewoon goed bezig. Maar dat wil niet zeggen dat paarden die de eerste twee jaar geen hoefsmid zien er slechte hoeven aan over moeten houden.
Hier worden de jaarlingen minimaal 1x per 8 weken bekapt, eentje wat vaker ivm steil voorhoefje.

MissArianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:59

Nee ik denk dat dit een dood normale zaak is ..
meerdere mensen doen dit rond die leeftijd Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:14

nee hoor bij mij gaan alle paarden met zeer grote regelmaat (5x per jaar) naar de smid vanaf jongs af aan. Je kunt zoveel problemen voorkomen door ervoor te zorgen dat je paarden goed op de hoeven staan.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:20

Mijn jaarling gaat ook zodra het nodig is. Bij zijn vorige eigenaar was ie nog nooit naar de smid geweest. Bij mij voor de eerste keer. Ze 'adviseerde' me om over het asvalt te lopen met hem dan slijten zijn hoeven ook. tsja....

lumen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:53

nee hoor dat ben je niet
ik liet mijn paard ook ook op jonge leeftijd regelmatig bekappen

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:56

De fokker van mijn jaarling is hoefsmid, en al veel met haar geoefend voordat ze bij ons kwam.
Daar hebben we nu veel plezier van.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:47

Mijn veulen is voor het eerst bekapt toen ze 8 maand oud was en wordt nu ook driemaandelijks bekapt samen met mams Lachen

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:59

Mijn bijna twenter is ook nooit bekapt. En daar ondervind ik nu problemen mee. Ze vind het doodeng.
Haar oude eigenaar wilde er geen geld voor geven. Al zijn paarden gaan niet naar de hoefsmid, alleen als er problemen zijn. De paarden lopen allemaal voor de kar en verder in het land.
Toen ik die van mij in de opfok heb gezet werd ze bekapt voordat ze de wei inging, en als ze terug kwam werd ze weer bekapt. Als het aan mij had gelegen had ik haar vaker laten bekappen.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:22

mijn knul van 10 maand word elke keer netje bekapt.
Ik geloof dat hij vanaf 5 maand al word bekapt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:23

Sieppus schreef:
Ik heb 2 jaarlingen. Beide gaan netjes om de 3 maand naar de smid, omdat ik het belangrijk vind dat ze een goede stand van de benen krijgen. Er iemand bij komt die me dingen kan uitleggen over de hoef en alles erop en eraan. Ben ik nu een van de weinigen die mijn jaalringen al van jongs af aan naar de hoefsmit doen? Ik lees steeds vaker dat er paarden/pony's zijn die na hun 2e of zelfs 3e jaar naar de smid gaan. Of is dit een nieuwe trend?

doe je alleen maar goed Lachen Lachen echt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:41

VSW --> PP.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:47

Hier worden de jaarlingen gewoon regelmatig bekapt, waarom niet? Hun hoeven groeien ook wel door, willen geen rare hoeven hebben.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:10

Ik heb mijn pony vanaf 7 maanden en hij gaat elke 7 weken naar de smid, net als mijn paard.

Zonder goede hoeven heb je ook geen paard. Knipoog

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:50

Ik vind de mensen die hun paard niet naar de hoefsmid doen wanneer dit nodig is, dozen Knipoog
Mijn jaarling ging ook altijd elke 3 maanden en inmiddels is hij 2 en gebeurd dat nog steeds. Mijn draver gaat zelfs elke 5 weken, omdat hij slechte hoeven heeft en we hopen het te voorkomen als we hem vaker laten gaan..en mn merrie, die gaat ook elke 3 maanden, soms weekje eerder, soms weekje later. Ik wacht niet af tot het moment dat het echt nodig is. Ze heeft erg goede hoeven en dat wil ik zo houden..want wat een slechte stand allemaal wel niet kan veroorzaken..
Moet wel zeggen, mijn merrie heeft afgelopen winter op harde grond gelopen, dag en nacht, dus sleten ze vanzelf al keurig af. Heb tussentijds de hoefsmid langs laten komen om enkelt te controleren (gezien ze zo laag op de verzenen leek te staan door slijtage bij de harde grond), maar zij hoefde er niets aan te doen..was keurig. Dus heb toen van november tot maart geen kapbeurten nodig gehad voor dr Knipoog