Ezel.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Re: Ezel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:46

nielsd schreef:
http://img181.imageshack.us/img181/1540/img1314nn1.jpg
Ons kleine ezeltje met shet.
Fiffil: En waarom zouden ze dat dan preferen boven een paard. Niet aanvallend bedoeld maar nieuwsschierig.
Misschien dat we ons ezeltje wel laten dekken volgend jaar, moeten we eens kijken (voor ons is het veulen dan)

Tessyke: Leuke ezel hoor! Mooierd Ja

bedankt Haha!
de jouwe is ook een leukerd Haha!

mijn ezeltje wordt dit jaar nog gedekt door mijn ponyhengst Lachen
ik ben helemaal gek op muilezeltjes

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 19:36

Yes,muilezeltjes zijn ook zo leuk Cool

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:31

PP > BB

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:54

[BB] -> [PP]
Na moderator overleg is er besloten dat een topic over ezels beter te plek is op PP, vandaar deze terugplaatsing. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:57

Zijn er eigenlijk hier mensen met ezels die hun ezels met nat weer een regendek omdoen? Wij doen onze ezel altijd een regendek om met regen, maar doen andere dat eigenlijk ook?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:59

Wij hebben een soort "regenpak", als er regen aan zit te komen willen we dat nog wel eens meenemen op de wandeling.
Anders blijven we gewoon thuis, en ze staan 24/7 op de wei/zand met schuilboxen dus dan kunnen ze zelf kiezen. Als het hard regent gaan ze toch wel naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:03

Ja, dat doet onze ezel niet. Die wil niet weg van de kudde, die gaat alleen schuilen als 1 paard meegaat.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:04

Ja, hier staan natuurlijk 3 ezels dus die staan dan gezellig met zijn allen in 1 box gepropt (er zijn meerdere boxen, maar dit vinden ze gezelliger) en vaak komt Zaza ook wel in de buurt staan.

Tabpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:21

Klinkt mischien raar maar kunnen ezels en paarden elkaar verstaan?
Balken en hinneke is toch wel wat anders of kunnen ze elkaar verstaan door de toon?

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:26

Oh wij hadden een onwijs lief ezel dier. Not dus. Een onopgevoede hengst die bij ons de boel kwam ruineren, en elk meisje aanviel. Veel mensen met verwondingen door die ezel hier rondgelopen. Gelukkig istie nu in een ezelopvang waar hij zich hopelijk uit kan leven op elk ezelvrouwtje.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:32

@ Tabpy: paarden gebruiken vooral lichaamstaal natuurlijk. Knipoog
En ezels balken niet zozeer naar elkaar, onderling maken ze meer "kreungeluiden" die paarden ook wel maken.
Paarden en ezels zit een behoorlijk verschil tussen - paarden zijn vluchtdieren, ezels niet - maar ze kunnen vaak wel goed met elkaar om gaan. Dat hoeft niet zo te zijn, sommige paarden begrijpen er helemaal niks van.
Ezels zijn onderling tijdens "spelletjes" om de rang ook vaak stukken agressiever dan paarden.

@ Hinata: helaas hoor je dat wel vaker met ezelhengsten. Opvoeding is zo belangrijk bij ezels. Veel mensen weten niet hoe ze ermee om moeten gaan en dan gaat het van kwaad tot erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:35

Lekker makkelijk om dat te doen.
Je had ook kunnen castreren misschien had je hem dan niet ergens hoeven dumpen...

Ik denk niet dat paarden en ezels het gehinnik en gebalk kunnen ´verstaan´ maar paarden en ezels gebruiken dat niet echt om te communiceren, het is vooral non verbaal. Oren plat leggen etc is heel goed te begrijpen voor beide Haha!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:39

Precies Niels, zoals ik al zei, lichaamstaal is duidelijk genoeg.
En voor de echt domme paarden, ezels hebben grote oren dus dat moeten ze wel snappen. Haha!

Ik zeg ook niet dat ik het goedkeur hoor Hinata, maar ik weet niet hoe je standpunt toen was. Knipoog

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:40

Nou wat het was, is dat de ezel eerst op een kinderboerderij stond en toen bij ons is gekomen. Op de boerderij waar ik kom staan een aantal paarden die allemaal van de boer zijn maar een vaste verzorgster hebben, die ezel werd verder door niemand gedaan en niemand had iets met hem, bovendien werd hij gemeen. Dan kunnen wij hem wel houden en op de wei/stal laten staan altijd maar dan kan hij toch beter naar een ezelopvang waar hij de nodige aandacht krijgt en soortgenootjes heeft?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:43

Dat is anders vind ik. Als het je eigen dier is lijkt me dat je er wat voor over hebt, maar als er niemand naar om kijkt is het fijner voor hem bij soortgenoten. Ja
Toch wel vreemd dat je een ezel neemt en er verder niks mee doet.

Tabpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:46

Oowh dus het is wel mogelijk om een ezel tussen paarden te zetten zonder miscommunicatie tussen ezel en paard. Waarom is een ezel agressiever?
Mijn vader wil al jaren een ezel en dan zeg ik we hebben er toch 1 (onze pony) en een kennis zei ik heb al een hele kudde (zn vrouw en 3 kids). Mja het zijn wel hele leuke dieren is de opvoeding ook hetzelfde als dat je een paard opvoed? Ja ik ben totaal een leek op ezel gebied hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:49

Ja hoor. Wij hebben ook de ezel in de kudde.
Agressie heb ik niet meegemaakt. Onze ezel heeft nooit naar mensen geschopt oid. Wij hebben wel een merrie.

Ik vind ezels geweldig en kan het zeker aanraden Ja

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:01

Haha, niels, jij hebt ook maar één ezel. Ik heb het ook niet over agressie naar mensen, maar onderling.

Hier staan drie ezels en een pony, en dat gaat prima. Nu eten paarden het liefst alleen, zo jagen paarden anderen bij hun eten weg. Ezels eten het liefst gezellig met zijn allen, en nu begint de pony dat zo over te nemen dat ze niet meer alleen wil eten. Die verezelt gewoon als het ware.

Ezels zijn hele sociale dieren, socialer dan paarden. Naar mensen toe dan, ze zijn veel mensgerichter. Ook zijn ze heel intelligent. Ze vergeven alleen niet zo snel (sommige wel) en ze doen alleen iets voor je als je echt hun vertrouwen hebt.

Ezels zijn onder elkaar best agressief. Wij hebben hier een schattig ezeldametje staan, heel elegant, bijna een Arabiertje.
Naar mensen toe is ze vredelievend, maar onder de soortgenoten... Ze trapt werkelijkwaar de andere twee helemaal in elkaar als ze lastig zijn. Het klinkt allemaal heel ernstig als je erbij staat, maar voor hen is het "gewoon even duidelijkheid maken".
Schoppen naar mensen doen ze nooit. Toen de merrie drachtig was wilde ze liever niet onder de buik gepoetst worden, en een jongen deed dat toch ondanks onze waarschuwing. Waarop madam keurig de borstel uit zijn hand trapt - zonder de jongen te raken. Ze zijn zo snel en kunnen zo goed mikken, ze willen je echt niet raken.

In de opvoeding zijn ze misschien iets anders, het is moeilijker consequent te blijven. Je vergeeft sneller dingen.
Misschien is het Nederlands Ezelboek een aanrader voor je Tabpy, daar staat heel veel informatie in. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:03

Fiffil: Ik ken uiteraard de ezels onderling niet.
Maar ik weet wel dat als je een ezel met paarden doet (wat het geval is van tabpy) dat ze dan niet agressief zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:05

Nee, dat zeker niet. Hier is nog nooit ruzie geweest tussen de pony en ezels, ezels spelen onderling gewoon wat met de rang en de pony doet daar niet echt aan mee, die heeft gewoon een aparte status als "hoofd" omdat ze zo dominant is en ze toch een beetje onder de duim heeft (op één na, van hem pikt ze het wel). Die twee, pony en ezel, zie ik ook wel eens staan krabbelen bij elkaar. Lachen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:16

Laatst bijgewerkt door Ann op 12-08-08 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's in links veranderd. maximaal 2 toegestaan.

Tabpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:55

Okey Ja nouja ben best consequent heb een klophengst en dat is zeker ook niet makkelijk.
Is het handiger om een veulen ezel te nemen of een wat oudere? Zit er nog duidelijk gedrags verschil tussen man en vrouw?
Bv. Zoals merries zie ik vaak moederen bij kleine kinderen of is dat hetzelfde als met ezels?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:59

Merries en ruinen zijn wel vergelijkbaar. Hengsten gaan sneller fout als de opvoeding niet goed is.
Veulen of wat ouder, ligt eraan. Als veulen kan je hem zelf opvoeden, als ouder dier heb je de kans dat dat niet goed gebeurt is.
Als ik jou was zou ik eens op zoek gaan naar het Nederlandse Ezelboek, daar staat echt heel veel informatie in. Ja
Of kijk eens bij het Nederlands Ezelstamboek. Lachen

Tabpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:26

Ga ik doen je kan beter veel informatie verzamelen dan iets hebben waar je niks van weet!
Bedankt voor de info en nog veel ezel plezier Pling

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:27

Inderdaad! Mooi dat je er zo over denkt, dat gaat wel goedkomen dan. Lachen
Mocht je er een nemen; veel plezier en misschien zien we hem of haar nog eens op Bokt verschijnen. Lachen