verschil tussen rijden en paardrijden...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 23:48

Ik merk nu het verschil tussen rijden op een manege en een eigen paard, nou neem maar van mij aan dat ik nu pas écht leer paardrijden!!

Voor de basis is een manege prima en het zal ook uitmaken van wie je les hebt, hoe groot de groep is, of je meedoet met verenigingen en wedstrijden e.d.
Maar ík heb de basis geleerd, meer niet.

Nu ik Gammon heb, is het zó anders. Misschien ook wel omdat hij groen is en ik dus ook weer. We krijgen privéles en nu begin ik wat kneepjes te leren.

Dus ik vind wel verschil in rijden en rijden zitten!

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 23:57

Ik vind het eigenlijk best wel verwende praat "Op een manege leer je niet rijden" Daarmee zeg je dus eigenlijk dat je beter bent dan alle manegekinderen/mensen. Niet iedereen heeft de luxe om een privépaard te rijden. Ik denk dat manegepaarden je leren om verschillende soorten paarden te berijden, als je pony/paard makkelijk naar beneden te rijden is, zul je moeilijk je volgende paard naar beneden krijgen als die wat lastiger is.
Aan een wat slomer paard moet je ook maar niet beginnen, want daar heb je nooit op gereden. Mocht je paard in ene toch maar niet zo lief zijn, ben je dat niet gewent. Dit is wat ik denk hoor, ik vind dat ik behoorlijk wat gelleerd heb op de manegepony's en paarden. Maar na 4 jaar vond ik het niet leuk meer.

Groetjes Jocelyn

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:36

Ik ga met Kawa mee

Maar ik zou het omdraaien. Rijden = meeliften en paardrijden is het betere werk. Meer gevoelsmatig hoor Haha!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:07

Belsje schreef:
Ik heb dus ook leren rijden op een manège. En ik kan dus ook lichtrijden Tong uitsteken , stappen, draven en galoperen. Maar ook travers, renvers, schouder voor, galopwissels (zelfs om de pas), passage en zelfs een piaffe rijd ik met dat paard eruit.

En... ben je al bijna opgenomen in de selectie van de Olympische Spelen? Lips are sealed Ik weet niet hoe vaak jij rijdt, maar als je 1 keer in de week rijdt, wat meestal het geval is, kan je heus niet piafferen, en passageren, daar geloof ik geen fluit van!

Je leert paardrijden op de manege. Maar voor het grootste gedeelte kom je op een gegeven moment stil te staan. Als je 1 keer in de week rijdt, tja, dan kom je niet verder. Wat jij er in die week aanrijdt, rijdt een ander er voor jou er weer af.
Je leert heus meer dan alleen lichtrijden. Maar ik geloof niks van dat je die passage en weet ik veel wat voor rommel nog meer, op een manege paard eruit krijgt. Of het moest Bonfire geweest zijn...

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:33

Ik heb je gePBt Lachen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:20

Ik zou belsje dan ook graag een keer uit willen nodigen om mijn paard te leren piafferen en passageren. Haha! Ik heb daar nl nog niet de ervaring voor.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:27

Citaat:
OK ik heb een héél ervaren paard daar toegewezen gekregen, met alle knopjes op al zijn sommige een beetje afgestompt en ik weet ook wel dat

Met dat ene paard lukt mij dat Haha! .
Ik kan het een paard niet gaan aanleren Lachen.
Maar de hulpen en stuff leren ze je er wel, maar om het aan te leren aan een paard denk ik dat je meer moet kunnen dan even hulpen geven . Daar gaat volgens mij een héél trainingsproces aan af, dat kan je noch op een manège noch bij een doorsnee instructrice leren vrees ik ... hoe je een paard echt die dingen leert.

denk ik é Lachen

Ik ga nu ff exaampje maken Lachen

Maar ik bedoelde eigenlijk gewoon ermee ook dat je op een manège wek kan leren rijden, maar dat het voor mij dan toch vooral de lef en de durf is die daar niet ontwikkeld wordt. Er is altijd iemand naast je om een probleem aan te pakken.
Als ik met mijn verzorgpaard aan het rijden was was die hulp er niet en moest ik ineens zelf uitzoeken wat je moest doen als een paard ineens zegt ik draai niet meer.
Op een manège leer je dan teugeltjes zus en zo beentjes zus en zo ... maar in de praktijk en met een paard wat niet 100% "braaf" is helpen die dingen vaak niet en heb je iets meer creativiteit nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:20

Ik denk dat je al met al dus uit deze reacties mag concluderen dat Thirza dus toch gelijk had.
Bij deze dus mijn tip voor alle manegeruiters: ik heb (gelukkig) totaal andere maneges. Zoek dus serieus uit bij welke manege je wilt gaan rijden (ALS je tenminste serieus wilt leren rijden) en let niet te veel op de kantine. Kijk naar de paarden, luister naar de lessen, loop eens binnen bij onderlinge wedstrijden. Praat met klanten en instructeurs. Ze zijn er echt hoor, die goede maneges (hoewel ik ze hier in de Randstad minder tegenkom dan in m'n ouwe vertrouwde zuiden van het land....)

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:23

LiSSy schreef:
bij de manege waar ik heb gereden heb ik heel veel geleerd... ook wijken, schouderbinnenwaarts en travers. keertwendingen, galopwissels en noem het maar op. dus bij die manege leerde je wel rijden, en niet meeliften

Dat heb ik dus ook!
Op de manege waar ik toen reed en nu alleen dan met eigen
Leer je heel veel!
Aleen zijn niet alle paarden er geschikt voor!
maar ik heb er veel geleerd en blijf aan het leren

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:28

Met alle respect, ik vraag me af of jullie die oefeningen ook kunnen uitvoeren op een paard dat bv M of Z start. Meestal zijn wedstrijdpaarden toch wat scherper aan de hulpen en daarmee lastiger te rijden als je dat niet gewend bent.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 17:54

ik heb dit topic ook totaal niet gestart om manege ruiters naar beneden te halen, maar het was meer om te kijken wat andere mensen ervan vinden en hun menig en ervaring te horen.

ik vind dat kawa gelijk heeft met haar antwoord ik zelf rij twee verschillende paardjes en heel af en toe stap ik op die van mij zus maar die is zo groot ( Bloos ) en ik ben nogal een schijterd dus dat doe ik dan niet vaak.
maar ik vind het al moeilijk genoeg op mijn eigen tinkie, ben al blij als ik haar een rondje aan de teugel krijg (op de goede manier) ze is ook erg moeilijk hoor dat hoor ik vaak en van verschillende mensen. Ik heb er zo'n moeite mee onder andere omdat het mij nooit geleerd is en sya nog al groen bij mij kwam (stom ik weet het).

en dat over het meeliften en hobbelen dat is mijn ervaring met de maneges die ik ken.

de manege waar ik af en toe ook even ga kijken loop ik bijna jankend er weer uit. In een les lopen daar maar meestal 2 paarden niet kreupel en als je er wat van zegt dan krijg je te horen 'och zo loopt ie altijd' of hij is net hoefbevangen geweest of is gewoon stijf.