'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:40

Chrissy_93 schreef:
Cassidy schreef:
Niet oorzaak en gevolg verwarren. Wat gaat er in jouw ogen gebeuren met alle paarden die hier naar de slager gaan als er hier geen paardenvlees wordt gegeten? Zie jij de paarden hier geslacht worden en dan het vlees transporteren? Nu ben ik niet bekend met de kosten van de slacht hier, en de kosten van de slacht in Italie, maar ik kan me zomaar voorstellen dat arbeidsloon in Italie en bijbehorende kosten lager uitvallen in Italie dan bijv. hier.

Ja, ik begrijp dat ze dan worden vervoerd, en ik ben het met je eens dat dat nogal slopend is voor de beestjes, maar wat zou er dan gedaan kunnen worden zodat dat niet meer gebeurt?

Zorgen dat wij als Nederlanders ons helemaal klem vr*ten met alles waar paardenvlees inzit. Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:41

Chrissy_93 schreef:
Cassidy schreef:
Niet oorzaak en gevolg verwarren. Wat gaat er in jouw ogen gebeuren met alle paarden die hier naar de slager gaan als er hier geen paardenvlees wordt gegeten? Zie jij de paarden hier geslacht worden en dan het vlees transporteren? Nu ben ik niet bekend met de kosten van de slacht hier, en de kosten van de slacht in Italie, maar ik kan me zomaar voorstellen dat arbeidsloon in Italie en bijbehorende kosten lager uitvallen in Italie dan bijv. hier.

Ja, ik begrijp dat ze dan worden vervoerd, en ik ben het met je eens dat dat nogal slopend is voor de beestjes, maar wat zou er dan gedaan kunnen worden zodat dat niet meer gebeurt?

Ik heb maar een oplossing: hier slachten en hier opeten. Als jij andere alternatieven hebt mag je het zeggen.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:44

Cassidy schreef:
Ik heb maar een oplossing: hier slachten en hier opeten. Als jij andere alternatieven hebt mag je het zeggen.

Okee, dat vind ik een goede oplossing. Maar dat betekent niet dat iedereen meer paardenvlees moet eten hoop ik toch Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:44

@ Chrissy_93 : mee eens;)

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:46

Ik eet het wel gewoon, tenmiste.. Echt paardenvlees, daar houd ik niet van.. Maar dingen als frikandellen ect. wel gewoon.

Een paard heeft het juist vaak veel beter gehad in Nederland, dan al die koeien/kippen/varkens enz.

Ik zou alleen nooit mijn eigen paarden willen opeten.. Ook wil ik ze niet voor de consumptie.. Ze hebben het gewoon niet verdiend om opgegeten te worden.. Puur voor mijn eigen gevoel dus, maar ik zou me er niet prettig bij voelen .

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:46

hier in België kan je alvast laten vastleggen of je paard dient voor de slacht of niet. simpel als je wil voorkomen dat hij ooit op transport gaat voor de slacht, laat vastleggen dat hij dus nooit geslacht mag worden...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:47

Justice_ schreef:
Ik ben zelf vegetarier geworden toen ik 8 was (hoe ik daar bij kwam weet ik eigenlijk ook niet meer Clown )
Maar ik ben nu 15 en mijn familie heeft altijd vlees gegeten, 3 vriendinnen van mij zijn nu ook vegetarisch geworden dus dan doe je het toch ergens voor!
Ik ken alleen wel een kindje die heeft een ontzettende achterstand gehad in zijn ontwikkeling doordat hij geen vleesproducten binnenkreeg, omdat de ouders vegetarisch waren.
Hij had de ontwikkeling van een 2jarige terwijl hij al 6 was en toen na heel veel odnerzoeken kreeg hij af en toe rundvleesbouillon en toen ging het veel beter!

Mijn dochter loopt juist voor qua ontwikkeling. Knipoog
Je moet wel zorgen voor alternatieven, dus peulvruchten, kaasproducten, tofu..... andere vleesvervangers dus. Geen enkel probleem, hoor. Haha!
Veel mensen eten eenzijdig en ongezond (die zitten er ook tussen de vleeseters trouwens).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:48

Chrissy_93 schreef:
Cassidy schreef:

Okee, dat vind ik een goede oplossing. Maar dat betekent niet dat iedereen meer paardenvlees moet eten hoop ik toch Knipoog

Dus alle geslachte paarden maar voor hondevoer en kattenvoer gebruiken? Doneren aan Dierentuinen? Nu telt ons land aardig wat dierentuinen maar zoveel roofdieren zitten daar niet dat ze de paarden van de enorme paardenstapel die Nederland rijk is, kunnen wegwerken.

Ik zie liever een paard, dat een gezond en gelukkig leven heeft gehad en, omdat het echt niet meer gaat door zijn liefhebbende baas van verder lijden bespaard wordt en daarom naar de slager gaat, op het bord van een mens belanden dan in dierenvoer.

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:50

Citaat:
Ik zie liever een paard, dat een gezond en gelukkig leven heeft gehad en, omdat het echt niet meer gaat door zijn liefhebbende baas van verder lijden bespaard wordt en daarom naar de slager gaat, op het bord van een mens belanden dan in dierenvoer.

ik denk dat dat niet veel verschil maakt of een mens of een dier dat paard nu opeet Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:52

krak schreef:
hier in België kan je alvast laten vastleggen of je paard dient voor de slacht of niet. simpel als je wil voorkomen dat hij ooit op transport gaat voor de slacht, laat vastleggen dat hij dus nooit geslacht mag worden...

Dat kan in Nederland ook. Gebeurt in het paspoort. Met dat probleem dat, als paspoort foetsie is en er een vervangend paspoort aangevraagd wordt, ook die restrictie weg is. Paard alsnog naar de slager toe.

Mijn paarden (staan in NL) zijn niet gechipt, en mogen daarom niet geslacht worden. Maar als ik ze zou moeten verkopen, en er komt een koper die er wel een chip instopt en een half jaar wacht, dan kan het alsnog. Kan ik in mijn huidige paspoort nog zo duidelijk aangeven dat ik het niet wil, het is nergens centraal geregistreerd, en kan daarom zo teruggedraaid worden.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:53

frikandelen eet ik wel enzo
omdat daar maar een klein deel inzit heb ik geen moeite mee
mijn moeder neemt altijd frikandelen zonder paardenvlees
maar ik zal nooit bij een patat boer vragen zit hier paardenvlees in

maar wat ik niet eet is bijvoorbeeld een heel stuk paardenvlees, vlees dat helemaal uit paard bestaat

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:54

ja idd, maar ik ga ervanuit dat een paardje blijft tot het einde van zijn dagen Knipoog ale, dat is hier tenminste de mentaliteit die wij hebben naar al onze dieren, maar ik begrijp wel dat anderen niet dezelfde mening hebben Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:55

Rachelle_12 schreef:
Citaat:

ik denk dat dat niet veel verschil maakt of een mens of een dier dat paard nu opeet Nagelbijten / Gniffelen

Heb jij een hond of een kat? Geef jij die iedere dag biefstuk, en gaat zelf genoegen nemen met een kipfilet?
Paardenvlees is kwalitatief heel goed vlees. Je kunt best van je eigen hond heel veel houden, hem alleen maar het beste van het beste voor willen zetten en zelf met minderwaardig vlees genoegen nemen, maar ik persoonlijk wil voor mezelf eigenlijk alleen maar het beste wat ik krijgen kan.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:56

Cassidy schreef:

Jaa, maar ik probeerde eigenlijk te zeggen dat er niet meer paarden dan nodig geslacht hoeven te worden...

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:57

Cassidy schreef:

Nou, wat is het verschil dan Scheve mond Ik bedoel, dan wordt het toch opgegeten.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:57

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 27-09-23 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:58

Ik eet ook geen paardenvlees, eigenlijk alle dieren die ik als huisdier zie eet ik niet, ik eet mijn eigen huisdier immers ook niet op, misschien hypocriet maar zo voelt het, ik moet in het vlees of de vis ook geen dier meer herkennen, dan krijg ik het niet weg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:59

Chrissy_93 schreef:
Cassidy schreef:

Jaa, maar ik probeerde eigenlijk te zeggen dat er niet meer paarden dan nodig geslacht hoeven te worden...

Als jij wilt dat er niet meer paarden dan nodig geslacht moeten worden, moet je er voor zorgen dat er niet meer paarden dan nodig geboren worden.
En wie bepaald wat er "nodig" is? De consument, toch?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-07-08 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:59

Eowyn3003 schreef:
Cassidy schreef:

Nou, wat is het verschil dan Scheve mond Ik bedoel, dan wordt het toch opgegeten.

Zie mijn bericht boven die van jou.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:00

Maartje_M schreef:
Een paard is natuurlijk voor de meeste mensen wel heel wat anders als een varken of een koe. Die staan nogal 'ver van je bed' en een paard niet. Paarden zijn ook meer huisdieren dan koeien en varkens, wat toch echt productiedieren zijn.
Ik bedoel, we eten toch ook geen honden en katten?

Er worden hier in de regio Brabant toch echt wel behoorlijk grote kudden shetten gehouden die speciaal voor de slacht groot worden gebracht hoor. Er is vraag, dus is er ook produktie. Alleen valt een kudde shetten in een wei niet zo op als produktie dier, terwijl een varkensstal een duidelijk voorbeeld is.

laliz

Wat ik eigenlijk een raar idee vind is dat er in biks ook dierlijke 'opvulling' zit. Een niet-vleeseter krijgt zodoende toch vlees, omdat het goedkoper is dan een plantaardig product.

Het zou andersom moeten zijn, vlees zou duurder moeten zijn dan plantaardige meuk.

Nanne

Ik eet geen paard. Maar ook geen varkensvlees.
Het enige dat vlees dat ik eet zijn koe en kip.

En dat is niet omdat ik het zo zielig vind, maar omdat ik het gewoonweg niet lekker vind.
Konijn aan de andere kant vind ik wel zielig en eet ik dus niet. Heb het een x geproefd en het is net kip. Maarja, ik zie dan zo een schattige fluffiebunnie voor me. Clown

Het slaat eigenlijk nergens op, maar dat is meer het idee wat je hebt.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:01

Maar dat slaat toch nergens op? Jij vindt paardenvlees het beste vlees, een andere eet liever varkens. Is toch gewoon eigen voorkeur?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:05

Vind het allenmaal een beetje dubbel dat vegetarische gedoe. Waar zijn jullie zadels/tuig en leren rijlaarzen van gemaakt? Van de overblijfselen van wat vleeseters eten.
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 19-07-08 14:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:05

Dat is eigen voorkeur. Maar ga dan niet piepen dat je eigen voorkeur gevolgen heeft voor de paardenbranche. Je kunt de paarden helpen door je voorkeur aan te passen, en niet met een oneliner roepen dat het "Sielugh" is, je omdraaien en gewoon doorgaan waar je mee bezig was.