Ik heb nog wel even te gaan zie ik met mijn toekomstige blessures Mijn huidig gekneusde knie is wel het ergste wat me overkomen is, vroeger was ik een ster in het landen maar tegenwoordig... ouderdom hè?
carola
Geplaatst: 18-01-03 13:41
Toen ik 4 was: paard van 1.75 op mijn lichaampje gaan staan: 3 gebroken ribben, wat gekneusde ribben en een ingeklapte long.
10 jaar: zware hersenschudding
12 jaar ofzo: paar gekneusde ribben en weer een ingeklapte long door een val tegen een ijzeren hindernis-staander.
van 14 - 18 jaar: 4 keer m'n enkelbanden zwaar gescheurd gehad, en dus ook 4 keer tapen.
16 jaar ofzo: weer een hersenschudding
En nu heb ik gelukkig al twee jaar niets meer gehad. Tuurlijk wel altijd wat schaafplekken, kneuzingen, enz, maar weinig ernstigs gelukkig. Wel heb ik permanent versleten knieschijf, en heel slechte enkelbanden. Maar verder ben ik nog wel heel.
Henla
Geplaatst: 18-01-03 14:10
Ik ben ooit een keer van een pony afgevallen met mn rug tegen een paaltje. Had er echt ongelofelijk veel last van maar heb dr verder toen niks aan gedaan. De volgende dag toch maar weer opgestapt. Na een hele tijd (een jaar of misschien wel langer) kreeg ik steeds meer last van mn rug en ben ik naar fysiotherapie geweest. Bleek dat mn ruggewervels scheef zaten en de spieren een beetje klem zaten. Daarna is het weer een tijd goed gegaan, maar een tijd geleden kreeg ik er weer meer last van. Weer naar een fysiotherapeut, maar die heeft t alleen maar erger gemaakt. Kreeg ook last van mn bovenrug en nek. Daar ben ik maar mee gestopt, maar na 6 jaar heb ik er dus nog steeds last van. Mn rug kan ook lekker kraken, niet fijn dus
Anoniem
Geplaatst: 18-01-03 14:39
Arm uit de kom en een scheur in de spier die daar zit. Gebroken elleboog.
En alle dingen waarmee ik nooit naar de dokter ben geweest omdat ik anders nooit meer op het paard mocht gaan zitten van mijn moeder Dus ik weet niet wat daarmee is geweest
Dat was oa een stuitje waar ik 4 jaar lang nog last van heb gehad.
Een knie die ik 2 maanden niet krom meer ging. En in totaal 2 jaar erg gevoelig is geweest.
De bal aan mijn voet bij mijn grote teen die 5x zo dik was als normaal en een teen die ik een jaar niet krom heb gekund.
En een keer een paar weken niet diep kunnen ademhalen ,zuchten omdat dan alles zeer deed.
Voor de rest alleen maar blauwe plekken en wat kneuzingen
Cowgirl
Geplaatst: 18-01-03 14:49
* kniebanden uitgerekt
*Nagel van grote teen eraf door kruiwagen
*zwaar gekneusde vinger(s) toen paard wegrende.(nee het touw zat er niet omheen!)
*Na val op het asfalt had ik het idee dat mijn hele lijf gekneusd was. Kleine vermoeden dat een Nier een flinke opdonder heeft gehad.
*2 rugwervels gekneusd tijdens het wegsprinten van een paard, zeker 4 maanden last van gehad zeker met rijden.
nikkiemisty
Geplaatst: 18-01-03 14:53
Bij me zelf heb ik eigenlijk niet echt wat gehad...
Het ergste was dat mn pony er vandoor schoot ik eraf vloog toen die stil stond en 4 gekneusde ribben, bloedneus, tand door mn lip en mn pols gekneus. Het banketstaaf was gewoon dat ie stil stond en toen vloog ik er pas af
Een kennis van een vriendin van mij die wilde echt heel graag ver komen met dr paard, dat was haar droom ook echt. En ze is een keer zo fout gevallen dat ze een nekwervel had gekneust en de rug had gebroken en daardoor nooit meer kon rijden en in een rolstoel belandde...Dag droom
Destinietje
Geplaatst: 18-01-03 16:04
Ik heb gelukkig nooit iets gebroken met paardrijden, maar wel zo'n beetje alle botten in mijn lijf gekneusd/verstuikt gehad. Dat kwam doordat ik met een paard wat ik ongeveer een jaar geleden reed ben omgeklapt. Het was een hoogdrachtige merrie, van 1.65 ongeveer. Ze deed niets anders dan stijgeren, en toen zijn we achterover geklapt. Ik had oa mijn ribben gekneusd, en nog heel wat gekneusd en verstuikt. Ook ben ik door de klap op mijn hoofd (zware hersenschudding) een poosje bewusteloos geweest. Ik ben blij dat ik het nog na kan vertellen, want als dit op de weg was geweest, was ik er nu niet meer geweest. Gelukkig heeft de net omgeploegde grond de klap behoorlijk verzacht.
Zonnetje81
Geplaatst: 18-01-03 16:06
Um mijn pols dwars doormidden gebroken. Dit betekende dat de botten langs elkaar waren geschoten langs mijn groeischijven. Um stak net nog niet uit mn vel.........jak he!!!! Maar is gelukkig wel weer geod gekomen.
Kyra
Geplaatst: 18-01-03 17:47
Jeetje wat een ellende allemaal! Gelukkig valt het bij mij nog allemaal mee. Ik heb 1 keer mijn arm gebroken geahd en 1 keer mijn pols gebroken... Verder; blauwe plekken en ik ben vroeger een keertje door een verzorgpony heel hard gebeten, toen miste ik spontaan letterlijk een stuk uit mijn borst!. Verder zou ik het zo 1,2,3 niet meer weten.
nokemi
Geplaatst: 18-01-03 18:01
anderhalf jaar rolstoel na een ongeluk met mijn pony onder een auto,en een jaar gips na een trap van een paard tegen mijn scheenbeen.
maar verder valt het wel mee hoor
rooslover
Geplaatst: 18-01-03 18:32
* Gekneusde Pols * Dikke voet * Duizende Blauwe Plekken * Hoefafdruk op been waardoor ik ' Kreupel ' liep * Hoofdpijn * Gras en Bagger in Mond en Tussen beugel * Nachtmerrie's
RockyLover
Geplaatst: 18-01-03 18:53
een paar blauwe plekken
Tiko
Geplaatst: 18-01-03 19:02
zwaar gekneusde voet....ging ffies een paard in de wei zetten :d
En ja..ooit in een ver verleden in de manege, viel ik met manege pony en al...resultaat cap verschoven en blauw oog en rode neus
verder....mmm...nix
steeffie
Geplaatst: 18-01-03 19:21
Het ergste was de eerste keer dat Sher ging bokken (ze schrok ergens van) en ik er nogal hard af donderde op mijn rug, toen had ik twee scheve wervels.
Verder heb ik eigenlijk nooit wat aan paardrijden overgehouden, geen blauwe plekken, geen spierpijn ..............alleen een gescheurde nagel toen een klein shetje er keihard vandoor ging en de lijn in mijn nagel bleef hangen (=auw ) en een zere lip omdat Sher een beetje te hard een kusje gaf.
SANEX
Geplaatst: 18-01-03 19:27
Tjee,dat zou ik echt niet weten.... Heb zovaak de gipskamer van binnen gezien dankzij de paarden...(was vroeger een wildebras)
Van teen tot hoofd,ik heb het allemaal gehad.
Maar wat me het meeste bijstaat,omdat dat het langste heeft geduurd, is een dubbele breuk in mn bovenarm/schouder.
daar kon geen mitella of band omheen dus dat had helemaal geen steun.
Ik reed zonder zadel en hoofdstel(gewoon touwtje aan het halster) en zou springen.Toen ik op de hindernis af kwam,viel die ineens om (nou ja hindernis....twee jerrycans met een balkje erop )
Dus die pony draait met een noodgang om en vliegt naar rechts...en ik met een harde klap naar links.
Maar dit is eeen van de vele dingen,kben nu wat voorzichtiger,heb geen zin om weer zolang in het gips te zitten...Er is de laatste tijd ook niet veel gebeurd(ff afkloppen op een stukje hardhout )
Apple
Geplaatst: 18-01-03 19:37
Even nadenken...
- hersenschudding en gekneusde schouders (toen ik een jaar of 9 was en bij een van mijn eerste manegelessen voorover van het paard viel tegen het schot aan) - gebroken pols (toen ik in galop al bokkend van een pony werd gelanceerd) - scheurtje in mn ribben + gekneusd (toen ik er voorover af gebokt werd en het paard met zn been tegen mijn ribbenkast aan kwam).
Dat waren de 'erge' dingen. Verder nog de nodige blauwe plekken, blauwe enkel en ik heb een keer een hele zomer met een hoefijzer op mn bil rondgelopen
Meryl
Geplaatst: 18-01-03 19:43
Wow dan heb ik iedere x geluk gehad volgens mij ik heb alleen soms een blauwe plek en soms hap ik zand maar daar houdt het wel mee op, nee nog nooit iets gebroken gescheurd of wat dan ook. (direct afkloppen)
Mar2lin
Geplaatst: 18-01-03 19:44
een scheur in mijn knieschijf... inmiddels al bijna 6 jaar geleden, maar nog steeds benik soms ik de pineut wat pijn betreft... en op de een of andere manier is mijn been korter sinds die tijd, het klinkt onmogelijk, maar mijn arts heeft voor dat ongeluk nooit een korter been geconstateerd, en kort daarna werd dat wel geconstateerd, en het lijkt me dat dat van de een op andere gewonen dag niet gebeurd... Maar ja... Ik kan niet veel kracht zetten met mijn knie.. het blijft altijd een zwak punt! Ik benblij dat ik nog kan rijden. Ze hadden me destijds weinig gegeven dat ik ooit weer zou kunnen rijden, omdat ze bang waren dat door een verkeerde beweging van mij misschien toch mijn pees zou beschadigen, das op een haar na niet gebeurd! En ook met het revalideren was het nog erg riskant! Heb uiteidnelijk 6 weken gips gehad... en ruim een maand revalideren... na 1,5 week toenik nog in het gips zat.... zat ik al te paard... heel slim...
Jacksel
Geplaatst: 18-01-03 19:55
Ik heb nog niets gehad, jeertje half gekneusde voet toen ik op mijn ex-manege paarden ging binnenzetten... Had het paard bij me met een touwtje om de hals (zo ging dat daar) vriendin had er eentje met halster, omdat die nog wel eens wilde kloten... Die mijn vriendin had ging dus kloten, die ik had wilde meedoen en ging dus op mijn voet staan en draaide vervolgens ook nog een stukkie (ondertussen had ik van het touwtje een soort halster gemaakt en het beest onder controle... Pas thuis ontdekte ik dat het toch wel erge zeer deed... Verder gelukkig nog niets...
#Ymke#
Geplaatst: 18-01-03 22:05
Heb je even Even op volgorde ongeveer
* Rug gekeusd, week plat op bed
* Tanden uit m'n mond, 2 voortanden ontbreken nog steeds door kopstoot van paard van 1.68. (grof paard met groot hoofd!)
* Zwaar gekneusde rug&bekken, door een val op het beton (zonder cap ) er zit nog steeds iets niet goed en heb elke dag wel last ervan. Vooral met lang zitten of staan. Het gaat al een stuk beter. Hierdoor is vermoedelijk iets verschoven en beknelt waardoor ik kramphanden heb, elke dag , 24/7. Kan sommige dagen niks vasthouden. Maar door speciale oefeningen gaar dit iets beter. (o.a. geluidsballen). Doktore staan lichtelijk voor een raadsel en kunnen weinig doen voor me.
* Gevoelloos scheenbeen door trap van paard (terwijl ik op een ander paard zat). Had eerst een gigantisch ei op m'n been en dat ging over in niks meer voelen op die plek (ongeveer 10 vierkante cm ). Het gevoel komt nu, bijna een jaar later, weer langzaamaan terug!
* Natuurlijk erg veel stijve spieren, en blauwe plekken en over m'n pijnlijke tenen maar niet te spreken
Belsje
Geplaatst: 18-01-03 22:17
Als klein kindje kennisgemaakt met betonnen muur ... overal geschaafd en paar daagjes in het donker gelegen. Was dus een paard waar ja normaal achterstevoren op kon zitten die deed nooit iets ... tot ze eens een klein ukje mocht vervoeren .
Gezichtje beetje verbouwd door paardje dat ineens viel op de hindernis en toen probeerde op te staan ... kwak tegen mn hoofd. Gevolg: Beugel in mijn lip en lekker veel bloed over mijn trui. Reactie van instructeur was: aub een zakdoekje en nu doorrijden ja ...
Litteken op nogal maffe plaats ... paard had zin in melk denk ik ... Ik was dus bijna tepelloos .
Verschoven werveltjes, heb bij momenten dus ook geen gevoel meer in mijn been ... maar niets meer aan te doen vandaag de dag .
Gekneusde beentjes en armpjes, nooit van op de grond vallen. Ik val dus altijd OP hindernissen é ... En dan vragen mensen zich af waarom ik niet graag spring .
En een paar hersenschuddinkjes ...
En dan blauwe plekken, supergrote tenen, ...
Maar nooit iets gebroken , ik heb superbotten! echt wel gezond ja
Cathelijne
Geplaatst: 18-01-03 22:33
Hmmmm....
Een donkerblauw/zwarte plek in m'n lies na een trap van een paard met ijzers.
Een (zwaar) gekneusde heup nadat ik bij een val precies op m'n linkerheupbeen geland was. Pijn doet't niet meer, maar m'n heup kraakt soms wel.
PhiaBink
Geplaatst: 18-01-03 22:44
In de 30 jaar dat ik tussen de paarden zit: Nodige blauwe tenen, blauwe en beurze plekken en tand afdrukken. Arm gebroken, spier in rug gescheurt en spier in mijn boven been gescheurt, kraakbeen achter knieschijf beschadigd.
Ik heb best nog wel last van mijn rug, dat is en blijft een gevoelige plek. Van mijn been heb ik nu haast geen last meer van, wel heel erg gehad. Ik kon niet auto rijden. Ik had geen kracht om de koppeling in te trappen. Trappen lopen kon ik ook niet. Orthopeet geweest, in een beugel gelopen, fysio gehad, nix hielp. Mijn huisarts zei, ga dan op fitness en dan wel een fysio erbij om alleen je beenspieren aan te laten sterken. Dat hielp uiteindelijk wel. In mijn linker been heb ik wel minder kracht.
ItsMe
Geplaatst: 18-01-03 23:47
Nou ik weet dat zelfs Anky het ook kan gebeuren kan ik er ook wel voor uit komen he?
Moet ik weer even goed nadenken, maar hetgene wat mij het beste is bijgebleven: -Hersenschudding, was een beetje op een oxer geklapt -Gekneusde ribben, ook doordat die rotbalken niet goed meegeven -Gat in mijn scheenbeen, kwam doordat ik een paard over me heen had gekregen, moet zeggen dat het wel aardig genezen is -Gescheurde enkelbanden, gewoon tijdens een nietszeggende val -Gebroken kuitbeen, tijdens zelfde nietszeggende val Dat zijn toch wel de dingen die me het best bijgebleven zijn......
Anky heeft toch wel een langere lijst }>
Dennis
Geplaatst: 18-01-03 23:54
Het ergst is dat Dien op m'n rug is gaan staan. Het gevolg: 2 dagen IC en totaal 8 dagen ziekenhuis. Gekneuste ribben, beschadige lever en inwendige bloedingen. Heb d'r een alcahol allergie aan over gehouden. Heb 2 maanden niets gemogen(en ook niet gekunt door de pijn).