wanneer ben je toe aan een eigen paard?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessy82

Re: wanneer ben je toe aan een eigen paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 09:00

dus de meerderheid van jullie vind dat het wel kan,mits mer goede begeleiding..
Zelf vind ik ook dat het wel kan,maar ja je moet je er wel goed op voorbereiden.
Maar ook niet te moeilijk doen denk ik..
Bedankt voor alle reacties!!

groetjes jessy

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:08

djodjodjo schreef:
Nanne schreef:
Ik zou, zoals hierboven gezegd, eerst maar eens gaan kijken naar een verzorgpaardje. Om wat meer ervaring op te doen.

En de tijd die je kwijt bent aan een eigen paard is 24 uur per dag 365 dagen per jaar. Dus denk er eerst maar eens goed over na. Knipoog

Nounounou, dat valt ook wel mee hoor! Natuurlijk gaat er veel tijd in zitten maar het is goed te doen.

Ik denk dat jij mits je goede begeleiding krijgt zeker aan een paardje kunt beginnen Ja

Dat denk ik ook. Koop een mak paardje en neem minstens 1 keer in de week les. Ga niet meteen de eerste dag al in je eentje buitenrijden maar laat iemand anders met je meegaan de eerste keren, netzolang tot je zeker weet dat je je paard 100% onder controle hebt en kan houden.
Nog iets anders:
Wie verzorgt je paard als je op vakantie gaat? Weet je zeker dat je het aankan qua tijd een geld. Denk aan dat je paard opeens met koliek in het weiland ligt en moet worden geopereerd. Dan kan je zomaar een paar ''ruggen'' lichter zijn. Knipoog

jessy82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 10:02

Nou,henkjan op vakantie gaan we niet zo vaak, maar als we gaan is het maar een paar dagen achter elkaar en dan willen de buren of mijn schoonvader(heeft vroeger ook paarden gehad) vast wel voor mn beessie zorgen.
En ziek worden .ja dat is natuurlijk een risico!
Ik lees wel een wat over een verzekering voor paarden. Wat houd dat precies in? Of geld dat alleen voor die dure sportpaarden?
Ja,ik blijf dingen vragen hoor! Ha,ha!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:07

Ik ben persoonlijk voor een verzekering, het heeft mij al kosten gescheeld, maar nu met Abel heb ik nog niks gehad *even afkloppen* en betaal ik wel premie. Je hoeft geen dure uitgebreide verzekering te nemen, het is zo duur als je het zelf wilt. Wij hebben een vrouw op stal die haar pony's ook niet verzekerd heeft, en ze heeft 1 keer een groot ongeluk gehad met een beestje, en kon zich het niet veroorloven om de pony naar de kliniek te brengen. Uiteindelijk is alles goedgekomen met antibiotica, maar ik heb de luxe dat ik Abel zo naar de kliniek kan brengen, en dat de verzekering het regelt.

jessy82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 10:11

en wat dekt die verzekering dan? Je kan je hond of kat ook verzekeren maar dan dekt die verzekering allen hele apparte dingen die haast niet voorkomen! Boos!
En wat kost zo'n verzekering ongeveer?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:34

Ziektekostenverzekering voor je paard is erg duur, en inderdaad net als bij honden en katten valt erg veel buiten de vergoeding. Wij hebben onze paarden alleen tegen diefstal en dood verzekerd.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:44

Ik vind dat je er pas klaar voor bent als je:
-kan rijden
-kan verzorgen
-met paarden kan omgaan
-wanneer je ook zelfstandig voor een verzorgpaard kan zorgen

Dit bedoel ik ermee:
Ik reed eerst 5 jaar op een manege waar ik leerde rijden, daarna kwam ik bij een vrouw terecht waar je paarden kon verzorgen (niet rijden) daar leerde ik omgaan met paarden en het verzorgen.
En nu rij ik zelfstandig op verzorgpony's/leasepony's.

En ik vind het wat te vroeg als je een eigen paard koopt, als ik jou was zou ik eerst aan lease/verzorgpaarden denken zodat je weet hoe het is.
Want het gebeurt heel vaak dat mensen denken dat een eigen paard niets is maar daar vergis je je in.
Want er kan veel misgaan en je moet er in principe elke dag heen.
Veel mensen zeggen dan ja dat weet ik en dan hebben ze een eigen paard blijkt het tegen te vallen en hebben ze telkens geen zin om te gaan.

Dus wat ik hiermee wil zeggen is dat je eerst meer ervaring op moet doen en dan pas een eigen paard nemen.
En dan maakt leeftijd weinig verschil want het geld voor iedereen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:55

Hoe duur de verzekering is, kun je zelf bepalen en dat kan ik ook niet gokken, dat hangt ervan af voor hoeveel je je paard verzekerd hebt en hoe uitgebreid je verzekering is. Ik heb de meest uitgebreide verzekering plus verzekerd voor de sport, dus wat Sim0ne zegt, ben ik het niet mee eens, ik ben voor alles verzekerd, maar wat is duur?

Met mijn vorige paard had ik de verzekering er wel uit, die had aan 2 benen spat en een ernstige worminfectie en is 3 keer naar de kliniek geweest en allerlei toestanden, in dat geval was de verzekering dus erg gunstig, en toen Mier werd afgemaakt kreeg ik het bedrag waar ik hem voor verzekerd had terug. En dat geld heb ik gebruikt om Abel te kopen.

En het kan dus zomaar gebeuren dat ik jaren en jaren aan premie betaal en het nooit nodig heb, maar dat heb ik liever dan dat er wat gebeurt en ik kan geen geld voor de operatie of medicijnen ophoesten. En je kunt wel een spaarpotje openen voor medische dingen, maar daarmee had ik het voor Vladimir nooit gered. Bovendien krijg ik ook mijn geld terug als Abel gestolen wordt of overleden is om wat voor reden dan ook.

Ik heb er dus meer voordeel van dan nadeel.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:00

Met een eigen veebedrijf is leasen ook wel weer een rare optie...natuurlijk ga je je paard gewoon thuis neerzetten! Pas op dat je je mopje niet overvoert, veeboeren gaan er vaak van uit dat beesten véél moeten eten - en dat is bij een paard dat af en toe een uurtje werkt niet aan de orde.
Wat betreft die verzekering: toen ik nog één paard had, deed ik die in 'het fonds', de onderlinge paardenverzekering hier in de buurt. Zeer beperkte verzekering. Nu we er meer hebben neem ik het risico, heb altijd wel geld achter de hand voor als er iets gebeurt. Als ik de premie doorreken, dan ben ik goedkoper uit door dat geld op de bank te zetten voor het geval dat. Maar als je niet altijd geld achter de hand hebt is een verzekering een goede optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:04

Ik denk met een beetje begeleiding, en iedere week een paar uur les, dat het goed zou kunnen Ja
Zoals je zelf zegt, heb je al een shetlander. Dus ervaring kwa verzorging/onderhoud zal er wel genoeg zijn?

Dan zou het alleen het rijden zijn. Als je daar genoeg begeleiding in krijgt, zou het in mijn ogen makkelijk moeten kunnen.

Het is natuurlijk ook altijd de vraag of je er zelf aan toe bent Knipoog

Ikzelf rijdt nu tien jaar paard. En ik begin over twee maand ook aan mijne eerste eigen paardje.
Heel eerlijk gezegt ben ik er nog niet helemaaal aan toe. MAar ik heb bewezen dat ik eht aankan (ik voer haar iedere dag, ik doe haar stal, haar waterbak, ik doe alles kwa haar verzorging. Ik ben de enigste die daar komt. ) Het is nu in principe al mijn paard, alleen betaal ik nog niks voor haar (behalve alle spulletjes die ik persee aan haar wil geven Huilen van het lachen ).
Het is bij mij meer het idee van de verantwoordelijk heid. Dat ik er nu echt álleen voor sta. Nu kon ik nog terug vallen op anderen, straks neit echt meer.

Gelukkig komt ze bij mensen te staan, die er super veel verstand van hebben, en aan wie ikalles kan vragen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:07

C_arola schreef:
Ik zou met 4 maanden het paard nog niet thuis neerzetten, maar ze schreef dat ze dat volgend jaar pas wou gaan doen, dan heb je al weer een jaar ervaring bij.

Dat van volgend jaar heb ik overheen gelezen. Op zich zou het wel kunnen ja, zolang er maar goede begeleiding bij is. Kan je al doende leren. Alleen vraag ik me af of je al echt de feeling hebt en het gedrag kan lezen van een paard met anderhalf jaar rij ervaring. Dat (voor) gevoel komt echt pas met de jaren. Maarja, er zijn mensen die al jaren rijden en een eigen paard hebben en ook nog steeds niets kunnen aflezen aan hun paard

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:09

Ik vind dat je het meeste ook leert wanneer je een eigen paard hebt. Ik was 7 dat ik op een manege begon, 10 dat ik een leasepony kreeg en 11 dat ik mijn eigen pony kreeg. Van mijn eigen pony heb ik echt het meeste geleerd, weliswaar elke dag onder begeleiding, maar als je dat hebt zie ik niet in waarom je het niet zou doen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:14

Niemand weet alles van paarden iedereen leert bijna elke dag nog dingen bij.
Ik vind het onzin dat je bijvoorbeeld zoveel jaar moet rijden en verzorgen, zolang jij aan mensen in de buurt ten alle tijde advies kan vragen, en nog les krijgt zie ik neit in waarom je geen eigen paard zou kunnen kopen, de vraag voor je zelf is of jij er al aan toe bent dat je die verantwoordelijkheid kan en wil nemen.Maar dat kan alleen jij beslissen Lachen

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:33

jessy82 schreef:
en wat dekt die verzekering dan? Je kan je hond of kat ook verzekeren maar dan dekt die verzekering allen hele apparte dingen die haast niet voorkomen! Boos!
En wat kost zo'n verzekering ongeveer?

Elke verzekering is anders, sommige dekken alleen bij overlijden, anderen dekken heel veel maar geen koliekoperaties (helaas, want dit komt toch veel voor). Hoe meer je verzekering dekt, hoe hoger de kosten. Vaak ligt de prijs van de verzekering aan de waarde van je paard. Laat je goed informeren door verschillende verzekeringen en lees vooral de kleine lettertjes, dit zijn er vaak heel veel bij paardenverzekeringen!

Verder ben ik van mening dat je niet aan de jaren ervaring kunt bepalen of iemand een paard kan houden, ik ken mensen die al 30 jaar rijden en die ik nooit een eigen paard toe zou vertrouwen, anderen weten en kunnen al veel na een half jaar. Een beetje boerenverstand is naar mijn mening ook altijd handig, ik heb ook heel veel geleerd van de meest nuchtere boer die ik ken! Haha!
Met de juiste instelling, tijd, geld en begeleiding kan je heel veel verantwoordelijk plezier hebben van een eigen paard.

Een leuke leeftijd om mee te beginnen verschilt per paard, het is wel verstandig om een paard te nemen die volwassen is, dus geen puber. Jaartje of 10 is meestal wel leuk.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:34

djodjodjo schreef:
Nanne schreef:
Ik zou, zoals hierboven gezegd, eerst maar eens gaan kijken naar een verzorgpaardje. Om wat meer ervaring op te doen.

En de tijd die je kwijt bent aan een eigen paard is 24 uur per dag 365 dagen per jaar. Dus denk er eerst maar eens goed over na. Knipoog

Nounounou, dat valt ook wel mee hoor! Natuurlijk gaat er veel tijd in zitten maar het is goed te doen.

Ik denk dat jij mits je goede begeleiding krijgt zeker aan een paardje kunt beginnen Ja

Lieve schat,
Ik heb er zelf een aantal aan huis staan en daar zit toch echt de hele dag werk in.

Als je maar twee uurtjes op een dag gaat of kan, kan miss beter gewoon op een manege blijven rijden.

Dit is trouwens niet aanvallend ofzo bedoeld hoor! Knipoog

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:40

Het is maar net hoeveel tijd je er zelf voor over hebt. Als je maar 2 uur per dag beschikbaar kunt zijn, is dit natuurlijk veel te weing. Aangezien jessy82 een melkveebedrijf heeft, ga ik er vanuit dat ze dag in dag uit op t erf is en er dus is mocht er iets gebeuren.

edit: koeien hebben ook veel tijd en geld nodig, daar zal het dus zeker niet aan liggen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:46

Voor verzekeringen kun je op internet kijken wat ze allemaal aanbieden en wat er in zit. Veel dingen kun je bijverzekeren. Het is maar net wat jij wilt..
Wanneer ik een paard koop laat ik die ook verzekeren, kan veel schelen. Het is een keuze dat iedereen voor zich neemt. Ik zou het paard wel laten onderzoeken voor aankoop (röntgenlogisch of klinisch) Het is een momentopname, maar wel fijn te weten dat het paard op dat moment iig gezond is (en ook verplicht bij veel verzekeraars).
Ik denk trouwens dat er verschil zit in 1 paard en meerdere paarden. Waarom moet het paard op een manege staan wanneer die thuis ook in de wei kan? En bv een uur ofzo per dag rijden en dan verzorgen, stal ed. Lijkt me makkelijk kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:58

C_arola schreef:
Ik denk trouwens dat er verschil zit in 1 paard en meerdere paarden. Waarom moet het paard op een manege staan wanneer die thuis ook in de wei kan? En bv een uur ofzo per dag rijden en dan verzorgen, stal ed. Lijkt me makkelijk kunnen.

Als je paard thuis staat heb je aan 1 uurtje per dag rijden/verzorgen echt niet genoeg hoor Mijn paard staat in volpension en ik heb zelfs niet genoeg aan 1 uurtje.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:02

Miss_Montana schreef:
C_arola schreef:

Als je paard thuis staat heb je aan 1 uurtje per dag rijden/verzorgen echt niet genoeg hoor Mijn paard staat in volpension en ik heb zelfs niet genoeg aan 1 uurtje.

Ik bedoelde rond de 1 uur per dag rijden als je een beginneling bent. Niet de verzorging en alles dat erom heen zit..

coontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:08

Nou, je hebt er wel de (verantwoordelijke) leeftijd voor. Maar ja, je zal toch echt alles moeten lezen wat los en vast zit en heel veel met paarden bezig zijn voor je er zelf een neemt.
Nu is het toch per persoon verschillend. Want ik ken iemand die nog maar een half jaar met paarden omging en er toen al zelf een kocht. Dat gaat prima en hij heeft zichzelf leren rijden.
Maar ik heb bv een verzorgster gehad die al een tijd kon rijden en die heeft mijn paardje helemaal verkloot. Daarna is er nog een meisje mee bezig geweest en die dacht dat ze het ook zelf wel kon, maar die lazerde er ook steeds af.
Het ligt ook wel aan het paard zelf natuurlijk. Als jij een brave tinker neemt, die zijn toch over het algemeen een stuk braver en rustiger als de meeste paarden.
Je kan het ook aan je instructeur vragen of je er al aan toe bent en misschien wil hij of zij wel met je mee om een paardje uit te zoeken.

Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:13

jessy82 schreef:
dus de meerderheid van jullie vind dat het wel kan,mits mer goede begeleiding..
Zelf vind ik ook dat het wel kan,maar ja je moet je er wel goed op voorbereiden.
Maar ook niet te moeilijk doen denk ik..
Bedankt voor alle reacties!!

groetjes jessy

Hmm, wat ik meerdere keren heb gezien is dat mensen met weinig ervaring met een te moeilijk paard thuis komen.
Een duidelijke en consequente ruiter kan een paard rustig maken. Wanneer je zelf wat verkeerde lichaamssignalen geeft kan het paard al snel onzeker of dominant worden...

Als ik jou was zou ik bij de buren een poosje mee lopen als dat mag.
Verzorg ze een poosje en vraag ze om je voor alles te corrigeren....

Manege ervaring vind ik eigenlijk niet echt veel met de werkelijkheid te maken hebben...
(de maneges die ik ken dus) Ook de "moeilijke" paarden zijn imo nog erg makkelijk.Ze reageren op de ruiter en zijn imo dus niet stout. Mijn eigen paarden vind ik ook makkelijk, toch kan de manege ruiter er echt niet op weg rijden. Om af te wenden trekken ze allemaal nog aan de binnenteugel, waardoor mijn paarden netjes (zoals gevraagd) met stelling gaan lopen ipv afwenden.
Het rijden kun je door goede begeleiding wel leren, maar het juiste paard kopen zonder veel ervaring = veel moeilijker. Je ambities kunnen door je ervaring (heel) snel veranderen....
Zoek een particulier paard en neem daar prive-les mee. Dan leer je het goed en hoef je niks af te leren... ook kan die instructeur jouw helpen met het vinden van een geschikt paard.
Een geschikt paard is het halve werk en geeft het meeste plezier.

coontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:17

Daar ben ik het ook echt helemaal mee eens, want superwoman zegt.

Rijden op manegepaarden is echt heel wat anders als op eigen paarden.

Dat zie ik ook veel in mijn omgeving.

Een meisje dat al 8 jaar rijervaring heeft (op manegepaarden) en denkt goed te kunnen rijden stapt op een eigen paard en kan er vervolgens niks mee beginnen.

Een manege paard loopt zijn rondjes wel, maar een eigen paard moet je stap voor stap vertellen waar hij heen mag/moet.

Uiteindelijk zijn de meeste manegepaarden ook de moeilijke allemaal braaf genoeg om in de manegeles te mogen lopen.

En een manegepaard loopt natuurlijk ook iedere dag een paar uur in de les en een eigen paard een stuk minder, dus die is niet moe gereden. En die heeft nog genoeg energie voor de nodige streken.
Maar natuurlijk: niet ieder eigen paard is zo, er zitten ook echt een hele hoop brave tussen.
Maar zelfs een manegepaard kan veranderen als blad aan de boom als hij ineens particulier gehouden wordt.

jessy82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:32

Mischien onderschat ik het hoor..maar ik hoor mensen zeggen dat ze de HELE dag met hun paard bezig zijn!
Kijk,als je ze beroepsmatig houd an je moet ze ook trainen enzo dan snap ik het wel.
Maar als hij in de wei loopt,hoef ik er toch niet naast te gaan staan kijken hoe hij graast?? Knipoog
Coontje..ik realiseer me heel goed dat manegepaarden anders zijn als een eigen paard,maar dat is ook 1 van de redenen dat ik een eigen paard wil!
Maar ik wil zeker een heeele brave!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:58

Ik zou er met goede begeleiding voor gaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:58

jessy82 schreef:
Maar ik wil zeker een heeele brave!

maar die zijn niet makkelijk te vinden. Een braaf (leer)paard - gezond - niet te jong of te oud - en niet te duur zeker?
Je ziet ze genoeg te koop staan, echter is er vaak wat mis mee Knipoog
Standen van de benen zijn belangrijk, hals inzet, schouder kan belangrijk zijn voor het zadel. weke rug, ongelijke voeten, slechte hoeven etc etc etc. Een dierenarts kan een paard niet afkeuren op die punten als het paard daar geen last van heeft. Echter voor het gebruik kan het zeer belangrijk zijn en ook kunnen die punten zorgen voor meer blessures of slijtage.Ook het paard kan dus totaal veranderen door een andere ruiter. Onderschat dat aub niet.

En nee, een hele dag is overdreven. Echter als je gaat rijden ben je toch gauw 2 uur bezig (of meer Knipoog ) met verzorgen en alles erbij.