Dierenarts is net weg.... **update**'t valt mee

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 13:07

Ze heeft normaal gesproken geen stalbenen alleen als ze 1 of 2 dagen op stal heeft gestaan dus zonder beweging.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:20

Nou, daar heb je je antwoord al...
NIet stalbandages helpen, gewone regelmatige dagelijkse beweging...
Het is zooo tegennatuurlijk een bewegingsdier als een paard toch is, lange dagen op stal te houden.
Die van mij staan ook op stal, begrijp me goed ik ben niet tegen op stal zetten, maar zorg er vor dat zo'n dier minimaal 1x per dag er even goed uit komt, minimaal stappen. Dan zal je zien dat die stalbenen zo weg zijn. Die van mij komen er minimaal 2x een half uurtje uit....maar goed, die heb ik ook achter huis. Bij een pensionstalling is dat misschien niet helemaal haalbaar. Toch, elke dag moet ie eruit hoor!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:23

Diana_Mabel schreef:
Ze heeft normaal gesproken geen stalbenen alleen als ze 1 of 2 dagen op stal heeft gestaan dus zonder beweging.

Als eerste natuurlijk hartstikke fijn dat het niet echt iets ernstigs is. Gelukkig, want op meer paardenleed kunnen we nu hier niet gebruiken….

Maar dan heb ik toch een vraagje: Laat jij je (jonge) paard 2 dagen op stal staan? In mijn ogen heeft een paard licht, lucht en vooral beweging nodig, daar is een paard op gebouwd. Dan vind ik het niet zo vreemd dat een paard stalbenen krijgt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:01

Soms kun je toch niet anders. Als het glad is stonden mijn paarden op de pensionstal ook weleens 2 dagen binnen. Dat wil je niet, maar je kunt er niets aan doen.
Je weet dan wel meteen of een paard daar stalbenen van krijgt *LOL*

Gelukkig dat het meevalt trouwens!

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 16:07

Imker en Dees er zijn toch redenen genoeg te bedenken dat een paard 2 dagen op stal staat jullie oordelen te snel! Mabel is juist een paard dat ELKE dag buiten komt we hebben een mega grote paddock en meerdere weilanden.
Dat binnen staan kwam door de galdheid toen was mabel uitgegleden op het erf dus het was gewoon onverantwoord om haar eruit te halen dat kunnen jullie lezen in een andere posting van mij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:25

Yep, dat heb ik welgelezen, maar jij witl stalbandages gaan gebruiken tegen die stalbenen, terwijl dat dus werd veroorzaakt door de boxrust. De remedie is dan het wegnemen van de boxrust. Simpel.
Als Mabel dan weer elke dag buitenkomt, dan zijn die stalbenen weer weg, toch? Wel dan, waarom zal je dan bandageren?

En eh...bij mij op het erf was het ook glad hoor, ik heb ze toen ook een dag op stal moeten houden. Dat is dan niet anders... Maar dan hoor je mij idd niet praten over bandageren tegen stalbenen. De stalbenen kwamen immers niet vanwege het gebrek aan stalbandages....

Overigens, ik ben mijns inziens nergens fel en veroordelend geweest. Lees maar terug...

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 16:30

Ze moet nu juist een week op stal blijven dan kan ik toch niet tegen de dierenarts ingaan en de boxrust wegnemen?dus vandaar dat de dierenarts bandages voorstelde.......

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:44

Ik oordeel helemaal niet snel. Ik lees alleen je bericht en daaruit trek ik conclusies. Toen het vorige week zo hard vroor, kwam mijn paard gewoon buiten, weer of geen weer, hij wil gewoon. Niet dat mijn paard een bikkel is, het is een Engels Volbloed die het erg gauw koud heeft, maar gewoon gewend is aan het "buiten zijn". Boxrust houdt bij de meeste DA's in dat het paard gewoon op stal staat, maar een keer of 3-4 per dag eruit gehaald wordt om mee te stappen. Anders geeft een DA Absolute Boxrust, en dat is heel wat anders.

Dus ik denk dat je wat voorbarig bent over mijn oordelen, misschien kun je daar rekening mee houden.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 16:54

Citaat:
Maar dan heb ik toch een vraagje: Laat jij je (jonge) paard 2 dagen op stal staan? In mijn ogen heeft een paard licht, lucht en vooral beweging nodig, daar is een paard op gebouwd. Dan vind ik het niet zo vreemd dat een paard stalbenen krijgt.

Je schreef jij laat je jonge paard op stal staan, dat vatte ik vijandig op sorry als dat niet juist was ik reageerde wat te overgevoellig denk ik.

Even samengevat:
Mabel moet een week rust houdan dat wil zeggen niet de wei in maar wel aan de hand stappen mits ze zich rustig houdt.
Snachts bandages om tegen het krijgen van stalbenen, dus preventief.
Als we dit allemaal doen dan is ze vast weer de doude over een week Haha!
Laatst bijgewerkt door Diana_Mabel op 16-01-03 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 17:27

Diana, hoe kwam het nou precies dat ze kreupel liep gisteren? Van stalbenen gaan ze meestal niet kreupelen en dan kun je dus gewoon een paar keer per dag stappen om te helpen het vocht af te drijven uit de beentjes, meestal zie je dat al na 10 minuten wegtrekken. Of ze echt weinig of niets mag doen, hangt van de blessure af, dus vandaar dat ik dat vraag.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 17:35

Ze is niet kreupel van stalbenen ze heeft iets verdraait heel spontaan dus zonder duidelijke oorzaak.
Ik verwacht dat ze stalbenen gaat krijgen omdat ze met de vorst 2 dagen op stal moest blijven en toen kreeg ze stalbenen.

Straks ga ik weer naar haar toe lekker stappen *LOL*