zie steeds meer topics over het te vroeg inrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:08

Ha die schuimpje, ben het helemaal met je eens hoor! Zadelmak maken en inrijden kan ZONDER een paard te belasten. In het begin hoeven ze alleen maar dingen te leren, en te leren begrijpen, daar komt nog geen kracht of conditie bij kijken, tenminste, bij mij niet. Ik denk dat menig 2.5 jarig paard bij mij beter af zou zijn met zadelmak maken dan menige 3,5 jarige bij een professionele ruiter.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:11

Desiree schreef:
Ha die schuimpje

SJuimpje...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:14

Grappa was 3 jaar en 3 maanden toen i ker op zat. Ik heb de eerste 3 maanden voornamelij kbuiten gereden en gelongeerd. Hij liep 4 dagen per weer. Afwisselend buiten, lange rechte lijnen in stap en draf of aan de longe met touwtjes. Nu is hij echt 3,5 en volwassener in zijn doen en laten. Nu pak ik hem wat meer op en zet hem meer aan het werk. De bedoeling is om hem van de zomer vakantie te geven. Hoe of wat is nu nog niet helemaal duidelijk.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:24

Als iemand een paard constant loopt te meppen en alleen op slof rijd wordt er toch ook veel kritiek gegeven of niet soms? Als je goed weet wat je doet en ook de gevolgen kent hoef je je toch niks van al die kritiek aan te trekken, pas als je niet zeker bent van je zaak dan wel.
Maar je weet niet goed wat je doet als je tegen anderen zegt, en dus ook op een forum dat je een 2,5 jarig paard in kan rijden. Ik zou het met mijn eigen (verzorg)paardje nooit doen, maar misschien dat een ander paard het wel kan.
Maar ik ken ook een paardje wat nauwelijks nog bereden kan worden door te vroeg inrijden.
Maar ik weet wel dat als ik mijn verzorgpony loutje op haar derde had ingereden, het een stuk zieliger geweest zou zijn dan bijvoorbeeld camilla, op haar 2,5ste, waarbij de dierenarts had beoordeeld. Want loutje was er niet aan toe geweest, veel tejong in haar koppie, nu is ze 4,5 en mentaal gegroeit, en er klaar voor.
Je moet het per paard bekijken, maar niet tegen anderen over internet zeggen dat het wel kan, je kan dan de gevolgen zelf raden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:28

Sjuimpje"]
[quote="Desiree schreef:
Ha die schuimpje

SJuimpje...
[/quote]

weet ik, maar naast paardrijden, friet eten en slapen heb ik ook nog plagen als hobby. Schijnheilig

bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 14:58

je kan beter nog een tijdej wachten met 3jaar mag je ze officiel inrijden maar als je paardje er nog niet klaar voor is waarom dan nog niet een halfjaartje wachten dan heb je er later heel veel plezier van

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:55

Het blijft mij hier op Bokt opvallen dat idd veel mensen zo jong beginnen, maar ook in mijn directe omgeving. Hij ziet er al zo sterk uit (een Fjord die eerdaags 4 wordt, al 1,5 jaar bijna elke dag hard werkt), de dierenarts zegt dat het kan (ja, dan heeft hij er weer een goede klant bij over een paar jaar, ik zou zelf meteen een ander zoeken).
Waarom koop je dan een jong dier als je zo nodig moet rijden? Zeker als zo'n kleuter nog drachtig blijkt te zijn, dan zet je haar toch helemaal meteen in de wei?
En iedereen die zo vroeg begint maar piepen als ze met een jaar of 7 naar de slager kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 16:18

Wat mij opvalt is dat veel mensen een jong paard kopen omdat het goedkoper is.
Ze vergeten wel dat voor een paard 3 is, net zo duur is aan eten en veearts kosten.

Dan kunnen ze niet wachten en gaan er toch al mee aan de slag met de 2.
De meeste mensen die dat doen hebbben er de ballen verstand niet van.
En wat hoor je ff later.
mijn paard naait eruit.
Hij bokt. enz enz
Er word vlug een slof aangehangen en het probleem is voorbij. Lips are sealed

Maar mensen vergeet niet dat je voor een jong paard opvoeden ervaring nodig hebt!
En vergeet niet als je dat jonge dier bijna elke dag een uur rijd, je hem veel te veel overvraagt!
Hij krijgt er een hekel aan en ze gaan etteren.
Hij is ook pas 3, dus energie genoeg.
Ruiter te onervaren en weet geen oplossing.
Slof eraan, en dat is gezond voor jonge paarden Frusty

Mensen koop een paard van 6 en heb plezier.
En laat die jonge beesten aan de ervaren ruiters over.
Zie je meteen minder verknalde paarden.
Minder verkeerd gereden en verkeerd belaste en overbelaste paarden.

Je hoort het te jonge inrijden ook vaak bij de jonge ruiters.
Mensen die langer in de paarden zitten rijden in met de ruim 3.
Gooien dan nog vaak het paard een zomer in de wei en gaan dan pas wat meer rijden.
Onder goede begeleiding, dus geen geklooi.

Maar goed zulke discussies zijn al erg veel gevoerd Slapen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 16:20

germie"]
Al die hengsten die klaargemaakt wordne voor de hengstenkeuring worden ook al vroeg aan eht werk gezet.
[/quote]

Daar is natuurlijk ook wel heel veel kritiek op!!!!!!!!

[quote="germie schreef:
Als je rustig aandoet dan kun je best met een 3-jarige naar een B preof toewerken. Een keer wat meer doen is niet erg, als je daarna maar rust geeft (elke dag 2 uur buitenrit is niet goed zeg maar)

En dat ben ik dus niet met je eens. Belasting van pezen en gewrichten is gewoon te groot, uitzonderingen daargelaten.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:52

Ik heb een 6 jarige merrie lopen (wordt in mei 6) en die kan ook nog niet veel. Ik fok al een paar jaar met haar en ga haar na de geboorte van dit veulen (maart) inrijden.
Bij mij gaan ze rond een jaar of 2,5 eens aan de longe en met een zadeltje en hoofdstel erop. dan weer lekker het land in. Als 3,5 jarige eens erop en pa vanaf een jaar of 4 echt rijden. Ik vind 2,5 veel te vroeg. Ook voor Quarters e.d.
Laat zo'n beest toch lekker jong zijn. Als je een beetje zuinig bent met zo'n jong ding, kun je er 20 jaar plezier van hebben.
En als je niet kan wachten met rijden terwijl je paardje nog te jong is, had dan gewoon een ouder paard gekocht.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:14

Melanie5 schreef:
Ik heb een 6 jarige merrie lopen (wordt in mei 6) en die kan ook nog niet veel. Ik fok al een paar jaar met haar en ga haar na de geboorte van dit veulen (maart) inrijden.

Dit is natuurlijk niet bij alle paarden mogelijk - heb je een paard dat enigszins een dominant karakter heeft, dan wordt het steeds moeilijker ze nog naar je hand te zetten als je ze zo laat inrijdt. Het is onze ervaring dat juist merries die ook voor de fok worden ingezet, goed moeten worden gebruikt, zeker vanaf hun vierde, omdat het anders onmogelijke krengen kunnen worden.

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:50

Jamey is op haar vierde ingereden.
Vind ik een mooie leeftijd.

Ik denk dat als ik een paard zou fokken en zou houden hem op zijn derde zou inrijden. Tot die tijd zo ik hem af en toe een zadeltje opleggen (pas na 2,5) maar daarvoor zou ik veel gaan wandelen, poetsen, met de trailer mee etc. Zo kan je evengoed veel lol beleven.

Verder sluit ik me aan bij Runningkawa en sjuimpje Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:55

runningkawa schreef:
En vergeet niet als je dat jonge dier bijna elke dag een uur rijd, je hem veel te veel overvraagt!
Hij krijgt er een hekel aan en ze gaan etteren.

Wat denk je van volwassen dieren die elke dag een uur trainen? Zelfs voor die dieren is het al niet echt bevorderend. laat staan inderdaad een 3 jarige. ik train zelden een uur hoor, vind ik niet nodig. Behalve als ze aan het kloten zijn, dan ga ik door.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:44

Ik ben het eens met Nathalie.

Mijn pony wordt ook dit jaar 3, ik weet de precieze datum niet, maar proffensionele mensen hebben al gezegd dat hij binnenkort ingereden kan worden.

Toch heb ik er geen haast mee, en ik laat hem inrijden. Daarna lessen volgen onder goede instructie.

Maar goed, mijn doel is recreatie en niet om hoog in de dressuur te komen.

Toch wil ik dat mijn pony goed gehoorzaamd en reageert op de hulpen.

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 00:37

75% van de KWPNers is voor hun 7de levensjaar al geslacht!!!!!!!!!

Dan zou hun carriere eigenlijk pas moeten beginnen.Hier bestaat een heel
passend spreekwoord voor: HARDLOPERS ZIJN DOODLOPERS(kom nu niet aan met jong geleerd is oud gedaan )

Wat niet wil zeggen dat een veulen of kleuter niet in handen hoeft te komen tot 3,5 jarige leeftijd , je kan jullie tijd prima besteden met opvoeden , verkeersmak maken , conditie opbouw aan de hand , spier opbouw om later het ruitergewicht te kunnen dragen (dmv deskundig longeren) grondoefeningen , loswerken en laten wennen aan zadel en hoodstel.

Door niet te vroeg te hoge belasting te vragen heb je jaren langer samen plezier in het werk(vogens mij )

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 10:38

boontje schreef:
)

dat geloof ik niet. Ik kom op zoveel verschillende stallen, ken zoveel mensen met paarden, en er is er geen een bij die zijn/haar paard naar de slacht moet brengen. Dat komt niet overeen met die genoemde 75%. Daarbij is er een groep kwpn-ers die al geslacht worden voordat ze ook maar ingereden zijn; die halen gewoon de 2,5 of 3 niet eens door koliekjes, gat in de wei, ataxie, en alle overige beroerdigheid die jonge paarden kunnen overkomen.
ALS die 75% al waarheid zou zijn, is er dus nog een grote groep die afvalt omdat ze naar de slacht moeten wegens ziekte en niet door gebreken die ontstaan zijn door slijtage.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 10:49

boontje schreef:

Dat zou niet best zijn want dat zou betekenen dat het KWPN-ras op den duur zal uitsterven..... daar valt niet tegen aan te fokken tegen zulke sterftecijfers.

Dan_ielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:01

Hmmm..typisch...90 % van de KWPN'ers die ik in de omgeving weet te staan zijn ouder dan 8... Dat zou dan moeten betekenen dat de merries de veulens als drolletjes zouden uitpoepen...
Van de (bv) 1000 KWPN-veulens die er geboren worden zouden er 750 voor hun 7e levensjaar geslacht zijn? Ik kan daar ook met mijn verstand niet bij hoor.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 16:48

Desiree schreef:
Ik denk dat menig 2.5 jarig paard bij mij beter af zou zijn met zadelmak maken dan menige 3,5 jarige bij een professionele ruiter.

En dat slaat dus echt helemaal nergens op, juist die profs die een jong talent hebben waar ze verder mee willen zijn er op gebrand om hem heel te houden voor de toekomst!

Het gaat er niet om hoe laat je hem zadelmak maakt, maar het gaat erom wat je daarna met hem doet, als je hem als 3 jarige zadelmak maakt en daarna hem elke dag fanatiek blijft doortrainen moet je erop rekenen dat je hem verrot rijdt, dan kun je hem nog beter als 2,5 jarige zadelmak maken en de training zo aanpakken dat hij regelmatig rustpauzes heeft en dan wel rustig doortrainen.
De meeste paarden hebben in verhouding niet veel training nodig, de ruiters daarentegen wel.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 17:55

Renske20 schreef:
want ja t is 1 jan. geweest nu zijn ze '3' en mogen ze starten he!!

Dit klopt volgensmij niet. Een paard wordt toch pas NA zn 3e jaar op januari een jaar ouder????

Maar verder geef ik je gelijk hoor!
Maar 2.5 jarige longeer ik 1 a 2 keer per week. Ik wandel veel met hem, en galop aan de longe vraag ik niet.
Hij is nu 1 x gelongeerd met een zadeltje...
en verder doe ik er helemaal niks mee!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 17:55

nee, een paard dat in juli 2000 geboren is, is nu 3 jaar oud.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:01

alleen in juli????
Joepie, dan is zelfs dievan mij al 3!!!! Hij is namelijk geboren op: 26 juli!

Is dat nu zo laat in het jaar, of lijkt dat zo?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:07

als voorbeeld dus Haha! om precies te zijn, ieder paard dat in 2000 geboren is is voor de KNHS wedstrijden nu 3 jaar oud.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 19:42

Dat regeltje van in januari worden ze een jaar ouder is niks officieels aan, dat hebben een stel juppen van de wedstrijdsport bepaald. Het paard wordt pas een jaar ouder op zijn/haar verjaardag.
Ik ben zelf ook te vroeg begonnen, maar ik merk (nog) geen schade. Nu heb ik ook, als ik lees wat anderen doen, absoluut niet veel gedaan, maar ik zat er wel regelmatig op.
We zullen zien wat de toekomst brengt, maar ik denk niet dat jamaica er hinder van ondervonden heeft.
Wat mij helemaal mijn strot uit komt is dat mensen standaart op een 3 jarige stappen, standaart zeggen met 3 kan je in gaan rijden. FOUT!
je moet kijken naar het paard, niet naar die o zo leuke regeltjes.
Er zijn ZAT paarden die met 3 nog niet klaar zijn om gereden te worden

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 05:15

Voor het behoud van Cheyenne rijd ik haar het komende half jaar ook nog niet in. Ze wordt 1 mei 3 jaar, maar wil eigenlijk pas in september met de beginselen beginnen. Een zadeltje erop wil ik wel over enkele maandjes oefenen. Ik verlang ontzettend naar de dag dat ik op haar mag, maar ik wil nog jaren van haar genieten. Dus beter iets later dan te vroeg. Gelukkig heb ik nog een ander paard dat ik kan bijrijden, dus aan mijn rijbehoefte ligt het niet....