Bokkers met 3 jarig paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:52

Mijn jonkie is nu ongeveer 3,5 en al zadelmak, maar doet verder nog niets. van het voorjaar gaan we weer met haar aan de gang *LOL*
Ik heb haar gekocht toen ze 1 jaar oud was als gezelschap voor mijn pony(die stond toen ivm omstandigheden tijdelijk alleen). Het was de bedoeling dat ik in 2003(dit jaar dus Haha! ) met haar zou gaan rijden, omdat ik dan bij de paarden moest gaan rijden.
Het is alleen allemaal anders gelopen...Mijn pony is een jaar eerder vertrokken en ik heb in de tussentijd nog een ander paard gekocht(die het op het moment zo goed doet dat hij echt niet weggaat Lovers ) om te rijden. Die uk is voor mij eigenlijk niet groot genoeg en wsl. gaat mijn zusje haar rijden. Maar omdat die ooknog een eigen pony heeft schiet ukkie er nu een beetje bij in met het donkere weer...in het voorjaar mag ze dus aan de bak *LOL*

ukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:21

Ik ga nu (pas) beginnen met een zelf gefokt paardje, hij wordt 30 april 4 jaar en ik krijg vanuit mn omgeving veel opmerkingen over wanneer ik nou eens eindelijk met hem ga beginnen want ze vinden hem er wel aan toe Scheve mond

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:49

Mijn fries wordt in april 3, ik heb hem ook al als veulen, waarom een veulen? Ik vindt een volwassen fries niet te betalen, en de opfok valt bij mij mee, hij staat aan huis, alleen als 1-jarige heeft hij in een hengstengroep gelopen. Bovendien was ik net met mijn zaakje begonnen, dus het was wel lekker om nog even rustig door te kunnen sparen voor zadel, hoofdstel, trailer e.d. Het is eigenlijk best snel gegaan,al heb je af en toe van... oeh ik wou dat ik er al ff op kon... Maar als ik echt wil rijden kan ik mijn vorige haflinger af en toe nog meejatten. Ik ga Bouke eind dit jaar beleren, dus dan zullen jullie de inrijperikelen wel te horen krijgen hier. Knipoog Verder is het inderdaad machtig om je paardje al door en door te kennen en er een band mee te hebben, en je weet precies wat hij meegemaakt heeft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:15

Mijn fjordmans is alweer 4,5 jaar oud.

Ik was destijds opzoek naar een 2 a 3 jarige haflinger/fjord.
Op de zuidlaardermarkt was niet echt heel veel keus en de hele bouw van Danno sprak me wel aan, alleen hij was pas 4 maanden.
Ik had zelf al aardig wat ervaring met veulens en besloot dat ik dat wel kon.
Ik zou moeten wachten tot hij min 3 jaar was met rijden. Ik wou ook voor zijn 3e levensjaar geen zadel op of hoofdstel in.
Het wachten viel erg mee, ik vond het juist leuk om hem zien op te groeien en daarnaast had ik Felix nog om op te rijden.
Toen Danno ruim 3 was ben ik rustig aan begonnen en het ging eigenlijk best snel. Ik zat er 2 a 3x in de week 20 a 30 minuten op.
Afgelopen zomer les gehad en nu staat hij alweer stil mede omdat ik geen zadel heb(hij is eruit gegroeid Boos! .
Maar ik vind het niet verkeerd. Hij is nu 4,5 ziet er stevig uit en ik wil graag straks weer gaan rijden.

Als ik het nog eens over mag doen?
Dan zou ik hem een winter thuis houden voor de basis (voetjes, meelopen etc etc) , inscharen en dan weer naar huis halen en met 3,5 a 4 jaar rustig aan beleren.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 21:02

Ik heb een 2-jarige gekocht omdat het ten eerste in het geld scheelt en omdat er dan in de tweede plaats weinig tot niets aan verpest kan zijn. Maar helaas: het wachten duurde me te lang....ik heb er nog een 3-jarige bijgekocht waar ik meteen mee aan de slag kon! De 2 jarige die dit jaar 3 wordt ga ik denk ik pas tegen het einde van dit jaar inrijden of volgend jaar want het is een tinker en dat zijn laatbloeiers...

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 21:23

Jeetje, wat een hoop reacties in 1 dag tijd!!

Zelf heb ik eigenlijk nog niet verteld waarom ik destijds een veulen heb gekocht.

Eigenlijk was ik ook niet specifiek op zoek naar een jong paard. We waren met de auto wat aan het toeren, en toen kwamen we langs een wei rijden waar een heeeeel leuk haflingertje met haar moeps stond. Wij brutaal aangebeld bij die mensen om te vragen of ie te koop was. Ja dus. 1 maand later stond ze bij mij in de wei. Liefde op het eerste gezicht dus.

Echt, ik heb er geen moment spijt van gehad. Tuurlijk, je kan niet meteen rijden. Maar dat is voor mij het laatste waar het voor te doen is. Bovendien, als je een veulen koopt weet je het vantevoren, en kan je je er ook op instellen.

Ook het wachten vond (vind) ik absoluut niet lang. Het is voor m'n gevoel pas gister dat ze aankwam. En nu is ze al weer bijna 3, de tijd is echt omgevlogen.

Ook nu heb ik nog niet de kriebels, wel een beetje, het komt steeds dichterbij. Toch zou ik er geen enkele moeite mee hebben om nog een jaar ermee te wachten, als het voor het dier nodig is, dan doe ik dat.
Ik weet hoeveel er mis kan gaan als je het verpest, mede door gewoon te vroeg te beginnen. dat risico wil ik echt niet lopen. Dan liever te horen krijgen waarom je er nog niet mee begonnen bent...

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 21:23

Hoi,

Taliesin wordt ook dit jaar 3. Ik heb destijds voor een veulentje gekozen omdat ik in de luxe positie zit dat ik nog een paardje heb (Voice), die is nu 22 jaar. Ik was al een beetje met de toekomst bezig en had de mogelijkheid bij de merrie van een vriend een veulentje te fokken. En ondertussen maar hopen dat Voice het nog zo lang mogelijk leuk vindt om wat te hobbien tijdens het gras eten door Haha! Ik hoop namelijk dat hij als Taliesin er klaar voor is om buitenritjes te gaan maken, dat die ouwe reus mee kan om die schone dame te begeleiden. En wanneer Taliesin daar aan toe is, dat merken we vanzelf. Heeft ze nog wat langer nodig, dan krijgt ze die tijd, dat geeft ze zelf wel aan. Naar mijn idee is het gewoon heel belangrijk om het paardje zelf in de gaten te houden en of ze er al aan toe is of niet. Ik vind het in ieder geval heel erg leuk om haar te zien opgroeien en kan me al bijna niet meer voorstellen dat ze een paar jaar geleden zo'n lief klein wollig veulentje is. Het wordt nu al een hele dame!

Groetjes,
Judith

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:57

Ik wou graag een veulen omdat ik een poosje pauze wilde hebben van het rijden. Maar het veulen waar ik was gaan kijken vond ik echt niet mooi. Er stond ook nog een 8 jarige merrie te koop die ik wel graag wilde hebben. Ze was drachtig, dus had ik toch even mijn pauze:D

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:04

s
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:05

Fleur is nu officieel 4, maar wordt dat dus pas in mei.

Ik heb haar gekocht omdat ik vreselijk verliefd op haar was geworden. Had eigenlijk liever een ingereden paard gehad, maar dit was het eerste paardje wat ik zag en meteen dacht 'BINGO'.

Ze was toen 2 en ik dacht dat het wachten heel moeilijk zou zijn. Achteraf gezien is het allemaal heel snel gegaan en ben ik heel blij dat ik haar eerst een jaartje heb gekend voor ik er op stapte. Wist een beetje wat ik van haar kon verwachten, en dan gaat het allemaal wat makkelijker.

Ze is nog niet serieus ingereden. De stap en draf zitten er netjes in, sturen gaat makkelijk en ze is niet zo vluchterig meer. We zijn nu het begin aan het maken met nagevelijk rijden. Galop hebben we gister voor het eerst gedaan. Eigenlijk is het me 100% meegevallen, zowel het wachten als het inrijden Lachen

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 19:54

Mananzo heb ik gekocht als 2 jarige en wordt dit jaar 3.

Ik wou graag een 2 jarige, omdat ik daar een band mee kon opbouwen en hem leren kennen voordat ik erop zou gaan rijden.

Ik vind het wachten niet erg, ik heb hem al weer 8 maanden, de tijd gaat zo hard!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 00:54

[quote="carina"]Eigenlijk was ik ook niet specifiek op zoek naar een jong paard. We waren met de auto wat aan het toeren, en toen kwamen we langs een wei rijden waar een heeeeel leuk haflingertje met haar moeps stond. Wij brutaal aangebeld bij die mensen om te vragen of ie te koop was. Ja dus. 1 maand later stond ze bij mij in de wei. Liefde op het eerste gezicht dus.

nou dat toeren laat bij mij maar weg, ik zag een advertentie op internet over een jaarling en een tweejarige. het enige probleem was ze stonden in duitsland. nu woon ik vlak bij de grens maar regensburg is ook voor mij een stukje Cool rijden. dat ligt nl tegen de tjechische grens. maar goed het klonk zo interessant dat we besloten om met de vrachtauto daarheen te rijden en ze te bekijken.
en ze waren allebei zo leuk dat ik eigenlijk niet kon kiezen. en we hebben ze allebei maar gekocht.
en waarom een jong paard. nou quarters zijn over het algemeen zo wie zo al duur, maar een 3 jaar die ingereden is, zijn zijn niet te betalen. vandaar dat ik een jaarling of tweejarige wilde.

het wachten op een jong paard is voor mij niet zo'n probleem, maar ja ik heb er dan nog een aantal die wel onder het zadel zijn. maar al had ik die niet ik zou gewoon wachten. mijn mening is gewoon: je rijd niet op een 2 jarige.

de oudste van de 2 wordt begin juni 3. en ik heb heeeeel voorzichtig met haar begonnen met een dekentje en een singel. en het hoofdstel kent ze al een beetje, maar erop NEE. ik wacht wel.

ik zal het nog gekker vertellen er zijn mensen die van mening waren dat ik gek ben en ik haar allang had moeten inrijden, de algemene mening is nl dat je een quarter vroeger kunt inrijden, maar ikke vind dat nog steeds niet. nee ik wacht en heb straks jaren plezier van het feit dat ik heb gewacht.

maar dat is dus voor mij de reden van een jong paard.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:10

Nou, okee. Ik heb dus ook een 2.5 jarige. Ik heb een jong (groen) paard gekocht, omdat ik die volledig naar mijn eigen hand kan zetten. Zo'n beessie is nog niet verpest. Ik heb baloe sinds zn 2e. Ik vind het gewoon leuk om een jong paard te zien opgroeien en ontwikkelen, het dingen leren, over angsten heenzetten en alles.
En ik heb er al een hele band mee, voordat ik er op stap. Ik weet hoe die op dingen reageerd, en waarom (behalve op n ruiter... dat weet ik nog niet!)

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 12:34

ik zag wodan voor het eerst toen hij 3.5 mnd oud was ik was gelijk helemaal weg van hem.Twee dagen later nog eens wezen kijken en gezegt dat ik hem wel wilde kopen. Vanaf die tijd ben ik 3 keer per week bij hem en zijn paarden familie langs gegaan tot dat hij bijna 6 maanden oud was en ik hem mee heb genomen dichterbij huis.Hij is nu pas 1.5 jr oud en heb nog helemaal geen behoefte om erop te gaan rijden ofzo.Ik vind het tutten met hem veel leuker en het wandelen ook.
Wat misschien wel mee speelt is dat ik nu een jaar een bij rij paard heb waar ik alles mee mag doen.En in december dit jaar stop ik daarna zodat ik weer rust heb en daarna met frisse zin met wodan aan de gang ga als hij daar klaar voor is.Ik heb geen haast heb veel liever lang plezier van mij paard.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 15:10

Ik ga een merrie kopen die in maart 3 jaar wordt. Ik wou zelf graag een jong paard, zodat ie niet door iemand anders al verpest was. Kan ik dr zelf lekker inrijden.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 15:17

Biretta hebben we als veulen ongezien op haar afstamming gekocht (Biret x Excellenzie). Ze heeft toen de zomer samen met haar moeder doorgebracht bij ons. Het einde van het liedje was dat we de moeder ook hielden. Biretta moet dit jaar voor de ster. We hopen dat het lukt. Vorig jaar was ze beste 2-jarige en het jaar daarvoor beste 1-jarige. Rijden doen we met haar niet. Ze is puur bedoelt voor de fokkerij net zoals haar moeder. Misschien dat we haar dit jaar laten dekken, maar dat is ook nog niet zeker. Ze heeft namelijk nog alle tijd.

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:31

quinto heb ik vanaf veulen. ik heb hem gekocht omdat ik totaal verliefd op hem was. vanaf dag 1 wou ik hem al hebben.
het wachten valt wel mee, ik kan steeds andere paarden rijden dus dat mis ik niet. en hij wordt al weer 3 dit jaar. ik vind het hard gegaan. als ik de foto's zie van hem als veulentje en nu ddenk ik echt jeetje, en das mijn paardje alweer.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 20:11

Toevallig hebben we vandaag de video gekeken van toen Carina nog klein en lief was. Echt, die tijd vliegt om...