Maneges overgaan tot bitloos rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SanneOrayen

Re: Maneges overgaan tot bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:26

ik heb zelf ook een bitloos hoofdstel waar ik ook
1 á 2x in de week mee rij voor wat afwisseling voor mijn paard.
Ik vind dat er niks mis mee is hij loopt lekker nagevelijk en goed aan het been
ik zou dan eerste een kleine cursus bitloos rijden en dan pas er mee de les in.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:32

Wat heeft dat te maken met het onderwerp van dit topic, nl. iedereen op een manege bitloos laten rijden? Want ik volg even niet... Dit gaat niet over bitloos of niet, maar bitloos in combinatie met manege.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:56

Miss_Montana schreef:
Op de neus lopen zenuwbanen die ook zeer gevoelig zijn. Dus een ruiter laten hangen aan de neus ipv aan het bit, daar schiet je niets mee op. Maneges moeten gewoon hun beginners betere instructies geven, alleen is iedereen ooit begonnen en het is niet makkelijk om een 6 jarige iets aan te leren. En uitleggen dat de motor van een paard van achteren zit en wat kuitdruk, verzamelen, voorwaarts rijden en nageeflijk rijden ed is, dat begrijpen beginners nog niet. Beginners zullen altijd foutjes maken zoals hangen aan de teugels en schoppen in de buik. Zij denken dat wanneer je sneller wilt gaan dat je een skup moet geven, en als je wilt stoppen trek je aan de teugels. Op je zit rijden komt pas als je de feeling voor paardrijden krijgt. En dat komt met ervaring. En zeg nou eerlijk: Dat hebben jij en ik toch ook heel in het begin gedaan? Lachen

Jeps ik en jij hebben dat gedaan Lachen. Maar ik heb het gedaan omdat de instructrice zei dat ik dit moest doen dus niet omdat ik dacht dat ik dat moest doen. Daarom denk ik dat er eerst en vooral iets moet gedaan worden aan de instructie. Als de instructie ok is zal er sneller paardvriendelijker gereden worden en is het eigenlijk niet meer nodig om naar biloos over te gaan. En bitloos is ook niet altijd even prettig voor het paard zoals velen hier al zeiden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:17

Kids die schoppen? Die zet je gewoon op een pony die daar NIET van gediend is, gewoon een goed doorgereden dier dus, en dan lost dit probleem zich in combinatie met goede les, helemaal vanzelf op Haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:24

Helemaal mee eens poes. Ik zie dit bij mijn nieuwe bijrijdstertje, die schopte mijn shet ook flink vooruit, dus die zette er meteen flink de sokken in. Het aandrijven gaat nu al een stuk rustiger. Ze wil zich af en toe nog wel vergissen, maar ze is ook nog jong dus dat komt wel goed.

zoals de rest ook al zegt, bitloos hoeft niet vriendelijker te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:38

Ik denk dat maneges beter meer aandacht aan de kwaliteit van hun beginnerslessen kunnen gaan schenken dan het probleem proberen op te lossen door bitloos te laten rijden. Dan krijg je gesnok aan de neus ipv aan het bit, dat lijkt me net zo ongewenst...

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:35

Ik sluit me weer eens helemaal aan bij de mening van Poes. Ondanks dat ik zelf al jaren rijdt zou ik zelf ook weer eens af en toe zo'n zitles willen. Teugels af en alleen zitten. Dus ook voor de gevorderde manegeruiter kan het goed zijn om eens een zitlesje te doen. Ik merk dat ik soms toch te hard wordt met mijn handen als het paard niet aan de teugel komt. Inmiddels ook geleerd dit te herkennen en gewoon tevreden te zijn met voorwaarts neerwaarts op dat moment. Blijkbaar neit genoeg ontspanning of recht gericht genoeg om verder tegaan dan. Geduld oefenen!

Bij welke manege rijd jij poes? Lijkt me fijn rijden als de paarden daar zo goed zijn opgeleid Lachen. Is bij de manege waar ik nu rij ook zo. Heerlijk is dat, kun je echt veel van leren.

Gewoon met bit rijden op de manege, en beginnede ruiters zitlessen laten nemen.