Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Miss_Montana schreef:Op de neus lopen zenuwbanen die ook zeer gevoelig zijn. Dus een ruiter laten hangen aan de neus ipv aan het bit, daar schiet je niets mee op. Maneges moeten gewoon hun beginners betere instructies geven, alleen is iedereen ooit begonnen en het is niet makkelijk om een 6 jarige iets aan te leren. En uitleggen dat de motor van een paard van achteren zit en wat kuitdruk, verzamelen, voorwaarts rijden en nageeflijk rijden ed is, dat begrijpen beginners nog niet. Beginners zullen altijd foutjes maken zoals hangen aan de teugels en schoppen in de buik. Zij denken dat wanneer je sneller wilt gaan dat je een skup moet geven, en als je wilt stoppen trek je aan de teugels. Op je zit rijden komt pas als je de feeling voor paardrijden krijgt. En dat komt met ervaring. En zeg nou eerlijk: Dat hebben jij en ik toch ook heel in het begin gedaan?
. Maar ik heb het gedaan omdat de instructrice zei dat ik dit moest doen dus niet omdat ik dacht dat ik dat moest doen. Daarom denk ik dat er eerst en vooral iets moet gedaan worden aan de instructie. Als de instructie ok is zal er sneller paardvriendelijker gereden worden en is het eigenlijk niet meer nodig om naar biloos over te gaan. En bitloos is ook niet altijd even prettig voor het paard zoals velen hier al zeiden.
. Is bij de manege waar ik nu rij ook zo. Heerlijk is dat, kun je echt veel van leren.