Ik wil zo graag van mijn angst af!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Re: Ik wil zo graag van mijn angst af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:49

Arethe schreef:
Sorry maar als jij langs een weiland wandelt en je vriendin moet je paard overnemen omdat er iets zou kunnen gebeuren, dan weet ik niet waar jij mee bezig bent...

Je eigen woorden: Vandaag toen we ze hadden uitgeladen en naar de wei brachten durfde ik me eigen paard op een stukje niet eens vast te houden omdat we langs andere paarden moesten lopen

Dat klopt ja, maar als jij dit nou meteen opvat hoe ik ben. Ik had me paard toen nog maar 5 minuten, weet ik veel hoe zij dan gaat reageren! En me vriendin durfd dat bij welk paar dan ook.. dus dan kon zij der dat stukje beter overnemen zodat er ook niks gebeurde. Maargoed, ik ga me niet steeds weer verdedigen tegen jullie want ik vraag hier om wat tips en ik word alleen maar afgekraakt. Dan doe maar een slotje op dit topic want hier heb ik niks aan. Jij weet idd niet waar ik mee bezig ben want je kent me niet, als jij sinds 5 minuten een nieuw paard heb.. loop jij dan met dat paard meteen overal naar toe?

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:51

aerdenhout1 schreef:
Ik kraak helemaal niemand af...je vraagt zelf wat je moet doen en ik geef je advies! Bange, niet consequente mensen moeten geen jong paard kopen..klaar uit! Net als ik zou zeggen bij een grote jonge hond...niet doen..gaat fout! En ik denk dat je willekeurig welke grote naam in de paardenwereld je zou vragen, ze allemaal met hetzelfde advies komen.
Het kan wel...maar dan zal uiteindelijk niet JIJ maar toch iemand anders jou paard africhten als 1 jarige, maar zeker als hij ouder wordt.
D.w.z dat als het fout gaat en jij staat niet sterk in je schoenen een ander het zal moeten oplossen voor je.

Bange, niet consequente mensen moeten geen jong paard kopen..klaar uit!

Ik denk eerder dat je dan helemaal niet aan een paard moet beginnen al je bang bent en niet consequent.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:51

Het gaat niet om de klik, maar om jouw angst.. Als dit paardje wat zal doen vandaag of morgen en jij schrikt daarvan, dan zul je weer een angst ontwikkelen en je reageert dan verkeerd naar je paard toe. Dit is lichaamstaal en dat gebeurd gewoon van nature... je kunt jezelf wel wat aanleren qua lichaamstaal, maar angst is heel moeilijk te verdoezelen en zeker naar een paard toe. Je geeft in 1 van je eerste antwoorden aan dat je alles zelf wilt doen en dat je dan iemand op de achtergrond hebt om je te helpen. Dan is het al te laat...We zullen in de toekomst wel zien of je dit paard houdt of dat de klik er toch niet is...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:52

En ook ik vind het een hele domme beslissing! Je zegt zelf dat je angst hebt... angst in de omgang! Hoe wil je een paard opvoeden als je er bang voor bent? Het is heel leuk om een jong paard alles te leren en alles naar je hand te zetten... maar vergeet niet dat een jong paard zeker te weten grenzen op gaat zoeken (sterker nog, ze begint er nu al aan Lachen ) en dán moet je consequent in je schoenen staan en juist niet bang zijn. Ik snap dat je je angst kwijt wilt raken, maar dat gaat je denk ik niet lukken als je gelijk met zo'n uitdaging begint! Waarom ga je niet eerst in de 'leer' bij een oud en lief paard waar je alles mee kan doen?

Nogmaals, het kan heel leuk zijn een jong paard naar je hand te zetten. Maar hoe wil je dat doen als je je eigen paard niet eens vast durft te houden met een klein stukje wandelen? Sorry hoor, maar hoe wil je dan je paard iets leren wat hij eng vind of niet leuk vindt als je al iets al niet durft te doen wat hij helemaal niet eng vind? Denk je echt dat het paard zo braaf zal zijn om altijd naast je te blijven lopen? Wat ga je doen als hij wél een keertje ervandoor peert? Schrikken en dan denken wat je moet doen? Sorry meis, maar dáár krijg je onopgevoede paarden van. Een jong paard opvoeden betekent consequent zijn, kordaat optreden en vooral niet angstig zijn.

Het zijn wellicht niet de woorden die je wilt horen en misschien komen ze hard over.. Maar dat is ook niet de bedoeling, alleen is het wel de bedoeling om je ogen te openen. Koop niet een paard omdat je iets een uitdaging vind, maar koop een paard naar je eigen kunnen! En je eigen kunnen kennen, daar moet je misschien mee beginnen Lachen.

Gelukkig heb je hulp! Laat je vriendin alles doen en kijk zelf. Als je vriendin je paardje kan opvoeden kan jij er wellicht verder mee gaan. En met dat niet komen in de wei. Neem gewoon wat brokjes mee en ze komen vanzelf Knipoog. Gelijk halstertje omdoen en mee nemen naar daar wat jij wilt. Bedenk wel dat het misschien in het begin wat lastiger gaat worden aangezien je de eerste keer al toe hebt gegeven en je beestje hebt laten lopen. Met een jong paard is het vooral doen! En niet bedenken wat er kan gebeuren, want dan ben je al te laat!

Overigens is omgang en rijden heeel wat anders en kan je dat niet vergelijken. De één kan geweldig rijden, maar is doodsbang naast een paard en dat kan natuurlijk ook andersom.
Laatst bijgewerkt door zap op 23-06-08 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:53

Moelie schreef:
Arethe schreef:
Sorry maar als jij langs een weiland wandelt en je vriendin moet je paard overnemen omdat er iets zou kunnen gebeuren, dan weet ik niet waar jij mee bezig bent...

Je eigen woorden: Vandaag toen we ze hadden uitgeladen en naar de wei brachten durfde ik me eigen paard op een stukje niet eens vast te houden omdat we langs andere paarden moesten lopen

Dat klopt ja, maar als jij dit nou meteen opvat hoe ik ben. Ik had me paard toen nog maar 5 minuten, weet ik veel hoe zij dan gaat reageren! En me vriendin durfd dat bij welk paar dan ook.. dus dan kon zij der dat stukje beter overnemen zodat er ook niks gebeurde. Maargoed, ik ga me niet steeds weer verdedigen tegen jullie want ik vraag hier om wat tips en ik word alleen maar afgekraakt. Dan doe maar een slotje op dit topic want hier heb ik niks aan. Jij weet idd niet waar ik mee bezig ben want je kent me niet, als jij sinds 5 minuten een nieuw paard heb.. loop jij dan met dat paard meteen overal naar toe?

Ja, ik loop meteen met een nieuw paard...Heb die angst niet...

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:53

Lieve meid, de meiden hier willen je helpen en ze hebben echt gelijk!!
Als ik bij een "vreemd" paard ga kijken met de bedoeling om het dier ook te kopen, dan ga ik zeker een stukje met hem lopen.
Je wilt toch weten wat voor vlees je in de kuip hebt.
De eigenaar kan wel zeggen dat het een heel braaf dier is maar misschien sleurt hij je wel mee als ie ergens van schrikt.
Laatst bijgewerkt door spettic op 23-06-08 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:53

spettic schreef:
aerdenhout1 schreef:
Ik kraak helemaal niemand af...je vraagt zelf wat je moet doen en ik geef je advies! Bange, niet consequente mensen moeten geen jong paard kopen..klaar uit! Net als ik zou zeggen bij een grote jonge hond...niet doen..gaat fout! En ik denk dat je willekeurig welke grote naam in de paardenwereld je zou vragen, ze allemaal met hetzelfde advies komen.
Het kan wel...maar dan zal uiteindelijk niet JIJ maar toch iemand anders jou paard africhten als 1 jarige, maar zeker als hij ouder wordt.
D.w.z dat als het fout gaat en jij staat niet sterk in je schoenen een ander het zal moeten oplossen voor je.

Bange, niet consequente mensen moeten geen jong paard kopen..klaar uit!

Ik denk eerder dat je dan helemaal niet aan een paard moet beginnen al je bang bent en niet consequent.

Pardon? En dat wil jij gaan bepalen voor mij?? Ik bepaal het nog altijd zelf. En overdrijf het aub niet zo, want zo bang ben ik ook weer niet. Ik moet ook wennen aan dit paard, en zij aan mij. Als we elkaar eenmaal beter kennen en ook meer vertrouwen komt het ook goed. Klaar uit!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:55

Nogmaals, waarom vraag je nu eigenlijk advies op bokt als je al zo'n goede vriendin hebt die je zo geweldig kan helpen? Die gaat het paard ook inrijden, dus dan kan ze jou denk ik toch ook helpen om over je angst heen te komen. Uiteindelijk is zij er bij als jij bij je paard bent en wij niet.
Grondwerk is een prima optie, maar ook daar bereik je niets mee als je niet consequent bent en wegloopt als het paard een keer vervelend doet.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:56

Moelie schreef:
Pardon? En dat wil jij gaan bepalen voor mij?? Ik bepaal het nog altijd zelf. En overdrijf het aub niet zo, want zo bang ben ik ook weer niet. Ik moet ook wennen aan dit paard, en zij aan mij. Als we elkaar eenmaal beter kennen en ook meer vertrouwen komt het ook goed. Klaar uit!

Blijkbaar wel als je je eigen paardje niet eens uit de wei durft te halen of niet eens vast durft te houden. Waarvoor heb je je paard? Voor de uitdaging? Of voor je hobby en dus voor je plezier?

Ik neem aan dat laatste, en dan is het toch veel leuker dat je een paard koopt waar je dat wel gelijk mee durft? En geloof me, die kun je echt vinden. Als je een echte klik hebt dan durf je dit namelijk wel Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:57

spettic schreef:
Lieve meid, de meiden hier willen je helpen en ze hebben echt gelijk!!
Als ik bij een "vreemd" paard ga kijken met de bedoeling om het dier ook te kopen, dan ga ik zeker een stukje met hem lopen.
Je wilt toch weten wat voor vlees je in de kuip hebt.
De eigenaar kan wel zeggen dat het een heel braaf dier is maar misschien sleurd hij je wel mee als ie ergens van schrikt.

Het klopt wel dat ze een beetje gelijk hebben, maar ze brengen het zo over om mij helemaal af te kraken. Het is en blijft nog altijd mijn eigen keus. En van achter de computer kun je nooit precies weten wat en hoe ik het bedoel. Volgensmij vatte de meeste mij echt op als een heel bang iemand, maar zo bang ben ik ook weer niet; anders zou ik niet aan een eigen paard beginnen en anders zou ik niet eens met paarden omgaan. Ik kan ook wel streng zijn zoals ik al heb gezegt, maar dan moet ik worden aangemoedigt in het begin, dat komt vanzelf. Ik heb gewoon dat ik het paard eerst beter moet leren kennen, en andersom. Ik loop niet zo met elkaar vreemd paard weg, dat is vroeger misgegaan vandaar dat ik nu wat banger ben geworden.
Gister toen we gingen kijken bij der hebben we wel een stukje met der gelopen in de wei. Ze kwam heel rustig over, en vandaag ook. Maar ik weet nog niet hoe ze precies is kwa karakter.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:59

Met zoveel onzekerheid en zo weinig kennis is mijn advies : zet je jaarling in de opfok en kijk over 2 jaar weer.... mischien 3 jaar als je paardje iets meer tijd nodig heeft...

Je koopt een kleuter (je haflinger) terwijl jezelf kleuter bent in paardenland... Nu heb je een peuter gekocht maar je bent zelf nog steeds die kleuter...

Om over je onzekerheid heen te komen heb je een ervaren paard nodig, een leermeester, die je wegwijs maakt in paardenland en je leert met gedult, wijsheid en eindeloos durend gedult wat wel en niet kan....
Wat je nu wederom doet is een peuter vragen, een peuter die nog geen kleuter is die jou moet leren waar de grenzen zijn, wat wel en niet kan...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:00

ZUCHT...ik geef het op! Succes met je paardje!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:01

Grondwerk met een jaarling is niet goed.. een jaarling moet jong zijn en lekker in het land lopen...

Ik heb zelf een jaarling en een 4 weken oude veulen..
Mijn jaarling is in het land super lief en rustig op stal ook super lief en rustig.. maar zodra ik iets van der vraag.. halstertje om.. klein stukje langs de weg ( lees 100 meter op boerenland weggetje ) Dan kan madam erg druk zijn.. nerveus worden draaien en zelfs stijgeren.. dit gedrag geld voor elke jaarling dit is normaal gedrag waar je mee om moet kunnen gaan .. zo niet gaat het helemaal fout en word jij straks uitgelaten in plaats van jij met de jaarling.. Je durft niet aan te pakken en dat is iets dat een jaarling wel nodig heeft.. iemand die streng maar rechtvaardig is

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 23:01

zap schreef:
Moelie schreef:

Blijkbaar wel als je je eigen paardje niet eens uit de wei durft te halen of niet eens vast durft te houden. Waarvoor heb je je paard? Voor de uitdaging? Of voor je hobby en dus voor je plezier?

Ik neem aan dat laatste, en dan is het toch veel leuker dat je een paard koopt waar je dat wel gelijk mee durft? En geloof me, die kun je echt vinden. Als je een echte klik hebt dan durf je dit namelijk wel Knipoog

Jawel, ik durf der wel uit de wei te halen, ik heb ook niet gezegt dat ik dat niet durf. Dat bedoel ik; jullie vatte mij op als een echt heel bang iemand maar zo erg is het ook weer niet! Ik durf der ook vast te houden, heb niet gezegt van niet. Dat was vanmiddag alleen toen we langs wat paarden moesten lopen die erg druk waren waardoor zij dat ook werd, aangezien ik der toen nog maar 5 minuten had vond ik het fijner als ze ff werd overgenomen. Ik weet dat ik der zelf moest blijven vasthouden, en ik ga er nu ook echt aan werken; daarom deze topic. Ik heb deze topic niet geopend zodat iedereen dit mij kan afraden, met me haflinger stond ik als enigste gestald daar zonder hulp. Met dit paard sta ik bij een vriendin gestalt die me altijd kan helpen, zoals ze zelf zegt. Zij leert me om vervelend gedrag goed aan te pakken, en als ze iets eng vinden gewoon te doen alsof je neus bloed.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:02

Ik wens je heel erg veel succes, ik vind het eerlijk gezegd ook geen goede keuze van je.
ik zit met ongeveer hetzelfde probleem en ik heb bewust voor een pony gekozen van rond de 8 jaar. Nee hij is niet naar mijn hand gezet maar ik denk dat iemand die van angst last heeft daar ook niet tot in staat is.
Daarintegen heb ik wel erg veel plezier met het alsnog naar mijn hand zetten, hoe moeilijk het ook is, we leren er beiden van. Misschien leer ik nu wel meer dan hijzelf, zeker in het consequent zijn, hij neemt anders zo een loopje met je.
Om iets te leren daar heb je helemaal geen jong paard voor nodig.
Ik zou zelfs bang zijn dat ik zo'n jonkie zou verpesten met een inconsequente opvoeding, die kans is veel groter.

Mijn tips verder:
Alles in kleine stapjes, je hebt jaren de tijd dus doe lekker rustig aan.
Niet te veel aan je vriendin overlaten, zo schuif je alles van je af en leer je uiteindelijk veel minder.
Leren doe je door te vallen en door te opstaan (figuurlijk dan he Knipoog ).
Verdiep je in je paardje, in welke ontwikkelingsfase zit ze, hoe kan je haar uitdagen en laten leren. Wat past bij haar leeftijd en overvraag haar zeker niet.

Veel succes!
Laatst bijgewerkt door corinne1981 op 23-06-08 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:02

Wat wil je dan dat we zeggen? Er is maar één ding: gewoon doen!

Je paardje keerde haar kont toe.. en voor de rest heb je haar met rust gelaten terwijl je vriendin zei dat je gewoon door moest zetten... Hoe moet ik dit anders opvatten dan? Waarom pakte je je jaarling dan niet gewoon? Een jaarling (en die word ouder) zal altijd anders reageren op andere dingen en op nieuwe dingen... denk je dan dat je het wel durft? Je zegt ook dat je paard alles nog moet leren maar dat je te bang bent...... Hoe moet jouw paard dan opgevoed worden??

Ik snap het gewoon niet: je vind het zo'n uitdaging om haar iets te leren, maar je durft niet! Waarom begin je er dan aan?
Laatst bijgewerkt door zap op 23-06-08 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 23:04

Alane schreef:
Met zoveel onzekerheid en zo weinig kennis is mijn advies : zet je jaarling in de opfok en kijk over 2 jaar weer.... mischien 3 jaar als je paardje iets meer tijd nodig heeft...

Je koopt een kleuter (je haflinger) terwijl jezelf kleuter bent in paardenland... Nu heb je een peuter gekocht maar je bent zelf nog steeds die kleuter...

Om over je onzekerheid heen te komen heb je een ervaren paard nodig, een leermeester, die je wegwijs maakt in paardenland en je leert met gedult, wijsheid en eindeloos durend gedult wat wel en niet kan....
Wat je nu wederom doet is een peuter vragen, een peuter die nog geen kleuter is die jou moet leren waar de grenzen zijn, wat wel en niet kan...

Hoezo heb ik weinig kennis? Ik heb vaker jongere paarden verzorgd, ik heb vroeger wat meegemaakt waardoor ik zo bang ben geworden want daarvoor liep ik zo met elk paard weg bij wijze van. Ik zet der niet in de opfok, ze staat nou bij een vriendin gestalt 24/7 buiten met andere paarden, dat is ook goed. Ik vraag ook niet teveel van der, beginnen rustig aan zoals eerst laten wennen aan borstelen, beentjes optillen enz. En dan zien we vanzelf wel hoe we verder gaan.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:06

begin niet aan grondwerk is ze nog veelste jong voor

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 23:06

corinne1981 schreef:
Ik wens je heel erg veel succes, ik vind het eerlijk gezegd ook geen goede keuze van je.
ik zit met ongeveer hetzelfde probleem en ik heb bewust voor een pony gekozen van rond de 8 jaar. Nee hij is niet naar mijn hand gezet maar ik denk dat iemand die van angst last heeft daar ook niet tot in staat is.
Daarintegen heb ik wel erg veel plezier met het alsnog naar mijn hand zetten, hoe moeilijk het ook is, we leren er beiden van. Misschien leer ik nu wel meer dan hijzelf, zeker in het consequent zijn, hij neemt anders zo een loopje met je.
Om iets te leren daar heb je helemaal geen jong paard voor nodig.
Ik zou zelfs bang zijn dat ik zo'n jonkie zou verpesten met een inconsequente opvoeding, die kans is veel groter.

Mijn tips verder:
Alles in kleine stapjes, je hebt jaren de tijd dus doe lekker rustig aan.
Niet te veel aan je vriendin overlaten, zo schuif je alles van je af en leer je uiteindelijk veel minder.
Leren doe je door te vallen en door te opstaan (figuurlijk dan he Knipoog ).
Verdiep je in je paardje, in welke ontwikkelingsfase zit ze, hoe kan je haar uitdagen en laten leren. Wat past bij haar leeftijd en overvraag haar zeker niet.

Veel succes!

Bedankt voor je bericht, hier heb ik wat aan. Nee idd ik wil ook weer niet teveel aan me vriendin overlaten, ik wil het zelf doen maar dan wel dat zij er in het begin bij is zodat ze mij daarbij kan begeleiden. We nemen er ook zeker de tijd voor, aangezien ze nu nog maar zo jong is. Ik weet zelf ook nog niet hoe ze is kwa karakter, tot nu toe komt ze rustig over maar dat natuurlijk ook nog veranderen.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:08

Als het kan zou ik dat paard terugbrengen en een zoeken waar je wel totaal het vertrouwen bij hebt omdat hij geen stap verkeerd doet. Verder zeg ik maar niks want alles is al zo'n beetje gezegd.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:09

Moelie zoals ik al probeerde te zeggen mijn jaarling is ook poeslief maar kan zich hevig verzetten en als je het al eng vind dat ze wat dribbelt langs andere paarden sorry maar dat vind ik gewoon erg.. ze zal namelijk nog veel meer laten zien en dat is meer dan een beetje uitsloven voormerrie's

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 23:10

zap schreef:
Wat wil je dan dat we zeggen? Er is maar één ding: gewoon doen!

Je paardje keerde haar kont toe.. en voor de rest heb je haar met rust gelaten terwijl je vriendin zei dat je gewoon door moest zetten... Hoe moet ik dit anders opvatten dan? Waarom pakte je je jaarling dan niet gewoon? Een jaarling (en die word ouder) zal altijd anders reageren op andere dingen en op nieuwe dingen... denk je dan dat je het wel durft? Je zegt ook dat je paard alles nog moet leren maar dat je te bang bent...... Hoe moet jouw paard dan opgevoed worden??

Ik snap het gewoon niet: je vind het zo'n uitdaging om haar iets te leren, maar je durft niet! Waarom begin je er dan aan?

Ik pakte der wel, maar ik ga der niet de hele dag pakken. Ik ga het rustig aan doen, ik ga niet een jong paard meteen vanalles proberen aan te leren, der meteen lastig vallen met vanalles terwijl ze der nog maar sinds een paar uurtjes stond. Alles is nieuw voor der, dan laat ik der liever ff een dagje wennen i.p.v. ineens zoveel te verwachten. Ik had der trouwens wel gepakt hoor, ik ben er een paar keer naar toe gegaan en de laatste keren kwam ze al wat meer naar me toe.
En dat ik bang ben, wil niet zeggen dat ik NIKS durf.. Ik durf wel veel hoor, maar sommige dingen niet en ik moet wat strenger worden.. maar dat gaat vast en zeker lukken!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 23:12

Zazoo schreef:
Als het kan zou ik dat paard terugbrengen en een zoeken waar je wel totaal het vertrouwen bij hebt omdat hij geen stap verkeerd doet. Verder zeg ik maar niks want alles is al zo'n beetje gezegd.

Nee, ik breng dit paard niet terug. Dan geef ik pas snel op terwijl ik er juist voor wil gaan! Maargoed, ik ga me niet meer verdedigen, ik ga naar bed. Ondanks al jullie negatieve reacties; ik ga ervoor en ik wil over mijn angst heenkomen, en dat met goede hulp erbij. Ik kan mezelf het beste en ik weet wel bijna zeker dat het me gaat lukken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:13

Tja, bijna zeker... dat zegt al genoeg...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:13

Angst breng je over op je paard ik spreek uit ervaring gezien ik ook angsten heb gehad.. Ik heb toen ook besloten dit paard te verkopen.. geen zin om het hele verhaal hier neer te zetten lees mijn profiel voor intresse