Paarden uit het wild halen. Zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Re: Paarden uit het wild halen. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:54

ja maar dat die paarden het kunnen, betekent toch niet dat ze er gelukkig van worden..

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:04

Nee, maar welke zijn dat wel? in gevangschap gefokt? in 3x3 voor meeste tijd?
Ik denk niet dat er aan paarden gevraagd word wat ze willen en of ze bereden willen worden.
Ieder zal het beste willen voor zijn paard en ook zo die uit het wild komen.
Wat zijn de andere opties? afschieten....

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:00

Ik wil even het een en ander kwijt over wat ik gelezen heb hier:

Zelf ben ik in het bezit van een inmiddels 17 jarige mustang merrie.
Ze is als jaarling met dr moeder uit het wild gehaald. de meeste mensen vinden het dan zielig hoe dit gedaan wordt. De paarden worden met een complete kudde 'gevangen'. Tja dat gebeurd met heli's, hoe wil je het anders doen met de fiets of lopend?.... dat gaat nooit lukken natuurlijk.
Als de paarden 'gevangen' zijn wordenze gecontroleerd op hun gezondheid.
Eens in de zoveel tijd is er een 'veiling' hier worden de paarden niet verkocht maar ter adoptie opgegeven. Kies jij voor een mustang dan wordt je naulettend in de gaten gehouden gedurende een jaar, mocht er besloten worden dat je niet goed voor je paard bent dan wordt deze zonder pardonweer van je afgenomen en komt in de kudde terug van de organisatie. Deze hebben grote gebieden waar de paarden gewoon loslopen.

En de vraag of een paard daar gelukkiger van is, geen id en dat zullen we ook nooit weten want praten doen ze niet. De mustang shy boy die monty roberts heeft getraint, komt naar hem terug de volgende dag nadat hij hem weer heeft vrijgelaten.

mijn paard is denk ik gelukkig, en ik zeker met mijn pony, dus heb het id dat ie de natuur niet mist, hij mist eerder zijn dagelijkse bakje meusli die ze mij krijgt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:08

Die van mij komt uit het wild
Toen ie 6 maanden oud was. Die man van wie ik hem heb gekocht is lid van stichting ark en krijgt ieder jaar 1, 2, of 3 van deze ponies aangeboden om aan particulieren door te verkopen. dit jaar had ie er 2

Halfjaar vind ik ok, als ze ouder zijn vind ik het not done.
Nu leert ie mijn taal en mijn omgeving. lijkt me wat moeilijker uit te halen als ze wat ouder zijn.

Deze hebben ze aan deze beste man doorverkocht omdat de kudde te groot zou worden. de rest is per trein naar de slacht gegaan. Die reden is omdat dit ras beschermd (? ofzo?) is, en ze willen niet dat particulieren ermee gaan ahdnelen en fokken.

Dat is wat ie mij vertelde

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:55

[quote="mltex"]
ps VS eten GEEN PAARD dus ze zoeken binnen hun mogelijkheden de meest humane oplossing, de betere niet afschieten maar een tweede leven gunnen!

nee, zelf eten ze ze niet, maar er bestaat in amerika een grote bio-industrie aan paarden "feedlots" voorstation van de slachterijen. typ maar eens in op google "feedlots horses" niet voor gevoelige kijkers!

edit: deze (vaak jonge) paarden zijn hoofdzakelijk afkomstig van de zg premarin stables, premarin is een stof die drachtige merries aanmaken (hormoon) dat word "gewonnen" uit urine. merries staan dus op stal met een pis-zak, veulens zijn bijproducten en worden soms direct na de geboorte (ook midden in de winter) buiten op een hoop gegooid. Als me merries niet meer drachtig worden ...wat in een donkere stal niet uitzonderlijk is, worden ze ook afgedankt natuurlijk.
Premarin is trouwens ook synthetisch aan te maken zelfs met minder bijwerkingen dan het echte spul. Het wordt gebruikt in preperaten om vrouwen te helpen bij de overgang.