Wat is een recreatieruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Wat is een recreatieruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:53

Karin schreef:
Enduranceruiters rijden én op de Wereldruiterspelen én langs de weg. *LOL*

dus Enduranceruiters Haha!
maar op mijn vorige stal werd met de meeste paarden die met dressuur bezig waren niet buiten gereden, gewoon omdat deze paarden niet verkeersmak zijn
en de eigenaren het niet aandurfden Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:26

Iedere ruiter die in zijn vrije tijd met de paarden bezig is en er ook op rijdt.

In de praktijk wordt de term recreatie ruiter altijd een beetje in de denigrerende zin gebruikt vind ik. Als je zegt dat je 'recreatieruiter' bent wordt door veel mensen er al snel vanuit gegaan dat je blijkbaar ook een 'lager' niveau (itt tot wie??) hebt. De term wordt vaak tegenover 'wedstrijdruiter' geplaatst, terwijl wedstrijdruiters meestal toch ook recreatieruiters zijn. Professionele ruiters kunnen er van leven, recreatieve wedstrijdruiters hebben gewoon een dure hobby. Vork

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:16

en nog een leuke, wanneer is het paard een recreatiepaard?
heel vaak zie je in advertenties dat een paard erg geschikt is voor recreatie maar niet voor de sport bijv....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:20

mijn pony is een recreatie pony Knipoog
heeft nog nooit een dressuurwedstrijd gereden,is echt een buiten pony
houd niet zo van rondjes lopen in de bak [ of was ik dat Clown Haha! ]

mijn pony kan geen L proef lopen ,denk ik ,omdat daar nooit voor getraint is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:25

cissy schreef:
heel vaak zie je in advertenties dat een paard erg geschikt is voor recreatie maar niet voor de sport bijv....

Meestal is er dan 'iets' mee.

Maar wat heeft een fanatieke recreatieruiter (die bijvoorbeeld dag- of trektochten maakt) aan een paard dat het werk waarvoor hij gekocht is (= lange ritten maken) wegens gezondheidsredenen niet aankan? Voor het paard is dat IMO al helemaal niet eerlijk.

Recreatief rijden is IMO iig meer dan alleen rondjes sukkelen. Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:33

dus met recreatieruiters is ook iets mis? Clown

je hebt gelijk hoor, in mijn ogen zijn ruiters die niet beroepsmatig met paarden bezig zijn recreatieruiters, hebben de paarden voor hun hobby en werken 'gewoon' voor een baas om de paardjes te kunnen onderhouden. Of ze nou wel of niet op hoog nivo rijden maakt voor mij niks uit.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:35

Bij recreatieruiters denk ik aan ruiters die niet op wedstrijd starten. Wat ze dan wel doen (rondsukkelen, Z oefeningen trainen, springen, whatever) maakt niet uit. Dat is mijn visie erop, ik weet eigenlijk niet of er nou echt een definitie is van een recreatieruiter.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:38

cissy schreef:

Je zou het haast denken hè? Recreatiepaard & recreatieruiter, stel kneuzen bij elkaar. No Cheer

Maar je ziet het vaak in advertenties: 'niet meer geschikt voor de sport, nog wel voor recreatie'. Ik vraag me dan altijd af wat het verschil maakt. Meestal is dat iets lichamelijks. Ik zou in zo'n geval eerder zeggen dat het paard niet meer hard aan het werk mag of niet meer zwaar belast mag worden. Zelf zou ik met zo'n paard iig nooit 'op hoog niveau' recreatief willen rijden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:41

ik denk dat er dan ook gedacht word aan buitenritjes en niet meer in de bak op de korte volte draaien en moeilijke oefeningen doen Knipoog
maar gewoon relaxt op de buitenrit Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:43

Als je onder 'een buitenrit maken' niet al te veel tempo verstaat, of uren onderweg idd. Sommige recreatieruiters vragen alleen wél iets meer van hun paard. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Karin op 10-06-08 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:43

cissy schreef:

Daarom zal ik (recreatieruiter Clown ) dus nooit op zoek gaan naar een "recreatiepaard". Mijn eisen zijn vrij hoog Tong uitsteken (potentie voor endurance klasse III en Z-dressuur, dat ik dat er misschien niet uit ga rijden staat los van de mogelijkheid Clown )
Enne, ik doe zowel die relaxte buitenrit, als de fanatieke buitenrit als de dressuuroefeningen in de bak. Aanzet voor piaffe en pirouette zijn er al.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 10-06-08 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:44

Volgens mij zijn Waratje en ik het aardig eens over de eisen die we stellen aan een recreatiepaard. Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:46

Karin schreef:
Als je onder 'een buitenrit maken' niet al te veel tempo verstaat, of uren onderweg idd. Sommige recreatieruiters vragen alleen wél iets meer van hun paard. Knipoog

ach uren onderweg is geen probleem voor een paard dat niet meer hoog in de sport kan.
het zal meer om de oefeningen gaan, waar ik dus geen kaas van gegeten heb Haha!

bij een recreatie paard denken de meeste mensen aan een paard wat verkeersmak is, lekker relaxt is op de weg en dat uren kan volhouden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:47

Karin schreef:
Volgens mij zijn Waratje en ik het aardig eens over de eisen die we stellen aan een recreatiepaard. Knipoog

jah, zin om weer eens een keertje gezellig te komen rijden? Zou mijn meissie best waarderen Tong uitsteken

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:48

bij mij betekend reacreatief heel simpel, geen druk achter het rijden, en alleen maar plezier hebben. Dus geen moeten rijden omdat je wedstrijd hebt, niet moeten rijden omdat....

dat vind ik recreatief. Wil overigens nog niet betekenen dat je niet je best doet...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:49

mirgino schreef:
ach uren onderweg is geen probleem voor een paard dat niet meer hoog in de sport kan.
het zal meer om de oefeningen gaan, waar ik dus geen kaas van gegeten heb Haha!

bij een recreatie paard denken de meeste mensen aan een paard wat verkeersmak is, lekker relaxt is op de weg en dat uren kan volhouden.

Met een paard dat bijvoorbeeld door artrose niet meer hoog in de sport kan zou ik persoonlijk ook niet urenlang op pad gaan. Vind ik niet eerlijk tegenover het paard.

En was het maar zo dat de meeste mensen zo denken. Maar in de praktijk zijn het toch de paarden die 'afgeschreven' zijn voor de sport die als recreatiepaard worden aangeprezen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:51

Waratje schreef:
Karin schreef:

jah, zin om weer eens een keertje gezellig te komen rijden? Zou mijn meissie best waarderen Tong uitsteken

Is alweer precies drie jaar geleden bedenk ik nu! Bloos! Lijkt me leuk om weer eens een ritje te maken! Als ik vervoer heb, dan kom ik graag naar je toe! Je bent ook welkom op de Berg trouwens! Cool

Oeps, off topic. Bloos!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:56

cissy schreef:

je hebt gelijk hoor, in mijn ogen zijn ruiters die niet beroepsmatig met paarden bezig zijn recreatieruiters, hebben de paarden voor hun hobby en werken 'gewoon' voor een baas om de paardjes te kunnen onderhouden. Of ze nou wel of niet op hoog nivo rijden maakt voor mij niks uit.

volkomen mee eens. Mijn paardjes zijn mijn hobby, ze mogen geld kosten (en dat doen ze ook) en dus ben ik een recreatieruiter.

neemt niet weg dat ik zeer fanatiek en gedreven ben, er qua tijd nog een halve dagtaak aan heb naast een volle baan, goed les wil hebben en veel wedstrijden rijd.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:06

Citaat:
Maar ik bedoel het zo:
De hele groep mensen die paardrijdt (dus western, dressuur, buiten whatever) in de vrije tijd (dus het niet beroepsgewijs doet) valt onder de recreatieruiters.

En waar plaats je de ruiters dan die overdag beroepsgewijs op één of andere stal paarden trainen, en savonds na hun werk, in hun vrije tijd, thuis hun eigen paarden ook nog rijden??

En waar leg jij je grens van 'beroepsgewijs'? Is iemand beroepsgewijs bezig als hij de hele dag niet anders doet en als hoofdbezigheid paarden rijd en daar ook voor betaald wordt? Of ook als iemand zijn eigen paarden, in zijn vrije tijd traint, om na een (paar) maand(en) aan een hogere prijs te kunnen verkopen om zo wat geld te verdienen en er dan weer een paar bij te kopen? Of...

In mijn ogen is er dus geen eenzijdige defenitie op te plakken, het is maar hoe je er zelf invulling aan geeft. Voor mij is een recreatieruiter gelijk aan een bosruiter Clown, maar daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen dat zo hoeft op te vatten of dat dat de vaststaande defenitie is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:08

Een bosruiter ben ik sowieso, zeker 75% van mijn wedstrijdgerichte training vindt plaats in het bos. Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:10

En hoe zit het dan met de ruiters die wel buitenrijden, maar geen bos hebben? Zijn "polderruiters" dan geen recreatieruiters? Duivel

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:11

pubelia schreef:
bij mij betekend reacreatief heel simpel, geen druk achter het rijden, en alleen maar plezier hebben. Dus geen moeten rijden omdat je wedstrijd hebt, niet moeten rijden omdat....

dat vind ik recreatief. Wil overigens nog niet betekenen dat je niet je best doet...

En van wie moet dat dan? Van wie móet je wedstrijden rijden? Ik vind dat altijd zo'n onzin! Voor iedereen die er geen geld mee verdient is het maar vrijetijdsbesteding dus recreatie.
Mijn buren hebben ook 'sport' paarden ROFL . Als ik mensen zo hoor praten, moet ik me inhouden niet te Misselijk !

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:20

Karin schreef:
Een bosruiter ben ik sowieso, zeker 75% van mijn wedstrijdgerichte training vindt plaats in het bos. Ja

Waratje schreef:
En hoe zit het dan met de ruiters die wel buitenrijden, maar geen bos hebben? Zijn "polderruiters" dan geen recreatieruiters? Duivel

Zo blijkt dus dat ook de invulling van de term "bosruiter" voor iedereen anders is Knipoog.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:25

er is natuurlijk wel verschil te merken op een stal Sigaar
mijn pony kan en mag veel meer dan een paard waar dressuur mee gereden word.
op mijn vorige stal stonden echte dressuur ruiters
ze reden alleen in de bak ,les[ dressuurles Clown ] paard staat altijs met deken,er werd schuin gekeken naar mijn pony die met een western zadel en ruiter in spijkerbroek op de buitenrit ging van een paar uur.
er werd eigenlijk wat neerbuigend gedaan naar mij toe ,want ik zat maar op mijn dier en hun reden!!! Koe
hun deden moeilijke oefeningen,zitten met een net pakkie en altijd bij elkaar passende setjes te paard.
en niet te vergeten waren hun paarden veel duurder dan de recreatie paardjes ,hun kopen op afstamming en ik op liefde

en op een grote stal zie je die verschillen heel goed Ja
helemaal de echte wedstrijd ruiter voelde zich meer dan de rest Cool
en de echte dressuurpaarden mogen ook niet op de wei Ach gut

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:27

Een recreatieruiter is een ruiter die voor de ontspanning (weleens) Buitenrijd. Je doet het voor de ontspanning. Dus of je het nou altijd of eens per jaar doet, Als je het doet ben je een recreatieruiter.Lachen