Hij valt anderen aan*update*gewonnen!!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:03

Steef"]
Je maakt mij niet wijs dat een paard andere paarden gaat aanvallen omdat hij pijn heeft, dat zijn gewoon poedersuikergeintjes die er zo snel mogelijk uitmoeten. De rest van het verhaal kan wel op pijn wijzen.
[/quote]

Dat kan dus wel degelijk. Juist om onder de pijn uit te komen andere dingen gaan (uit)proberen.
Dominantie kan hier natuurlijk ook een rol spelen, maar ik blijf erbij dat pijn waarschijnlijk de oorzaak is.

[quote="Renske20"]
dat zei mn insructeur gister ook, en die was er bij toen da hem een keer onderzocht, toen stond Q daar op stal, verder is q een keer 2 dagen bij da geweest en 2 dagen in someren, enige wat eruit kwam was dat ie stijf was, beetje scheef liep daarom linkachter niet goed gebruikte en verder enorm koppig en dwars.
[/quote]

Tja, ik heb niet altijd even goede ervaringen met DA, maar goed, misschien heb jij toevallig wel een goede DA.
Een paard kan ook zeer koppig en dwars worden juist omdat hij pijn heeft!

[quote="Renske20 schreef:
ja waarom zou hij dan na ff steigeren ineens wel goed lopen

Paarden geven zich vaak echt wel over, hij kon niet anders. Dan maar lopen...hoe moeilijk ook.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 19:32

wat jij zegt appie, daar heb ik ook heel erg vaak aan gedacht, maar ja hij is in someren door 2 DA's onderzocht en 2x door mn eigen da, en die konden echt niets vinden!

maar soms twijfel ik idd nogsteeds of hij toch niet ergens iets fout heeft zitten.

maar ja hij heeft wel Amor bloed(via Epigoon, zoon van amor, aan zn moeders kant), en dat verklaard misschien zn gedrag ook voor een deel...

en Quentin die vertikt het echt om te lopen als hij pijn heeft.

hij had zichzelf vorig jaar kreupel geschopt tegen de muur, maar je zag er nix van, in stap liep ie ook goed, in draf ging ie alleen maar steigeren, en als ie liep, dan liep hij duidelijk kreupel

je kan mn rijfoto's bekijken op itp [ITP] rijfoto's Quentin les dat die foto's zijn genomen begon ook met steigeren, en na 1 of 2x gemeen doen is het over en loopt hij, en dan is hij echt helemaal los&ontspannen, dus dan begrijp ik niet waarom hij steigert, want Quentin geeft echt niet op als hij iets niet wil dan helpt een zweep ook echt niet, en als hij pijn heeft loopt ie meteen echt kreupel, ik kan hem niet door zn kreupelheid heenrijden, zoveel respect heeft hij niet, dan blijft hij staken

en hij steigert lang niet altijd!het kan soms maanden heel erg goed gaan en dan een periode weer wat slechter, maar ik twijfel soms ook of de da's niet iets over het hoofd hebben gezien.

mocht hij zo vervelend blijven, ook als ik hem de komende maand weer goed aan het werk zet dan wordt ie nogmaals compleet onderzocht, dan wil ik echt dat ze alles bekijken, ongeacht wat het me gaat kosten, maar ja mn ouders hebben ook zoiets van, hij is al een paar keer onderzocht, en er zijn tijden dat het heel goed gaat, en ook als hij eerst steigert loopt hij daarna echt super!dus die denken niet dat hij lichamelijke klachten heeft.

je kan hem ook zien lopen op deze foto's, ook die zijn gemaakt in een periode dat hij tijdens het rijden regelmatig staakte [ITP] Quentin speelt in de wei+hertjes

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 21:32

Renske20"]
wat jij zegt appie, daar heb ik ook heel erg vaak aan gedacht, maar ja hij is in someren door 2 DA's onderzocht en 2x door mn eigen da, en die konden echt niets vinden!
[/quote]

Heb je het al een keer in het alternatieve circuit geprobeerd? Er zijn nog zoveel mogelijkheden, zelf heb ik daar erg goede ervaringen mee. Maar ja, veel dierenartsen willen dat niet horen.

[quote="Renske20"]
[/quote]

Wat zou jij doen als je veel pijn hebt? Vooral als hij bijv. elke keer pijn voelt als hij moet aandraven...

je kan mn rijfoto's bekijken op itp

Ik heb je foto's gezien, maar het is heel moeilijk om daar iets over te zeggen. Ik zie wel een aantal dingen aan je rijstijl, maar vaak willen mensen daar niets over horen, dus daar begin ik maar niet aan. Het blijven ook momentopnames, dus evengoed lastig.
Quentin is trouwens wel een prachtig paard hoor!

Het blijft heel lastig voor je, maar dit paard geeft toch duidelijk wat aan. Eigenlijk zou je een soort dagboek moeten bijhouden met wat je precies elke dag met hem doet, hoe hij op dingen reageert, hoe zijn humeur is...etc. Misschien kan je op een gegeven moment toch enig verband ontdekken.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 21:50

Een paard wat echt pijn heeft zoekt het eerder in staken, maar ik geloof er niet zo in dat ze dan andere paarden aanvallen. Ik las (en had al eerder van je gehoord) dat er Amor-bloed inzit. Ik heb ook wel eens paarden met een behoorlijke scheut van dat bloed gehad en dat waren echt poedersuiker, het hele lijf zat goed maar ze hadden het staaktrucje ontdekt en dat is er dan bijna niet meer uit te krijgen.
Nakijken kan, maar als je bij meerdere mensen bent geweest die allemaal hetzelfde zeggen dan kun je hem rustig eens doorpakken. Dan kun je wel iemand anders erop gaan zetten maar uiteidnelijk moet je hem zelf doorpakken...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 00:48

Heel raar..een vriendin van me heeft een QH hengst die ook dit gedrag vertoond maar dan in veel mindere mate.
De jouwe staakt en begint te steigeren, die van haar is gewoon NIET vooruit te branden (lamzak) TOT de instructrice in de bak komt ... (zoals bij jou) Zij werken hier dus ook aan ...

Feit is dat je het probleem en de oplossing zelf al hebt gegeven. Je rijdt liever in de les omdat hij dan toch handelbaarder is (logisch, je instructrice is erbij en daar is ie toch wel alert voor) op die momenten voel je je dus zelfzekerder en (noem het) machtiger, is je instructrice er niet dat voel je dat allemaal net iets minder en daar maakt hij blijkbaar gretig gebruik van ook...

Al doe je het onbewust, met de aanwezigheid van je instructrice voel je je "meer baas" dan zonder en durft hij ook niet uithalen... is zij er niet ben jijzelf ook al wat bevooroordeelt (met het gedachte dat je weet wat hij allemaal gaat doen) en voelt Q zich de baas...

Ik denkt dat verder goed les pakken nog de beste remedie is, misschien, zit het ook "tussen jou oren" ? Een paard voelt alles sterk aan hé...

Je hebt in ieder geval wel doorzettingsvermogen .. jeetje! Heb ik bewondering voor.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 00:55

Appie"]
[quote="Renske20"]wat jij zegt appie, daar heb ik ook heel erg vaak aan gedacht, maar ja hij is in someren door 2 DA's onderzocht en 2x door mn eigen da, en die konden echt niets vinden!
[/quote]

Heb je het al een keer in het alternatieve circuit geprobeerd? Er zijn nog zoveel mogelijkheden, zelf heb ik daar erg goede ervaringen mee. Maar ja, veel dierenartsen willen dat niet horen.

[quote="Renske20"]
[/quote]

Wat zou jij doen als je veel pijn hebt? Vooral als hij bijv. elke keer pijn voelt als hij moet aandraven...

je kan mn rijfoto's bekijken op itp

Ik heb je foto's gezien, maar het is heel moeilijk om daar iets over te zeggen. Ik zie wel een aantal dingen aan je rijstijl, maar vaak willen mensen daar niets over horen, dus daar begin ik maar niet aan. Het blijven ook momentopnames, dus evengoed lastig.
Quentin is trouwens wel een prachtig paard hoor!

Het blijft heel lastig voor je, maar dit paard geeft toch duidelijk wat aan. Eigenlijk zou je een soort dagboek moeten bijhouden met wat je precies elke dag met hem doet, hoe hij op dingen reageert, hoe zijn humeur is...etc. Misschien kan je op een gegeven moment toch enig verband ontdekken.
[/quote]

verschillende mensen hebben het gehad over waterstralen, die er onder onze stal zouden zitten, een meisje had ook een gestoord paard en toen is die waterstraal verlegd en na een tijdje was het paard gewoon normaal handelbaar, maar ja zo zijn er zo veel dingen te bedenken, ik zeg niet dat ik er niet in geloof, maar ja als je opzoek gaat zijn de mogelijkheden oneindig!

bij het aandraven heeft hij idd pijn, of ja pijn, als ik hem aangespannen laat lopen, en dan aandraven met zn achterhand eronder kost hem dat moeite, vooral met linksachter, als hij eenmaal los is draaft hij ook goed aan als ik hem bv op een kleine volte met zn achterhand anar binnen laat lopen(grote keertwending)en dan laat aandraven, dan is meteen zn achterhand er goed bij en heeft ie gene probleem, maar in tbegin is hij stijf en ziet dat als een aanleiding om te staken.als ik hem voor t rijden longeer, staakt hij veel minder, en als ik hem met n losse teugel laat aandraven/aangalloperen dan staakt hij ook bijna nooit.

verder ben ik hem de afgelopen jaeren met een te veel begrenzende linkerhand gaan rijden, wat dus doorwerkt op zn rug en linksachter, wanneer ik mn linkerhand juist ontspan(zijn 5e been) dan loopt hij ook veel soepeler, dus hieruit blijkt maar weer eens hoe belangrijk het echte rechtrichten is!

de tip van het dagboek is egenlijk wel een goede tip!
ga er zodra ik beter ben mee beginnen! en dan eens kijken of ik bijvoorbeeld steeds hetzelfde heb gedaan van te voren als hij begint te staken, is altijd de moeite waard om te proberen.

dat ik je de rijfoto's liet zien was bedoeld om je te laten zien hoe hij loopt, na zo'n stakend en stijgerend begin, je ziet hem los in de wei lopen, en met mij op zn rug, het zijn idd moment opnames, maar misschien valt er iets zinnigs over te zeggen
je zag een aantal dingen aan mijn rijstijl, ik wil ze graag horen!ik kan heel erg goed tegen kritiek, en hoe meer mensen hun mening over mn rijstijl geven, hoe eerder ik fouten in mijn rijde ontdek!(moet nog erg veel leren, en wil dat ook graag!)
dus je mag al je opmerkingen&commentaar hier neerzetten!ik zal er absoluut niet boos op reageren, eerder dankbaar, want hoe meer mensen iets bekijken hoe eerder bepaalde fouten worden gezien!

en het is ook wel wat steef zegt, hij heeft het staak-trucje ontdekt, doet het 9 vd 10 keer als ik helemaal alleen ben, hij weet dat hij mij dan de baas is, ik zet er ook nooit iemand anders op, mn instructeur heeft hem een paar keer gereden, toen ik mn rug had gekneusd en toen mn verstandkies eruit was, en verder is hij er nooit opgegaan als ik hem niet aanon, ik moet het zelf doen, dat vind ik en dat vind mn instructeur ook, hij zegt je kan hem een maand ergens laten trainen, krijg je hem perfect terug, binnen een maand staat ie weer op zn achterbenen als je alleen met hem bent.

en de DA(vroeger Z-dressuur Z-springen Z-samengesteld, heb n gave da is tevens paardentandarts!) heeft er een keer op gereden, toen ik hem liet nakijken omdat hij echt alleen maar steigerde, en het gekke was, mn instructeur en de da reden er zo mee weg! paar staak-pogingen, maar ze waren hem voor en hebben er goed mee kunnen rijden!

dus mijn gebrek aan rijervaring, en inmiddels mn angst voor het omvallen bij het steigeren, zorgen ervoor dat Quentin precies weet hoe hij mij te slim af is

maar hij is koppig, en ik ook!en ik heb er echt veel voor over om goed met hem te kunnen gaan rijden!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 04:52

goed uitkijken
voor je het weet heb je ongelukken.
Sucses !

Bristol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 09:06

wij hadden op de manege vroeger ook zo'n soort paard die viel paarden aan onder het rijden, plukte kinderen van het paard in de buurt en als hij er geen zin meer in had ging hij liggen. Dromen
maar je kan ook zo anti bijtbakje kopen!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 13:00

Loolapelooza schreef:
Feit is dat je het probleem en de oplossing zelf al hebt gegeven. Je rijdt liever in de les omdat hij dan toch handelbaarder is (logisch, je instructrice is erbij en daar is ie toch wel alert voor) op die momenten voel je je dus zelfzekerder en (noem het) machtiger, is je instructrice er niet dat voel je dat allemaal net iets minder en daar maakt hij blijkbaar gretig gebruik van ook...

Al doe je het onbewust, met de aanwezigheid van je instructrice voel je je "meer baas" dan zonder en durft hij ook niet uithalen... is zij er niet ben jijzelf ook al wat bevooroordeelt (met het gedachte dat je weet wat hij allemaal gaat doen) en voelt Q zich de baas...

dit klopt helemaal!
maar ook voordat ik wat banger van hem werd deed hij thuis precies wat hij wilde, het verschil was dat ik toen bleef slaan tot hij weer liep, na een tijdje accepteerde hij dat niet meer en liet zichzelf omvallen, boven op mij, dus als hij nu thuis echt ver omhoog gaat, of hij gooit zn voorbenen over de bakrand heen, dan doe ik helemaal nix meer!
en dat weet hij!

en daar zit het probleem dus ook, maar hij steigert in de les in het begin soms ook, terwijl ik daar echt vol overtuiging aandraaf, dan nog komt hij soms omhoog, maar ja dan pak ik hem aan, en heeft de instructeur een longerzweep in zn hand, dus dan loopt ie snel weer!

ik heb gelukkig 3x per week les, en verder ga ik hem als de bak is ontdooit, veel longeren en ook rijden als er iemand bij is.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 13:11

Daarom is wat jullie doen volgens mij niet de goeie manier. Je moet het op verstand en geduld winnen niet op aanvallen en slaan. Als je een werkelijk dominant dier gaat uitlokken voor een strijd met geweld dan verlies je gegarandeerd. Zo een paard gaat alleen heviger vechten, slaat achterover, laat zich vallen etc. tot je stopt. Daarom is het belangrijk dit puur op karakter uit te vechten zonder zweep of slaan zelfs, anders wordt het gewoon een gevaarlijke zaak, ook dat moet je inzien.
Hij zal in een fase komen dat hij enkel je instructeur als dominant ziet (met een lange longeerzweep zijn die veilig...) en enkel daarnaar gaat luisteren. Ik heb hetzelfde karakter gereden en je moet echt opletten met hoe je dat aanpakt.
Bij mij heeft dat heel rustig blijven en hem je wil opdringen op andere manieren gelukt. Je moet je ook constant dominant gedragen: hij mag nooit z'n oren plat leggen tegen jou, je nooit ergens voorgaan, nooit tegen je aan duwen, allemaal kleine tekens waaruit een dominant paard kan afleiden dat jij wel degelijk de baas bent.
Dat paard dat ik reed ging zich echt goed gedragen, enkel bij mij dan bleek; later wou iemand haar dan uitbrengen in de sport en die heeft haar teruggebracht wegens "onberijdbaar".
Succes en let toch maar op...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 14:08

hoe heb jij dat paard dan gereden?want als ik hem bijv eerst longeer(dan is ie soepel en staakt hij minder snel) en ik ga dan er op zitten, wat stappen, als ik dan aandraaf zorg ik dat er de eerste 5 tot 10 minuten iemand in de bak staat, voor het geval dat ie omhoog gaat, verder rij ik altijd heel oplettend, maak geen onnodig gebruik van mn zweep en sporen, ik rijd hem niet alle dagen 'tot het uiterste' zijn ook dagen bij dat ik halfuurtje longeer en kwartiertje vwnw rijd

verder ben ik met alles oplettend en dominant naar hem toe, hij mag idd nietmtegen mij aan gaan duwen, voor me lopen enz, maar t gekke is, in de omgang is het echt een hondje, ik loop weleens in de wei&bak de mest weg te halen als ze buiten staan, dan loopt ie als een hondje achter me aan, ga ik dan naar linkjs, dan hij ook, ren ik een stukje dan draaft ie mee, stop ik, dan staat ie stil, en dat alles doet ie achter me, dus hij komt me niet voorbij oid, dus dan is ie weer niet dominant.

maar heb je een tip of meerdere tips. hoe ik hem het beste kan rijden?want als ik ga rijden en hij gaat stilstaan&steigeren, hoe los ik dat op?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 17:33

ook al ben ik ziek, ik wilde vandaag ff naar de bak in hapert, van 2-3 is die door onze club gehuurd, normaal gaat er eigenlijk nooit iemand heen, dus ik dacht ja, donderdag les gehad en vrijdag heb ik niet kunnen rijden, en ik heb volgende week wedstrijd

dus ik alles in auto geladen en ons pap bracht me naar de manege, zijn er 3 pony's en 2 paarden van onze club aan t rijden, dus ik ff longeren en ons pap haalde mn zadel ff thuis op, dus ja ik ging toch maar rijden want anders stond ik n beetje in de weg voor de anderen(de bak is wel 25x55 maar dan nog) dus ik met mn zieke hoofd erop, en ff gestapt wil ik aandraven, meteen staat ie stil en huppeltje omhoog maken, dus ik gelijk flink been gegeven en hij schoot naar voren, en ik heb hem laten galopperen tot ik hem netjes bij elkaar had, en heb 20 minuutjes gewoon gereden, toen lekker zn neus naar de grond gereden in galop, toen in draf en daarna lekker laag laten uitstappen

er reden dus 2 shetlanders en een c-pony in de bak, hij haat pony's en had dinsdag dus al een paard aangevallen, maar ik kon hem gewoon tussen 2 pony's doorsturen, hij gaf er helemaal nix om!gewoon oortjes naar voren en lekker lopen!en nog 2 paarden, waarvan hij er dinsdag bij 1tje bijna achterop was geklommen(voorbeen en hoofd lagen toen op die kont)daar kon ik hem ook netjes langsaf sturen!
verder heb ik gewoon kunnen rijden!oke hij liep n beetje op de voorhand in t begin maar dat werd al snel beter!

en nu staat ie inmiddels weer lekker in t zonnetje in de wei met de andere paardjes!

dus we zijn weer helemaal vriendjes! Lovers

nu nog ff zo volhouden en t komt allemaal goed!

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:56

Ik hoop het voor je! Succes verder! Gelukkig gaat het goed!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:59

Ik weet niet waar Hoogeloon ligt, maar in Leusden (daar ergens) zit Gert-Jan van Heien (of zoiets, ik weet zijn achternaam niet zeker) en die is erg goed in het losmaken van ruggen en nekken