Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

THHIRZA

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:46

Whahahhaaha, ooh ja hoor; zo vaak Haha!
of zeg maar gerust heel vaak.. Bloos

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:51

Shadow0 schreef:
Wij communiceren niet exact zo met paarden als zij dat onderling doen, en logisch, want wij zijn geen paarden. Dat is ook helemaal niet erg. Communicatie is ook iets wat je samen ontdekt: jij doet iets, het paard reageert daarop en jij reageert daar weer op en zo leren jullie allebei van elkaar om elkaar te begrijpen.
Paarden leren ook wat dat gepraat betekent omdat ze dat meemaken en ervaren en zelfs als paarden in eerste instantie schrikken van de stem (wat volgens mij niet zo is overigens), dan nog leren ze vanzelf een nieuwe betekenis. Zoals hun eerste reactie op poetsen / halster / voetje optillen / bit / zadel er een is van 'heehoo, dat klopt niet' maar ze wennen er al snel aan. En ze leren ook wat het betekent... wat je moet doen als er een bit voor je neus geduwd wordt, wat het betekent als je de bikstrommel of de kruiwagen met hooi hoort, etc. Allemaal dingen die een paard niet instinctief heeft meegekregen maar in de omgeving leert.

Zeker kun je met je stem angst en nervositeit overbrengen, maar ikzelf heb niet gemerkt dat gewoon praten al automatisch een onrustige reactie oproept, in tegendeel. (Wel merk ik dat het vaak beter werkt om in spannende situaties een beetje een 'geinende' toon aan te nemen dan een sussende: "oh, levensgevaarlijk he, zo'n graspriet? Het is maar goed dat je ze allemaal in de gaten houdt, voor ze je bespringen" en meer van dergelijke onzin Haha!
Maar dat kan ook zijn omdat ik dan zelf een andere houding aanneem en ook mezelf afleid Lachen )

Ik vind stem een fijne manier van communiceren en alle paarden die ik ken reageren daar uitstekend op.

Beter zal ik het iig niet kunnen verwoorden. Ben het hier volledig mee eens.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:29

Ik vertel geen verhalen aan mijn paard, maar zeg er wel dingen tegen.
Als ik haar begroet : dag schattie, poesie Clown,...
Of : neeneenee niet in u mest gaan staan u hoeven zijn net uitgekrabt:D ze heeft dus altijd de 'gewoonte' om te mesten op de poetsplaats, en dan zet ze een stapje achteruit, lekker in de paté Clown
Zo'n dingen dus Haha! Ook met verschillende toonhoogte, met verschil dus als ik bijvoorbeeld kwaad ben of gewoon iets zeg.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:32

Ik praat vooral met ze als ik ze aan het opzadelen ben of aan het poetsen. Of als ik stallen aan het doen ben. Mijn belevenissen van de dag Haha!
Of gewoon hoe geweldig knap ze wel niet zijn en dat ik heel blij met ze ben (en altijd maar hopen dat de buurman niet in de tuin staat mee te luisteren en mij voor gek verklaart Clown

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:24

Ik praat ook veel tegen mijn paarden, eigenlijk altijd als ik er in de beurt ben. Niet hele verhalen, maar meer ter begroeting, of als ze een bepaald gedrag vertonen. Ik ben er van overtuigd dat paarden heel veel af kunnen leiden uit onze stem (lees:toonhoogte). Je kunt een paard hier veel mee leren.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:32

Altijd Ja Ik praat altijd tegen mijn paarden. Niet echt hele verhalen, maar idd een begroeting of een geruststellend iets. Maar ook als ik aan het poetsen ben praat ik Clown

Net zoals malloesje zegt: een paard kan denk ik idd wel iets snappen op de toon hoe je iets zegt. Als ik mijn stem verhef als mijn pony iets stouts doet, weet hij dat ook. Praat ik op een zachte toon en 'lieve' toon, weet mijn pony dat ook. Lachen

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:40

Ik vertel altijd grootste verhalen aan Glóblesi, hierdoor wordt onze band sterker.
Onder het poetsen, rijden, wandelen of wat ik ook doe praat ik met hem.
Als ik verdrietig ben, zeg ik het tegen hem, en het lijkt net alsof hij me wil troosten.
Ik vertel gewoon alles, alsof het een mens is, mijn beste maatje Lachen

Lesleyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:03

Ik moet zeggen dat ik toch ook wel veel tegen het paard waar ik die les op rij, praat.

Mocht vandaag met één rijden waar ik nog nooit had opgezeten, maar 't was een kleine IJslander dus poetsen & opzadelen snel gedaan. Heb toen haar ook gestreeld en zachtjes tegen haar gepraat en zo wat proberen kennismaken. Ze was heel aandachtig naar me toe, met vrolijk gespitste oortjes en ze keek wel vaak naar me.

Ook onder het rijden zeg ik wel dikwijls iets. Als ze iets doen dat niet mag, een strenge "Neen!". Maar beloningen krijgen ze ook vaak, als ze iets goed doen (dikwijls gewone dingen, een wat moeilijker paard dat een paar rondes aan eenzelfde tempo blijft en goed luistert naar de hulpen en van die dingen), krijgen ze een opgewekte "Braaaaaf, goed zo!"
Na het rijden, als ze mogen rollen, zeg ik als ik het zadel afneem ook dikwijls "En ons meisje/jongen heeft weer goed gewerkt hoor, flinke dame/jongen!"

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:59

Ik vind het toch echt 1 van de vriendelijkste hulpen die je hebt, je stem ik praat altijd erg veel, ook tijdens het rijden. Maar inderdaad ook tijdens de verzorging enz, en wat aerdenhout al zei, af en toe een beetje mopperen.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:02

ik praat ook tegen me paard ben pas met hem in het verkeer bezig en in de bossen doet ie super goed reageerd super op me stem

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:04

ik praat altijd tegen ons paardje, heb altijd het idee dat ze dan echt luistert. ze gehoorzaamtd ook heel goed stemcommando's, met lopen aan de hand en longeren en rijden.

ellentje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:09

ik heb niet egt mij eige paardje ofz
dus het is wel anders

maar waar ik vroeger reed deed ik het soms wel eens en zo als je erop zit enkel 'hoo' ofzo

nu als ik in de stal kom zeg ik wel altijd 'heey jonge)
en geef altijd complimetjes enzo
ook bij andere diere doe ik het
ik vind het wel gezelig

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:09

Echt wel dat ik praat tegen de paarden. In de westernsport stop je ze met je stem, gaat moeilijk als je niet mag praten Tong uitsteken
Daarbij merken ze aan ook mijn stem of ze iets goed doen of niet.
En ik roep of fluit naar mijn paarden om te laten merken dat ik eraan kom. Ze weten het en reageren door op te kijken en terug te hinniken.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:11

Goeie post van Shadow0, helemaal mee eens.

Ik praat ook erg veel tegen mijn verzorgpaard. Vandaag nog dat hij één brok spanning was toen we in een grote onweersbui zaten. Rustig blijven praten, ook al is het dikke onzin wat je uitkraamt. Haha! Ook als hij ergens van schrikt, weer er langs en gewoon praten dat hij er echt wel langs kan en vervolgens belonen als hij dat ook doet. En als hij iets doet wat echt niet mag, zal hij 't horen ook. Haha!

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:17

Mijn verzorgpony's lopen nu al bijna alleen nog op stemgeluid (zelf aangeleerd omdat ze niet zo goed naar teugelhulpen/beenhulpen luisteren), dus als ik niet meer tegen ze zou mogen praten wordt t toch lastig Clown .
Ik praat trouwens wel altijd met 2 woorden tegen ze Clown

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:17

Ik praat ook vaak, maar doe het niet als er andere mensen bij zijn Bloos Zou niet weten waarom ik me zou moeten schamen, maar ik heb altijd het gevoel dat mensen het stom vinden om míj te horen praten tegen m'n paard. Helaas heb ik er wel een handje van om op straat m'n verzorgpaard overal op aan te spreken Clown "Niet doen, stel je niet aan, til je voeten op, goed gedaan, Draf/stappen!" en etc. Huilen van het lachen Word best wel vaak raar nagekeken *LOL*

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:18

aerdenhout1 schreef:
En af en toe lekker schelden op ze, dat lucht heerlijk op...toch peetorlan???

Bloos Bloos Ik scheld eigenlijk nooit tegen Whis.hihihi
Maar wijs haar wel eens terecht met een wat hardere stem.
Ik klets ook tegen mijn hond hihi

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:21

Oh ja, ik praat altijd tegen paarden.
Gewoon voor de gezelligheid. De meeste paarden luisteren ook echt Lachen.
Soms staan mensen me echt aan te kijken van: nou jaaaa, kijk haar nou tegen haar paard praten!
Maar ja, kan er niet mee zitten Haha!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:22

Broccoli schreef:
Soms staan mensen me echt aan te kijken van: nou jaaaa, kijk haar nou tegen haar paard praten!
Haha ik ken dat. Zal mij toch werkelijk worst wezen wat die mensen denken. *LOL*

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:31

Als mijn paard heel gek aan't doen is, dan krijg ik haar veel eerder rustig met stem, dan zonder stem. Dus wat dat betreft..
Ik vertel haar ook heel vaak dat ze braaf is. Net nog, het longeren ging echt supergoed en dan blijf ik maar tegen haar vertellen dat ze braaf is, tot ze weer iets doet wat niet zo goed is, dan komt er weer een 'Nee!' doorheen. Lachen
Ik ben het er niet mee eens dat het niet slim is om te praten tegen paarden, kan er niks anders van maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:36

Inderdaad soms bereik je met stem net dat beetje meer, zodat je paard wel langs enge obstakels gaat of ophoudt met "klieren". Ik zou niet niet kunnen praten zeg maar. Andere geluidjes ben ik echter wel mee gestopt (klakken met tong) omdat een instructrice me hier ooit op heeft aangesproken dat een paard geen konijn is. Ik heb er dus zelf een negatieve associatie mee. Maar verder klets ik wat af.
Bedenk me trouwens net, als je niet meer tegen je paard zou mogen praten hoe zit het dan met de social talk op stal en als je op je paard zit. Mag je dan ook niet meer met je mederuiters communiceren?

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:00

Ik denk dat je gewoon moet praten tegen je paard. ZOALS JE ALTIJD DOET. dus niet harder. of zielig praten etc.
Als je met meerdere mensen bent, dan je gewoon normaal doorpraten bij een buitenrit etc.

En je kan altijd nog je mond houden als je paard er niet rustig van word, paarden zijn niet allemaal hetzelfde. dus probeer wat uit.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:03

Ik praat heel veel tegen mijn paard. ook tijdens het poetsen en zo.
Tijdens het rijden met een lage, ferme stem wanneer hij vervelend is en met een iets hogere stem beloon ik hem. Dat heeft hij feilloos door hoor.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:19

Ik praat vaak zat tegen mijn paarden.
Als ik op stal aankom begroet ik ze even, waarop zij weer hinniken (hoe penny Clown ).
Tijdens het poetsen hebben we een gesprekje en tijdens het rijden ook,
Met Sil bijvoorbeeld wanneer ik zit te denken welk rondje we gaan maken.
Zo in de trant van " en waar heb jij zin in om heen te gaan" meestal draait hij zich dan gelijk weer om naar stal Clown

En met Ysbrand praatte ik constan tijdens de inrij periode.
Hij voelde zich dan niet zo alleen en vond dingen dan minder eng.
Het werkte echt super.

Ik denk inderdaad dat praten geen kwaad kan.
Zoals al eerder mooi vermeld zijn wij geen paarden.
De paarden hebben dat ook door en zullen ons waarschijnlijk een beetje vaag murmelende wezentjes vinden die op hun rug zitten te ouwehoeren en hebben er denk ik weinig moeite mee.
Die van mij iig niet.

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:23

Ik praat ok tegen mijn paard, maar vooral tijdens het rijden in het bos om haar tot rust te brengen. Helaas is ze daar vaak koppig.