Nieuw paardenblad

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:19

Wat een vreselijk naar stukje, bah ik word er heel kwaad om. Boos!
Hier zullen ze (hopelijk) heel veel klachten over krijgen!
Het minste wat ze kunnen doen is in het volgende nummer een excuus schrijven!

Ik vind het ronduit belachelijk, bah heb er geen woorden voor. Boos!

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:24

belachelijk zeg
echt te erg voor woorden

Kais

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:24

Er heeft ook ooit eens in de Veronica-gids gestaan over je cavia trucjes leren, je moest 'n snoepje over z'n hoofd doen, totdat hij achterover viel of 'm anders ff helpen geloof ik en dat soort ongein.

Bleek in de volgende editie dus 'n grap te zijn geweest, maar er bleken lezers te zijn die dat niet snapten... Is dit misschien ook 'n zieke grap Verward

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:40

Ik dacht "hee leuk, zo'n nieuw blad" maar als ze zo gaan beginnen..... Boos!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 20:17

Je zou bijna zeggen dat dit een grap is. Je kan bijna niet bevatten dat er nog steeds van die rare mensen op de wereld rondlopen...arm paard.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 20:23

Ik denk niet dat dit een grap is, want er zijn helaas nog heel veel mensen die gebruiken maken van zulk soort technieken, ik vind het eeuwig zonde dat die mensen bestaan.
En is vind het nog stommer dat er zelfs mensen zijn die hier een artikel over gaan schrijven, er zijn mensen genoeg die dan gaan denken, van goh zo erg is het toch niet om dit soort handelingen te verrichten! Boos!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 20:36

Cowgirl schreef:
Panty's worden nog wel eens gebruikt in de draf sport, maar dit vereist veel ervaring want een dode tong heb je zo.

Hoi Cowgirl,

dat heb je goed, mijn paard moet in de koers helaas ook zijn tong vast, op advies van de dierenarts: hij heeft een hele korte strotteklep, en als hij zijn tong te ver naar achteren trekt kan zijn strotteklepje "omslaan" en zo zijn luchtpijp afsluiten, hij zou kunnen stikken! Door zijn tong even vast te zetten loop je dat risico niet.

Maar!!!!! dit is dus zo'n twee minuten (langer duurt een koers niet) en is niet bedoeld om "klieren met het bit" tegen te gaan. Daar ben ik pertinent op tegen, leer zo'n jong paard lekker op zijn gemak aan alles wennen, geef hem de tijd om alles te leren kennen en te accepteren, waarom zou je in hemelsnaam die tong gelijk vast gaan zetten?

En dat kluisteren is helemaal erg, een vluchtdier zijn enige zekerheid (vluchten) wegnemen, ik hoop niet dat dit een normale werkwijze in het betuigen is - bij onze dravers in ieder geval niet!

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:22

Sick!!! Frusty .
Ongelooflijk dat dit in een modern tijdschrift geplaatst wordt, je kunt toch op je vingers natellen dat dit heel veel negatieve reacties uitlokt, ik snap zo'n redacteur/uitgever niet...

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:25

Ongeloofelijk dit soort praktijken....ik stond van de week ook nog met mijn mond open toen ik hoorde hoe een boerke uit de buurt zijn paarden menklaar maakt......hoofdstel om met longeersingel,bijzet eraan en knoop een stuk plastic in de staart en zo los in de bak????????????dan leren ze alvast dat er iets achter hun hangt....nou ja zeg Boos!
Hoe krijg je een pony gek......als ik t boerke spreek zal ik hem tippen over dit blad ,kunnen ze ervaringen uitwisselen Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:22

En toch...even de knuppel in het hoenderhok gooien...

Hoe vaak zie je niet dat de redactie niet verantwoordelijk stelt voor de inhoud van de in tijdschriften gepubliceerde artikelen? Leven we niet in een land van vrije meningsuiting? Kunnen we niet pas oordelen over bepaalde dingen als we er vanaf weten? Informeer je en vel dan pas je oordeel?

Begrijp me goed, ik keur de in dit tijdschrift beschreven methode niet goed. Maar nu in het algemeen, hoe kun je oordelen of een methode wel of niet werkt, en wel of niet goed is als je er niet vanaf weet?

Ik hoop dat we hiermee niet te erg off-topic gaan, anders wil ik er wel een apart topic over openen....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:27

Hmmm, ik begrijp een beetje wat je bedoelt Cassidy, zie ook mijn verwijzing naar de tong vastzetten. Bij mijn paard moet het wil hij normaal kunnen ademen, iemand die er niks van weet roept al gauw "zielig! dierenmishandeling!" Onbekend maakt al snel onbemind. Maar een apart topic is wel beter, ook gezien de titel van dit topic Haha!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 02:54

het is gewoon heel gevaarlijk om het paard aan twee kanten an het halster vastzetten en dan ook nog een been op te binden. stel dat zo'n een dier echt gaat vechten in plaats van het alleen maar "niet leuk" te vinden of een keer op zijn kniëen te gaan.

persoonlijk ben ik al geen fan van vastzetten aan weerskanten van het halster. paard kan makkelijk tegenspartelen, uitglijden en ondersteboven gaan hangen. op drie benen gaat dat nog gemakkelijker.

en de tong vastbinden (behalve bovengenoemde uitzondering) vind ik het meest achterlijke wat je kunt doen. krijgt het paard zeker een hekel aan het bit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 09:42

Ik heb het blad aangevraagd. Eerst lezen, dan pas echt oordelen. Zo met die foto's klinkt het niet erg vriendelijk, maar ik wil hun argumenten wel eens lezen.
1 ding: zo beleer ik geen paarden, bij mij kan het ook zonder opbinden. Extreme duivel

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 09:50

Nou zal ik wel half Bokt over me heen krijgen... Haha!
Op zich zijn dit nog geen slechte methodes, echter: de opbindmethode is een middel wat je gebruikt als de gewone methode niet werkt. Eingelijk dus pas als laatste 'redmiddel'.
Dan nog is het een methode welke alleen profs mogen gebruiken!!!
Het is levensgevaarlijk dat dit gepubliceerd wordt, de profs kennen de methode allemaal dus voor hen heeft het geen enkele nut, de enige die hier mee aan de slag gaan zijn de leken Frusty

Toen wij onze Friese ruin tuigmak maakten (hij was toen al volledig zadelmak) had hij gelijk van moment 1 de neiging om om zijn tong over de stang te gooien.
Dit was niet het eerste paard wat we tuigmak maakte, ik kon dus wel onderscheiden dat het niet de onwennigheid was die elk paard de eerste minuten op de stang heeft.
De eerste keren hebben wij er daarom ook een pantykousje omgebonden. Paard heeft er geen last van. Wat Cowgirl zegt is id wel een risico, wij hebben het alleen de eerste 2 keer gebruikt en aangezien eht om mak maken ging heeft dat kousje er niet langer als een kwartiertje omgezeten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 10:02

Kijk, en dat bedoel ik nou. Er zal overal wel een bepaalde theorie achter zitten. In de laatste Quarter staat ook een artikel van iemand die kluisteren al een basis gebruikt in de opleiding van zijn paarden. En de argumenten die hij gebruikt zijn ook van die aard dat ik zeg: hij heeft gelijk. De paarden krijgen er psychisch beslist geen dreun van, en bezeren doen ze zich ook niet (mits je weet waar je mee bezig bent). Alleen zet deze het paard niet vast, maar laat het paard het zelf uitzoeken in bijvoorbeeld een buiten bak of een longeerkraal.

Maar de reacties op western aan hand van dit artikel waren niet mis...Ik had het artikel toen niet gelezen, maar ik moet zeggen: als het kluisteren een paard voorbereid, dat hij in het geval dat hij een keertje met zijn been vast komt te zitten in draad of wat dan ook, NIET in paniek begint te spartelen, de draad vaster om zijn been heentrekt en zo de banden, spieren en pezen aan gort trekt, maar geduldig wacht tot hij weer wordt losgemaakt, ben ik de eerste die mijn paard aan kluisters laat wennen.

Maar dat is weer een andere insteek dan het opbinden van een been om het verzet uit te lokken en een paard te leren dat tegenstribbelen niet helpt. Dit klinkt echt als een Fries die uit het land is geplukt, waar jaren niet naar is omgekeken, en hup hij moet voor de kar!

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 10:37

Op zich zal er best een theorie voor zijn maar het idee al dta al die 'penny'meisjes dit gaan doen met hun verzorg shet of eigen shet....Dat maakt me iets minder blij,want ze moeten er toch rekening mee houden dat niet alleen volwassenen dit lezen maar ook de penny meisjes.... (En dat vind ik een beetje jammer)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 10:42

Cassidy schreef:
..Ik had het artikel toen niet gelezen, maar ik moet zeggen: als het kluisteren een paard voorbereid, dat hij in het geval dat hij een keertje met zijn been vast komt te zitten in draad of wat dan ook, NIET in paniek begint te spartelen, de draad vaster om zijn been heentrekt en zo de banden, spieren en pezen aan gort trekt, maar geduldig wacht tot hij weer wordt losgemaakt, ben ik de eerste die mijn paard aan kluisters laat wennen.

Dat is zeker een argument vóór, maar ook dat kan anders. In het Parelli-programma zit daar bijvoorbeeld een uitgebreide taak voor waarop je je paard kan leren wijken voor druk, dus toegeven ipv terugtrekken, en dat leer je ze gewoon door een touw om het been te slaan. Paard staat los, kan dus niet aan kettingen waaraan hij vaststaat blijven hangen, en je kunt het touw om zijn been altijd loslaten wanneer het paard er tegen gaat vechten en zichzelf dreigt te gaan verwonden. Is toch iets paardvriendelijker, maar met hetzelfde resultaat, of misschien wel een beter resultaat, omdat het leren niet gepaard gaat met het opleggen van een beperking, en paniek dus wordt voorkomen.

Het kost misshien wat meer tijd (niet eens zo heel veel trouwens), maar met veel minder risico.

naiomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 12:30

my god!! dat zoiets legaal is om te publiceren, kijken wat de dierenbescherming hiervan vind!! Verward

Groetjes Naiomi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 12:51

Cassidy schreef:
Maar dat is weer een andere insteek dan het opbinden van een been om het verzet uit te lokken en een paard te leren dat tegenstribbelen niet helpt. Dit klinkt echt als een Fries die uit het land is geplukt, waar jaren niet naar is omgekeken, en hup hij moet voor de kar!

De gedachte achter dit artikel is dat als het paard zo staat hij niets kan doen bij het voor het eerst optuigen en daarom zou dit voor degenen die aan het beleren is veiliger zijn.
Naar mijn idee kan dit juist bij mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn juist grote problemen gaan gegeven.

Ook de kous is niet bedoeld om eem bestaand probleem op te lossen maar om te zorgen dat het paard bij voorbaat niet kan gtaan klooien.

Ik kan alleen iedereen aanraden het blad te bestellen en zelf te lezen.
Zelf hebben we de nodige paarden, van Fjord tot Tuiger en van Welsh-Cob tot Fries, voor de wagen beleerd (waaronder dekhengsten) en het is onze manier zeker niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 12:59

Wat is dat absurd zeg! Terug naar het jaar 0 toen we er vanuit gingen dat paarden ons vijandig gezind waren! een paard dat vertrouwen heeft zal niet vervelend doen of uithalen! Echt te gek voor woorden. Een goed opgevoed paard dat gaat klooien kun je zo ook wel halt toeroepen zonder dat je hem vastbindt. En ik vind het ook niet eerlijk om van een jong paard dat niets gewend is te verwachten dat hij als een dooie op de plaats blijft staan.

JeanPaul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:43

Ik draai al geruime tijd mee in de drafsport en zelfs dit heb ik zelfs daar nog nooit gezien. Ok de tong vastbinden gebeurd bij ons in de drafsport ook hoor. De manier van paarden te leren lijkt me toch gans anders. Wel heb ik van deze manier al gehoord en ze noemt de "Sacking out" methode. Je kan ze zien in de film van Monty Roberts. Dit was de methode die zijn vader gebruikte om paarden te "temmen". Monty was hierover zo geschokt dat hij een nieuwe methode heeft ontworpen. Misschien moeten ze deze mensen toch maar een Cursus Monty roberts geven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:48

Monty heeft helemaal geen nieuwe methode ontworpen. En Monty's vader heeft paarden niet ruw en onheus behandelt.

En wat versta jij onder "sacking out"? Dat is in ieder geval NIET de methode die in de Horse Whisperer getoont wordt!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-01-03 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:51

Voor meer informatie over "sacking out":

http://citizensforjustice.org/monty/sackingout.html

http://pasoangel.tripod.com/horse/sackingout.html

http://www.gaitedhorses.net/Articles/Sackingout.shtml

http://www.startingcolts.com/book/chapter-7.html

Zoals je misschien kunt lezen is sacking out een heel breed begrip. Zelfs Pat Parelli gebruikt sacking out...En ook ik heb de sacking out methode op mijn veulen gebruikt, omdat ik de veulenimprentmethode volgens Dr. Miller op mijn veulen heb toegepast.

Ben ik nu een dierenbeul?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 14:02

Cassidy schreef:
Zoals je misschien kunt lezen is sacking out een heel breed begrip. En ook ik heb de sacking out methode op mijn veulen gebruikt, omdat ik de veulenimprentmethode volgens Dr. Miller op mijn veulen heb toegepast.
Ben ik nu een dierenbeul?

Een dierenbeul zal je zeker niet zijn Haha!, maar de imprintmethode is wel omstreden (wat niet). Bij veel imprinten schijnen (ik verzin dit niet zelf!) paarden later "doods" over te komen, niet meer normaal op prikkels te reageren maar meer in zichzelf terug getrokken te zijn.

Maar nu ga ik wel heeeeeel erg off topic, dus imprinten is misschien ook wel een nieuw topic waard.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 14:05

Cassidy schreef:
En Monty's vader heeft paarden niet ruw en onheus behandelt.
!

nee, dat zal niet! volgens mij bond die pa een paard aan een paal, geblinddoekt en al en begon hij hem geestelijk dood te trimmen! En toen Monty zei dat het anders kon, en heel de theorie en werkwijze van zijn pa daarmee onderuithaalde kreeg hij een behandeling van soortgelijke strekking.