Ik heb zelf altijd met cap gereden. Ik vind het een kleine moeite om een cap op te zetten. Je gaat ervan uit dat ongelukken altijd een ander overkomen. Zelf ben ik een keer op mijn hoofd gevallen (gelukkig met cap op). Ik heb er toen alleen een hersenschudding aan over gehouden, maar wie weet wat er gebeurd was, als ik geen cap had gedragen. Voor mij hoort het bij de outfit, je hebt het gewoon altijd op je hoofd als je op een paard stapt. Daarnaast geef ik les en vind ik dat je altijd het goede voorbeeld moet geven. Ik draag dus altijd netjes een cap, voor mijn eigen veiligheid, om het goede voorbeeld te geven tijdens de lessen die ik geef en om dat het een gewoonte is.
Ik vind het heel ontverantwoord op zonder cap te gaan rijden. Ook al is je pony/paard nog zo braaf, jij kan zelf niet voorspellen wat er het volgende moment gebeurt. Je paard kan schrikken, nog niet eens door jouw toedoen en hierdoor kun je zelf in de problemen raken. Ik voel me persoonlijk minder veilig als ik geen cap op heb ( laatst heb ik 5 minuutjes zonder cap op mn vzpaard gezeten en zat niet prettig, ook al is het een heel rustig paardje!). Ik draag dus altijd een cap, en anderen zouden dat ook moeten doen, niet voor mij of de rest van de wereld, maar voor hun eigen veiligheid.
Ook ik vind het onverantwoord om zonder cap te rijden. Paarden en pony's blijven altijd dieren en kunnen schrikken of andere dingen doen, waardoor je zelf in de problemen raakt. Het blijft je eigen keuze, maar ik raad toch aan: rij met cap!
Ik heb vroeger ook altijs zonder cap gereden en zelfs gesprongen, juist in de springlessen deed ik hem wel aan samen met mijn body protector en ik heb een paar keer egt geluk had dat ik ze beide aan had. Mijn rug is nog altijd niet de oude van een paar keer serieus op mijn rug te vallen. Heb zelf tijdje met een steunband moeten rijden. Elke dag een uur rijden kan ik niet meer want dat houd mijn rug geen week vol.
Ik had dan een vosse merrie gekocht die vroeger mishandeld is geweest en met haar heb ik altijd met cap gereden. Want bokken en steigeren was haar favo bezigheid.
Nu heb ik haar verkocht omdat mijn rug het echt niet meer aan kan om constant bokken te moeten opvangen. Nu heb ik een 3jarige haflinger gekocht. Ik rijd hem ook met cap gewoon omdat hij zo jong is. Hij is wel super braaf, bokt niet, hij is echt super.
Cap is veilig en zeker in de winter wanneer ze al zo hevig staan. In de zomer kan ik wel begrijpen dat je af en toe zonder rijd. Dit doe ik nu ook nog niet omdat ik mijn haflinger nog niet zo lang heb. Volgende zomer kan niet mss welleens gebeuren.
Toen ik nog een stoere wilde puber was reed ik altijd zonder cap, ook als ik naar buiten ging, maar de leeftijd is denk ik ook de angst gekomen, want ik rij nooit meer zonder cap. (en ik spring ook niet meer zonder helm op een scooter en ik fiets ook nooit meer met mijn handen los)
toen ik jonger was reed ik ook wel eens zonder cap, vooral in de zomer. Niet vaak maar incidenteel. Later, toen ik besefte wat er kan gebeuren, heb ik nooit meer zonder cap gereden. Zelfs een klein stukje stappen doe ik niet zonder! Ben zelf een keer tegen de bakrand aangekomen en een keer met paard en al onderuit gegaan (balansprobleem bij een koppig jong paard) en aan beide een flinke hersenschudding aan overgehouden. Wil echt niet weten wat er anders was gebeurd! Wat ik zelf altijd een beetje dom vind is de opmerking: maar mijn paard is superlief en doet niks. Nee de mijne ook niet maar elk paard kan een keer schrikken (alhoewel de mijne dan alsnog alleen een pasje opzij doet, in 6 jaar nog nooit een bok of sprint meegemaakt) of zelf onderuit gaan!! Dat laatste vergeten veel mensen nog wel eens. De kans is natuurlijk zeer klein maar is zeker wel aanwezig.
Toch vind ik het "belerende" in sommige topics vermoeiend... als iemand zonder cap rijd (ik bedoel vooral HAW natuurlijk), laat diegene lekker. Eigen keus! Soms krijgen ze pagina's lang te horen dat zonder cap rijden dom is... dat vind ik wel vervelend.
Het licht er aan op welk paard ik rij, op wisconsin en onze jonge hengst draag ik een cap, op onze oude merrie geen cap, om 2 redenen mijn jonge hengst rij ik nog niet thuis maar op stal en daar licht mijn cap standaart, mijn oude merrie rij ik thuis en heb daar dus geen cap. heb wel tegen mijn man gezecht dat ik thuis ook een cap wil, mede omdat ik ook mijn jonge hengst thuis ga rijden straks, en dus gewoon standaard een cap wil opzetten. al vind ik het af en toe wel ondinen en bloedheet enz enz, maar het is toch iets waar je wel aan went.
maar als een ander besluit geen cap op te zetten zul je mij niet horen, ieder zijn eigen verandwoording, wat dat aangaat vind ik de HAW topics met het gezeur als iemand geen cap op heeft zo ontzetttend stom, laat die mensen toch.
Het valt me op dat velen van jullie pas een cap opzetten nadat je iets ernstigs hebt meegemaakt of gezien. Bijv. een vriendin die valt, en als ze geen cap op had dan.....Een vrouw die valt zonder cap met fatale afloop.
De volgende keer ben je zelf het slachtoffer.
Het is niet stoer om zonder cap te rijden omdat jij zó goed kan rijden en je er toch nooit afvalt.
Tegenwoordig heb je fijne helms die een goede pasvorm hebben. Meiden ( en natuurlijk jongens) zet je cap op. Je hebt één hoofdje, wees er zuinig op
Het is eigen keuze, dat weet ik maar als je eraf valt en je hebt een hersenbeschadiging dan heb ik geen medelijden met je want je weet dat je met een (vlucht)dier bezig bent en dat ie kan schrikken. Ik rij altijd met cap.
Voor de zoveelste keer zeg ik ook weer: iedereen moet het zelf weten
Ik draag mijn cap (bijna) altijd. Als het heel warm is en ik ga alleen in de bak rijden smokkel ik wel eens. Maar met buitenrijden en springen ben ik toch te bang om met mijn hoofd op een balk of het asfalt te komen. Moet wel eerlijk zeggen dat ik er sinds mijn bijrijdpaardje wat slordiger in geworden ben, omdat ik daar niet verplicht ben er een te dragen. Maar ik voel me dus veiliger met.
Even heel iets anders: de verzekering ik heb mijn ruiterbewijs gehaald en daar zit een verzekering voor schade aan 3den bij MAAR alleen als je met cab reed.
nog sterker, een van de instructriches vertelde dat ze vroeger altijd zonder cab reed...maar zelfs al zal ze bij een val haar vinger oid breken zou de verzekering het niet vergoeden
Ookal rijdt iedereen zonder cap, dan is het alsnog onnodig risico nemen. Ik rijd zelf trouwens meestal ook zonder cap. Hangt er ook vanaf hoe rustig/wild het paard is en of je een buitenrit maakt of gewoon even dressuur gaat doen in de bak.
Ik draag bijn altijd een cap, heel soms niet maar dat is achteraf ook eigelijk wel dom geweest, maar soms denk je ff gauw erop, of gauw even rondje zonder cap, kan niks gebeuren, terwijl dat wel degelijk kan! Gelukkig is er nog nooit iets gebeurd, maar dat hoeft ook niet van mij.
Ik reed eigenlijk altijd zonder cap vroeger. Zadelmak maken en alles erop en eraan. Sinds ik mijn huidige paard heb zet ik mijn cap wel op, en dat is gewoonte geworden. Zonder cap voel ik me bloot. Maar mijn ervaring van de afgelopen 3 jaar (14x) is dat toch altijd het zwaarste deel het eerste neerkomt, en dat is bij de gemiddelde vrouw haar kont
Tja sinds mijn 17e reed ik nooit meer met cap ook nie top mijn toen jonge paard. Hierna nog een jong paard gekocht en kwamen de nieuwe caps en verplichting op wedstrijd om de hoek kijken. Toen kwam ik erachter dat die wel fijn zaten en sindsdien rijdt ik altijd met cap. Ook puur omdat ik met een jong paard bezig ben je het nooit weet. Nu ben ik eraan gewend en rijdt ik niet meer zonder. Zelfs reed ik op het laatst met mijn oudere paard waar ik altijd zonder mee reed ook met. Die is nu verkocht.