Combinatie eigen paard met werk en sociaal leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Combinatie eigen paard met werk en sociaal leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:24

Best wel ja, maar ach das ook wel weer lachen. Stoppen met handdoeken, shirtjes, dekbedovertrekken etc. te strijken, zonde van je tijd!!! Gewoon goed uithangen....Gisteren met die openhuizendag heb ik voor het eerst sinds ik op mezelf woon en dat is toch al zo'n 15 jaar terug, een dekbedovertrek gestreken!

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 23:28

Het is ziekelijk ik weet het. Ik noemde ook maar 1 voorbeeld... maar de praktijk is erger.

Ik heb de lat nogal hoog liggen, ook op mijn werk en dat kost veel energie. Want dan ga je je met andere mensen meten en piekeren en dan vind je dat je het noooooit goed doet.

Dat gaat natuurlijk door in mijn vrije tijd. Wanneer ik mijn paard rijd (recreatief) dan wordt er natuurlijk ook naar Z ruiters gekeken. Daarom heb ik mijzelf bij voorbaat verboden aan enige wedstrijd deel te nemen. Dat brengt al heel wat rust.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:30

Ik heb de lat ook best hoog liggen maar weet bijvoorbeeld op mijn werk dat als ik daar mijn enorme tempo aanhou, de rest denk ik overspannen raakt!! Dus dan doe je al snel een tandje minder.

Wat voor soort werk doe je?

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 23:32

Ik was tot december office manager. Daarna 3 maanden thuis geweest en besloten naar iets anders op zoek te gaan, ook omdat de arbeidsrelatie verstoord was. Ik heb nu een combi tussen een secretariele en boekhoudkundige functie. Uiteraard meet ik me ook daarin na 1,5 maand weer met mijn collega die er al 6 jaar werkt. E.e.a. heeft natuurlijk al tot frustraties geleid van mijn kant. Na een maand zag ik het al niet meer zitten...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:34

Hahaha je doet ook nog eens hetzelfde werk als ik, dit is echt humor! Ik heet nu managementassistente en heb zelf een assistente, en geef leiding aan het secretariaat (vijf meiden), ben verantwoordelijk voor de interne organisatie, de facturatie, het debiteurenbeleid en de werving en selectie.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 23:36

Ja, dat deed ik voorheen... nu dus niet meer, helaas. Ik moet zeggen, dat ik ook eigenlijk niet zo geschikt ben voor een leidinggevende functie. Ik werk liever alleen op mijn eigen tempo zonder dat ik me met het werk van andere mensen hoef bezig te houden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:38

Nou dan ben je al een heel eind op weg om dus voor jezelf te bepalen wat wel en niet goed is voor je. De rest kun je met wellicht wat hulp ook echt wel uitvogelen hoor.

Denk bijvoorbeeld ook aan vrienden die eigenlijk helemaal geen vrienden zijn maar je emotioneel leegzuigen....weet niet of je ze hebt maar ik had ze wel en daar heb ik dus gewoon afscheid van genomen. Nou ja, niet gewoon maar wel gedaan hoe moeilijk dat ook was.

Nu ga ik eens even de honden uitlagen, manlief besloot dat het mijn beurt was......

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:00

Perfectionisme is een lastige eigenschap.
Probeer eerst voor jezelf vast te stellen waarom (en voor wie) je alles perfect moet doen. Er is een groot verschil tussen iets goed/ voldoende doen en perfect doen.

Wij hebben geleerd (in loop der tijd) om niet alles perfect te willen doen. Hoe? door er telkens tegenaan te lopen dat je dingen niet meer trekt/ geen zin meer hebt. Huilen

Voor ons hielp heel erg om er een bepaalde mate van regelmaat in aan te brengen en sommige dingen vooruit denken/ doen.

Huishouden kan je veel ellende besparen als je het een beetje slim regelt. (niet te veel prullaria in je kamer/ strijkwas kritisch en tuin onderhoudsarm houden).
Daarnaast onze valkuil, rotzooi/ spullen opruimen als ze gebruikt zijn.

Ook kan het helpen om niet direct toe te geven aan de impulsen die in je opkomen. Eerst afvragen, is het direct nodig of kan het wachten tot later.

En laat je niet gek maken door wat andere ervan denken (zorg alleen niet dat het asociaal word Haha! )
Wat kan jou het schelen dat je auto smerig is? of dat je dekbed niet gestreken is of dat je zadeldekje niet bij je trui past? Alsof je paard zich over dat soort dingen druk maakt?

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:06

Ik werk 40 uur, volg een avondopleiding, ga 5x in de week naar mijn paard, heb een huishouden en wil ook nog graag mijn vrienden zien. En ja, dat is heel erg druk! Maar wat hieronder al gezegd is, ik probeer mezelf aan te leren de lat niet te hoog te leggen en dat begint nu langzaam een beetje te lukken. Het is geen ramp om een keer niet te stofzuigen of de afwas te laten staan tot morgen. Een keer uit de diepvries eten in plaas van vers ik ook lekker, en een dekbedovertrek en een string hoeven echt niet perse gesteken te zijn. Mijn paard gaat ook echt niet dood als ik een keertje niet kom en ze langer in de wei kan staan. Door me niet meer zo druk te maken over dit soort kleine dingetjes heb ik voor mezelf wat rust in mijn hoofd gecreeert. En dan heb ik ook weer wat meer energie voor dingen die WEL echt belangrijk zijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:10

Ik combineer ook een voltijd studie, eigen paard, bijbaan (ca 25u per week), eigen huis en relatie.

Het is best goed te combineren. Je moet wat consessies doen, heb weinig tijd om tv te kijken en achter de computer te zitten.

Mijn paard is trouwens (nog) niet bereden maar ik besteed wel ruim 2u per dag aan hem (incl reistijd, is maar 5 min. fietsen Lachen )

Huishouden wordt inderdaad bij mij ook soms wat verwaarloosd, gelukkig woon ik niet erg groot en is mijn huisje binnen een uurtje of 3 weer helemaal op orde Lachen

Vriendlief heeft zelf ook een drukke hobby dus we plannen het zo dat wanneer ik weg ben, hij ook zijn tijd aan hobby besteed (of andersom) anders zien wel mekaar helemaal nooit meer Tong uitsteken

Ik kan niet strak plannen, de ene dag hoef ik maar 1 uurtje naar school, de andere x zit ik er de hele dag. Hetzelfde geldt voor werk: zaterdag werk ik 13u en ga ik alleen even langs paardlief om te voeren en kijken of ie geen wondjes heeft (staat 24/7 buiten). Terwijl ik vrijdag maar een uur of 5/6 werk.

Ben wel van mening dat je partner er goed tegen moet kunnen dat je vaak ('s avonds) weg bent en dat je echt leuke dingen samen moet inplannen.

Maargoed, het valt allemaal goed te combineren dus. En ik ben blij dat ik 'gedwongen' wordt om er op een drukke dag toch even tussenuit te gaan naar mijn paardje toe. Dat ik dan een frisse neus 'moet' halen. Achteraf ben ik vaak veel ontspannener dan daarvoor. *LOL*

Edit: oja, vrienden heb ik ook. Tong uitsteken Die op school combineer ik vaak met collegetijden, even lunchen vantevoren o.i.d.
Andere vrienden komen vaak in het weekend pas aan bod (of even 's avonds wat drinken)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:13

ik werk 40 uur per week (in ploegenrooster) heb een huis, vriend, hond, sociaal leven, doe vrijwilligerswerk, volg een opleiding, en heb een paard.
Gelukkig staat mijn paard 24\7 buiten dus ik hoef niet per se elke dag te gaan. Maar eigenlijk ga ik wel 6 dagen per week naar pablo.
Ik heb wel een verzorgstertje maar die mag nog niet alleen gaan..
Maar ik ervaar dit eigenlijk niet als heel druk.. Ik heb gewoon een fijn ritme gevonden om alles te doen.
En soms heb ik zelfs nog tijd om me te vervelen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:21

Het leven is te kort om te stressen en te haasten vind ik.
Ik woon in een vrijstaand huis met een grote tuin en de paarden bij huis. Naast de paarden heb ik nog veel andere dieren.
Ik heb een baan van 32 uur, waarvan ik één dag thuis werk en deze uren flexibel mag uitsmeren.
Voor mij is het zo dat ik het werk in de tuin en bij de dieren niet als werk zie. Ik geniet daarvan. Dat is hobby...dat is mijn hoofd leeg maken.
Daarnaast plannen wij onze sociale gebeurtenissen heel bewust en zeggen we soms ook "nee", om tijd voor elkaar of voor de paarden over te houden. Er staan regelmatig kruizen in onze sociale agenda...dat is privé tijd....daarin maken we geen afspraken met anderen...dan kunnen we gewoon niet.
Op deze manier sta ik heel relaxed in het leven. Ik geniet volop. Maar ik moet ook wel zeggen dat ik ook een erg leuke baan heb....die bijna ook hobby is...dat scheelt ook wel.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:31

Ik werk 50 uur in de week. Ik heb 2 paarden maar eentje wordt gedaan door bijrijders. 6 x per week rij ik en ga er 7 dagen in de week heen. Er wordt gemest en de weidegang wordt gedaan eten geven doe ik zelf. Heb nog een hond en een huishouden. Ik woon alleen dus heb niet veel was en afwas.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:37

Mij is het niet gelukt.

Ik zit sinds december thuis van mijn studie door overspannen zijn, en had toen net een maandje mijn paard gekocht.
Naast mijn studie had ik een bijbaantje voor 2x per week en een sociaal leven, vriendje, bijrijdpaard.

Ik heb dus in november mijn vroegere verzorgpony kunnen kopen en in december heb ik met school moeten stoppen omdat het niet meer ging.

Ik zit nu thuis, werk voor 3 dagen in de week bij dat bijbaantje en voor de rest ga ik elke dag naar mijn paard en zie ik mijn vriendje 2 of 3 keer per week.

Sociaal leven heb ik niet meer, op dat van stal na.

Naar mijn paard hoef ik eigenlijk niet elke dag te gaan, maar dat doe ik wel omdat ik zeker wil weten dat alles goed is.

Rijden staat op en laag pitje momenteel omdat mijn spanning op mn paard oversloeg.
Geen goede combinatie dus!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:24

Ik heb een ( helaas) full time baan 3 kinderen en mijn paardje. Ik heb voor twee jaar eten gebracht en een jaar later toen ik hem kocht voor hem en nog drie merries en elke dag zelf de stal uitmesten. Na twee jaar was ik net als jij helemaal op. Nu wordt hij ingereden en staat hij op een trainingstal. Ik haal het niet elke dag meer naar hem toe te gaan, maar probeer zoveel mogelijk te gaan. En de tijd die we hebben heeft nu meer kwaliteit ben nu geen tijd kwijt aan de stal uitmesten. Hij wordt nu ingereden dus kan niet zo heel veel met hem doen. Hij heeft nu een uitloopstal dus komt er wel uit. Waar hij eerst stond was hij overdags buiten en s'nachts binnen. Maar ik weet niet of ik hem daar terug ga brengen want, dab ben ik dan na een tijdje weer overspannen . En voor andere sociale activiteiten, mensen, en huishouden heb ik gewoon niet veel tijd. Je moet toch keuzes maken wat belangrijk voor jou is. Bij mij is het mijn gezin en mijn diertjes.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:26

ik heb school (op het moment examen) werk, een vriend en nog 6 paarden

tja veel vrienden heb ik inderdaad niet. ik heb de tijd er niet voor. ik ben sowieso niet een persoon dat in de stad hangt. en op die momenten heb ik genoeg andere dingen te doen. heb dus 1/2 goede vriendinnen. paar vrienden. en een vriend.

het is gwoon echt per dag kijken, alles er tussen proppen. op het moment heb ik wel veel tijd. (ik werk in de horeca)

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:36

Hier meldt er zich nog 1tje...
Heb een fulltime job, 1 eigen paard, rij nog een paard voor iemand anders, eigen huis, vriend en hond.
Sinds kort heeft eigenaar van het ene paard (waar ook mijn paard gestald staat) zijn heup gebroken, en loopt die 6 maanden op krukken, waardoor ik er 5 stallen bijkrijg om uit te mesten (in begin 8, maar hij heeft al 3 paarden verkocht)
Kortom, tijd tekort... Gelukkig heb ik een vriend die goed helpt in het huishouden, zelf ook paardrijdt en dus alle tijd die ik erin steek accepteert, en familie die me hier en daar met kleine dingen uit de nood helpen!
Mijn zus is net bevallen en woont jammergenoeg op 1,5 uur rijden van mij, wat het ook al weer moeilijker wordt om eens binnen te springen...

Moet zeggen, dat ik ooit blij ben dat ik lekker even op de zetel kan zitten om me te vervelen, gewoon even NIKS doen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:40

Vervelend dat je tegen een burn-out aan zit Ach gut

Heb dan wel geen fulltime baan, en wel een voltijd studie+bijbaan+sociaal leven+ twee paarden.

Ik heb het makkelijk, mijn paarden staat 24/7 op de wei. Geen gedoe dus met voeren, mesten etc. En kom ik een keertje een dag niet? Geen probleem, ze staan in een kudde van 10 paarden, ze vermaken zich wel. Ben er dus zo'n 4 dagen in de week.

Heb dan wel geen huishouden, wel een studie die ook naast het aanwezig zijn op de uni een hoop thuiswerk vereist.

Is het een idee om iets van een bijrijder te zoeken? Of een stal waar dingen als voeren/mesten voor je gedaan worden, of je paard(en) ergens fulltime op het land gooien? Scheelt echt heel veel tijd en stress, ik wil eigenlijk niets anders meer Bloos

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 18:12

Zo te zien zijn hier mensen die het heel veel drukker hebben dan ik. Leuk om ook eens te horen hoe jullie dat combineren. Ik lees dat veel mensen hun paard op een weide hebben staan. Hoe doe je dat dan in de winter als het vroeg donker is ? Ik had zelf ook de mogelijkheid mijn paard bij een vriendin op de weide te zetten, maar heb toch gekozen voor een stal. Vanwege de luxe binnen te kunnen rijden. In de zomer lijkt mij zo'n wei overigens geweldig.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:19

Hoi hoi

Lastige combi? Mwah...'t is maar hoe serieus je bepaalden bijzaken neemt Haha! Ik heb 3 paarden (die alledrie netjes aan hun beweging komen aangezien ze om en om als handpaard mee het bos in gaan als ik de andere rijd, superpraktisch), een hond (die ook van bosritten houdt en dan meteen uit geweest is), 2 katten, een huisje in m'n eentje, en een heleboel werk, tussen de 30u en 50u per week, waarvan 20u vast en de rest freelance. Waarbij ook veel van de weekeinden eraan moeten geloven qua werken, maar wat als ENORM voordeel heeft dat ik het zelf kan plannen! Als ik voel dat ik vermoeid begin te raken, plan ik tegenwoordig (oooooeiiii wat heb ik dat moeten leren...) de week daarop bijvoorbeeld maar de helft in en tank even bij... Ik plan dus mijn vrije tijd, heel zinvol, één middag of dag in de week dat je gewoon voor niemand bestaat en alleen maar doet wat jij zelf toevallig leuk vindt, ook al is dat misschien gewoon helemaal NIETS doen Vork .

Mijn paarden lopen permanent buiten met loopstal, bij mijn huis en voorheen op de pensionstal van de buren. Geen reistijd dus, en ze zijn altijd bezig, ze hebben ook elkaar. Enne, het is al veel gezegd, maar ik heb er een mooie kreet voor: "My house is clean enough to be healthy, and dirty enough to be happy!". En dat kost me ECHT niet veel tijd, als je alle ECHT volstrekt zinloze huishoudacties achterwege laat (of door anderen laat doen, een goede poets inhuren is nooit weg als je het kunt betalen, geldt dan voor mij weer niet want ik heb er een hekel aan als een ander mijn zooi opruimt, is namelijk MIJN zooi, hahahaha) en met veel andere dingen ook leert sneller tevreden te zijn en voor je eigen rust te kiezen, dan kun je veel tijd en energie besparen.

Sterkte, tegen burn-out aanzitten is in mijn optiek een duidelijk teken dat je 'ns grondig naar je huidige levensstijl moet gaan kijken! Je hebt van dat soort signalen altijd iets te leren....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:16

In de winter.. improviseren Clown Soms wat minder rijden, vaak is het ook slecht weer, dus dan komt het ook niet zo heel slecht uit Bloos
Veel ook in het weekend rijden, op zaterdag/zondag.
Paarden worden ook niet geschoren, dus dekengedoe heb ik ook niet.

Paard op het land is zo verkeerd nog niet hoor *LOL*

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:24

Ik werk fulltime, heb mijn huishouden, 2 honden, een vriend en een leuk sociaal leven. Daarnaast rijd ik vrijwel iedere dag mijn paard, ik streef ernaar dat hij een dag in de week vrij heeft.

Ik vind het niet zwaar. Ik ben elke avond rond 20.00 thuis en dan ga ik eten, nog wat huishoudelijke klusjes en lekker tv kijken en/of op bokt. In de weekenden doe ik mijn boodschappen en samen met mijn vriend het huishouden. Daarnaast blijft er nog wel tijd over voor andere leuke dingen.

Ik weet niet waarom jij het zwaar vindt of waardoor het je zwaar valt en waardoor je je burnout hebt gekregen maar misschien moet je daar eerst de oorzaak van zoeken?

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 22:20

Hoi Rhodos,

Ik had een redelijk veeleisende baas (voormalige baan), dat heeft een beetje meegespeeld. Ik was meestal rond half 6 thuis, kookte en ging rond 7 uur naar mijn paard en kwam om 22.00 uur thuis. Dan douchen en nog ff tv kijken. Dat ging zo de hele week. Zaterdag inderdaad de boodschappen, de tuin, de was, 's avonds iets leuks doen met vrienden. Zaterdag en zondag reed ik overdag op mijn paard. Hoe kun je om 20.00 uur thuis zijn van je paard, ga je direct vanuit je werk ? Ik rij ook bijna iedere dag, behalve op avonden dat de hal bezet is. Nu werk ik sinds 1,5 maand 3 dagen en per 1 juni weer 4. Ik vind toch ondanks dat ik alles graag deed dat er bij een full time baan weinig ruimte overbleef voor rust.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:29

Ik ga inderdaad direct vanuit mijn werk rijden. Ik ben om 5 uur vrij en de pensionstal ligt op de route. Koken doet mijn vriend.

Toen ik net ging samenwonen vond ik het zwaarder dan nu ik mijn ritme heb gevonden. Ik denk wel dat het ook belangrijk is lekker in je vel te zitten. Op het moment dat dingen je energie kosten hou je ook minder energie over. Ik heb ook mijn mindere periodes gekend en dan is bijna alles te zwaar.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 22:31

Dat is inderdaad een goed idee, maar dat zou voor mij niet werken want ik rammel van de honger als ik van het werk thuiskom en rijden en verzorgen is toch wel intensief, dan heb ik eerst een goede maaltijd nodig Lachen. Klopt, ik zat ook niet zo goed in mijn vel, was verhuisd van stal, paard had koliek gehad. Kon niet goed aarden op deze stal. Daarom ga ik nu verhuizen in de hoop dat ik het hier gezelliger ga vinden.