Wat vinden verzorgers van pony's of paarden nu redelijk als.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Wat vinden verzorgers van pony's of paarden nu redelijk als.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:50

Bij mijn (helaas overleden) verzorgpaard mocht ik op buitenritten en wedstrijden na (tenzij je rodeo wou) alles. Ik heb les gehad, heerlijk gereden en getutteld. In de stallen en met andere dingen geholpen (stond aan huis).

Ik als verzorgster vind het daarom normaal om in de stallen te helpen. De eigenaar laat jou tenslotte op het paard rijden. Maar... ik heb meegemaakt dat je als verzorgster in die zin misbruikt wordt en dat vind ik smerig.

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:50

Ik kom in de zomer zo'n vier/vijf keer per week naar mijn verzorgpony. In de winter zo'n 3 keer (ik ben meestal pas om 16.00 thuis van school en ik moet er op de fiets heen (5km) en voor het donker weer thuis zijn, dus om 17.00 weer thuis zijn. Aangezien er geen binnenbak is daar kan ik dan meestal niet rijden, e.d.). Wanneer ik daar ben mest ik de stal uit en zet water/voer klaar. Ik onderhoud natuurlijk zelf het zadel en hoofdstel (dat lijkt mij logisch, ik ben de enige die er op rijd en deze spullen gebruik, dus ik vind dat ik daar dan ook voor moet zorgen). Ik betaal er verder niets voor, dat kan ik ook niet omdat ik daar geen geld voor heb (ik ben 14 jaar) en mijn ouders willen dat niet betalen. Met deze pony les ik ook, de eigenaar brengt de pony dan zelf met de trailer, omdat mijn ouders niet met een trailer en een pony van iemand anders willen rijden. We zijn net begonnen met wedstrijden rijden en weer brengt de eigenaar de pony. Ik betaal wel zelf het wedstrijdgeld, lesgeld, dekjes en wanneer ik een nieuw zadel/hoofdstel etc. wil, betaal ik het ook zelf (dit vind ik nogal logisch..). Ik ben natuurlijk superblij met deze eigenaars want je vind niet snel zo'n eigenaar die van alles voor je doet!

*Edit; buitenritten maken mag ook, in mn eentje of met meerdere mensen, is allemaal geen probleem.
En voor de rest is bijna alles mogelijk, als ik het eerst maar met hun overleg.
Laatst bijgewerkt door Anniiekk op 16-05-08 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:50

Ik ga meestal zaterdag de hele middag, en op zondag een aantal uur. Dan mest ik meestal de 2 stallen compleet uit (ook die van het andere paard) evenals de paddock en het weitje. Als het nodig is poets ik dan ook het zadel en het hoofdstel, maak ik de borstels schoon en poets ik beide paarden. Meestal rijd ik ook op zaterdag en zondag. Doordeweeks ga ik zodra ik maar even tijd heb, dan poets ik vaak en mest ik de wei ook nog uit. Toch rijd ik ook nog wel eens doordeweeks, vaak een keer of 2 maar op verschillende dagen. Het komt voor dat ik elke dag bij mijn verzorgpaardje ben en dat ik ongeveer 3/4 keer in de week rijd.

White_Wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 00:25

Volgens mij ligt het dan aan de omgeving. Ik vind het niet erg als een verzorger niet elke dag kan, ze hebben tenslotte ook een eigen leven. Echter, als je wat wilt met een pony, tenminste meer dan recreatief moet er gewoon tijd in gestoken worden. En het valt me gewoon op, dat de mensen in onze omgeving dan, liever geen tijd kwijt zijn maar wel resultaten willen...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:44

Hmm.. das apart. Hoewel je het tegenwoordig wel vaker tegenkomt, liever lui dan moe, maar wel de voordelen ervan meepikken.

Ik vind dat je voor een vzpaard toch best wat over moet hebben, mits de eigenaar je ook iets ervoor terug geeft. Maar goed, niet iedereen denkt zo helaas.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:37

White_Wolf schreef:
xNursiex schreef:
En qua training ligt de eindverantwoording bij de eigenaar.

Dit ben ik niet met je eens. Je kan als eigenaar de training niet beïnvloeden als iemand anders er op rijdt. Tenzij de eigenaar je lesgeeft. Ook als zou de ruiter er elke dag op zitten, voor het zelfde geldt jakkert de ruiter er maar op los. Het gaat om de instelling van degene die het dier traint.

Zoals gezegd: ik vind dat iemand die een bijrijder zoekt zelf ook nog verantwoordelijkheden heeft.
Tenslotte rijd de bijrijder alleen bij, wat ook geld voor de verzorger. Dus zoek je iemand die aansluit op jouw denkpatroon. En heb je zelf de eindverantwoording over je paard en dus ook over zijn training.
En je kan de training zeker wel beinvloeden. Het is tenslotte jouw paard, dus jouw spelregels.
Of je moet de verzorger/bijrijder volledig invloed laten hebben, maar dan zou ik vraagtekens gaan zetten bij het: waarom heb ik eigenlijk nog een paard?

White_Wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 22:05

Citaat:
Zoals gezegd: ik vind dat iemand die een bijrijder zoekt zelf ook nog verantwoordelijkheden heeft.
Tenslotte rijd de bijrijder alleen bij, wat ook geld voor de verzorger. Dus zoek je iemand die aansluit op jouw denkpatroon. En heb je zelf de eindverantwoording over je paard en dus ook over zijn training.
En je kan de training zeker wel beinvloeden. Het is tenslotte jouw paard, dus jouw spelregels.
Of je moet de verzorger/bijrijder volledig invloed laten hebben, maar dan zou ik vraagtekens gaan zetten bij het: waarom heb ik eigenlijk nog een paard?

Wat een onzin. Op het moment dat een bijrijder of een verzorger die verantwoordelijkheid aangaat dat ze willen bijrijden danwel verzorgen gaan ze een taak met verantwoordelijkheden aan. Ze krijgen er veel voor maar een eigenaar mag ook wat verwachten in mijn ogen. Hoe jij het hier stelt; zou een bijrijder na een uur flink galopperen zonder warming-up en cooling down je de volgende dag recht in het gezicht kunnen zeggen : "Goh, is hij kreupel? Hoe kan dat nou, ik heb niets raars gedaan..."
Ik heb paarden omdat ik gek met die beesten ben. Ik vind het fijn om mensen een kans te geven om van die dieren te leren en meer te weten te komen dan 1x in de week een uur op de manege. Maar daar behoort ook gezond verstand bij, naast de zgn "spelregels"

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:40

Ik heb nu een verzorgpony,
Die heeft net geveulend enzo,
Ik verzorg haar nu denk ik,hoelang is het?2 maanden ofzo,
Ik heb voor haar al heel wat spullen gehaald,
Heb me ook een paar weken uit de naad gewerkt,
Ik word er verder niet voor betaald en hoef er ook niet voor te betalen,
Maar ik vind dat je als je verzorgt wel gewoon mag rijden enzo,
Dat lijkt mij redelijk normaal,
Ik mag dan nu af en toe even op een ander paard rijden omdat ik Peggy nu dus nog niet kan rijden,
Maar wil in zomervakantie het toch wel voor mekaar krijgen lekker met haar te kunnen gaan rijden Lachen
Maar ik vind dat je als verzorger best wel wat mag overhebben voor je verzorgpony,
Niet te veel op een paar euro kijken als je iets nieuws wilt hebben,
Ik bedoel,tis toch een soort van eigen pony,die je wel het beste wil geven lijkt me?
Ook al regent het,weet ik het,gewoon op je vaste prikkie naar stal gaan,
Dan vind ik dat je al aardig je best doet,

White_Wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 17:45

Akimasa schreef:
Ik bedoel,tis toch een soort van eigen pony,die je wel het beste wil geven lijkt me?Ook al regent het,weet ik het,gewoon op je vaste prikkie naar stal gaan,
Dan vind ik dat je al aardig je best doet,

Dat bedoel ik nou, gewoon er iets voor over hebben. Daar is toch niets mis mee=

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:25

wat bedoel je precies met tegenprestatie ?

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:30

bedoel je zoiets dat de verzorger ook wat terug moet geven voor het op jou paard rijden ??

White_Wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 21:44

Nee, eigenlijk is het heel simpel: je stelt een paard of pony beschikbaar, en je mag toch minimaal verwachten dat iemand zuinig met je dieren omgaat. Je hoeft echt geen spullen te kopen, maar ga zuinig om met de spullen van een ander die je gebruikt en ga zuinig om met het dier. Hetgeen wat de meeste verzorgers/bijrijders niet willen geven is tijd. En dat is hetgeen wat de eigenaren juist vragen.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 07:46

White_Wolf schreef:
Citaat:

Wat een onzin. Op het moment dat een bijrijder of een verzorger die verantwoordelijkheid aangaat dat ze willen bijrijden danwel verzorgen gaan ze een taak met verantwoordelijkheden aan. Ze krijgen er veel voor maar een eigenaar mag ook wat verwachten in mijn ogen. Hoe jij het hier stelt; zou een bijrijder na een uur flink galopperen zonder warming-up en cooling down je de volgende dag recht in het gezicht kunnen zeggen : "Goh, is hij kreupel? Hoe kan dat nou, ik heb niets raars gedaan..."
Ik heb paarden omdat ik gek met die beesten ben. Ik vind het fijn om mensen een kans te geven om van die dieren te leren en meer te weten te komen dan 1x in de week een uur op de manege. Maar daar behoort ook gezond verstand bij, naast de zgn "spelregels"

Heb ik dat in mijn mond genomen? Nee ik heb geen enkele keer gezegd dat een bijrijder overal mee weg moet komen. Want de eindverantwoording voor training wil niet zeggen dat de bijrijder zelf geen verantwoordig heeft. En zelf geen gezond verstand ....
Ik bedoel ermee dat mijn mening is dat de eigenaar van een paard uiteindelijk zelf kan beslissen wie hij met het paard om laat gaan, op welke manier dit gebeurt en dit vast ook zal controleren. Dus ja, de EINDverantwoording vind ik bij de eigenaar van het paard liggen (tenopzichte van soort training, aantal uren per week. Ik neem aan dat hij/zij deze dingen niet volledig uit handen geeft). Dat wil niet zeggen dat een bijrijder alles kan maken. En ja, extreme gevallen heb je altijd. En daar kan een eigenaar niks aan doen, behalve als hij/zij niet ingrijpt dan.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:09

met mijn verzorgshetlander mag ik alles doen zowat behalve van het terein af, haar veulen mag ik opvoeden en vertroetelen.

Lisette mijn huurpony mag ik verzorgen en rijden. ze is een manege pony maar er wordt niet veel op gereden in de les omdat ze nogal gaat rennen.
Ook had ze moeite met stilstaan en achterwaards gaan.

De (manege) eigenaar rijd niet op de paarden dus ik ben zelf bezig om haar beter te laten luisteren met grondwerk. met rijden met mij staat zu nu netjes stil en gaat als ik eerst mijn zweepje tegen haar borst houd achterwaards op de normale hulpen. dan weet ze wat er gaat gebeuren ik ga nu oefenen op mijn stem zodat ik het zweepje en later de stem achterwege kan laten