discussie: paard wel of geen schaduw aanbieden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: discussie: paard wel of geen schaduw aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:58

Ehm ik sta op een pension stal en er mag gewoon niks neergezet of gebouwd worden in het land. Zelfs bomen mag je niet zomaar in een land zetten hoor.

Maar ik merk niet veel verschil of ik hem op stal zet of op het land staat. Hij gaat niet graag naar binnen, dus of ik hem er nou een plezier mee doe weet ik niet Clown

Er is water genoeg dus daar ligt het zoiezo niet aan.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 07-05-08 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:00

bomen worden hier opgevreten, en zoals ik al eerder zei: boer is er niet blij mee.

Midden in de polder kan je niet een schutting of wand zetten.
En tja, dan kan je paard beter een paar uurtjes binnen staan, en de hele nacht buiten, dan in de brandende zon. Kan die even rustig bijkomen (en ect bijgevoerd worden)

Voordat een boom groot genoeg is om echt schaduw tegeven aan meer dan een half paard ben je al weer minimaal een jaar of 10 verder hoor...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:01

ma_rie_tje schreef:
bomen worden hier opgevreten, en zoals ik al eerder zei: boer is er niet blij mee.

En tja, dan kan je paard beter een paar uurtjes binnen staan, en de hele nacht buiten, dan in de brandende zon. Kan die even rustig bijkomen (en ect bijgevoerd worden)

Voordat een boom groot genoeg is om echt schaduw tegeven aan meer dan een half paard ben je al weer minimaal een jaar of 10 verder hoor...

hehe ik dach tmeer aan een volgroeide boom Clown
mar tja dat is wel jammer als je geen keus hebt.

maar hoezo moet een paard bijkomen??
dat kan toch gewoon in het weiland? *LOL*

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:06

Bij ons op het land is er ook geen mogelijkheid om in de schaduw te gaan staan.
Wel staat er altijd een heerlijk frisse wind, doordat de boederij heel open licht.

Het is de keus aan de eigenaar zelf of het paard het land op gaat of dat het op de paddock blijft staan (met 2 schuilstallen).
Met extreem warm weer is het ook vaak zo dat we met zn allen beslissen om alles lekker op de paddock te laten staan.
Ook komen de eigenaren bij ons verdeeld over de dag langs, zodat alle paarden (6) goed in de gaten kunnen worden gehouden.
Mocht iemand iets "verdachts" zien wordt er gelijk naar gehandeld.

Zelf vind ik het dus niet altijd nodig om schuilmogelijkheden aan te bieden.
In ons geval vind ik het zo ook prima geregeld. Alle paarden worden goed in de gaten gehouden.

Maar dat dit zo bij ons is, wil niet zeggen dat het overal zo is natuurlijk!
Dus ik denk dat het ook een beetje aan de "plek" licht of het verplicht moet zijn om schaduw aan te bieden.

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:08

ik kom net terug van de paarden en ze stonden allemaal
in in de schuil stal
was waarschijnlijk toch wel wat warm vandaag voor ze

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:09

twistermahoi schreef:
ma_rie_tje schreef:

hehe ik dach tmeer aan een volgroeide boom Clown
mar tja dat is wel jammer als je geen keus hebt.

maar hoezo moet een paard bijkomen??
dat kan toch gewoon in het weiland? *LOL*

Als je dus geen beschutting heb, is het in de vollezon beter om je paard een paar uurtjes binnen te zetten. Bijkomen van de temp dus. Instal is het ws koeler dan buiten in de volle zon.

Daarbij is er (als dit weer de hele zomer doorgaat) over een paar weken amper nog gras op het land, Dan zullen ze echt bijgevoerd moeten worden.
Daar zijn de heetste uurtjes van de dag dus ideaal voor. Paarden staan binnen in de schaduw en kunnen gemakkelijk bijgevoerd worden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:09

Ja er staat bij ons op het land wel altijd wind net als bij AndereaB

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:13

ma_rie_tje schreef:
Daarbij is er (als dit weer de hele zomer doorgaat) over een paar weken amper nog gras op het land, Dan zullen ze echt bijgevoerd moeten worden.

hihi, ik denk dat hier, ongeacht het weer, toch echt altijd gras op het land zal staan hoor.
Vorig jaar met het droge en warme weer hadden wij ook gewoon lekker gras.
Maar onze boer zorgt ook erg goed voor zijn grond en hij heeft ook echt extreem veel grond Bloos!

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:13

Ja! Ook omdat 1 vd 2 zomereczeem heeft is het een must Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:15

AndreaB schreef:
ma_rie_tje schreef:

hihi, ik denk dat hier, ongeacht het weer, toch echt altijd gras op het land zal staan hoor.
Vorig jaar met het droge en warme weer hadden wij ook gewoon lekker gras.
Maar onze boer zorgt ook erg goed voor zijn grond en hij heeft ook echt extreem veel grond Bloos!

euh........... vorig jaar droog en warm??????????? waar was dat? Ga ik daarheen verhuizen, want hier was het koud en nat Lachen

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:16

Hier is het toch echt een paar weken droog en warm geweest.
Was de boer in ieder geval niet zo blij mee. Tong uitsteken

Denk overigens niet dat het weer dit jaar extreem veel zal verschillen met het weer van vorig jaar.
Laatst bijgewerkt door AndreaB op 07-05-08 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:17

das helemaal lekker andrea. Hier hebben wij die luxe niet. Opzich hebben we een lekkere lap grond, maar helaas veen grond.
Heel snel drassig (dus 1 regenbui en staat weer ongeveer onderwater, duurt lang voordat het weg is, en is met 1 buitje weer zeik en zeik nat) erg laag en vrij veel paarden er op.
Aan de overkant is nog wel een stuk van 4 hectare, maar dat is om te kuilen. Het stuk waar de paarden staan is denk 6 ha, veel te weinig voor 15 paarden dus.
maar ach, als hij maar biuten staat. sta vol pension dus hij wordt gewoon bijgevoerd.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:24

Ik ken het probleem!
Hiervoor stond ik op een manege waar ze zo'n 7 hectare land hebben voor zo'n plm. 80 paarden!
Daar staat dan ook nauwelijks gras op (lijkt meer een grote paddock) en staat inderdaad bij het eerste buitje helemaal blank.

Gelukkig is het land bij mijn boer echt super!
Maakt niet uit welk weer, er staat altijd gras Haha!
De paarden hebben ook hun eigen stukken land gekregen waar ze op circuleren.
Als een stuk land "op" is gaan ze weer naar een nieuw stuk en wordt het "oude" stuk bewerkt en is het binnen een week weer terug op lengte.
Echt heerlijk!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:30

Ik vind schaduw wel belangrijk, maar als het echt niet mogelijk is vind ik buiten in de zon nog altijd beter dan 24/7 in het hok.

Anouar stond ook altijd in een weiland zonder schaduw. Nu hebben ze de hele dag schaduw en ze maken er dankbaar gebruik van. Op warme dagen staan ze de hele dag onder de bomen en gaan ze 's nachts eten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:30

Dat hier uberhaupt nog een discussie over gevoerd moet worden. Scheve mond Is het niet gewoon hartstikke logisch dat je je paard schaduw moet verschaffen in de zomer?? Evenals een schuilplek in de winter. Een paard zonder beschutting in de volle zon zetten is even banaal als op het heetst van de dag gaan rijden!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:31

Wij hebben langs de wei bomen staan, dus er is meer dan genoeg schaduw elke dag. Lachen Maar ze staan meestal gewoon in de zon.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:33

Lara_Silver schreef:
Dat hier uberhaupt nog een discussie over gevoerd moet worden. Scheve mond Is het niet gewoon hartstikke logisch dat je je paard schaduw moet verschaffen in de zomer?? Evenals een schuilplek in de winter. Een paard zonder beschutting in de volle zon zetten is even banaal als op het heetst van de dag gaan rijden!

En als dat nou niet mogelijk is? Is het dan beter om je paard maar 24/7 in een hok te zetten?
Je moet doen wat het beste is voor je paard, die van mij is veel gelukkiger in een weiland zonder stal dan in een stal zonder weiland.
Sorry hoor, maar ik word altijd een beetje moe van zulke uitspraken.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:34

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:35

Tsja, eigelijk vind ik dat het wel moet.
Alhoewel mijn verzorgpaarden het niet de hele dag hebben, in de ochtend hebben ze het niet, maar rond 2 uur +- wel weer. [ligt eraan hoe de schaduw van de bomen langs de weg gaan zegmaar..]

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:36

Ik vind 24/7 op stal helemaal niet goed, en heb het leifste dat mijn paard lekker buiten staat.
Maar in een weiland zonder schaduw (en dan met zulk weer) heb ik liever dat mijn paard van 1 tot 5 lekker op stal staat met een berg hooi, en dan de andere 20 uur lekker op het land staat.

En daarbij ben ik het met je eens. Liever zonder schaduw in het land dan 24/7 op stal!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:37

Ik kan me eigenlijk geen paardeneigenaar voorstellen die z'n paarden expres een luxe weide met zowel genoeg gras als schaduw als wind als beschutting misgunt. Maar helaas - die perfecte mogelijkheden zijn er niet altijd.

Dat betekent dus afwegingen maken. En dat is volgens mij ook helemaal niet erg - er zijn prima manieren om te zorgen dat de paarden het niet te heet krijgen (voldoende drinkwater, overdag op stal en 's nachts naar buiten, etc.) Want daar gaat het toch uiteindelijk om lijkt me - dat de paarden niet te veel last van de warmte hebben. Of dat met een boom in de wei is of op een andere manier lijkt me toch wat minder van belang.

(En eh, het is natuurlijk niet zo dat 24 uur op stal of 24 uur in de hitte en brandende zon de enige opties zijn. Vaak zijn er heel veel mooie tussenwegen mogelijk.)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:39

Het ligt natuurlijk ook wel aan het paard. Mijn arabier kan veel beter tegen warmte dan mijn shet. Maar als de arabier niet in de schaduw staat doet de shet dat ook niet. Hierdoor is mijn shet vorig jaar oververhit geraakt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:41

Lara_Silver schreef:

Ik vind het ook een must! Mijn paarden maken dankbaar gebruik van een overkapping. Op het heetst van de dag staan ze daar lekker onder te schuilen voor de zon!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:42

Lenneke_ schreef:
Lara_Silver schreef:

En als dat nou niet mogelijk is? Is het dan beter om je paard maar 24/7 in een hok te zetten?
Je moet doen wat het beste is voor je paard, die van mij is veel gelukkiger in een weiland zonder stal dan in een stal zonder weiland.
Sorry hoor, maar ik word altijd een beetje moe van zulke uitspraken.

Dat is dan jou probleem meid! Knipoog

Nergens definieer ik 'schuilplek' als zijnde een stal; een schuilplek kan een muurtje zijn of een rij bomen. Mijn paard kan niet eens in een stal staan, daar draait hij door. Dus ik weet goed hoe het is een paard te houden zonder mogenlijheid tot stalling. Knipoog In de zomer is het gewoon belangrijk dat een paard naast voldoende water ook een mogenlijkheid tot schaduw heeft! Of hij hem nu gebruikt of niet, de mogenlijkheid behoort er altijd te zijn, evenals een schuilplek in de winter dus.

Ik word een beetje moe van mensen die zich vooraf al irriteren maar ze nog geneens de essentie van de tekst door hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:44

Lara_Silver schreef:
Of hij hem nu gebruikt of niet, de mogenlijkheid behoort er altijd te zijn, evenals een schuilplek in de winter dus.

Ik ben wel benieuwd waarom je vindt dat dit 'behoort', ook als een paard het niet gebruikt, of als het welzijn van een paard niet in het geding komt (doordat oververhitting of onderkoeling op andere manieren voorkomen worden)?