Totale kostenplaatje paard/pony?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lynne_berna

Re: Totale kostenplaatje paard/pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:05

Ik zou zowiezo je hooi prijs omhoog doen, als je ziet dat ik voor een baaltje hooi 4 euro betaal! In de winter gebruik ik er voor mijn fjord al gauw 8, en in de zomer meestal 5 ofzo.. dus dat is wel wat hoger als jouw kostenplaatje! Maar ik weet natuurlijk niet hoe het met weidegang enzo zit!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:31

lynne8 schreef:
Ik zou zowiezo je hooi prijs omhoog doen, als je ziet dat ik voor een baaltje hooi 4 euro betaal! In de winter gebruik ik er voor mijn fjord al gauw 8, en in de zomer meestal 5 ofzo.. dus dat is wel wat hoger als jouw kostenplaatje! Maar ik weet natuurlijk niet hoe het met weidegang enzo zit!

TS heeft in een eerdere reactie geschreven dat ze bij de eigenaar van de pensionstalling voor € 15,00 per maand onbeperkt hooi kan krijgen.

Corianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:01

Jits schreef:
Citaat:
''Het startgeld bedraagt € 8,- voor paarden, € 7,- voor B/L pony's en € 8,- voor M/Z pony's per proef, leden krijgen € 1,50 per proef''
Ik ga er dan dus vanuit dat het € 1,50 per proef kost voor en lid van die vereniging?

Het lijkt net of er een woord is weggevallen. Misschien krijg je als lid 1,50 euro korting op het startgeld? Dat is bij rijverenigingen vaak zo. 1,50 euro is wel erg weinig.

En zal dat dan niet alleen bij wedstrijden georganiseerd van die vereniging zijn?
Als je meer wedstrijden wilt rijden, op andere maneges etc. zul je wel het volle bedrag moeten betalen neem ik aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:20

Zelf was ik gemiddels voor zo'n 150 euro per maand klaar, maar als je paard ziek wordt oid kan dit er nog wel eens flink bij inhakken. Gelukkig zelf nooit meegemaakt.
Oja vergeet de reis naar de stal niet, of je ,moet op de fiets kunnen gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:31

Beste TS, paarden houden is als een Rolls Royce kopen: als je moet vragen naar de prijs van de accessoires kun je ze niet betalen.

Grofweg moet je tellen dat een paard in pension 400 - 500 euro per maand kost, beetje afhankelijk van de regio waar je woont en de luxe op stal. Dit ben je niet letterlijk per maand kwijt, maar biedt je ook de ruimte om een spaarpot op te bouwen, zodat je noodzaak voor (dure) verzekeringen minder wordt. Kun je dit bedrag niet opzij zetten zonder met je ogen te knipperen, dan kun je niet verantwoord een paard houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:36

Ach welnee Ikke, een kostenberading kan geen kwaad, en 400-500 euro per maand aan stalling is overdreven.
Ik was met 150 euro per maand echt klaar, dus de vergelijking met een Rolls vind ik nogal overdreven.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:46

ikke schreef:
Beste TS, paarden houden is als een Rolls Royce kopen: als je moet vragen naar de prijs van de accessoires kun je ze niet betalen.

Grofweg moet je tellen dat een paard in pension 400 - 500 euro per maand kost, beetje afhankelijk van de regio waar je woont en de luxe op stal. Dit ben je niet letterlijk per maand kwijt, maar biedt je ook de ruimte om een spaarpot op te bouwen, zodat je noodzaak voor (dure) verzekeringen minder wordt. Kun je dit bedrag niet opzij zetten zonder met je ogen te knipperen, dan kun je niet verantwoord een paard houden.

Mijn hemel, wat een onzin! Natuurlijk ga je je eerst informeren wat een hobbie als paardensport je gaat kosten! Als je dat niet doet, dan ben je pas dom bezig!

Als ik € 400/€ 500 per maand moest neertellen (of gedeeltelijk voor mijn paard opzij moeten zetten), dan kon ik het wel betalen, maar dan zou ik er nooit aan begonnen zijn! Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Ik heb geen Rolls Royce (de meesten onder ons niet), en dure accessoires zijn alleen voor degenen die op het merkje vallen.

Als starter is het niet dom om een verzekering af te sluiten.
Dan weet je in ieder geval zeker dat bepaalde kosten gedekt worden als het nodig zou zijn. Wat niet wegneemt dat je misschien goedkoper uit bent als je inderdaad van jezelf weet dat je het kunt opbrengen om zelf iets opzij te zetten voor onvoorziene kosten. Ik heb de DA maar sporadisch nodig gehad. Eens voor een koutje en een rare bult, een kreupel paard, maar die kosten vallen in het niet als je het vergelijkt met de kosten van een verzekering. Dus wat dat aangaat heb ik me geld uitgespaard door de paarden niet te verzekeren. Maar als er ook iets echt ernstigs zou gebeuren, zoals het overlijden van het paard, dan heb ik het overlijdensrisico natuurlijk voor mijn eigen rekening.

Ik vind het in ieder geval goed dat je ernaar informeert. Bezint eer ge begint!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:51

Je kunt het idd zo duur maken als je zelf wilt. Ik ben 190 euro per maand kwijt voor een welsh en 2 shetten, daar zit alles bij, maar het scheelt dat ze 24/7 buiten lopen en de wei is gratis.

Maar verstandig om eerst alles op een rij te zetten en zoals de andere ook al zeiden: Leg iedere maand geld opzij voor medische verzorging. Een dierenartsenbezoekje kost je al snel een bom duiten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:54

Isabonny schreef:
<knip>
Ik vind het in ieder geval goed dat je ernaar informeert. Bezint eer ge begint!

Dus als die 400 euro niet elke maand beschikbaar is, moet je je ernstig afvragen of je wel een paard kunt houden.
Ik heb al 20 jaar paarden, ik weet dat kost en dat je dat geld beschikbaar moet hebben, wil je ook in peniebele tijden uit komen. Ik heb het te vaak mis zien gaan de afgelopen jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:58

ikke schreef:
Dus als die 400 euro niet elke maand beschikbaar is, moet je je ernstig afvragen of je wel een paard kunt houden.

Mooi dat je al 20 jaar paarden houdt, maar blijkbaar heb je niet gelezen wat oa. ik jarenlang heb betaald, beetje slordig want het kost niet voor de regel 500 euro dan zou geen mens een paard kunnen houden!
Ik zit in de WAO en heb het prima kunnen opbrengen Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:23

Een paard onderhouden is meer dan alleen maar de stallingskosten. Je moet ook rekening houden met onverwachte kosten. Die kosten kunnen van alles zijn, van DA tot vervanging van kapotte deken, een zadel dat niet meer past enzovoorts. Bedenk ook dat prijzen in de loop van de tijd aardig kunnen veranderen (lees hoger worden), dus hou ruimte daarvoor, zeker als het gaat om hooi, stro en krachtvoer.
Wat ik ook nog niet tegengekomen ben in het lijstje is kosten van vervoer van en naar wedstrijden, hoe ga je dat doen?

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 19:13

Ben het er mee eens dat je het zelf zo duur kunt maken als je wilt Ja

Ik denk zoiezo dat je rekening moet houden met evt. extra kosten per maand, en daar wat geld voor apart moet houden (kun je bepaald bedrag opsparen per maand en als je evt. vakantiewerk doet kun je daarbij geld opzij zetten) Daarbij moet je zoiezo rekening houden met medische kosten, vandaar de verzekering.
Leuke extraatjes kun je kopen van het geld dat je voor extra kunt gebruiken zoals vakantiegeld,verjaardagsgeld,kerst etc. Ben ik het ook mee eens Ja

Je kunt pas merken wat het paard echt nodig heeft als je het kent, ieder paard is anders, dus dat moet je gewoon merken wanneer je het paard hebt. (met brok bijv.) het ene paard heeft genoeg aan brok waar het andere lang niet genoeg aan heeft, zowel met hoeveelheid als soort brok.

Daarbij kun je natuurlijk altijd dingetjes overnemen van de vorige eigenaar bij aankoop..

Over de 1,50 korting per proef klopt idd, ben een beetje blind en blond ghehghehe Vork Vork

de 'reis' naar de stal duurt 5 min fietsen :p daar zitten dus geen kosten aan verbonden
Ik ga van de week (nouja me moeder gaat van de week) de stal even bellen of er op dit moment plek is en zo ja of ze het vrrij kunnen houden en anders of er evt. in augustus plek vrij is..

Ikke, wat is een rolls royce? Blond Blond (voelt zichzelf hélemáál niet blond hoor, neuujj.. Schijnheilig )
Denk dat 400 á 500 wel veel is om te rekenen per maand, maar je moet er idd rekening mee dat het af en toe meer kan worden dan dat je normaal gemiddeld per maand betaald. (vandaar dat je dus ook wat opzij moet zetten natuurlijk)
Ik moet ong. 90-100 euries per maand betalen aan mijn ouders, dan betalen hun alle kosten. Ik verdien 150 per maand standaart, daarbij werk ik vaak over en extra dus ik kan er per maand meestal nog wel wat bovenop (wisselt nog al van bijv. 10 tot 50 euro of meer) dus voor extra dingen kan ik ongeveer 50 euro per maand opsparen, daarbij dan nog geen vakantie geld bijgeteld)
verzering enzo worden door m'n ouders betaald..

Ik denk dat er veel mensen geen paarden zouden kunnen houden al zou iedereen 400 tot 500 euro's per maand daarvoor moeten wegleggen, dan nog maar van 1 paard gesproken want veel mensen hebben er meerdere.

Waratje:
De stal staat ongeveer 100 meter van het strand, 5 minuten met de auto vanaf de DA (15-20 min lopen) klein bos is op 10 min loopafstand, de stal heeft alleen een binnenbak, maar buitenbak is 50 meter verderop (openbare) in het bos, er zijn in de buurt zo'n 4 andere stallen waarbij er bij 2 wedstrijden worden georganiseerd, dan de eigen stal niet meegerekend. Beide stallen op 5 tot 10 min loopafstand..
Zou het een keer zo moeten zijn dat ik een trailer nodig heb hebben ze die zoiezo op stal, (voor spoed bijv.) en kan de DA voor echte spoed ook op stal komen. Als ik voor de gewoon ofzo ergens heen moet met een trailer, kun je die hier in de buurt huren incl auto en chauffeur voor een hele mooie prijs en anders valt er altijd wel wat te regelen..

Groetjes Tessa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:31

Figo schreef:
Ik verdien 150 per maand standaart, daarbij werk ik vaak over en extra dus ik kan er per maand meestal nog wel wat bovenop (wisselt nog al van bijv. 10 tot 50 euro of meer) dus voor extra dingen kan ik ongeveer 50 euro per maand opsparen, daarbij dan nog geen vakantie geld bijgeteld)

Sorrie, maar van dit salaris kan je geen paard houden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:03

ikke schreef:
Ik heb al 20 jaar paarden, ik weet dat kost en dat je dat geld beschikbaar moet hebben, wil je ook in peniebele tijden uit komen. Ik heb het te vaak mis zien gaan de afgelopen jaren.

Jij 20, ik 30 jaar Haha! . Maakt niet uit. Ik weet dat de kosten stijgen. Op mijn 16e moest ik echt alles zelf gaan betalen. (Voorheen stonden ze bij mijn Opa en betaalde hij voer e.d. )Ik kwam toen uit met een stalling van 50 gulden per maand en gaf aan voer e.d. ca. 50 gulden uit (100 in totaal dus).

Ik geef nu, 21 jaar later, ca. 50€ per maand uit aan voer e.d..Dat is een stijging van ca. 5 % per jaar. Die stijging valt nog te overzien. Nu hoef ik dan geen stalling te betalen, maar dan nog...ik ga geen honderden €'s aan de kant leggen per maand voor het geval het paard wat overkomt. Een potje creeeren is OK, maar ergens houdt het op he Haha! , anders loopt dat potje over Haha! .

Maar ja, die onvoorziene kosten...ook daar ligt het aan hoe ver je wilt gaan.
Zou mijn paard haar been op een moeilijke plek breken, dan laat ik haar inslapen. Dan ga ik niet een dure operatie betalen die misschien geen kans van slagen heeft, waar ze de rest van haar leven kreupel door blijft. Ik hou heel veel van mijn dieren, maar er zijn grenzen.

Mijn Ijslander heb ik naar de slager gebracht omdat hij dampig was. Ik kon hem wel op medicijnen blijven houden, maar die maandelijkse kosten rezen de pan uit en op het dier rijden kon ik nooit meer. Een galopje door de wei was al zeer vermoeiend voor hem, dus dan kun je een keuze maken: wat is het je waard? Klinkt misschien hard, maar ik weet nu tenminste zeker dat hij niet meer lijdt. En...ik moet heel eerlijk toegeven dat ik het er heeel erg moeilijk mee heb gehad om hem door de slager (een kennis van mijn ouders) te laten ophalen. Maar dat was ook niet zo zeer mijn eigen keus op dat moment, als wel toch wel enigzins door dwang van mijn ouders. Maar goed: heel realistisch leverde me dat wel weer ƒ750 aan slachtprijs op en hoefde ik geen DA en Rendac te betalen. Het zijn allemaal van die dingen waar je ook bij stil mag staan bij de aanschaf van een paard; de minder leuke kanten..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:07

Chiqa schreef:
Figo schreef:
Ik verdien 150 per maand standaart, daarbij werk ik vaak over en extra dus ik kan er per maand meestal nog wel wat bovenop (wisselt nog al van bijv. 10 tot 50 euro of meer) dus voor extra dingen kan ik ongeveer 50 euro per maand opsparen, daarbij dan nog geen vakantie geld bijgeteld)

Sorrie, maar van dit salaris kan je geen paard houden.

Nee idd, dat kan alleen als je ouders je willen helpen. Als hij dan maar even ziek wordt, kun je dadelijk de DA kosten niet betalen. Dus als je ouders je financiëel niet helpen, zou ik nog even doorsparen dat je iig al een hele volle pot hebt voor medische kosten.

Edit: als ik het goed snap betalen je ouders alle kosten voor het paard en dan betaal jij hun 90 euro per maand? Dan zou het opzich wel kunnen. Kun je zelf eventueel dat overige geld voor de medische pot opzij leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:13

capopjekop schreef:
Edit: als ik het goed snap betalen je ouders alle kosten voor het paard en dan betaal jij hun 90 euro per maand? Dan zou het opzich wel kunnen. Kun je zelf eventueel dat overige geld voor de medische pot opzij leggen.

Maar dan nóg is het zéér onverstandig om met een salaris van nog geen 200 euro een paard
te gaan aanschaffen, dr is ook nog een toekomst al je geld in je paardstoppen op zo'n jonge leeftijd kan nooit goed gaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:16

Mwah ligt eraan hoe je het met je ouders regelt en hoe je financiëele situatie thuis is. Als die stabiel is en ze maken thuis goede afspraken, dan zie ik zo het probleem niet. Het wordt anders als je het niet goed afspreekt en je ouders dan opeens zeggen van nu moet je alles zelf betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:22

En waar zou ze dan van moeten sparen? Blijft anders bar weinig over van die 150 euro...Paard kost 90 euro, goed verdiend ze 5 tientjes bij...houd ze 110 euro over (En dr staat ook niet dat ze die 50 euro elke maand voor de regel verdient he Knipoog)
en daar moet je ook nog van kunnen leven en sparen? Kan je echt wel shaken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:25

Daar heb je wel een punt ja, vooral als de TS daarnaast al haar eigen spullen enz moet betalen.

@ TS gaat je zusje ook meebetalen? En hoe oud zijn jullie eigenlijk?

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:40

Als haar zusje, zijzelf en ouders betalen lijkt het me niet zo'n groot probleem?
Natuurlijk moeten de ouders genoeg geld hebben en het heeft ook niet veel nut als het zusje 15 euro of minder meebetaalt..
Als jij nou 90 euro betaalt, je ouders de rest van het onderhoud en je zusje alle spullen behalve dekens en zadel? Je zusje dus: Dekjes, (tweedehands?) hoofdstel, halsters (altijd handig als je er een extra hebt voor het geval dat..), beenbescherming, poetsdingen (zie dat je die al hebt, maar er kan altijd wat kapot gaan.. Knipoog ) shampoo etc, ehbo spullen en nog meer dingen zoals dit.. Denk dat je het dan wel red ja Lachen
Ook als je zusje dit niet betaalt, maar da's wel zo eerlijk nietwaar?

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:00

Haha wat doen jullie allemaal ingewikkeld Knipoog

Mn ouders betalen gewoon alles.
Ik maak iedere maand 100 euro over naar mn ouders (dus deel ik mee in de kosten)
Ik heb nu al een aardige pot opgebouwd en werk in de vakantie ook nog veel, daarvan ik ook wat bijleggen voor de aanschaf. Ik wil zelf ook graag wat bijleggen in de kosten, zodat mn ouders niet alles hoeven te betalen (financiele situatie is gewoon goed bij ons thuis, beide ouders werken, vader fulltime en moeder parttime)

Het paard word verzekerd, voor evt. ziektekosten en doodverzekering, maar dat moeten we nog even verder uitzoeken enzo wat en hoe met die verzekering.

Mn zusje zou ook wat meebetalen, dat wilde ze graag. Dat hoeft van ons niet, ze mag nml. gewoon af en toe eens rijden.. Dat moeten we dus nog kijken.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:01

ik ben trouwens 16

ken btw ook mensen van ongeveer mijn leeftijd die van hun eigen verdiensten een paard houden (leasen bijv.)

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:03

Ooo okee, ik dacht dat ie echt van je zusje werd, en die is zeker wat jonger? Ja dan is het ook moeilijk om mee te betalen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:06

Figo schreef:
Haha wat doen jullie allemaal ingewikkeld Knipoog

Mn ouders betalen gewoon alles.
Ik maak iedere maand 100 euro over naar mn ouders (dus deel ik mee in de kosten)
.

Volgens mij vertellen wij dat ook hoor Lachen
Maar waar wil je dan eventueel van gaan sparen of van leven?

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:06

Ik heb dit topic btw. gemaakt omdat ik van mijn ouders moest kijken wat alle kosten zijn (standaart kosten dus die je op feiten kan baseren) niet om van mensen te horen dat ze denken dat het niet kan etc. (misschien topic even goed doorlezen? Knipoog ) er word nml. echt wel goed overna gedacht. Het is niet iets wat je zomaar aanschaft, en niet voor niets zijn we een paar maanden van tevoren alles aan het uitzoeken, en aan het rond kijken naar paarden enzo. Neem aan dat iedereen dat doet voordat hij/zij een paard aanschaft?

We willen iig alles klaar hebben en van alles op de hoogte zijn voordat we het paard ook maar naar huis halen Lachen dat is alleen maar verstandig lijkt mij.
Je hoort zo vaak verhalen over mensen die te overhaast een diertje kopen, daar word je gewoon niet vrolijk van..
Laatst bijgewerkt door xxtesssss op 13-05-08 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt