Als er iets misgaat ligt het nooit aan het paard....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Als er iets misgaat ligt het nooit aan het paard....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:24

Anky heeft gewoon gelijk hierin. Stel dat je buiten rijdt en je paard schrikt van een vrachtwagen, steigert en je valt er vanaf.

Kennelijk had jij dan meer met je paard buiten aan de hand moeten lopen om hem aan het verkeer te laten wennen.

Niet dat iemand nou 'dom' is als hem dat overkomt, dat soort dingen kan iedereen (mij natuurlijk ook) overkomen. We moeten alleen niet de fout maken dat we het paard de schuld geven van onze eigen slechte voorbereiding. Als je paard schrikt, niet luistert (iets waarschijnlijk niet begrijpt), of wat dan ook, dan is hij er waarschijnlijk niet goed genoeg op voorbereid.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:26

Ik vind dat het in 90% de fout van de ruiter is, 10% aan het paard, want die kan ook weleens een foutje maken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:27

Ik ben het er een beetje mee eens.

Vaak gaat het om verkeerde hulpen. Maar soms zijn de hulpen zo duidelijk als maar kan, en weigert paardlief gewoon.

Bijv: al 3x als een zonnetje geweken voor het binnenbeen, en dan ineens *poof* kan ze het niet meer en denderd gewoon rechtdoor. Of ineens *poof* gaan we niet meer netjes in draf na een drukje met been.

Tjaaa... dan is het paardje gewoon beetje dwars. Maar dat mag best een keertje. Ik ben ook wel eens dwars. Maar dan weet ik wel heul zeker dat het niet aan mij ligt.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:31

In principe is het altijd de fout van de ruiter. Maar als het paard bijv. schrikt van een zonnestraaltje in de bak en hij even wegspringt, denk ik niet dat de ruiter daar veel aan had kunnen doen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:33

Maanling schreef:

Vaak gaat het om verkeerde hulpen. Maar soms zijn de hulpen zo duidelijk als maar kan, en weigert paardlief gewoon.

Bijv: al 3x als een zonnetje geweken voor het binnenbeen, en dan ineens *poof* kan ze het niet meer en denderd gewoon rechtdoor. Of ineens *poof* gaan we niet meer netjes in draf na een drukje met been.

Tjaaa... dan is het paardje gewoon beetje dwars. Maar dat mag best een keertje. Ik ben ook wel eens dwars. Maar dan weet ik wel heul zeker dat het niet aan mij ligt.

Ken de situatie niet... maar het zou ook kunnen dat je de oefening voor het paard niet afwisselend genoeg maakt... na drie keer laten zien dat ze kan wijken voor druk heeft ze misschien zoiets van: "ik heb al laten zien dat ik dit kan, geef me eens iets nieuws!"

Of misschien vindt ze het nog moeilijk om te doen en vraag je teveel in een keer.

Mijn merrie weet bijvoorbeeld dondersgoed wat het betekent als ik mijn hand opsteek en "hier!" roep: als ze dan haar neus tegen mijn hand legt, krijgt ze een snoepje.

Mijn ruin vindt het een geweldige stunt en herhaalt het graag eindeloos. Mijn merrie vindt het 'onwaardig' om zo'n debiel trucje over en over te doen. Na drie keer gaan de oren plat en zou ze mijn kop wel af willen bijten omdat ik haar behandel als een domme gans die alleen op snoep reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:35

verzuring of spierpijn zijn ook heel vaak een rede dat een paard het niet doet wat hij anders wel doet Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:38

arno8 schreef:
Maanling schreef:

Ken de situatie niet... maar het zou ook kunnen dat je de oefening voor het paard niet afwisselend genoeg maakt... na drie keer laten zien dat ze kan wijken voor druk heeft ze misschien zoiets van: "ik heb al laten zien dat ik dit kan, geef me eens iets nieuws!"

Of misschien vindt ze het nog moeilijk om te doen en vraag je teveel in een keer.

Mijn merrie weet bijvoorbeeld dondersgoed wat het betekent als ik mijn hand opsteek en "hier!" roep: als ze dan haar neus tegen mijn hand legt, krijgt ze een snoepje.

Mijn ruin vindt het een geweldige stunt en herhaalt het graag eindeloos. Mijn merrie vindt het 'onwaardig' om zo'n debiel trucje over en over te doen. Na drie keer gaan de oren plat en zou ze mijn kop wel af willen bijten omdat ik haar behandel als een domme gans die alleen op snoep reageert.

Inderdaad.

Neem nou maar van mij aan dat het allemaal afwisselend genoeg is. En als ze al drie keer iets goed heeft gedaan (en dan heb ik het niet over achter elkaar en soms zelfs met dagen ertussen) dan hoort ze dat de vierde keer ook gewoon nog te kennen.

Een paard is geen robot. Een paard kan ook gewoon dingen niet zo goed doen. Net zoals (meestal) de ruiters dingen niet goed kunnen doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:41

[quote="kimmysan"]Mijn moeder had laatst een stukje uit de krant geknipt. Het was een interview met Anky. Onderaan stond een stukje waar instond:
Als er iets misgaat, ligt het nooit aan het paard. Het is altijd de ruiter die de verkeerde hulp geeft.[/qoute]

Ik denk eigenlijk dat Anky bedoeld...als er iets verkeerd gaat in een proef en het paard maakt b.v de galopwissels niet goed. Ook zij weet donders goed dat een paard een levend dier is en net als mensen ook zijn of haar dag niet kan hebben. Een schrik reactie van een paard daar kan je als ruiter b.v helemaal niets aan doen hoe goed je ook kan rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:43

ach en ook een paard heeft zn dag wel eens niet........... respecteer dat.

Er zouden meer mensen moeten leren (op de manege al) om te kijken naar het paard.... wat is dit nou voor een type paard, waar vraagt het om, wat eist het........ wat wil het???

mensen zien een paard zo vaak als een lijf met 4 pootjes waar je op gaat zitten, een euro in gooit en het dan maar doet voor je....... maar zo simpel is het niet

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:45

Zo simpel is het -gelukkig- niet. Dan zou er weinig meer aan zijn, aan het paardrijden.

En laten we welwezen, het is toch ook helemaal niet erg als het een keertje misgaat in de communicatie mens - paard, of dat paard ineens oostindisch doof is voor een bepaalde hulp? Kun je boos om worden, je kunt er ook om lachen. En aangezien we het voor ons plezier doen is de keus dan toch snel gemaakt...

(meestal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:46

idd
Kawa deed ook wel eens niet...dan kon ik gaan zitten drammen..maar dan solliciteerde ik op zandhappen.

Dan ging ik via een omweg naar die oefening toe en dan ging het wel.
Conclusie, toch ff wat vast in het lijf oid, of ik toch te gefixeerd op het goede, want hij kon het gisteren ook...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:47

dat is inderdaad het mooie van de paardensport.............. uitgeleerd ben je nooit, echt nooit............. nu moeten mensen zich nog realiseren dat het altijd een constant leerproces blijft, en dat niemand de absolute waarheid weet, want die is er niet Haha!

de uitdaging in de paardensport is enorm

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:48

dus het ligt ook aan mij dat:
als ik lang een vuilnisbak loop al een hele week lang en hij is de 8ste dag ineens eng?
vind het een beetje vreemd.
ik snap best dat veel van de fouten door de ruiter zelf worden veroorzaakt maar dit dan ook??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:50

ja dat ligt aan jou, want jij moet dat oplossen op een adequate manier............. sterker nog jij moet dat aan voelen komen voordat het zover is Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:52

Als ik op vrijdag op het werk laat vallen dat ik 's avonds rijles heb is zo'n beetje het standaard antwoord (van verschillende mensen)

"rijles? Maar je kunt toch al rijden?"

Waarop mijn standaard antwoord is: zelfs Anky heeft nog rijles, dus ik kan er ook nog wel een paar gebruiken.

(kun je twisten of je Anky zo'n goede ruiter vindt -andere discussie, niet hier!- , maar de onwetende collega's weten dan in ieder geval over wie het gaat)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:53

Inderdaad KiWiKo en Anky als paardenmens weet dit ook. Vandaar dat ze duidelijk bedoelde.... fout rijden in een proef.
Oeps jullie gaan zo snel...dit is een antwoord op je eerdere antwoord....eh duidelijk???

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:54

Ik ben het er ook mee eens Lachen
Paarden willen altijd werken, dat ze soms protesteren ed komt altijd door de ruiter, slecht passend tuid, pijn oid.
Paarden kunnen natuurlijk ook weleens ergens van schrikken, maar hoort gewoon bij paarden.
Het zijn vluchtdieren, dan is dat na mijn idee ook niet echt een fout van het paard Knipoog

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:55

KiWiKo

vertel me dan maar hoe.
ik weet het namelijk niet meer.
ze loopt er altijd normaal langs en dan ineens niet meer.
ik heb het met meerdere dingen, dan is dit ineens eng en dan is dat ineens eng. terwel ze de keer daarvoor of de keer daarna weer normaal lang gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:56

Ik vind een schrik reactie ook geen fout.
Ik vind een mens die schrikt ook niet fout.
Maar dan bijv aan de kletter gaan zonder houden, dat is dan vaak toch wel weer door dat het paard niet genoeg op de ruiter vertrouwd

miss_lizje
Dan heb je gewoon niet genoeg overwicht op hem... ik weet zeker dat een boel ruiters zijn die hem er zonder problemen langs sturen Lachen
Maar niet erg, wordt je alleen maar handiger van Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:58

miss_lizje schreef:
KiWiKo

vertel me dan maar hoe.
ik heb het met meerdere dingen, dan is dit ineens eng en dan is dat ineens eng. terwel ze de keer daarvoor of de keer daarna weer normaal lang gaat.

Dat kan duizenden oorzaken hebben. Van teveel krachtvoer tot een ruiter die te angstig op het paard zit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:58

schrikken kan, is geen fout........... de fout wordt gemaakt door de mens die dus niet goed reageert op de schrikreactie van het paard Lachen

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:02

runningkawa dat dacht iemand anders ook die ging het proberen, tja mijn tuiger ging "zitten"op de straat ze liet zich leterlijk door haar achterbenen zakken.

arno8, ze staat al behoorlijk lang op hetzelfde hoeveelheid krachtvoer, ik ben ook niet echt bang(integenstelling van sommige oudere dames op stal)

de enige oplossing die ik nu toepas is dat ik gewoon niet meer met haar naar buiten ga. me moeder nog wel maar meestal ook alleen als ik ook mee ga met mijn fjord

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:04

dan is die ruiter, en jij gewoonweg niet de goede ruiter voor DIT paard op DIE momenten.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:05

alsof 1 iemand anders ineens een oplossing is
Kan, maar dat hoeft niet, het moet wat dat betreft gewoon klikken Lachen

op hetzelfde voer zegt ook niks...misschien ook al lang op verkeerd voer Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:07

miss_lizje schreef:
KiWiKo

vertel me dan maar hoe.

Het is en blijft een paard en die zoeken steeds weer de grens op.
Kijk naar een wilde kudde ( of gewoon een grotere groep in de wei) ook daar blijft de rangorde vaak heel lang het zelfde, maar eens in de zoveel tijd breekt er even een soort van oorlog uit tussen de beste vriendjes. Dat wil zeggen...even kijken hoe ver ik in de rangorde omhoog kan komen.
En dit 'natuurlijke' gedrag proberen ze ook bij ons uit, want wij zijn de leider.
Vandaar dat je paard de ene keer jou als leider ziet en er gewoon langs zal gaan, en de volgende keer probeert hij jou van je plek als leider af te krijgen.