Paard is "eigenwijs", wil niet luisteren.bla..bla....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joepju

Re: Paard is "eigenwijs", wil niet luisteren.bla..bla....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 20:28

Als een paard verzet toont, is dat 9 van de 10x omdat hij het niet leuk vind wat je op dat moment van hem vraagt, of pijn heeft.
Lijkt me vrij logisch.....
Waarom proberen dan zo weinig mensen het berijden van het paard dan niet zo leuk mogelijk voor het paard te houden vraag ik me vaak af?? Dit moet...dat moet....en als het paard niet luistert zwaait er wat..... No Cheer
De laatste jaren ben ik zoveel mogelijk naar het paard aan het luisteren, en bemerk dat alles vanzelf veel meer ontspannen gaat, en vooral dat het paard er ook veel meer plezier ik krijgt, en ook veel meer bereid is om voor me te werken. Paarden blijven van nature vreselijk bereidwillige dieren, en als je naar ze luistert, en ook eens doet wat ZIJ leuk vinden, word dat alleen maar sterker....

soooooR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:29

Het probleem ligt uiteindelijk bij het paard maar begint met de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:32

KiWiKo schreef:
Ach het ligt altijd aan die Kbok.......... en ik weze is dat ook zo want dat domme ding pikt het maar......... gelukkig fokken ze steeds meer paarden met karakter, en daarom hebben zo veel meer mensen zoveel meer moeite met die Kbok, want karakterpaarden pikken het niet

Nou idd, veel paarden zijn veel te lief.
Ik ben ook wel blij met de karakterpaardjes, moet ik zeggen...

Laat ze de Kruiters maar terugpakken Duivel

En goed hard als het kan.

Over de stelling: paarden zijn zo eigenwijs niet hoor... meestal doen paarden precies wat de ruiter aangeeft. Probleem is alleen dat ruiters collectief last hebben van grenzeloze zelfoverschatting, en en gebrek aan zelfkritiek...

En dan afreageren op het paard: zwak en zielig is het. Het zegt meer over de ruiter dan over het paard... Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:50

Het ligt altijd wel ergens aan volgens velen. Is het niet het paard gaat men naar het zadel, hoofdstel, bit, beenbeschermers ed kijken. Want ja, als het paard zo raar doet moet er toch iets mis zijn? Het hele paard en zijn tuig wordt binnenstebuiten gekeerd maar op de een of andere manier word er nooit meer naar de ruiter gekeken. Want owee als de ruiter ergens op wordt aangesproken. Hoe dúrf je iemand ervan te beschuldigen dat het zijn schuld is dat het paard opstandig is. Nee, het moet het tuig zijn. Erg vervelend dat dit helaas veel voorkomen, aangezien 9 van de 10 problemen voortkomen uit onkunde van de ruiter. Nog niet eens het tuig, mits het niet past ofzo natuurlijk. Maar helaas is het menseigen om eerst naar andere dingen te kijken en dán pas evt naar zichzelf.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:56

Ik geef juist altijd mezelf de schuld Bloos (ben altijd de schuldige).
Als hij op mijn voet staat of tegen me op beukt is het van : Shoe sukkel, of idioot dat zijn de mijne Haha!.
Rotknol kon ik je maar inruilen zeg ik welleens (als ik weet dat het mijn schuld is !) maar dan voor de gein. (NIET SERIEUS BEDOELD)
bijv : Wil je hem uit de wei halen komt hij vrolijk op je afgeSTORMD, ga ik lekker mee rennen beukt ie tegen me op Clown . Goh kon ik je maar inruilen voor een hobbelpaard (zo'n houten ding). Hhah.
Bij mij op de boerderij is er ook zo'n verwend nest, heeft een lief paardje.
Noem haar even S, ze wil haar paardje halen, het paardje loopt niet zo snel, beetje lui zeg maar. (ze komt 1 keer in de 2 weken). Rot knol je luisterd ook nooit, papa ik wil een andere. (is al haar 3e ofzo..) Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:15

Dapy schreef:
Als hij op mijn voet staat of tegen me op beukt is het van : Shoe sukkel, of idioot dat zijn de mijne Haha!.
Rotknol kon ik je maar inruilen zeg ik welleens (als ik weet dat het mijn schuld is !) maar dan voor de gein. (NIET SERIEUS BEDOELD)
bijv : Wil je hem uit de wei halen komt hij vrolijk op je afgeSTORMD, ga ik lekker mee rennen beukt ie tegen me op Clown . Goh kon ik je maar inruilen voor een hobbelpaard (zo'n houten ding). Hhah.

Even offtopic: Ik zou echt eens gaan grondwerken met je paard. Als ik je berichtje zo doorlees ben je een beetje té lief voor hem. Een paard mag niet zomaar op je in beuken. Dat is een teken van het niet hebben van respect voor jou als leider. En idd, dat is jouw schuld: Jij laat hem niet zien wie de leider is en laat dit gewoon toe. Wat voor best veel problemen kan zorgen. Grondwerken is echt leuk, je bent lekker bezig en daarnaast bouw je een band op met je paard vanuit wederzijds respect en leiderschap Knipoog

Maargoed, weer ontopic.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:54

Maar natuurlijk ligt het altijd aan het paard...duhhuh.
Je betaalt er een flinke duit voor, geeft die bok vet te eten, een stal, duur tuig en setjes, dan zal ie verdorie lopen ook!

Ahum...

Daarom blijf ik dus lekker op mijn eigen erfje modderen, omdat ik het zo zat ben om dat soort commentaar te moeten horen (en ik helaas niet de communicatieve vaardigheden bezit om daar goede houtsnijdende opmerkingen over te maken) en om te zien hoe die arme beesten afgeragt worden.
Dat de paardjes waar ik op rij dat niet doen ligt alleen maar aan het ras (quarters, dus koudbloeds en dan ook nog dooie lijken, schijnt). Dat ik er mee wegkom als ik eens afstap of helemaal niet ga rijden, idem dito. Het scheelt ook dat ik niet op driedubbel Z nivo rijd maar een gewone recreatieboscrosser ben. Dat diezelfde paardjes waar ik op rij altijd met bijna zichtbaar plezier hun halster inlopen, tja, das dan weer wel toeval...

Misschien ligt het er ook wel aan op wat voor een manier je met die dieren bezig bent. Voor mij is het puur hobby, alles wat lukt is prachtig en lukt het niet is er morgen weer een dag. Ik hoef dit weekend geen eerste te worden, ik hoef alleen maar lol te hebben en dat gaat, imo, het beste als knolliebollie er ook lol in heeft. Indruk maken? Pfff...'mijnens' zijn zo mooi, daar hoef ik alleen maar naast te gaan staan Haha!. (kan zij mooi het grasveld leeghalen)

Btw zegt natuurlijk niet alles over wedstrijdruiters...Een kennisje van me rijdt behoorlijk competitiegericht, maar die gekke bok van haar kan het gewoon niet hebben als ze met een ander er vandoor gaat. Stikjaloers, die knol, met haar moet ze werken, niet met die andere sufferds. Heerlijk om naar te kijken! Bovendien heeft zij ook het plezier van haar paarden voorop staan. Dat zal dan zeker voor meer wedstrijdruiters gelden, denk ik dan maar...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:07

Citaat:
Nu wil ik niet heel veel zeggen, maar Josie moet wel degelijk doen wat IK wil. Ik ben tenslotte de baas. Als ik het rijden van haar af laat hangen gebeurd er helemaal niets.
Dus inderdaad: doen wat IK wil en luisteren ook.

Citaat:
Dus jij luistert nooit naar je paard? Josie moet alleen maar naar jou luisteren begrijp ik? nooit een compromie sluiten als Josie een keertje een slechte dag heeft, en weinig zin heeft om te rijden? Ook gewoon maar jouw zin doordrammen? Heb je dan nog wel plezier in je hobby vraag ik me af...
Ik vind het juist erg goed om soms een compromie te sluiten; er zijn dan veel mensen die dan gelijk roepen; dat moet je niet doen!!! want dan wint juist het paard!!!!! pfff..hou toch op....word ik zo moe van.
Ik rij een paardje bij; en als ik merk dat ze een slechte dag heeft, dan ga ik lekker freestylen, waarom moet ik zonodig MIJN zin gaan zitten doordrijven?? omdat ik zonodig "de baas" moet zijn?? zie er de lol niet van in. Jij wel?
En ja; natuurlijk heeft het paard een duidelijke leider nodig; dat snap ik maar al te goed...maar dat wil niet zeggen dat ik als leider zijnde de gevoelens van mijn paard moet negeren...Daar moet je juist op inspelen.

Nounou, dingen uit zijn verband rukken is ook een vak…. Rolleyes

Ik denk dat er op stal weinig zo goed naar hun paard luisteren en zoveel verschillende dingen met paard doen als ik. Alles wordt uitgeprobeerd, bitloos, met bit, met hulp, zonder hulp, mylerbit, geen mylerbit, enkelgebroken, dubbelgebroken bit. Ik ben zo'n beetje de enige die grondwerk doet. Noem het maar op. Ik denk dat als je mijn berichten over bokt een béétje scant dat ook wel duidelijk is. Dus als je dan zegt dat ik 'nooit een compromis sluit' of 'niet luister naar paard' dan kan ik daar nogal p*ssig om worden.

Het gaat er helemaal niet om dat er nooit een compromis gesloten wordt. En het gaat er helemaal niet om dat Jo weigert, of 'eigenwijs' is en dat ik dan de schuld bij haar leg. Als je goed kijkt zie je dat ik maar een klein stukje uit de beginpost heb gequote, en juist niet alles.

Het gaat erom dat als ik gewoon aan het rijden ben, zonder verzet of weetikveelwat, dat Jo dan naar mij te luisteren heeft tijdens het rijden. Dan ben ik de baas en daar blijf ik bij. Ik heb dan 700kg onder mijn kont, en die 700kg is erg goed in het trekken van haar eigen plan. Als ik een volte naar rechts wilt draaien, en mevrouw denkt 'hmm.. Ik vind links toch leuker' dan gaat dat dus NIET door. Want ik ben de baas en ik zeg 'nu volte naar rechts' en geen gedoe.

En als mevrouw in het begin van de training niet zo'n zin heeft en liever wat aansukkelt ipv gewoon doorlopen, ja, dan krijgt ze een tikje zodat ze wél doorloopt. Dan is het verder ook in orde.

Zodra Jo begint te staken, begint te bokken, steigeren of weetikveelwat, dan moet er HEEL wat aan de hand zijn (want zo is ze niet) en dan wordt er natuurlijk niet geslagen, geschreeuwd ofzo, dan wordt er als de wiedeweerga de fysiotherapeut van stal bij gehaald, of een zadelmaker, of een da, of noemmaarop.

En jah, voor het geval je het je nog afvraagt: ik heb heel veel plezier in mijn hobby.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:42

Interessant topic. Pas ook iets vergelijkends gelezen.

Ik zie het ook veel jah en wedstrijden rijden wil ik vanaf 2009 gaan doen, maar denk maar niet dat ik er te veel ga kijken!
Ik ben 2 jaar terug met mijn schoonzus vrij veel wedstrijden gaan bekijken, nou wat een gescheld, geschop, getrek en weet ik veel wat allemaal nog meer ik daar gezien heb... Huilen
Het wordt ECHT tijd voor het hebben van meer officials buiten de ringen, want het ging echt HELEMAAL NERGENS meer over! Ik kan er gewoon woest van worden! Helaas valt er niet altijd wat aan te doen, wanneer er niemand bij is... Stoom uit je oren

En inderdaad: de meeste paarden zijn gewoon TE LIEF! Ze laten het allemaal toe, terwijl ze allemaal (zelfs de minishets) de kracht hebben om ons helemaal kapot te maken (letterlijk en figuurlijk) en ze hoeven dus niet te luisteren. Soms HOOP ik gewoon dat zo'n paard ineens zo gestoord gaat doen dat ruiter een vliegles krijgt.

Maar pas heb ik dus iets vergelijkends gelezen. Toen zette ik ook neer van:
Zullen al die brave paarden van de melkboeren van vroeger nog steeds zo braaf zijn met de ruiters van nu?
En zullen de 'gestoorde' karakterpaarden van nu nog steeds zo gestoord zijn met de melkboeren van toen?

Wat kreeg ik daar voor een antwoord op: vroeger werd er op karakter gefokt en nu niet meer. Nou denk ik dan, dat slaat nergens op! Er zijn genoeg karakterpaarden, die wel braaf zijn, maar als EIGENAAR/VERZORGER/RIJDER moet je de baas kunnen zijn en dat verschil wordt dan niet gezien...

Ohja: en als jou paard dan altijd luisterd krijg je iets van: 'Ja, maar die van jou is ook zoooo braaf.' Dan denk ik: ja, hoe zou DAT nou komen! Blond

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 17:36

Maanling schreef:
Nounou, dingen uit zijn verband rukken is ook een vak…. Rolleyes

Ik denk dat er op stal weinig zo goed naar hun paard luisteren en zoveel verschillende dingen met paard doen als ik. Alles wordt uitgeprobeerd, bitloos, met bit, met hulp, zonder hulp, mylerbit, geen mylerbit, enkelgebroken, dubbelgebroken bit. Ik ben zo'n beetje de enige die grondwerk doet. Noem het maar op. Ik denk dat als je mijn berichten over bokt een béétje scant dat ook wel duidelijk is. Dus als je dan zegt dat ik 'nooit een compromis sluit' of 'niet luister naar paard' dan kan ik daar nogal p*ssig om worden.

Het gaat er helemaal niet om dat er nooit een compromis gesloten wordt. En het gaat er helemaal niet om dat Jo weigert, of 'eigenwijs' is en dat ik dan de schuld bij haar leg. Als je goed kijkt zie je dat ik maar een klein stukje uit de beginpost heb gequote, en juist niet alles.

Het gaat erom dat als ik gewoon aan het rijden ben, zonder verzet of weetikveelwat, dat Jo dan naar mij te luisteren heeft tijdens het rijden. Dan ben ik de baas en daar blijf ik bij. Ik heb dan 700kg onder mijn kont, en die 700kg is erg goed in het trekken van haar eigen plan. Als ik een volte naar rechts wilt draaien, en mevrouw denkt 'hmm.. Ik vind links toch leuker' dan gaat dat dus NIET door. Want ik ben de baas en ik zeg 'nu volte naar rechts' en geen gedoe.

En als mevrouw in het begin van de training niet zo'n zin heeft en liever wat aansukkelt ipv gewoon doorlopen, ja, dan krijgt ze een tikje zodat ze wél doorloopt. Dan is het verder ook in orde.

Zodra Jo begint te staken, begint te bokken, steigeren of weetikveelwat, dan moet er HEEL wat aan de hand zijn (want zo is ze niet) en dan wordt er natuurlijk niet geslagen, geschreeuwd ofzo, dan wordt er als de wiedeweerga de fysiotherapeut van stal bij gehaald, of een zadelmaker, of een da, of noemmaarop.

En jah, voor het geval je het je nog afvraagt: ik heb heel veel plezier in mijn hobby.

Ik geloof meteen dat je harstikke goed bent voor je paard hoor. Ik probeerde je ook niet aan te vallen, wat waarschijnlijk wel zo leek (had waarschijnlijk op dat moment last van een assertief buitje..) Knipoog
Maar je opmerking kwam nogal kortzichtig over, dus vandaar mijn reactie. Want veel mensen denken alleen maar op die manier; het paard moet maar luisteren, en doen wat IK wil, en daarmee basta.
En ik heb niet gezegd dat je nooit compromietjes sluit, ik vroeg het alleen aan je. Maar nu blijkt dus dat je dat zeker wel doet, dus ik zeg niks meer.... Lips are sealed vergeef me.... Vriendjes zijn? Ja

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 17:45

Judje schreef:
En inderdaad: de meeste paarden zijn gewoon TE LIEF! Ze laten het allemaal toe, terwijl ze allemaal (zelfs de minishets) de kracht hebben om ons helemaal kapot te maken (letterlijk en figuurlijk) en ze hoeven dus niet te luisteren. Soms HOOP ik gewoon dat zo'n paard ineens zo gestoord gaat doen dat ruiter een vliegles krijgt.

Daar snap ik zelf ook dus niks van; dat al die paarden het allemaal maar toelaten!!! Eens hoop ik ook dat alle paarden die oneerlijk behandeld worden in staking gaan!!! (droom maar lekker verder joepju....) Ach gut Paarden zijn van nature vreselijk bereidwillige dieren, en daar word helaas erg veel misbruik van gemaakt...ook onbewust helaas....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:47

Ik vind dat er geen probleempaarden bestaan, alleen probleemmensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:52

ER zijn idd maar heel weinig echt rare dieren.
Ja ik heb er 1 gekend, maar daar was gewoon wat mis mee in de hersenen...heel sneu... Want meerdendeel van de tijd was ze lief. Ineens deed ze raar om daarna gewoon nniet te beseffen wat ze gedaan had... ging dan verder met waar ze van te voren braaf mee bezig was.
En 1 die als veulen van een paar dagen oud al met de oren in je nek op je af kwam...dan heb je ook zoiets van? Was dit nou?
De rest is gewoon zo gemaakt idd... worden niet begrepen.

Ik zeg ook altijd als iemand moppert over die K..knol...
als het echt zo'n etter was, denk je dan werkelijk dat je er uberhaupt al op kon komen? Laat staan blijven zitten? 600 kg spieren heeft geen moeite je kwijt te raken als hij dat echt zou willen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:54

precies Lachen je komt er niet eens op als ze dat niet willen....... sterker nog je krijgt zo een dier niet eens te pakken Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:57

vreselijk al die mensen die nooit naar het paard luisteren. Alleen maar door rekken en zagen want het paard zal in DIE houding lopen no matter what. Je ziet deze zo vaak de mensen die aan NH doen bij wijze van spreken worden uitgelachen want het ziet er raar uit of het past niet in hun plaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:00

mmm...ik doe ook niet aan NH....
Ik doe aan boerenfluitjes...zoals ik mee heb gekregen van een oud mannetje waar ik vroeger heb gereden Lachen
Man van weinig woorden..maar als die wat zei... dan was het om in de oren te knopen Haha!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:02

Miss_Montana schreef:
Dapy schreef:

Even offtopic: Ik zou echt eens gaan grondwerken met je paard. Als ik je berichtje zo doorlees ben je een beetje té lief voor hem. Een paard mag niet zomaar op je in beuken. Dat is een teken van het niet hebben van respect voor jou als leider. En idd, dat is jouw schuld: Jij laat hem niet zien wie de leider is en laat dit gewoon toe. Wat voor best veel problemen kan zorgen. Grondwerken is echt leuk, je bent lekker bezig en daarnaast bouw je een band op met je paard vanuit wederzijds respect en leiderschap Knipoog

Maargoed, weer ontopic.

Haha maar zo bedoel ik het niet, Bloos ik bedoel mee zoiets als dit.. Ik stop dan en hij rent door en dan doe ik een stapje verkeerd en dan botsen we tegen elkaar en zie je hem echt zo kijkken als.. Wat doe jij nou ?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:03

ik doe ook niet aan NH maar je ziet duidelijk verschillen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:03

Ik doe ook niet aan NH, althans niet aan NH volgens een programma, boekje of DVD........... maar tja ik heb ook dat oude boertje gehad Lachen en die was waarschijnlijk zijn tijd al ver vooruit Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:17

KiWiKo schreef:
Ik doe ook niet aan NH, althans niet aan NH volgens een programma, boekje of DVD........... maar tja ik heb ook dat oude boertje gehad Lachen en die was waarschijnlijk zijn tijd al ver vooruit Lachen

zo'n soort leerschool heb ik ook gehad. in mijn tijd had volgens mij nog nooit iemand van NH gehoord Haha! ik had er ook boekjes over kunnen schrijven dan had ik nu een leuke bankrekening gehad Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:18

ja die boertjes en wij zijn allemaal dom geweest Tong uitsteken Clown

Wat is er dan anders splasch?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:24

Joepju, jaaaa, ik begrijp precies wat je bedoelt..... Verdrietig

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:49

ik erger me er ook wel eens aan......zelf rijd ik nooit met zweep of sporen....alles wat ik rijd is goed aan de hulpen gelukkig
ik werk heel veel met mijn stem...en dat werkt heel goed

het enige wat ik wel afstraf is dat als ik met een paard bezig ben dat ie dan vreselijk irritant gaat staan doen.....schrapen over de grond,blijven draaien en lopen naar links en rechts.....meestal geef ik dan even een rukje aan de lijn en roep dan eens boos ''sta stil!''

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:54

Tja, 'de komst van' en de weerstand tegen NH. Gelukkig is het al minder geworden, maar nog steeds een groot deel vind het niet kunnen inderdaad.
Waarom? Stel je voor dat je iets nieuws leert en blijkt dat je dus toch niet alles wist, terwijl je wel als een arrogante muts in je zadel zit te trekken en sjorren, omdat je denkt alles wel te weten.

Nog iets, waar ik mij zwaar aan irriteer binnen de gehele paardenhouderij: alles wordt gedaan 'omdat het altijd zo gaat.' Paarden, die kilo's krachtvoer krijgen, te weinig ruwvoer en bijna tot niet buiten komen en dan NOG die Rotbok! de schuld geven dat hij niet luisterd met rijden. Echt waar, mensen...

Laatst was er zo'n slogan toch, van een dierenbeschermingsgroep: 'Bescherm de dieren tegen de beesten'. Ik vind het een mooie slogan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:55

Jep Judje, het natte aap principe. Kan ik me ook mateloos aan ergeren! Zeker als relatieve nieuwkomer die gewoon overal met haar GBV over nadenkt. En dan moet je opeens dingen doen 'omdat dat zo hoort'. Nou niet dus.