stands, ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:15

Loolapelooza schreef:
Bij deze groet ik dan ook alle voorstanders van de stands, tot gauw......op RT.

Nou dit vind ik zwaar overdreven opmerking hoor Boos! Het hangt er gewoon van af wat soort stands het zijn. En ik heb nooit problemen meegemaakt door de 'sociale contacten' onze stands zijn breed genoeg en ze kunnen alleen bij elkaar komen als ze allebei dezelfde kant op gaan hangen. Als ze geen behoefte aan elkaar hebben laten ze elkaar gewoon met rust. Af en toe schopt er wel eens eentje tegen het schot maar dat doen ze in een gewone box ook.
[/quote]

Die is langst de ene kant ook wel overdreven, maar we weten allemaal dat een mentaal gezond paard fundamenteel is om goed te kunnen rijden. Ik geloof nooit dat een stand zo gezond is voor een paard z'n hoofd gezien het erg grote verschil tussen een paard zijn normale aard en de omgeving waar hij zich dan noodgedwongen in moet bevinden.
Ik blijf bij mijn standpunt dat ik tegen stands ben, alsook tegen kleine boxen. Best van al is een loopstal met een weide (ook dat heb ik) en ik begrijp heel goed dat niet iedereen dat z'n paard kan geven.
En al komt het paard in kwestie op de wei, ik denk dat iedereen het hier eens is dat enkel het beste voor een paard geldt.
Ik ben het ook eens dat je stands en stands hebt, neemt niet weg dat ik nooit voor deze keuze zou gaan. Hoe ruim hij ook mag zijn, om de 1 of andere reden doet me het teveel aan de kistkalveren denken. Die moeten ook de hele tijd dezelfde richting opkijken al hebben ze dan ook nog eens het "geluk" dat ze er 1 keer uitmogen om naar het slachthuis te gaan. (een paard mag dan nog eens op de wei als ie geluk heeft)
Paard de hele dag op stal hebben staan als is de stal nog zo ruim vindt ik evengoed onzin. Maar liever een ruime box dan die stand.

Ik zal m'n laatste zinnetje maar weghalen want er gaan teveel heftige reacties op komen en zo was hij niet bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:18

Sando"]
[quote="Sonja schreef:
Ik ben absoluut niet tegen stands, zolang de paarden voldoende beweging en sociale contacten hebben.
Scheelt een manege veel ruimte en dus geld, en dat kan weer aan andere nuttige dingen besteed worden.

Nuttige dingen? Paarden zijn zeer nuttig voor een manege !!!!!!!
[/quote]

Klopt, en die nuttige paarden kunnen een prima leven hebben in een goede stand met de voorwaarden die ik eerder schetste.
Zo bespaart een manege op stallingsruimte, en kan dat geld besteed worden aan bv een fatsoenlijk salaris voor het personeel (!), gediplomeerde instructie, een goede bakbodem, andere veiligheidsvoorzieningen etc etc.

Je moet niet vergeten dat een manegebedrijf een bedrijf is waar keihard gewerkt wordt voor weinig marge. Geld kun je nu eenmaal maar 1 keer uitgeven. Dus als je 70 paarden op een rij in stands kan zetten ipv 70 boxen te gebruiken, scheelt dat heel veel. Zowiezo in oppervlakte, in materialen, maar denk bv ook eens aan de tijd om alles uit te mesten.... Drie keer per week even met de shovel erdoor en hoppa, alles weer lekker schoon. Nieuw lekker strobed erin en als de paarden terugkomen van het land hebben ze een heerlijk fris bedje!
Bovendien heb je de kans om bijvoorbeeld onbeperkt hooi te voeren zonder dat het vertrappelt wordt (aan de hoofdeinden). Noem zoiets maar eens paardonvriendelijk?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:35

Tja, Sonja, ik vindt de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.
En kleine marge winst? Ik ken er die zichzelf VZW noemen maar geld als slijk verdienen...

En ze hebben tegenwoordig ook hooinetten en ruiven om je hooi op te hangen opdat het niet vertappeld wordt. De mijne hebben er overigens niets op tegen als ik het eens gewoon in de stal gooi. Ze vreten het net zo goed op.(en m'n jaarling veegt het eerst tussen haar stro dan door met haar voorbenen te schrapen...kan ze net zo goed als ze vast staat en dan kan ze er geeneens meer aan omdat het te ver achter in de stal ik bedoel stand is gekeild...)

En wat zou je het liefst willen zijn? Een klein maar goed bedrijf of een groot matig? Het is hier uiteindelijk -tig keren gezegd dat het uiteindelijk enkel maar om geld draait (en dan worden er allerlei praatjes bedacht om het geweten te sussen vindt ik).
Ik begrijp ook heel goed dat niet iedereen veel geld wil uitgeven aan een lesje op de manege en de meeste manege-mensen geven ook "niet" zo om het welzijn van de paarden daar. (lees-> het maakt ze niet zoveel uit of de paarden nou in een box of stand staan zolang het prijskaartje maar niet de veel is om er te komen lessen.)
Das erg jammer, maar dat wil ook niet zeggen dat je het stands-idee meteen maar moet goedkeuren, net zo min als het wettelijk afkeuren ervan (moreel vindt ik het wel). Mensen moeten immers hun kost verdienen en dat is in deze tijd dat alles duurder is geworden niet makkelijk.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:50

[quote="SmithsGirl"]
maar in de winter hebben we helaas geen mogelijkheid om de paarden overdag (minstens) een paar uur per dag buiten te gooien....
quote]
Dat vind ik dus zieliger dan een paard in een stand die er wel los uitkomt. Op mijn vorige manege stonden alle paarden wel in stands, maar zomers kwamen ze wel op de wei en s'winters ook los, bovendien zijn de stands ruim en er lag voldoende stro in.
Ik vind stands verre van goed, je paard heeft gewoon weinig mogelijkheden. Ik zou mijn pony nooit in een stand zetten (dus voor langere periode). Maar een box is ook niet perfect. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt, maar ik vind het een voorwaarde dat een paard minsten een uur per dag kan doen waar hij zelf zin in heeft (in een groter stuk dus)

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:50

idd, amen Merilyn! Ik denk dat er in het artikel genoeg argumenten gegeven worden waarom het nu eenmaal niet meer kan en waarom men er ooit mee begonnen is. Wat ik ook graag er even bij wilde vertellen is dat dat ik ooit met school op een manege was waar de manegehouder de pony's in groepen gehuisvest had. het leek op een soort megastand met ook een hek en het voer aan de ene kant. Hier hadden de paarden sociaal contact , konden ze vrij rondlopen en liggen als ze wilden en toch nam het niet meer ruimte in beslag dan de gemiddelde stalgang met stands (incl. gang). Als ze dan toch binnen moeten staan doe het dan zo, lijkt mij.

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 19:01

Ik ben geen voorstander van stands en sluit me aan bij Merilyn en memory. Een box vind ik eigenlijk ook al niet ideaal. Mijn ijslander had een loopstal van 3 bij 8 en dat gecombineerd met overdag weidegang kwam een beetje in de buurt. Paarden die op een dergelijke manier gehuisvest zijn vertonen ook veel minder stalondeugden. Hoe meer beweging en afleiding hoe lekkerder een paard in zijn vel zit over het algemeen.

Wat dat betreft kan een stand met heel veel beweging en afleiding en contact met soortgenootjes dus wel te preferen zijn boven 23 uur per dag een kleine box met dichte wanden en geen uitzicht. Het is dus wel de combinatie van factoren en niet de stand of box op zich.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 19:01

Merilyn schreef:
Ik ben tegen stands en ga geheel met het artikel in bit mee. mag iedereen me over aanvallen maar ik hoef het niet toe te lichten.

Helemaal mee eens, jou ga ik niet aanvallen hoor Haha! !

Als de manege voor de paarden gaat, dan ben je i.m.o. al helemaal verkeerd bezig.

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 19:14

Ik zou mijn paarden nooit in een stand zetten. Behalve dan dat ze hun kont niet kunnen keren lijkt het me ook nog eens niet zonder risico's. Als ik die manege ponies zo zie ben ik altijd bang dat er eentje verstrikt raakt in het touw. Als er een touw met blok wordt gebruikt is dat risico natuurlijk minder groot, maar ik zou in ieder geval niet rustig slapen als mijn paard de hele nacht aan een touw staat.

En Sonja, jij zegt wel dat manege's op deze manier geld kunnen bezuinigen en kunnen uitgeven aan andere nuttige dingen, maar ik vind dat het paard altijd op de eerste plaats moet komen. Op een manege draait het tenslotte op om het paard en ik vind het fout om te gaan bezuinigen op de leefsomstandigheden van het paard.

Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 19:35

Ik ben ook tegen stands. Oke, het ligt er gewoon aan hoe de stand er dan uit ziet en hoeveel beweging een paard erbij krijgt, maar het is gewoon te gevaarlijk.

Ik ken een stal die eerst stands had, maar nadat er een paard zichzelf had opgehangen zijn de stands meteen vervangen door stallen.
Net zoals Pril zegt, het is gewoon te gevaarlijk om een paard heel de dag en nacht aan een touw te hebben staan...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:06

Ik heb Felix eerst een tijdje gehuurd, met het gevolg er weinig over te zeggen had.
Hij stond op een stal waar het verre van goed was.
Hij paste maar net in een stand maar moest met zijn achtebenen wel in de prut staan. We mochten blij zijn als we 1 plakje stro mochten gebruiken.
Felix heeft 1x het raampje voor zijn neus eruit gedrukt en het nieuwe raampje werd besmeurd met een dikke laag carboleum.

Het is inmiddels wel 9 jaar geleden en toen wist ik niet beter(met het carboleum wel hoor! Toen heb ik nog flinke ruzie gehad). Maar als ik er nu aan terug denk.

De manege waar ik reed heeft nog steeds stands, deze zijn enorm ruim en voorzien van een mega dikke laag stro.

Ik heb niet zoveel moeite met ponies/paarden op stands die genoeg ruimte ruimte hebben en er een minimale tijd in doorbrengen.
Een groot paard in een box van 3x3 heeft in mijn ogen net zo veel beweging als een pony in een stand.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:57

ik moet er niks van hebben! kleine hokjes en niet bewegen!

HappyHorsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 22:12

Op zich vind ik het ook niet echt fijn voor de paarden, maar bij ons op de manege is het best okay! de paarden kunnen bij elkaar, de stands zijn goed schoon en ze komen er genoeg uit! (maar dat is niet altijd goed zoals de topic die ik zelf schreef over die zielige manege pony!) die krijgt iets té veel lichaamsbeweging

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 22:32

Lieke"]
[quote="SmithsGirl schreef:
maar ik vind het een voorwaarde dat een paard minsten een uur per dag kan doen waar hij zelf zin in heeft (in een groter stuk dus)

dat kan gelukkig wel.... Lachen

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 22:36

Sonja schreef:
Ik ben absoluut niet tegen stands, zolang de paarden voldoende beweging en sociale contacten hebben.
Scheelt een manege veel ruimte en dus geld, en dat kan weer aan andere nuttige dingen besteed worden.

hier ga ik dus helemaal in mee!
Maar dat betekend niet dat ik de voorkeur niet geef aan een ruime box want dat doe ik wel!

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 23:38

sinds wanneer kost ruimte geld?????

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 23:41

Sinds dat grond geld kost, en je op die ruimte iets anders kan doen.

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:35

memory schreef:
sinds wanneer kost ruimte geld?????

Tjonge jonge zeg, onder welke steen ben jij vandaan gekropen ? Lachen/

Stukje uit de Bit :" Daar komt nog bij dat de stands over het algemeen zo smal zijn dat het paard niet met gestrekte benen kan liggen, een absolute noodzaakelijkheid volgens de onderzoekers omdat een paard alleen in zijligging psychisch kan herstellen. De paarden zijn gedurende 2 werken geobserveerd . In de smalle stands ging een aantal dieren de gehele periode niet liggen "........ De beperking om te gaan liggen is tegennatuurlijk voor het paard en daarom bij de Dierenbeschermingswet voorboden ".

Verderop in dezelfede Bit (blz 79 ), onderzoerk van Kathelijne Visser voor De Waiboerhoeve : " wat velen niet weten is , dat als een paard goed presteert, dat dat niet wil zeggen dat zijn welzijn goed is "................
Vooruitlopend op de resultaten weten de onderzoekers nu al dat paarden een beter welzijnsniveau hebben als ze per 2 in een grote box staan."

Mijn mening zal nu wel duidelijk zijn, ik ben blij dat er voor de mensen die alles eerst "onderzocht door de wetenschap" willen hebben, er nu ook een onderzoek is naar zoiets moeilijks als " de mate van welzijn".

Redgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:47

In sommige gevallen kan een paard beter in een stand staan dan in een inieminie stalletje alsof het lijkt dat deze om het paard/pony heen is gebouwd met als tussenwand een beddenspiraal. (ja ik heb dat echt zo gezien).
Ideaal vind ik het niet. Een paard is een bewegingsdier en moet op een stand toch als hij pech heeft 23 uur stilstaan.
Maar ook dan is een ruime box niet ideaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:51

Merilyn schreef:
Ik ben tegen stands en ga geheel met het artikel in bit mee. mag iedereen me over aanvallen maar ik hoef het niet toe te lichten.

Pardon, mag ik dan even vragen wat deze opmerking doet in een DISCUSSIEFORUM? Frusty

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 01:06

Ik ben er ook absoluut tegen.
Ze staan vast, en kijken constant tegen zo'n muur aan. Liggen is al niet erg comfortabel, en ik vindt het ontzettend niet-paard vriendelijk. Totaal geen bewegingsvrijheid. En ik vindt dat toch echt vreselijk belangrijk voor een paard.
Continu in een box vindt ik al erg, laat staan in een stand.
Ik ken een manege waar de paarden dus altijd binnen in de stand staan, zomer en winter.
De enige beweging is het rijden.
Totaal niet paard kunnen ze zijn.
Nee, dat vindt ik geen manier van paarden houden.
Ook vindt ik het best wel vragen om moeilijkheden.
Je moet echt goed zorgen dat de lengte van zo'n touw goed afgestemd is, want anders kun je ongelukken krijgen!
Soms zie je zelfs stands zonder afscheiding, dus dat die paarden elkaar kunnen meppen, en ze geeneens voor de klappen kunnen vluchten. Verdrietig

Tegen, absoluut tegen ben ik. Ik zie het voordeel er niet van in. Van het paard zijn kant bedoel ik dan.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 01:48

Ik heb zelf een aantal pony's in stand, o.a vanwege de ruimte en omdat ze er al in de stal zaten.
de pony's die in stand staan komen minimaal 5 uur per dag los, en worden daarnaast ook nog een aantal keer per week bereden.
Het bevalt mij erg goed, ook omdat er merries instaan, die maken er niet zo'n bende van *LOL*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 01:53

Merilyn, als ik de keus zou hebben tussen mijn paard in stand en géén paard, dan mag jij één keertje raden wat ik zou kiezen. Maar ook maar één keertje. En dan kies ik voor mijn paard in een stand...(ook alleen maar als het financieel nodig zou zijn hoor) voordat ik haar zou (moeten) verkopen...

En Donja, als jouw pony's 5 uur per dag los komen is dat toch Walhalla voor ze?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 02:01

Ik ben opzich niet tegen stands...mits...blablabla, dat is al meerdere keren uitgelegd. Maar ik denk wel dat paarden boxen fijner vinden. Ik zou dus niet tegen een verbod op stands zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 08:36

Tja, 2 paarden los in een box van 3 bij 3 kan ook natuurlijk Haha!
Maar ik ben dus niet tegen stands, ik weet hoe lastig gemeentes kunnen zijn als het om uitbreiden gaat. Zoals ii al eerder zei, je hebt 2 buitenboxen, maar geen opslag. Tja, dan gaan 2 paardne maar in 1 box, kan best.
En de keuze tussen 1 of geen paard is ook heel makkelijk

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 09:53

Als ik moet kiezen tussen een krappe behuizing voor een paard of geen paard, dan kies ik toch echt geen paard hoor. Ik ga iedere avond lekker naar mijn ruime huis en mijn twee-persoonsbed, terwijl mijn paard lekker in een stand moet staan????? Als je op 3 hoog in een een 1-kamer appartement woont, neem je toch ook niet een Deense dog in huis?