Paarden openrijden met Sporen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paarden openrijden met Sporen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:35

TAO --> PP.

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:36

Heb zoiets nog nooit gehad en/of meegemaakt bij iemand anders. Dan moet hij/zij toch wel heel "fanatiek" te keer gaan met die benen. Ik erger me wel aan die ruiters die doorzitten en dan extreem met die hakken in die zij liggen te porren.....zucht

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:42

2 x gezien....

1 x met iemand die het aan 1 kant perongeluk had gedaan..
ik was getuige en was echt per ongeluk..
want haar voet bleef hangen aan bakafrastering..... en ze had
flink scherpe sporen aan... ze schaamde zich zelf al dood...

en 1 x iemand die zo ging starten.. aan 2 kanten bloed aan haar paard.. belachelijkste was dat jury er niets van zei....

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 16:45

Jeetje,zou de jury het niet gezien hebben dan?

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:13

gister bij de expo was er ook niemand die er wat van zei en ik dacht dat daar toch zat mensen rondlopen die er wat van "mogen"zeggen....

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:13

nog nooit tot bloedenstoe gelukkig, wel dat een paard witte plekje kreeg op de plaats waar het vaak door een spoor wordt geraakt...

SugarPlum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:15

Heb het ookal gezien, mensen die totaal geen empathie hebben met hun paard..
Echt zielig, vaak ook paarden die er helemaal geen behoefte aan hebben..
Die mensen zouden ze zelf eens moeten open stampen met sporen, weten zij ook eens hoe dat voelt!!! Boos!

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:20

ik heb het ook wel eens gezien, kan der niet tegen bah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:01

Ik heb het 1 keer gezien. Alleen is dat dik 10 jaar geleden, toen was ik een jaar of 10 dus. Het was in Belgie bij een show met een ontzettend mooie witte lipizanner, de man had erg scherpe sporen aan en op een gegeven moment zagen mijn moeder en ik bloed. We zeiden wel dat het zielig was maar eigenlijk wisten we toen niet echt wat ons overkwam, we wisten oberhaupt niet dat er mensen waren die zo gek zijn om hun paard tot bloedens toe te rijden Als ik het nu zou zien bij zo'n show zou ik mezelf niet kunnen beheersen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:02

Ik heb ooit mijn paard per ongeluk open gereden, mijn merrie was zowiezo al heel gevoelig op de huid, en ik was gewoon lekker aan t rijden, was ook niks aan de hand toen ze ineens panisch werd, ik kijken wat er aan de hand was, was haar buik stuk, terwijl ik echt maar spoortjes heb van 2 cm en nog niet eens scherp.. Helaas is mijn merrie er straks niet meer...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:28

heb mijn paard wel ooit kaal gereden helaas. Paard bleek inderdaad zo verschrikkelijk gevoelig op de huid, dat de huid in de ruitijd gewoon losliet: zowel onder het hoofdstel als alle andere plekken waar ik haar raakte.
Heb toen in overleg met mijn instructrice de sporen verwisseld naar botte wieltjes. Hierna heeft hij er gelukkig nooit meer last van gehad.
Op de stal waar ik hiervoor reed liep er eentje met echt witte plekjes op de huid, hier had de huid ook helemaal losgelaten (als je die witte plekjes oppakte, bleef de huid gewoon overeind staan, op andere plekken niet dus geen uitdroging)

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:39

Op de manege waar ik vroeger reed gebeurde dat echt heel vaak Verdrietig daar hing echt de spirit van kan me niet schelen hoe die loopt als ie maar loopt! wat ik een van de ergste keren vond; er hing daar altijd zo'n vrouw rond die iedereen altijd rond liep te bazen (zelf had ze ook gewoon les) en toen kwam ze ineens in mijn groep rijden en eiste ze dat ze op het paard mocht waar ik altijd op reed,, nou bijna niemand wou ooit op hem omdat ie eigenlijk alleen liep als je hem respecteerde,, bij mij liep ie altijd maar ik was uitijndelijk nog maar vrijwel de enige die op hem wou/kon rijden,, nou die vrouw er dus boven op ,, had ze een stangbit en een hoop hulpteugels eropgebonden,, vervolgens enorm scherpe sporen en een zweep..... Huilen Huilen dat beest werd hélémaal gek! ze heeft hem gewoon een heel uur lopen martellen en uitschelden! en dat mens dat mij les gaf,, ging maar door van ja goed zo laat maar zien wie de baas is! hij verdient het! na de les ging ik bij hem kijken (ze was te arrogant om hem ook even droog te stappen!) er stonden striemen op z'n rug..... z'n zij lag open..... en z'n mond was helemaal kapot! Huilen Huilen de paniek was ook nog steeds in hem te zien ..... kort daarna ben ik daar ook weg gegaan,, want het gebeurde er gewoon te vaak!
ik rijd nu western en ik heb niets tegen sporen,, zolang je er maar geen dierenmishandeling van maakt,,, geld ook voor bitten, zwepen etc,, zolang je het als extra hulp gebruikt is er niks mee mis.... .maar dan....... Boos!

ziggemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:44

Ik heb het 1 keer tot bloedenstoe gezien op wedstrijd,
paard liep goed maar ruiter bleef maar sporen erin duwen.
Verder werd er ook helemaal niks van gezegd, wat ik eigenlijk belachelijk vind.

mAnoonnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:11

ik heb het nog nooit gezien... maar dan moet je wel heel erg prikken!:=

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:20

Tot bloedens toe heb ik gelukkig nooit gezien!
Wel dat paarden een flinke kale plek hebben, en dat vindt ik al sneu genoeg vaak.

Ik rijd zelf op 1 van mijn paarden met sporen en gebruik ze met het doel als verduidelijking van mijn hulp, en als ze niet nodig zijn gebruik ik ze ook niet. Ik ben zelf vrij lang en desbetreffend paard is 160 dus zijn soms voor de hogere oefeningen wel fijn ter verduidelijking.
Nog maals, gebruik ze alleen als ze nodig zijn,

Mijn andere paard daarin tegen kan totaal niet tegen sporen, dan wordt ze héél boos. Heb ze verder ook niet nodig dus doe ze netjes af als ik haar ga rijden.

@TS ik kan me wel voorstellen dat nu je dit gezien hebt het je wel bezig houdt, ik zou dat denk ik ook hebben! (weet wel zeker)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:21

Martine123 schreef:
Op de manege waar ik vroeger reed gebeurde dat echt heel vaak Verdrietig daar hing echt de spirit van kan me niet schelen hoe die loopt als ie maar loopt! wat ik een van de ergste keren vond; er hing daar altijd zo'n vrouw rond die iedereen altijd rond liep te bazen (zelf had ze ook gewoon les) en toen kwam ze ineens in mijn groep rijden en eiste ze dat ze op het paard mocht waar ik altijd op reed,, nou bijna niemand wou ooit op hem omdat ie eigenlijk alleen liep als je hem respecteerde,, bij mij liep ie altijd maar ik was uitijndelijk nog maar vrijwel de enige die op hem wou/kon rijden,, nou die vrouw er dus boven op ,, had ze een stangbit en een hoop hulpteugels eropgebonden,, vervolgens enorm scherpe sporen en een zweep..... Huilen Huilen dat beest werd hélémaal gek! ze heeft hem gewoon een heel uur lopen martellen en uitschelden! en dat mens dat mij les gaf,, ging maar door van ja goed zo laat maar zien wie de baas is! hij verdient het! na de les ging ik bij hem kijken (ze was te arrogant om hem ook even droog te stappen!) er stonden striemen op z'n rug..... z'n zij lag open..... en z'n mond was helemaal kapot! Huilen Huilen de paniek was ook nog steeds in hem te zien ..... kort daarna ben ik daar ook weg gegaan,, want het gebeurde er gewoon te vaak!
ik rijd nu western en ik heb niets tegen sporen,, zolang je er maar geen dierenmishandeling van maakt,,, geld ook voor bitten, zwepen etc,, zolang je het als extra hulp gebruikt is er niks mee mis.... .maar dan....... Boos!

ik snap werkelijk niet wat voor walgelijke manege dit toelaat... Sorry hoor...
@mAnooonnn: of gewoon een paard hebben met een gevoelige huid. Alhoewel ik niet weet of je er dan ook doorheen komt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:22

Op de manege waar ik tig jaar heb gereden heb ik het 1 keer gezien. Bij een geweldig leuk paard, de ruiter die er destijds op zat vond ik ook een leuke mevrouw die knap kon rijden.
Alleen toen ze een keer met sporen had gereden om dr was ik meteen van gedachten veranderd. Op dat paard is niet meer gereden tot het genezen was. Ik vond het er gewoon slordig uitzien van die vrouw en triest voor het paardje.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:23

connie1964 schreef:
gister bij de expo was er ook niemand die er wat van zei en ik dacht dat daar toch zat mensen rondlopen die er wat van "mogen"zeggen....

Ik was daar gisteren ook met mijn vader. Ik stond me al een hele tijd druk te maken over het getrek en gesleur in de monden van die paarden. Toen mijn vader me attent maakte op het bloed kon ik geen woord meer zeggen. Ik heb me even moeten omdraaien want de tranen sprongen in mijn ogen, ik stond te trillen op mijn benen van onmacht. Ik stond te twijfelen of ik er iets zou van zeggen maar ik durfde niet. Tegen wie? Tegen de ruiter zelf? Dan krijg je heel dat horseballteam vast en zeker op je dak... En dat zag ik nu als 'klein' meisje toch ook niet echt zitten.

Ik heb het emailadres van de trainer opgezocht op deze site http://www.horseball.be/nl/newss.htm en heb de heer een gepeperde mail gestuurd. Ik heb ook gemaild naar de organisatie van Horse Expo. ik ben ook nog van plan te mailen naar de Horseballcommisie België en misschien naar de VLP.

Ik voel me echt machteloos. Dit was echt geen goede reclame voor horseball. Wat ik gezien heb was een dieronvriendelijk stukje sport.

Maar goed, dit zijn volgens mij de enige stappen die ik kan ondernemen. Niks doen ligt ook niet in mijn aard, ook al haalt dit misschien niets uit.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 19:21

Jeetje ik schrik eigenlijk van de vele reacties!
Het gebeurt dus gewoon te vaak!Ik begrijp gewoon niet waarom mensen dit doen.
Het paardje liep ook zo mooi,en ik kijk naar me eigen paard die loopt niet constant nagevelijk maar ben bezig om eerst het voorwaartse erin te krijgen ZONDER sporen.Dit heb ik dus liever dan dat ik de basis oversla en me paard rond wil schoppen met sporen.
Ik kan gewoon niet geloven dat dit soort dingen gebeuren,deze mensen hebben gewoon geen gevoel!
En ik schrik dus enorm dat vele paarden dit overkomen.Net zoals de andere dingen die genoemd worden,het bit enz!

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:30

Ik rijd mijn paard ook met sporen maar mijn paard had
soms van zijn dagen dat hij gwn niét wou lopen en dan
gaf ik me paard altijd een tik met me zweepje en daarna
gebruikte ik mijn sporen pas. Omdat ik denk dat een tikje
op zijn billen minder pijn doet dan bij zijn buik, dat is tog
wel een gevoelig plekje lijkt me. En nu gaat het veel beter
hij reageerd beter op mn sporen en soms heb ik het
zweepje niet eens nodig Haha!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:34

Ik heb dit zeker wel eens gezien, tot voor kort daagelijks.
Ik heb me er op een gegeven moment maar van afgesloten, het hiep echt niet als je er wat van zei, dan kon je een grote bek krijgen, nou daar lusten de honden geen brood van. Deze 2 paarden hadden ook altijd hun mondhoeken gescheurd. De dierenbescherming is er wel eens op af gestuurd, maar die doen hier in Nederland niet zo veel, ze moeten op heter daad betrapt worden.
Verder kwamen deze paarden echt niks te kort, en naast het paard werd het paard echt akls een vriend behandeld. Waarom je dan zo moet omslaan als je erop zit???

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:37

Op de hoger geklasseerde wedstrijden (subtop) zie ik het best vaak. Niet tot bloedens toe, maar wel dat er verschil in haarkwaliteit is of kale plekken, soms met roze huid.

Ik vind dit ook echt niet kunnen. Vind dat jury's hier op moeten letten.
Zelf kan je er natuurlijk weinig van zeggen tegen iemand op een wedstrijd (ik zoe het niet zo snel doen/durven)

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:39

Heb het nog nooit gezien.....
Maar lijk me echt een vereselijk gezicht zie het al voor me echt pijnlijk voor dat paard !!
Ik snap zeker dat je het ff kwijt wilde.
Ik vindt sporen ook maar niks heb ze nog nooit gebuikt en dat ga ik ook zeker niet doen;)
Ik weet ook niet wat ik zou dat als het gebeurde.

Groetjes Manon

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:46

een hele poos geleden liet ik iemand anders op mijn schimmel rijden die hem wel even kon rijden. Mij lukte het namelijk niet. Ze had sporen om en ik moest haar er aftrekken omdat hij grote rode wonden had. gelukkig door zijn kleur was ik er op tijd bij. dat waren wieltjes trouwens maar volgens haar waren het botte

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:18

senzafine, jij ook gezien dus?Ik ben geen klein meisje maar volwassen vrouw en heb er aan zitten denken om de scheidsrechter aan te spreken....maar ook ik had zoiets van ik krijg dat hele team over me heen inclusief alle toeschouwers.Ik was geschokt door het harde rijden en had ook totaal niet maar dan ook totaal niet de indruk dat 1 van de paardjes er plezier in had!Ik vind dat deze sport bitloos moet en zonder sporen!!