Manegekids van tegenwoordig meer watje dan vroeger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

J0sef1entje

Re: Manegekids van tegenwoordig meer watje dan vroeger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:18

Tja de meeste moeders van deze tijd rennen idd de bak in om te troosten. foutfoutfout. Ik heb ooit bij een EHBO cursus voor jonge moeders een paar heel belangrijke dingen geleerd die ik al vaak heb toegepast. Eén van die dingen was dat je als een kind gevallen is er nóóit naartoe moet lopen om het kind op te rapen. Het kind moet zelf opstaan en naar je toe komen om getroost te worden. Kun je meteen zien of "alles het nog doet" . Het is verbazingwekkend hoe vaak kinderen dan idd gewoon opstaan, even een kus op de zere plek komen halen en dan weer zonder te huilen verder spelen.

Als één van mijn meiden van hun paard/pony valt pas ik dat dus ook toe, als het niet in de les is, vang ik wèl even het paard. Is het in de les dan blijf ik gewoon lekker in de kantine, tenzij ze blijft liggen natuurlijk. Bloos Gevolg: miijn jongste die er vorige keer best hard af stuiterde, sprong meteen weer op riep de pony naar zich toe, die kwam nog heel braaf ook, klopte het zand van zich af, riep "lekker jongens volgende les appeltaart", en stapte weer op. En ik was het haasje want ik moest die appeltaart bakken Haha!

No_worriesJarig

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:19

@botje: dwingen is een groot woord, het gaat meestal om kinderen die gewoon geschrokken zijn en met een beetje steun van de instructeur daar zo weer overheen (kunnen) zijn. Als dan een ouder half hysterisch binnen komt rennen krijg je meestal zo'n kind níét meer over zijn of haar angst/schrik heen. Je kunt natuurlijk ook zo'n bang kind eerst een paar rondjes begeleiden (pony vasthouden) tot hij/zij zelf weer durft. En dat is meestal vrij snel, als ze er eerst maar weer op zitten *LOL* Dit voorkomt dan dat de pony de angst van het ruitertje voelt en daar gebruik van maakt, want daar heb je zeker gelijk in.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:34

Dat is een goede Josefientje...
Ik was trouwens niet na 2 rondjes alweer aan het rijden hoor, heeft na ene flinke val maanden geduurd voor ik geen bibberbenen meer had bij een galopje. Mijn juf was van niet zeuren en rijden, en dat betekende voor mij, kiezen op mekaar en gaan.

Het eerder begeleiden van nu is denk ik wel een voordeel ten opzichte van de omgang van vroeger, mits goeg gebruikt, je wil namelijk zelfstandigheid stimuleren ipv afhankelijkheid.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:52

Poe ben alweer een aantal jaren niet op een manege geweest maar als ik het zo hoor worden het echt watjes en dat zal denk ik voor een groot deel ook aan de ouders liggen.
Bij de manege waar ik heb leren rijden moest je altijd op het paard waar je vanaf gevallen was. Dus heb ik weleens 4 weken op een rotbok gereden omdat ik er telkens afviel. Tsjah en toen ik de 4e week bleef zitten was ik toch trots! En mijn instructrice ook. Een paard moet nu heel wat moeite doen wil hij mij laten zandhappen Knipoog.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:01

Ben er laatst zelf afgepleurd, en niet zachies precies op mijn nek en hoofd (heeft 6 weken geduurd voor het echt over was) Heb mijn moed verzameld en ben er weer opgeklommen, want mijn meissies waren er bij en ik zeg ook altijd tegen hun niet zeuren maar rijden! tja en dan moet mammie wel het goede voorbeeld geven he Haha! Knipoog
(merk wel dat als je ouder wordt het ook moeilijker wordt om weer te herstellen)

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:18

merk het hier ook hoor,
als de pony bokt durven ze ook gene tik te geven met de zweep dan zijn ze bang dat hij nog een keer bokt, zo wordt het dus van kwaad tot erger omdat die pony gewoon 'mag' bokken.

Ik ben nu 17 en op me 8ste begonnen, toen ik 11 was stapte ik gewoon op de pony die aangewezen werd, juist leuks als ze bokte :p was een uitdaging.

Volgens mij is er zelfs in die 9 jaar al veel veranderd

2 jaar geleden op een onderlinge wedstrijd werd ik eraf gegooid, pony bleef staan, hup erop en weer verder Vork

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:23

Ik zit zelf op een manege, maar ik merk wel, dat vriendinnen die op de andere manege rijden, veel minder durven en kunen.
Zo hebben zij nooit leren opzadelen, bang om eraf te vallen.
Mij is dus ook geleerd, huppa er weer op.
Ookal is het soms geen goed idee, het moet gewoon.
Van mijzelf en van de instructrice.

Misschien komt het ook omdat ik wel wat vaker pony's heb ingereden, en dus wat gewend ben, dit hebben de kinderen van de andere manege niet veel gedaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:27

ligt vooral aan de papa's en mama's....
als er een keer iets dwars zit, zelfs al is het
maar dat ze niet op hun lievelingspony mogen...
Meteen blinde paniek bij iedereen..
en hemel en aarde moeten bewogen worden om
toch dat voor elkaar te krijgen wat kindje wil....

bovendien denk ik ook best een probleem..
dat doorgaans ouders niets! maar dan ook helemaal
niets!!! hebben met paardrijden/paarden ..
of soms zelfs helemaal niets met dieren..

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:35

Bij ons, en dan spreek ik ook van zo'n 10jaar geleden, werden de ouders zelf streng aangesproken als ze zo deden, maar meestal kwamen die niet kijken. Als een kind eraf viel, hing het er wat vanaf wie. Als het een beginnelingetje was die er voor de eerste keer afviel en die schrikachtig aangelegd was, dan moest-ie er natuurlijk direct terug op. Als het daarentegen iemand was die er al vaker van was afgevallen en geen angstproblemen had, dan moest het niet per se.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:46

dit vroeg ik me dus ook al een tijd af!

Ik ben van zn leven 1x niet meteen weer opgestapt na een val en dat was omdat het paard mn hoofd geraakt had en ik dus megahoofdpijn had...alle andere keren was het gewoon van 'verdorie' en weer erop Lachen

Maar nu heb ik zelf dus ook een hele tijd lesgegeven aan groepjes kinderen en ik stond er steeds versteld van hoe flauw ze waren! k had er denk ik 2 of 3 waarvan ik kon zeggen dat ze geen schrik hadden en waar ik mezelf als kind een beetje in herkende...
En laten dit nu toevallig ook de kinderen zijn waarvan de ouders niet te flauw deden! Hun pa of ma riep zelf gewoon van aan de kant: 'hup joh terug op die knol Clown ' Ze kwamen hoogstens het paard even vangen (wat wel welkom was als je bedenkt dat de rest van de ruiters vanzelf in paniek schoot als er iemand van zn paard donderde...)
Ik heb er eentje gehad die letterlijk gillend wegliep nadat ze gezien had dat Darwin de knoop in het halstertouw zelf had losgemaakt Koe 'o nee dat paard is los!!' En ik heb er ook meerdere geweten die vanzelf flauw werden als mama in zicht was... Die hadden best wel kunnen leren rijden, als die moeders daar niet altijd aan de kant hadden gestaan... Een moeder had dit gelukkig wel door en kwam dus speciaal enkel de kinderen brengen en halen.

Bang of niet bang, regel nr 1 bij mij in de les was wel dat je er steeds terug op moest als je gevallen was. Nooit vallen en niet meer verder doen, want dan kom je volgende week toch niet meer rijden...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:09

Ik heb ongeveer een jaar geleden eens een lesje meegereden met een vriendin van mij op de manege.
Dit kon wel maar dan moest ik wel op 'die wilde' want niemand anders wilde daarop, Prima. Clown
Deze pony wilde nog wel eens bokken tijdens de galop en ging na het boksalvo direct richting A-C om daar stil te blijven staan totdat de 'galoptijd' om was en de rest van de pony's weer ging draven.
En ja hoor, in galop, het eerste rondje ging nog goed daarna begon het bokken.
Het begon nogal onverwachts dus hing half op de hals, mezelf weer omhoog geduwt, ruimte geven aan de voorkant, hakken erin en gas geven, doorgalloperen.
Ik kreeg zelfs applaus van de ouders langs de bakrand. Rolleyes
Dat ik die wilde zomaar door durfde te rijden en dat ik bleef zitten bij het bokken. Zelfs de instructische viel half achterover omdat ik niet stilstaand eindigde op de A-C lijn.

In mijn ogen heb ik gewoon heel normaal gereden...maar blijkbaar ben je nu held als je zoiets voor elkaar krijgt.
En ik ben bijna 9 jaar geleden begonnen met rijden, nieteens zo heel lang geleden.

Ik heb behoorlijke smakken gemaakt, mijn neus gebroken, een spierbeknelling en nog nooit is mijn moeder gillend de bak in komen rennen en altijd ben ik doorgereden (behalve bij het breken van mijn neus, dat deed wel heel erg zeer Haha! ).

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:12

Imago01 schreef:
Ik sta met mijn paard in pension op een manege en het lijkt wel of de kinderen van tegenwoordig meer watjes zijn dan 'in mijn tijd'. De ene na de andere papa of mama vertelt aan de instructeur of -trice dat het kind bang is en dat er wat voorzichtig mee omgesprongen moet worden.
Als er eens eentje afstuitert (op een normale 'valmanier') komt meteen de pa of ma de bak in rennen en kind hoeft er niet meer op.

In mijn tijd was dat anders; toen had je nog geen bodyprotectors en veiligheidshelmen om de klap wat op te vangen. Toen was het een kwestie van 'niet janken', en er weer op.

Tegenwoordig zie ik veel gebeuren dat het een kwestie van blèren is en niet meer erop willen c.q. durven.
De instructeur doet echt zijn best, is heel lief en doet heel verantwoordelijk. Misschien alles nog wel beter dan toen ik nog die leeftijd was en leerde paardrijden.

Hoe zien jullie dat of vallen mij nou net de uitzonderingen op?

Ik heb het hier over de leeftijdsklasse 8-12 jaar...

Ik denk dat het vooral door de ouders komt. Mijn ouders kwamen nooit de bak inrennen als ik viel hoor. Als de ouders de bak in komen rennen van oww ze is gevallen en ze mag er niet meer op dan maak je bange kinderen. Want kinderen zelf kennen meestel nog geen angst. maar word meestal gemaakt door de ouders haha.. Niet banketstaaf bedoeld maar ik denk gewoon dat het daar wel aan ligt.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:16

Horsesandme schreef:
Imago01 schreef:
Ik sta met mijn paard in pension op een manege en het lijkt wel of de kinderen van tegenwoordig meer watjes zijn dan 'in mijn tijd'. De ene na de andere papa of mama vertelt aan de instructeur of -trice dat het kind bang is en dat er wat voorzichtig mee omgesprongen moet worden.
Als er eens eentje afstuitert (op een normale 'valmanier') komt meteen de pa of ma de bak in rennen en kind hoeft er niet meer op.

In mijn tijd was dat anders; toen had je nog geen bodyprotectors en veiligheidshelmen om de klap wat op te vangen. Toen was het een kwestie van 'niet janken', en er weer op.

Tegenwoordig zie ik veel gebeuren dat het een kwestie van blèren is en niet meer erop willen c.q. durven.
De instructeur doet echt zijn best, is heel lief en doet heel verantwoordelijk. Misschien alles nog wel beter dan toen ik nog die leeftijd was en leerde paardrijden.

Hoe zien jullie dat of vallen mij nou net de uitzonderingen op?

Ik heb het hier over de leeftijdsklasse 8-12 jaar...

Ik denk dat het vooral door de ouders komt. Mijn ouders kwamen nooit de bak inrennen als ik viel hoor. Als de ouders de bak in komen rennen van oww ze is gevallen en ze mag er niet meer op dan maak je bange kinderen. Want kinderen zelf kennen meestel nog geen angst. maar word meestal gemaakt door de ouders haha.. Niet banketstaaf bedoeld maar ik denk gewoon dat het daar wel aan ligt.

Bij mij in de les viel er laatst een aardig, bangig meisje van Misty, een Konik.
Een vrouw liep de bak en in pakte de pony beet, de instructrice hielp het meisje overeind, en zette haar er gelijk weer op.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 17:20

Oh ik ben ook in latere jaren wel flink hard van mijn paard (of andermans paard) afgeklapt. Ook bij breken van mijn neus ben ik erna niet meer opgestapt. Ook niet toen ik mijn heup brak (nou ja, viel achteraf nog wel mee, bleek scheurtje in mijn bekken te zijn).
Mijn nadeel is, ik val niet snel eraf maar als ik een klapper maak, dan issie flink ook en mankeer ik altijd wel wat.

Voordeel is, ik heb een eigen paard en mocht ik daar afstorten, dan móet ik een dag of dagen later er wel weer op. Tja, eraf vallen kan ook heel flauw gebeuren natuurlijk, net even een miscommunicatie of een onberekende actie van je paard en plop, je kan er al naast liggen. Ligt eraan hoe je landing afloopt...

Maar het gaat mij dus echt om de kleintjes...die zien toch nog geen gevaren zeg maar? Tenminste, dat had ik vroeger niet hoor, hoe harder hoe beter, ja toch? Tegenwoordig piepen ze al als paard verkeerde kant oploopt, ruitertje vervolgens niets doet om het te voorkomen en dan gillen ze hard door de bak: maar hij lúistert niet! Pffff *zucht*...Nou ja, dan is dat wel týpisch kind-zijn natuurlijk, is heel moeilijk om die een uur lang te boeien.
Het is meer dat ik echt zoiets heb van waarom lijken ze toch vele malen angstiger en sneller op te geven dan in mijn tijd???

Whahahah ik heb vroeger weleens een B-parcours gesprongen met mijn toenmalige paard maar was ik nog zó klein dat ik niet zelf kon opstijgen. Mijn pa hees me altijd met een sierlijke zwaai erop. Nou ja, ik reed een barrage (op tijd) en mijn paard kon op een duppie keren maar we hadden een communicatiefoutje met elkaar dus plóp...ik viel eraf. Tja...stond ik dan want ik kon niet met mijn pootje bij de beugel komen en je mag geen hulp van derden. Dus ik keek een beetje wanhopig om me heen terwijl ik daar stond met mijn inmiddels door mijzelf gevangen paard van 1.68 m en toen riep de lieve jury om: voor deze amazone maken wij een uitzondering en mag hulp van derden ingeschakeld worden mits ze er binnen 1 minuut weer op zit.
Nou...toen kwám mijn pa toch aangerend!! Huppa, ik weer op het paard, voeten in de beugels, teugels op maat en ik ging weer verder hoor. Kijk...dát is pas karakter!
(Voor geinteresseerden, bewijs foto's in mijn profiel).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:24

Ik rij zelf op mijn eigen merrie die soms levensgevaarlijke toeren uithaalt. Als ik op zou geven bij ieder paard wat een bokje gaf was k ver van huis Tong uitsteken

Lauraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:25

Als ik viel, hup er weer op! Anders wordt je alleen maar bang wordt er bij ons altijf gezegd!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:27

Ik was mijn 4e les al gevallen dus ik was wel een watje de eerste 1 1/2 jaar. Maar ik ben wel heel blij dat mijn vader er me meteen weer op gezet heeft want zo leer je wel dat het gewoon kan gebeuren.
Ik stap eigenlijk altijd gewoon weer op, alleen was het een keertje wel heel extreem. Het paard bleef bokken, en bokken, en bokken ook toen ik er weer opnieuw opzat. Toen heb ik van paard geruild maar verder eigenlijk niet.

Ouders schieten naar mijn idee ook inderdaad wel heel erg snel te hulp Knipoog

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:41

Kinderen worden inderdaad bang gemaakt. Niet alleen op de manege, maar ook bv in de speeltuin. Kindje valt van schommel, kijkt wat verbaasd om zich heen (huh, ik zat toch óp de schommel?), en wordt meteen door moeder opgetild, geknuffeld, getroost, kusje hier, ijsje daar etc. Kind zet het op een brullen, en hoe meer mams probeert te troosten, hoe harder het kind huilt.

Op 'mijn' manege valt het gelukkig wel mee. Maar ja, als er iemand afvalt in de les, reageert m'n instructrice met 'hee, ga je paard eens vangen!' (natuurlijk niet als iemand blijft liggen). Bij kleine kinderen gaat ze er naar toe, helpt het kindje met opstaan, zand afkloppen, en dan gaan ze samen de pony vangen. Er zijn af en toe wat traantjes (van de schrik meestal), maar nooit brulpartijen of kinderen die er niet meer op willen of mogen van de ouders. Mij werd ook altijd gezegd: meteen er weer op, anders durf je niet meer. M'n ouders hebben ook nooit ingegrepen. Ze hielden af en toe hun hart vast, maar ze hebben nooit wat gezegd.

Van de zomer heb ik trouwens wel het omgekeerde van een overbezorgde ouder meegemaakt Nagelbijten / Gniffelen . Er reed een pools meisje mee in de les, en de moeder wilde dat ze ging galoperen. M'n instructrice vond dat geen goed idee, want ze zat echt niet stabiel in het zadel. Moeder zegt in het pools tegen het meisje dat ze toch moet galoperen, en vervolgens vliegt dat arme kind eraf. Pony kon er niets aan doen, ze had gewoon nog niet genoeg balans. Toen moest moeder, met het schaamrood op d'r kaken, de rest van de les in de kantine bekijken.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:32

Imago01 schreef:
Tegenwoordig piepen ze al als paard verkeerde kant oploopt, ruitertje vervolgens niets doet om het te voorkomen en dan gillen ze hard door de bak: maar hij lúistert niet!

Ja
inderdaad klinkt bekend!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:52

Ik had vandaag in mijn les van 3 eentje er tussen zitten die afbelde (die hoeft idd van haar moeder niet zo nodig). En 2 die in de stromende regen met een big smile er op zaten. Als ze even niet op lette stonden er 2 pony's stil, met hun kont in de regen, maar een lol dat ze hadden. Alleen het afzadelen ging wat minder flot, toen hadden ze het door dat ze toch wel doorweekt en koud waren, en alle riempjes wouden niet los met die koude handjes.
Dat zijn echte bikkeltjes die er ook altijd snel weer op zitten.

Ik ben er zelf nog maar 1x niet direct op geklommen. Maar dat kwam omdat ik per ambulance afgevoerd werd nadat ik out gegaan was. Het was pas ruim 2 maanden later dat ik eindelijk weer op het betreffende paard zat (zowiezo op een paard) omdat het van de doctoren niet eerder mocht (heb een aantal dagen op de IC gelegen met inwendige bloedingen en weet ik wat al nog meer). Vind het nog jammer dat ik er niet direct weer op kon, want ik heb het toch lang eng gevonden (ik ging er wel op, maar als er iets gebeurde verstijfde ik).

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:25

Ja, ik snap het wel dat kinderen door zo'n ouders watjes worden.
Echter heb ik zelf zo'n ouders, en bij mij was het niet waar Haha!. Ik heb nu eenmaal een soort drang in mij, dat ik me vaak wil bewijzen Tong uitsteken.
Jaja, ik had toen ik 8 jaar geleden begon te rijden, ik ben nog maar 14, ook een vader die als ik viel direct de piste in kwam lopen. Nooit zo erg dat ik er niet meer op mocht ofzo, maar toch. Bij mij werkt dat gelukkig omgekeerd! Als ze tegen mij zeggen:"Oei, doet het pijn" en dit en dat. Antwoord ik gewoon "Nee hoor, ik vang hem wel"
Ondertussen hebben mijn ouders dus ook al geleerd dat ik er altijd weer op ga, ookal doet het pijn Haha!
En daar ben ik best wel blij om, doorzettingsvermogen is belangrijk! Haha!

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:36

Ik heb altijd al weinig zelf vertrouwen gehad (hele verhaal=pb)
Ik zou het fijn vinden als mn moeder even kwam en dat ik dan weer lekker ging rijden .Bij ons is het ook zo,ouder mag even komen kijken in de bak en daarna moet je er weer op ,Ik ben gelukkkig nog nooit gevallen .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:54

Vroegah was alles absoluut beter, en het is uiteraard heel karakterondersteunend om tot het bot afgekraakt te worden door legergeneraals die paardrijles gaven... maar...

Veel ouders zijn bezorgd uit oprechte bezorgdheid voor hun kinderen. Het is vreselijk om een kind te zien vallen, om te zien dat het kind pijn heeft of bang is, en het spreekt alleen maar voor de ouders dat ze daar moeite mee hebben. Ik vind het dan ook helemaal niet iets vreemds, niet iets waar met minachting over gesproken hoeft te worden.

Het is alleen zo dat het soms overdreven wordt, dat je als ouders ook moet leren om dat los te laten. Zeker, kinderen leren met vallen en opstaan, zeker, ze gaan gevaarlijke dingen doen waarvan je maar hoopt dat het goed gaat, en die je misschien als ouder ook helemaal niet wilt zien. En dan moet je als ouder soms op je tanden bijten, het weee gevoel in je maag van schrik even laten zitten en gewoon blijven glimlachen. Ik hoop dat alle ouders dat leren te doen, want het is van essentieel belang omje kinderen gezond op te laten groeien...

Maar het is niet belachelijk of verachtelijk dat ouders bezorgd zijn. Sterker: als je dat niet zou voelen als ouder, DAN pas is er echt iets mis... Alleen soms moet je verstand voorrang krijgen over je gevoel, en dat vinden veel mensen heel moeilijk. (En NIET alleen ouders Lachen )

Verder snap ik de referenties aan maneges niet - volgens mij is dit iets wat niet meer of minder voorkomt bij manegekinderen ten opzichte van andere kinderen.

En of het watjes worden? Tsja... voorzichtigheid, verstandig zijn, twijfelen, soms maar eens niet doorzetten - het zijn allemaal eigenschappen die niet altijd fout zijn. Er zijn situaties waarin je moet bedenken dat je maar eens beter niet ten koste van alles moet doorzetten. (Een vaardigheid die overigens niet zo heel breed gezaaid is in de paardensport.)
Het gaat een beetje om het evenwicht: doorzettingsvermogen is goed, maar het moet niet ten koste van alles. Voorzichtigheid is ook goed, maar je moet niet zo angstig worden dat je alles opgeeft. Ergens daar tussenin is de gulden middenweg Lachen

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:07

Dat is nog eens een uitleg Shadow.
En je hebt nog helemaal gelijk ook Lachen

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:51

Ik snap wel wat de TS bedoeld. Ik geef zelf ook regelmatig les. Heb zelf een groepje met kindjes gehad die we vanaf de eerste keer meegemaakt hebben. Door de manier van lesgeven en het vertrouwen geven durfde ze stuk voor stuk erg veel. Hebben ook van alles gedaan om ze vertrouwd te laten raken. Ook aandacht besteed aan het poetsen, opzadelen om eerst om het paard vertrouwd te raken. Ook deze kindjes zijn er een keer naast gegaan en waren wel geschrokken, maar zaten er daarna om te schateren van het lachen. Daarentegen heb ik pas een invallesje gedaan en dat was echt jammer. Kindjes waren duidelijk bang en de pony's waren overduidelijk in een pesthumeur. Pony begint vanuit het niets te bokken, kindje blijft netjes zitten, pony zet nog eens aan, kindje helde over. Geeft de pony nog een bok en toen lag ze op de grond. De val ging heel soepel maar de schrik was groot. Haar vader kwam er ook direct bij. Eerst even een check gedaan of alles nog heel was en of ze pijn had maar dat viel allemaal wel mee. Even tot rust laten komen door goed te ademen. Daarna weer terug naar de pony, maar ze wilde er niet op. Met heel veel praten toch er maar opgeklommen, maar ze wilde alleen stil staan. Nou dat eerst gedaan en toen op den duur even gaan stappen aan de hand. Heb ook niet veel meer van haar gevraagd omdat ik het al goed vond dat ze er toch wel op was gegaan.
Ouders zijn tegenwoordig heel verschillend, de een reageert heel rustig en de ander direct troostend en je merkt duidelijk het verschil van inwerking op het kind.

Ik moet zeggen dat het mij vroeger allemaal niks uitmaakte, het kon niet gek genoeg zijn. Viel ik eraf dan was dat maar zo en ja zo heb ik ook van alles in mijn lichaam gekneusd. Ben er op 2 keer na iedere keer weer opgeklommen. 1 keer had ik mijn elleboog gebroken en ging ik van mezelf af en 1 keer had ik een heklanding gemaakt met een flinke schaafwond en nek- en rugpijn. Mijn ouders gaan tegenwoordig allang niet meer mee, maar vroeger kwamen ze even langs de bakrand kijken.