Paard af laten maken.....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

someone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 21:47

Citaat:
Ik ga met Percy mee. er zijn zoveel mensen die dneken dat een slager slecht is ofzo. Ik heb jaren bij een paardenslager op stal gestaan. die man heeft ook hart voor paarden, maar hij maakte er iedere dag wel een paar van kant. dit gaat netjes en de dieren hebben er geen last van.

Hier ben het helemaal niet mee eens!Als die man toch zo'n hart voor paarden heeft waarom slacht hij er dan???Dat kun je toch niet doen als je ze toch zo graag hebt!En ik ben het er ook niet mee eens dat een paard er helemaal geen last van heeft.Het wordt daar per slot van rekening maar vastgezet wachtend op zen dood.Dat diertje heeft angst en reukt bloed.Dan heb ik toch maar liever een spuitje.
Groetjes Julie

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 22:21

IcePrincess schreef:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=91377
is dit misschien iets voor dat paard?

Iedereen die bovenstaande link heeft ge-pb'd... heel erg bedankt voor het meedenken... maar helaas... het was al te laat. Het had sowieso niet gekund, omdat ze zelfs haar bijrijdster die ze al jaren heeft de zorg niet wou toevertrouwen.... en heel erg geschikt voor beginners en/of gehandicapten is (was) hij niet.... teveel energie....

Vanochtend wou hij de trailer niet in (alsof hij het voelde)... en de boer heeft hem weggebracht... zelf is ze niet meegegaan....

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 13:13

someone schreef:
Citaat:
Ik ga met Percy mee. er zijn zoveel mensen die dneken dat een slager slecht is ofzo. Ik heb jaren bij een paardenslager op stal gestaan. die man heeft ook hart voor paarden, maar hij maakte er iedere dag wel een paar van kant. dit gaat netjes en de dieren hebben er geen last van.

Hier ben het helemaal niet mee eens!Als die man toch zo'n hart voor paarden heeft waarom slacht hij er dan???Dat kun je toch niet doen als je ze toch zo graag hebt!En ik ben het er ook niet mee eens dat een paard er helemaal geen last van heeft.Het wordt daar per slot van rekening maar vastgezet wachtend op zen dood.Dat diertje heeft angst en reukt bloed.Dan heb ik toch maar liever een spuitje.
Groetjes Julie

Someone weet dus exact hoe paarden afgemaakt worden en is er dus ook blijkbaar bijgeweest. Verward

Ik heb inderdaad meerdere manieren gezien hoe een paard afgemaakt kan worden.

Via de slager: het paard loopt de vrachtwagen uit of trailer. Soms is dit ook met de nodige onrust. Dat klopt. Zoals het bij onze slager ging en volgens hem bij het overgrote deel van de slagers liep dat paard rustig zijn hokje in. Niets aan de hand. Vervolgens draait een kap voor het paard zijn hoofd dit gaat in 2 sec. En pats weg paard. gaat heel snel en pijnloos.

Ik vind dit humaner dan een paard door laten lopen in maanden van pijn in de hoop dat DE MENS HET EEN LEUK GEZICHT VIND om zo'n paard in de wei te laten strompelen onder het mom van een oude dag. Frusty

Een spuitje (dat heb ik met mijn eigen paard gedaan)
Je loopt uit de trailer / of vrachtwagen of in je eigen stal of weide. Veerats brengt paard eerst onder narcose. Paard gaat liggen (valt soms ook naar om met zijn hoofd overal tegenaan helaas dit is een eng gezicht) daarna geeft de veearts het paard een overdosis slaapmiddel.

Dit is ook heel humaan. de kosten liggen wel op zo'n 575 NLG dat is het enige. Ik had het er voorover voor mijn eigen verwerking.

nu zullen bokkers mijn wel aanvallen zoals someone, want mijn paard barstte van de artrose OCD en hoefkatrolontst. en kon als ie blij was ook nog wel een beetje rennen dus had ie makkelijk nog als gezelschaps paard meegekunt Misselijk Misselijk Misselijk Frusty (voor de 'liefhebbers'). Maar we zijn niet allemaal miljonair, mijn paard had pijn dus ik heb de keuze gemaakt hem wel in te laten slapen. hij lag al veel dus dat schoot niet op.

Dan hebben we nog de oude dag. Dit is geschikt voor paarden die GEEN PIJN hebben, oud zijn en in het bezit van mensen die veel ruimte of geld hebben.

Tsja dat er mensen zijn die denken dat paarden de dood ruiken wat dacht je van een rusthuis daar worden ook dode paarden opgehaald. Ik denk dat zo'n paard die pijn heeft of een oud paard die vanwege geld tekort niet gehouden kan worden veel beter af is bij een slager die het even heel snel klaart, dan iemand die er mee gaat rotzooien totdat het uiteindelijk echt niet meer gaat. Zo'n paard heeft veel meer pijn en stress door al dat uitgeprobeer etc. als er iemand is die zo'n paard een pijnloos en eerlijk onderdak kan geven is dat heel fijn, maar ik denk dat het voor het paard niet uitmaakt of ie dood is of door de wei huppeld.

Om even terug te komen of mijn paard de dood niet rook. nee heb er 4 jaar gestaan en heb nooit een centje last gehad.

Praat eens met een slager ze zijn niet je vijand. oude paarden worden ook niet meer voor NL consumptie geslacht. alleen tot 2 jaar.

Ik denk dat veel mensen de slacht vrezen door het nieuws over transporten naar italie enzo. Ja deat is erg, maar dat heeft niets met de normale hollandse slager te maken. Dus als iemand bang is voor slechte slagers dan PB mij maar ik ken wel een hele goed.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 13:35

[quote="CassidyDat ligt er helemaal aan wat je al voor diagnose het is , wat je met haar hebt geprobeerd en wat de reden is van de kreupelheid.
Twee maanden kreupel is nog niets hoor. Ik ken iemand die 8 maanden met zijn paard heeft gestapt en er niet op kon. En het is weer goed gekomen....[/quote]

Tja, da's nou net het probleem: ze staat al die tijd al op de uithof en ze kunnen niets vinden! en te kreupel om lekker mee te wandelen..........

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 13:36

wij zijn ook hierover aan het nadenken, Trammelant is inmiddels 25 en geniet van zijn oude dag. Maar er komt een dag dat het niet meer gaat met hem en een spuitje is mogelijk maar de slager is zeker een optie, ook hier weten we een goede, waar dat paardvriendelijk gebeurt.

someone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 13:43

merilyn : Ik heb NIET gezegd dat je het paard met pijn moet laten leven.Ik heb gewoon gezegd dat ik slachten een wredere manier vind en dat ik voor een spuitje zou gaan.Trouwens als ze eerst een slaapmiddel geven gaan ze heus niet ergens met hun hoof tegen knallen.Je moet gewoon zien WAAR je ze een spuitje gaat geven.Maar goed,dat is mijn mening.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 14:24

Julie, ik ben het gewoon NIET met je eens.
Ons paard is ook naar de slager gegaan en volgens mij (hij was 13 en kerngezond, behalve zijn pees) wél voor consumptie. Dat paard was echt van alles bang en ik weet zeker dat hij met een spuitje doorgevochten had ondanks dat hij niet meer kon. Dát zou ik vreselijk vinden, heeft hij 4 topjaren gehad, allemaal super geweest en dan zo'n roteinde, sorry, maar daar doe ik het niet voor! Ik ben er zelf niet bijgeweest, maar mijn vader wel (was zijn paard ook). Beest ging staan, werd geschoten en heeft geen moment gepaniekt (en hij was echt ongelofelijk paniekerig af en toe). Liep zo naar binnen, ging gewoon klaarstaan en pats, weg. Het bloed, het stuiptrekken enzo is niet fijn om te zien, maar vanuit het paard bezien heb ik liever dat hij in één keer weg is, dan dat hij nog gaat vechten. Onze DA vertelde dat ze in Utrecht je paard eerst onder narcose brengen etc. Wil je dan gewoon dat het perfect gebeurd, ben je 2500 gld kwijt. En idd: niet iedereen is miljonair. Ik vind dat echt een smak geld, je koopt er geen nieuw paard voor (van vergelijkbare of betere kwaliteit), maar wel een goed zadel oid. De slacht kost je niets en levert je uiteindelijk ook niets op, maar dat mag geen reden zijn. Wij zijn via een bevriende slager (zo eentje met een winkel) bij een hele goede paardenslager gekomen. Heb ik ook gelijk ontdekt hoe je paard naar Italië gaat. Even in t kort: je komt met je paard aan, laadt 'm uit en dan wordt hij bekeken door de slager (die dan besluit of hij voor consumptie geschikt is etc), daarnaast staat een man die je ong. 400 gulden boven de slachtprijs biedt als je 't aan hem verkoopt. Paard wordt dan niet geslacht maar telkens voor 'n tientje meer verhandeld en eindigt in Italië. Verkoop je 'm niet, dan wordt hij gewoon geslacht. Je weet dus ook zeker dat het paard dood is en niet nog een hele lijdensweg tegemoet gaat, of je weet gewoon niets.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 15:04

Ik wil wel even duidelijk nog maken dat ik NIET tegen de slager ben... maar gewoon niet begrijp dat ze het paardje niet als gezeglschapspaard wou "inzetten"...

Ik weet niet wat ik zelf zou doen met Banjer... slager of spuitje... ik denk dat ik voor een spuitje zou kiezen, omdat Banjer is qua verandering van omgeving en reizen vrij stressgevoelig... en bij een spuitje zou ze in haar eigen omgeving in kunnen slapen...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 15:16

Hoezo zou een slager geen hart voor dieren hebben? Mijn overbuurman is ook slager en ook al ben ik erg voor inslapen, ik overweeg serieus om, als de keus daar is, mijn paard bij hem te brengen. Deze man is namelijk een echte paardenliefhebber. Ik ben zelfs wel eens met mijn paard op zijn erf geweest om te melden dat er ergens een koe losliep. Mijn paard werd daar absoluut niet onrustig van. Hij heeft zelf ook drie paarden in zijn wei lopen voor zijn eigen plezier.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 11:19

als mijn paard een oude dag ZONDER pijn kan hebben , dan krijgt hij die.ik moet er dan we zeker van zijn dat ie geen pijn heeft.

HappyHorsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 17:37

ik vind het echt heel sneu hoor!
als dat paardje toch geen pijn heeft kan hij best leuk op het land bij een ander paardje staan!
gun zo'n paard een mooie dag!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 18:06

SmithsGirl schreef:
Hoe kom je er bij om bij een paardenslager op stal te gaan staan? Ik bedoel... ruikt je paard dan de dood niet? Is je paard er niet nerveuzer van geworden? .....

Beetje simpel geredeneerd - ooit bedacht dat ze waarschijnlijk niet bij de SLACHTERIJ maar gewoon bij het huis van de man op stal stond?

En verder: het klinkt inderdaad allemaal erg idealistisch, je paard een oude dag gunnen enz. Het is mijn ervaring dat sommige mensen niet het lef hebben om zelf te besluiten dat het 'einde oefening' is en vervolgens het paard aanbieden als gezelschapspaard. Als je zelf de mogelijkheden (en het geld) hebt is het leuk, maar voor het overige werkt het vaak net even anders.
Ik heb nu een paar keer gezien dat zo'n oud paard uit 'dierenliefde' ergens als gezelschapspaard op de wei wordt gezet.Vaak worden er aan het begin allerlei afspraken gemaakt, komt er bezoek voor het paard, wordt ie gepoetst en geknuffeld....totdat uiteindelijk de nieuwe 'stalhouder' opgescheept zit met een halfkreupel paard waar niemand meer naar om kijkt. Dit is meer realiteit dan de gedachte dat mensen tot in lengte van dagen voor hun oude oogappel blijven zorgen (want: uit het oog - uit het hart......)