Eufemismen in de paardenwereld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Eufemismen in de paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:57

Dat ben ik met je eens, maar nu draai je de vraag dus wel om. Het gaat er niet om dat hulpmiddelen een eufemisme is, het gaat erom dat sommige dingen ten onrechte een hulpmiddel worden genoemd Knipoog of belangrijker nog, ten onrechte als hulpmiddel worden gebruikt. Maar een zweep en sporen zijn hulp(middel)en en dat zegt niets over het goed of slecht zijn van het gebruik ervan, dat is geheel aan de individuele persoon om daarover te oordelen. Maar dat was je vraag toch niet?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:04

Ik snap wel wat Arno bedoelt Ja

Dat het woord 'hulp'-middel bestaat in de paardenwereld voor dingen die geen 'hulp' zijn. Niet wát daar dan wel onder valt en wat toevallig wel een hulp is (opstapkrukje ofzo, overigens valt een springschoen of peesbeschermer imo niet onder hulpmiddel, ook niet in de catalogi meen ik?) maar alles waar 'hulp' voor staat en dat nu net even niet is.
Denk bijvoorbeeld aan een 'hulp'-teugel..

Wat mij dan opvalt is dat we allemaal weten dat met bijv. een slofteugel maar zelden goed gereden wordt, maar juist hier op bokt (*denkt even aan HAW topics Clown * ) lijkt t nu alsof niemand ineens vind dat er met sporen niet geprikt wordt en aan een 'hulp'teugel niet gesleurd wordt ..

Dus de redenatie van Arno's beginpost en de vraagstelling snap ik wel Ja nl; waarom worden bepaalde atributen voorzien van het voorvoegsel 'hulp' en is dat al bijna normaal. Is toch niet verkeerd om daar eens bij stil te staan zonder meteen in de verdediging te springen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:07

verdediging is niet aan orde, wel een verduidelijking van de originele vraag want TS wijzigt zijn stelling op het eind van de vorige pagina.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:10

Ik dacht dat TS meteen al bedoelde dat sommige middelen onterecht een 'hulp' middel worden genoemd, terwijl die middelen eigenlijk niet werken als hulp.
Maar TS leg eens uit hoe jij je stelling bedoeld, nu wordt het wel erg onduidelijk

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 15:11

Cer slaat de spijker op de kop.

@Lielle: Ik vind niet dat ik het gewijzigd heb. Ik wijs er alleen op dat hulpmiddel als eufemisme wordt gebruikt voor martelwerktuig. Dat betekent in dit geval automatisch dat ik het vreemd vind dat die dingen hulpmiddel worden genoemd.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:13

Persoonlijk kan ik mij heel moeilijk identificeren met een een ruiter die springschoenen met pinnen bewust gebruikt. Verkeerd teugelgebruik en incidenteel misplaatste spoorprikjes liggen wat meer in de lijn van de vele fouten t.o.v. het paard die IK maak.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:14

Dat is toch een beetje wat er staat lielle.. er staat niet dat hulpmiddelen een eufemisme is, maar wel dat door het gebruik van de toevoeging 'hulp' zwak je het gebruik af (dat is toch het kenmerk van eufemisme? afzwakking?) K was niet zo goed in Nederlands Bloos

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:17

laten we het alsjeblieft een beetje simpel houden.
Ik denk dat het woord 'hulpmiddel' gebruikt wordt omdat het een middel is dat je helpt je zin te krijgen.

Is daar wat mis mee? (met het gebruiken van die term bedoel ik)? Nee, volgens mij niet.
Als ik een zweep nodig heb om een tikje te geven om een paard de trailer op te krijgen, is het voor mij een hulpmiddel. Dat het paard het anders ervaart, dat zij dan maar zo.

Je moet het woord 'hulpmiddelen' alleen niet verwarren met het woord 'hulpen'. Een hulpmiddel (zoals een zweep of spoortje) kan een hulp geven of een correctie - of het kan zelfs misbruikt worden.
En zo zijn we weer terug bij af; het gaat er niet om wat je gebruikt, maar hoe je het gebruikt.

N.B. ik stoor me persoonlijk meer aan eufemismen zoals 'inslapen'...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:28

Cer schreef:
Dat is toch een beetje wat er staat lielle.. er staat niet dat hulpmiddelen een eufemisme is, maar wel dat door het gebruik van de toevoeging 'hulp' zwak je het gebruik af (dat is toch het kenmerk van eufemisme? afzwakking?) K was niet zo goed in Nederlands Bloos

Citaat:
Schaamt de paardenwereld zich voor de 'hulp'middelen die worden gebruikt? Waarom anders deze eufemismen? Als men echt zou vinden goed bezig te zijn, zouden zulke misleidende woorden niet nodig zijn.

het staat er dus letterlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:31

ja, dat is dan toch ook wat ik schrijf?
je zwakt t af... verdoezelen.. waarom? vanwege schaamte? Waarschijnlijk vanwege gewoonte...Is dezelfde strekking toch?

En je moet wel wat pittigs schrijven om voor een beetje beroering te zorgen Clown Dat helpt altijd wel Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:34

hij noemt hulpmiddel dus letterlijk een eufemisme en dat bestrijd ik. Dat geldt voor sommige hulpmiddelen maar niet voor allemaal. En ik heb een hekel aan generaliseren.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:41

arno8 schreef:
Ik heb het niet over 1 geval.

Zwepen, sporen, bitten en nu ook springschoenen met pinnen. Allemaal middelen die met (de dreiging van) pijnprikkels werken om iets bij het paard gedaan te krijgen en verzachtend 'hulpmiddel' worden genoemd.

Ook ik heb wel een ´hulpmiddel´ bij mijn paard. Een menbit voor buiten (zie foto's profiel), ook deze geeft met pijprikkels aan dat als de teugels strak genomen worden het halt is. I.p.v. hulpmiddel zou ik het versterking moeten noemen, aangezien het mij versterkt met het paard stil krijgen (met elk ander bit gaat ze er voor de lol vandoor, lekker rennen met de baas op de rug Knipoog ) . Alleen in mijn gedachten is het wel: Het doel heiligt de middelen. dus voor mijn gemoedsrust heiligt het doel de middelen aangezien ik het alleen heb aangeschaft voor veiligheid aangezien ik nu wel de controle terug heb. Ook nu snap ik dat veel mensen zeggen van doe aan grondwerk etc. etc. alleen heb ik en ook anderen niet de middelen om het grondwerk correct uit te voeren.

Maar het voorbeeld van die springschoenen vind ik te erg. Het doel van het beter springen heiligt in mijn ogen totaal niet het middel. Koop dan gewoon een paard met uberveel talent.

Heb dus een dubbel gevoel bij 'hulpmiddelen', maar ik vind niet dat we op bokt voor elkaar kunnen oordelen of het 'hulpmiddel' geoorloofd is, alhoewel het er soms wel erg dik bovenop ligt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 15:46

@Lielle:

Ik zeg niet dat hulpmiddel altijd een eufemisme is voor een martelwerktuig. Ik zeg dat het soms als eufemisme wordt gebruikt voor martelwerktuig. Maar voor alle eufemismen geldt dat ze niet altijd als eufemisme dienen.

Een voorbeeld:
Stel dat je een kat in een pijp ziet zitten en die klimt eruit. Als je dan zegt: "De kat gaat de pijp uit" bedoel je dat de kat eruit klimt. Je bedoelt niet dat de kat dood gaat. Terwijl ' de pijp uitgaan' een eufemisme is voor doodgaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:57

het mag best in iets minder Jip en Janneke taal, ik snap woorden van meer dan twee lettergrepen ook nog wel Knipoog Overigens is je voorbeeld geen eufemisme maar een synoniem Pling

Maar goed, jouw stelling is dat we door springschoenen met ijzeren punten een "hulpmiddel" te noemen, we het minder erg proberen maken. Kan ik helemaal in meegaan. Ik zou het ook een martelwerktuig noemen. Maar dat geldt niet voor alle hulpmiddelen, en dan kom je terug op de discussie wat wel of niet acceptabel is en dat heeft niets met eufemismes te maken.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:03

arno8 schreef:
Cayenne schreef:
Er is een verschil tussen slaan en bij-tikken achter de kuit om het paard wat sneller voor het been te laten reageren.

Dat bedoel ik: denk je dat paarden in zo'n geval denken: "ah, wat fijn, die tik, heerlijk, zo'n hulp!"
Waarschijnlijk is het niet meer dan een aanwijzing die ze opvatten als: nu moet ik zus en zo gaan lopen, anders krijg ik problemen.

Ja klopt, dan is de motivatie van het paard het ontwijken. De meeste mensen laten op die manier een paard weten wat hij wel of niet moet doen. Eigenlijk vooral wat hij niet moet doen! Het paard sluit zich daardoor makkelijk af, zeker als hij nog niet door wat je van hem wilt.
Toch kan een zweepje een nuttig hulpmiddel zijn.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 19:16

Lielle schreef:
het mag best in iets minder Jip en Janneke taal, ik snap woorden van meer dan twee lettergrepen ook nog wel Knipoog Overigens is je voorbeeld geen eufemisme maar een synoniem Pling

Maar goed, jouw stelling is dat we door springschoenen met ijzeren punten een "hulpmiddel" te noemen, we het minder erg proberen maken. Kan ik helemaal in meegaan. Ik zou het ook een martelwerktuig noemen. Maar dat geldt niet voor alle hulpmiddelen, en dan kom je terug op de discussie wat wel of niet acceptabel is en dat heeft niets met eufemismes te maken.

Een eufemisme IS een synoniem.

sy·no·niem (het; synoniemen; synoniempje): woord dat dezelfde betekenis heeft als een of meer andere woorden.

eu·fe·mis·me (het; eufemismen): verzachtende omschrijving van iets onaangenaams of aanstotelijks.

Meer info over wat een eufemisme is op:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eufemisme

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:26

Arno, ik kan me 100% in jouw woorden vinden. Imo is ALLES wat je nodig hebt om iets van je paard gedaan te krijgen een hulpmiddel. En daardoor een martelwerktuig in meerdere of mindere mate. Denk aan slofteugels, een bit, een stalhalster... Ik denk niet dat het paard het stalhalster als marteling ervaart maar dankzij dat stalhalster kunnen we toch iets met 't paard doen wat zonder niet gelukt zou zijn, namelijk meelopen. Tsja, uiteindelijk gebruiken we paarden gewoon allemaal, de een alleen wat erger dan de ander...

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:41

Grappig dat we het hier ook over ongeoorloofde hulpmiddelen hebben en sommige al de slofteugel benoemd hebben. Vroeger moest men officieel aanvragen of men de slofteugel in zijn trainingsessies mocht benutten. Een reden daarvan was dat men dressuurgerichte training zeer waardeerde. Werd men gesnapt bij ongeoorloofd gebruik van de slof, kreeg men despensatie op wedstrijden. En vandaag kan men er vrolijk mee rondhobbelen...

Diegene die het hulpteugel durft te noemen mag ik nog op het ontstaan van de slof trakteren? Viscount of Newcastle die vrolijke goede man die zijn paarden hoge school sprongen aanleerde door de paarden letterlijk tegen de muur te schoppen. Later ontdekte hij pas dat de paarden magischerwijs ´onbruikbaar´ werden. Hij vond een wat pikantere manier om een paard zich aan zijn wil te laten onderwerpen, de slofteugel.

Rijden met een slof en het de naam hulpteugel geven, is in mijn ogen net hetzelfde als vrolijk achter Pignatelli aan te rijden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:46

hmmm ik zei laatst ook al ergens anders hier op bokt dat het goed is dat wie met paarden werkt, elke dag even stil staat bij zijn handelingen, of die paard waardig zijn of niet Ja

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:17

Pellie schreef:
hmmm ik zei laatst ook al ergens anders hier op bokt dat het goed is dat wie met paarden werkt, elke dag even stil staat bij zijn handelingen, of die paard waardig zijn of niet Ja

Dat vindt ik nou eens een mooie uitspraak. Ik sta iedere dag wel even stil, leer iedere dag erbij, denk na over dingen die fout gingen en goed gingen. Ik blijf me aanpassen, dagelijks en dat is wat ik bij de meeste mensen gewoon mis. Ze denken dat ze alles weten en kunnen, topruiters zijn en als er dingen mis gaan de fout bij het paard leggen. Men moet fouten accepteren en zich ervan bewust zijn dat men als mens vaker miscalculaties kunt maken. Als je dit voor ogen houdt, of je nou B of Z rijdt, dan ben je de naam topruiter waardig.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:46

"Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten."
Ik denk arno, dat je je betoog beter in de ik-vorm geschreven zou kunnen hebben. "Bij 'Hulpmiddelen' of 'hulp' denk ik inmiddels al aan een een of ander martelwerktuig."

Niet iedereen gaat nl. meteen van het ergste uit, jij lijkt dit echter wel te doen, te wijten aan jouw volledig verstoorde beeld over alles wat niet bit-, boom-, deken- en stalloos is. Nee, ik wil hier geen NA/ niet-NA discussie van maken, dat is absoluut mijn bedoeling niet. Maar het zou toch wel eens fijn zijn als IEDEREEN in die discussie eens niet uitging van het ergste. Maargoed dat is weer een ander punt.

Bovendien is er niemand die bij zijn volle verstand is die zegt dat springschoenen met pinnen normaal zijn.
Het feit dat iemand 'hulpmiddelen' en eigenlijk de hele sportwereld als zoiets negatiefs beschouwt, zegt denk ik meer over die persoon zelf als de hele sportwereld. Rotte appels hou je toch, en ja er zijn nog steeds een hoop dieren die niet met het respect behandelt worden die ze verdienen, maar dit maakt niet de hele wereld slecht.

Natuurlijk is het raar dat zo'n springschoen met pinnen als (ongeoorloofd) hulpmiddel worden bestempeld, het is immers geen hulpmiddel, wat dat betreft ben ik het 100% met je eens Arno. Zoiets dergelijks zou nooit een hulpmiddel genoemd mogen worden. Máár niet ieder hulpmiddel of datgeen dat hulpmiddel genoemd word is meteen slecht. Een bit is een hulpmiddel, een bitloos hoofdstel is een hulpmiddel, een leadrope is een hulpmiddel.. Allemaal hulpmiddelen en voor allen geldt dat ze wanneer ze misbruikt worden ware martelwerktuigen kunnen zijn. Maar daarom is er ook een verschil tussen het gebruiken en misbruiken van een hulpmiddel.

@hns: prachtig gesproken Ja waarheid als een koe.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 21:51

Waarom leest iedereen zo selectief? Ik ga er niet eens op in. Lees het nog maar eens. Ik ben geen bandje dat zichzelf blijft herhalen.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:45

Ik denk dat het hier gewoon gaat over hoe de schrijver van het stukje tekst zijn woorden gekozen heeft.

-> Hoe beschrijven de meeste mensen springschoenen met pinnen? Hulpmiddel of marteltuig?

Het gaat hier denk ik over hoe raar het is dat de schrijver voor 'hulpmiddel' gekozen heeft. Het gaat over wat we zien als hulpmiddel en wat als marteltuig. Een sloft kan misschien nog 'op een goede manier' gebruikt worden, maar ik vraag me toch af hoe je springschoenen met pinnen goed kan gebruiken (als dat al mogelijk is, wat ik dus sterk betwijfel). Dus waarom het een hulpmiddel noemen, is dat niet een beetje zwak uitgedrukt?

(weet je wat ik raar vind? dat de mensen van de eerste pagina voluit in aanval op de TS gingen, zonder eerst eens na te denken over het woordgebruik? Waarom? Zoals Pellie zegt: stilstaan bij onze handelingen...)

Inslapen is idd ook een eufemisme (vind ik), zo zijn er nog meer in de paardenwereld -> wie vindt ze?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:14

ik denk dat met (ongeoorloofde) 'hulp' middelen dingen bedoelt worden die de ruiter 'helpen' om het paard beter te laten presteren.

ze 'helpen' het paard natuurlijk niet, maar de ruiter. De ruiter heeft die hulpmiddelen dus nodig als hij/zij het op de 'normale' manier niet voor elkaar kan krijgen..

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:44

juval schreef:
ik denk dat met (ongeoorloofde) 'hulp' middelen dingen bedoelt worden die de ruiter 'helpen' om het paard beter te laten presteren.

ze 'helpen' het paard natuurlijk niet, maar de ruiter. De ruiter heeft die hulpmiddelen dus nodig als hij/zij het op de 'normale' manier niet voor elkaar kan krijgen..

Ik geloof dat arno8 het toch iets anders bedoelt Clown . Misschien het hele topic nog eens lezen?