arno8 schreef:Ik heb het niet over 1 geval.
Zwepen, sporen, bitten en nu ook springschoenen met pinnen. Allemaal middelen die met (de dreiging van) pijnprikkels werken om iets bij het paard gedaan te krijgen en verzachtend 'hulpmiddel' worden genoemd.
Ook ik heb wel een ´hulpmiddel´ bij mijn paard. Een menbit voor buiten (zie foto's profiel), ook deze geeft met pijprikkels aan dat als de teugels strak genomen worden het halt is. I.p.v. hulpmiddel zou ik het versterking moeten noemen, aangezien het mij versterkt met het paard stil krijgen (met elk ander bit gaat ze er voor de lol vandoor, lekker rennen met de baas op de rug
) . Alleen in mijn gedachten is het wel: Het doel heiligt de middelen. dus voor mijn gemoedsrust heiligt het doel de middelen aangezien ik het alleen heb aangeschaft voor veiligheid aangezien ik nu wel de controle terug heb. Ook nu snap ik dat veel mensen zeggen van doe aan grondwerk etc. etc. alleen heb ik en ook anderen niet de middelen om het grondwerk correct uit te voeren.
Maar het voorbeeld van die springschoenen vind ik te erg. Het doel van het beter springen heiligt in mijn ogen totaal niet het middel. Koop dan gewoon een paard met uberveel talent.
Heb dus een dubbel gevoel bij 'hulpmiddelen', maar ik vind niet dat we op bokt voor elkaar kunnen oordelen of het 'hulpmiddel' geoorloofd is, alhoewel het er soms wel erg dik bovenop ligt.