Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cer schreef:Dat is toch een beetje wat er staat lielle.. er staat niet dat hulpmiddelen een eufemisme is, maar wel dat door het gebruik van de toevoeging 'hulp' zwak je het gebruik af (dat is toch het kenmerk van eufemisme? afzwakking?) K was niet zo goed in Nederlands
Citaat:Schaamt de paardenwereld zich voor de 'hulp'middelen die worden gebruikt? Waarom anders deze eufemismen? Als men echt zou vinden goed bezig te zijn, zouden zulke misleidende woorden niet nodig zijn.
arno8 schreef:Ik heb het niet over 1 geval.
Zwepen, sporen, bitten en nu ook springschoenen met pinnen. Allemaal middelen die met (de dreiging van) pijnprikkels werken om iets bij het paard gedaan te krijgen en verzachtend 'hulpmiddel' worden genoemd.
arno8 schreef:Cayenne schreef:Er is een verschil tussen slaan en bij-tikken achter de kuit om het paard wat sneller voor het been te laten reageren.
Dat bedoel ik: denk je dat paarden in zo'n geval denken: "ah, wat fijn, die tik, heerlijk, zo'n hulp!"
Waarschijnlijk is het niet meer dan een aanwijzing die ze opvatten als: nu moet ik zus en zo gaan lopen, anders krijg ik problemen.
Lielle schreef:het mag best in iets minder Jip en Janneke taal, ik snap woorden van meer dan twee lettergrepen ook nog welOverigens is je voorbeeld geen eufemisme maar een synoniem
Maar goed, jouw stelling is dat we door springschoenen met ijzeren punten een "hulpmiddel" te noemen, we het minder erg proberen maken. Kan ik helemaal in meegaan. Ik zou het ook een martelwerktuig noemen. Maar dat geldt niet voor alle hulpmiddelen, en dan kom je terug op de discussie wat wel of niet acceptabel is en dat heeft niets met eufemismes te maken.
Pellie schreef:hmmm ik zei laatst ook al ergens anders hier op bokt dat het goed is dat wie met paarden werkt, elke dag even stil staat bij zijn handelingen, of die paard waardig zijn of niet
juval schreef:ik denk dat met (ongeoorloofde) 'hulp' middelen dingen bedoelt worden die de ruiter 'helpen' om het paard beter te laten presteren.
ze 'helpen' het paard natuurlijk niet, maar de ruiter. De ruiter heeft die hulpmiddelen dus nodig als hij/zij het op de 'normale' manier niet voor elkaar kan krijgen..