Het was weer raak, Ze moet weg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: Het was weer raak, Ze moet weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:39

Zeg ik trouwens ERGENS dat ZIJ niet goed genoeg meer is? NEE inderdaad. IK ben niet goed genoeg meer. IK kan het niet meer aan. en daarom verdient ZIJ beter, omdat zij wel genoeg is!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:44

Als je alles voor haar over hebt denk je niet aan jezelf maar aan het welzijn van het paard lijkt me?
Hoe kun je dan verwachten van een paard met een trauma dat het binnen 3 maand, nadat het al 2 jaar moeilijk is geweest, het zo weer opgelost is?

Als je dus geen trailer hebt kun je lijkt me ook niet heen als ze wel verkeersmak is, lijkt me dus niks van toepassing op dit hebben?

En hoe denk jij dan haar een beter plekje te kunnen geven?
Tegenwoordig zijn er erg weinig mensen die zo'n paard willen kopen, helaas.
Waar denk jij dan haar dat plekje te kunnen geven?

Vraga me trouwens af waar de eigenaaresse in dit verhaal is? Waarom kan zij haar pony niet de kans meer geven?

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:52

Ik denk dat dit niet zo zeer "iemand anders er mee opzadelen" is, maar ze geeft aan dat niet alleen het paard er wat aan over heeft gehouden, maar Katja zelf ook. Dan kun je het altijd proberen met professionele hulp voor het paard, maar dan moet je eerst het zelf nog een plekje geven.
Dus iemand die deze ervaring niet met het paard heeft meegemaakt staat hier anders tegen over, dus kan het beter oppakken (desnoods met hulp voor de pony)

Maar ik zou het verhaal zeker bij de verkoop erbij vertellen, zodat ze weten waar ze aan beginnen, ook al haken mensen dan misschien af.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:53

Even een samenvatting van hoe ik het begrijp:
Jullie hebben een ongeluk en daarna heeft het paard stilgestaan. Je bent toen weer begonnen met grondwerk, longeren en vrijspringen en er daarna in de bak een aantal keren op gaan rijden in de bak. En toen dus onder het zadel met een ander paard erbij naar buiten gegaan en toen heeft ze dus een deuk in die auto geschopt. misschien een rare vraag, maar waarom weer meteen onder het zadel naar buiten? Waarom niet eerst aan de hand? Ik vind dit niet meer als een logische reactie van het paard eerlijk gezegd. Paard heeft geleerd dat auto's gevaarlijk zijn, imo ga je dan eerst aan de hand naar buiten, zo ver bij de auto's vandaan dat ze ze wel ziet en niet kan raken? Ik vind dit echt een beetje een raar verhaal Nagelbijten / Gniffelen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:56

als ze verkeersmak zou zijn, woon ik hier nog geen 30 minuten stappen van het strand.

ik wil haar die plek wel geven. maar dat word moeilijk. ben het aan t overwegen, maar hoe makkelijk kan een meisje van 14 een paard onderhouden? het is mogelijk. klopt. daarom wil ik dit ook gaan proberen Knipoog

Mystica @ we zijn eerst aan de hand naar buiten gegaan toen was er niks aan de hand en auto's konden haar ook niet schelen..

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:57

Hey,

Misschien mis ik ergens iets hoor, maar waarom is een paard dat niet verkeersmak is ineens een wereldprobleem? Je kunt toch nog duizenden andere leuke dingen met haar doen?! Ik begrijp best dat het allemaal heel erg vers voor zowel het paard als voor jou is en ontzettend ellendig dat het twee keer zo kort op elkaar is gebeurd!

Waarom haar niet lekker de zomer op de wei zetten en kijken hoe het er in de herfst voor staat? Het rijden ging hartstikke goed de laatste tijd schreef je, dat is toch niet veranderd?

Paarden die geen buitenritten maken hebben niet per definitie een rotleven.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:02

Ik denk dat het een eerlijke beslissing is om het paardje weg te doen. Zowel voor haar, als voor jullie zelf.
Jullie zijn het vertrouwen in elkaar kwijt en misschien passen jullie qua verwachtingen gewoon niet goed (meer). Die dingen gebeuren, ook na jaren nog.
Het is een moeilijke beslissing, maar zoals ik het hier lees is jullie paardje bij een nieuwe eigenaar beter op haar plek.
Sterkte!

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:03

Overigens, ik weet niet of dit een idee voor jullie is, maar op marktplaats wordt stalling aangeboden aan de rand van het duin in Noordwijk aan Zee.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:07

Nexus schreef:
Hey,

Misschien mis ik ergens iets hoor, maar waarom is een paard dat niet verkeersmak is ineens een wereldprobleem? Je kunt toch nog duizenden andere leuke dingen met haar doen?! Ik begrijp best dat het allemaal heel erg vers voor zowel het paard als voor jou is en ontzettend ellendig dat het twee keer zo kort op elkaar is gebeurd!

Waarom haar niet lekker de zomer op de wei zetten en kijken hoe het er in de herfst voor staat? Het rijden ging hartstikke goed de laatste tijd schreef je, dat is toch niet veranderd?

Paarden die geen buitenritten maken hebben niet per definitie een rotleven.

Het gaat volgens mij ook niet zozeer over het buitenrijden, dat is niet het enige dat je kan doen natuurlijk, zou jammer zijn als het neit meer kan, maar als je een band hebt met het paard maakt je dat niet veel uit Knipoog
Het gaat er meer om, dat katja haar niet meer zo goed kan vertrouwen (teminste dat maak ik eruit op)

En trouwens wel weer typisch bokt, ze typt dit om het van haar af te schrijven, niet om afgezeken te worden Nagelbijten / Gniffelen
en tuurlijk, je kan altijd vragen of er geen andere oplossing is, maar ze hebben zo onderhand al wel duidelijk gemaakt dat dat niet kan, of ben ik nu gek?
Laatst bijgewerkt door Annn op 09-03-08 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:08

Kat, ik begrijp de keuze en het is moeilijk, zowel voor jou als voor Daan, jullie hebben er goed over nagedacht en als je geen verdere uitweg meer ziet in jullie als combinatie is jullie besluit het eerlijkste tegenover Peb Lachen

Heel veel sterkte iig, Lovers

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:09

Ik kan me voorstellen dat het een moeilijke beslissing is geweest, maar ik heb hier ook wel mijn twijfels bij je verhaal.... Je schreef dat ze zelfs ontspannen liep en bij de eerste auto die langs kwam zelfs nog normaal reageerde. En dat terwijl het ongeluk zo kort geleden gebeurd is! Zie je het ook niet zitten om eerst weer rustig aan de hand op te bouwen en verder eerst gewoon in de bak te blijven?

Ik heb met mijn paard anderhalf jaar geleden een ongeluk gehad met een tractor. We zijn er allebei goed afgekomen, maar hij heeft nog wel een tractor-trauma, maar geen háár op mijn hoofd die er aan denkt hem daarom weg te doen. Mijn vertrouwen is wel weg geweest, en nu nog stap ik vaak af als er groot verkeer aan komt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:10

Je hebt geluk gehad dat het niet erger is afgelopen. Ik weet uit mijn vroege jeugd nog van een voorval waarbij een pony ook naar een auto met caravan erachter trapte en dat de pony toen vast is komen te zitten met de hoef in de caravan en zou nog een heel eind is meegetrokken door de auto. Deze pony kon nadien echt niet meer over straat. is van alles geprobeerd, maar vertrouwen kwam niet weer terug. ik zou inderdaad goed nadenken over wat je nu wilt. Ikzelf zou dan gewoon niet meer naar buiten gaan, maar goed dat is mijn mening. Als het echt al langere tijd niet "klikt" dan kun je misschien inderdaad beter op zoek gaan naar een andere baas voor het paard. Er wel bij vertellen dat dit is gebeurt. Zou echt erg zijn als er een nog erger ongeluk zou gebeuren uit ontwetenheid...

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:12

Maar juist vertrouwen is wel weer op te bouwen toch?!

Ik heb met mijn paarden ook wel eens een 'vertrouwenscrisis' gehad, dat ik er echt even niet meer op wilde of durfde. Maar met goede hulp en tijd bouw je dan weer samen die band op en na verloop van tijd kun je je bij wijze van spreken niet eens meer voorstellen dat er ooit een probleem was.

Als Katja er echt helemaal klaar mee is dan houdt het op, maar ik meen tussen de regels te lezen dat ze dit paardje eigenlijk heel graag wil houden. Daarom zeg ik, geef het wat tijd. Verkopen kan altijd nog.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:16

Vertrouwen is idd weer op te bouwen Ja
Kan begrijpen dat katja der zou willen houden, maar het is helaas niet haar paard.

lizzymickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:22

Misschien en idee om hulp te zoeken. Kijk eens op de site van Monty Roberts Nederland. Wij zijn daar afgelopen jaar geweest bij de cursus paarden met rijproblemen. Ook daar was toen een paard aanwezig wat moeilijk naar buiten kon.

Tevens zou ik je aanraden om altijd eerst met grondwerk te beginnen wanneer je niet zeker van je paard bent.

Veel succes

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:23

het probleem licht er niet bij dat ik het niet meer wil, maar ik als 14 jarige met ouders die niet achter me staan kan een paard niet aan.

Danielle vind haar te gevaarlijk (groot gelijk.) en kan er niet mee wat ze zou willen, pebbels is in eerste instantie gekocht om mee naar buiten te kunnen, dat hebben we al laten vallen maar ook in de bak word ze steeds onberekendbaarder

elke keer dat ik op haar stap heb ik toch een angst gevoel, stel je voor dat het mis gaat, stel je voor dat zij er wat aan over houd. dat gevoel kan ik niet meer aan

Pebbels zal de weg niet meer op kunnen, dat is 1 ding dat vast staat. iedereen die haar vanmiddag heeft gezien zal dat bevestigen. Het is een schat van een dier. Ik heb geweldig veel voor haar over, maar ooit houd het op.

Net nogmaals met mijn ouders gepraat. maar een eigen paard kan ik nu nog niet aan, daarbij dat mijn ouders haar niet vertrouwen is nog een ding waarom ze hier niet verder kan.

Ik had met mijzelf een belofte, gaat ze ooit weg; dan is dat naar mij. Maar ook dan kom ik hier niet uit, niet alleen omdat pebbels het niet meer kan maar ook ik ben niet zonder schade hiervanaf gekomen. sinds dat ongeluk ben ik constant ziek, waardoor? slechte nachtrust, waardoor? steeds maar terug gaan naar dat ongeluk, het steeds opnieuw beleven.

Vertrouwen bouw je op, maar vertrouwen is te vergelijken met lijm (denkt aan vergelijkingstopic) als je het goed en netjes aanpakt word het steeds steviger, maar raakt het los krijg je het niet meer vast, niet meer zo zoals het was.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:39

Ik begrijp wel wat je bedoeld en als jullie achter deze beslissing staan, dan is het een goede beslissing. Als het echt niet gaat en het te moeilijk is dan verdient ze inderdaad beter. Al zal dat ook niet makkelijk zijn...
In ieder geval veel sterkte!

Ik begrijp wat je bedoelt en hoe je paardje is, vorig jaar ben ik gestopt met mijn vorige verzorgpony omdat ik ging verhuizen en het gewoon te ver werd (meer dan 3 kwartier). In die tijd is hij ook aangereden (helemaal niet erg, maar heel zachtjes) daarna ging alles nog goed, maar toen werd zijn maatje verkocht en omdat ik er ook niet meer was, werd er niet veel meer mee gedaan. Wat er tot heeft geleid dat je nu ook niks meer met hem kan, ik ga nog weleens langs in het weekend, maar zelfs buiten lopen is levensgevaarlijk. De eigenaren doen er verder ook niet veel mee en ik zou er alles voor overhebben om met hem aan de slag te gaan, maar ik red het ook niet ivm lange reistijd. Kopen gaat ook niet, daar heb ik het geld niet voor. Ik kan alleen maar toekijken en vragen of de eigenaren er nog eens iets aan gaan doen... maar dat betwijfel ik...

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:51

x_Marr schreef:
Vraga me trouwens af waar de eigenaaresse in dit verhaal is? Waarom kan zij haar pony niet de kans meer geven?

Hier is je eigenaresse dan weer Knipoog Sommige mensen moeten ook eten ookal gaat dat na zo een beslissing erg moeilijk!!!

Zal het verhaal van mijn kant eens redeneren.

Twee jaar terug heb ik rugletsel door me vorige paardje opgelopen. Dit paardje heb ik terug gebracht naar de stal waar ze vandaan kwam, omdat ik niet meer op drukke paardjes mocht rijden. Ben gaan overwegen of ik nog een paardje wilde. Ik had de beslissing nog niet genomen toen ik daar op die stal pebbels tegen het lijf liep. Ben gaan proefrijden en het voelde geweldig. Ze zag er niet uit maar voor mij was het op dat moment het geschikte paardje.

Na twee maanden werd ze zo druk dat ik er niet meer op kon rijden (wegens me rug). Maar omdat katja zoveel van dr hield(en ik ook) en toen (nog) een toekomst in haar zag, wilde pebbels niet wegdoen. Katja duidelijk het verhaal uit gelegd en erbij gezegt dat ik haar hou voor haar.

In de zomer heb ik 3!!! keer op haar gereden. Ben een keertje naar buiten gegaan en er afgevallen, met me rug bijna op een wegblokade voor auto's. Dat was voor mij al het moment dat ik niet meer op haar zou stappen buiten.

Ik heb het paardje nu bijna2 jaar en er 12 keer in totaal op kunnen rijden.

Ik ging in december op vakantie toen ik gebeld werd dat katja en pebbels een ongeluk hadden gehad. Ik heb katja toen duidelijk verteld dat ik er al een tijdje aan twijfelde haar weg te doen. Betaal me scheel aan een paardje waar ik persoonlijk niet zo heel veel mee kon/kan. Je hebt een paardje voor je plezier of niet ?

Vanmorgen ging weer me telefoon, katja zou pebbels andaag doen omdat ik een afspraak had staan. Ben op me brommer gesprongen en katja die in tranen was opgevangen. We hebben er over gepraat en we waren het er samen over eens dat het zo niet langer door kan gaan. Vandaar mijn besluit. Ook mij doet dit een hoop verdriet omdat je in bijna 2 jaar wel een band opbouwd.

p.s aan pbs dat ik ene dierenmishandelaar ben heb ik niks
Laatst bijgewerkt door moyra op 09-03-08 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:59

Jammer dat je paardje niet meer tijd gegunt is om over zijn trauma heen te komen of eraan te werken..
Aan een trauma moet gewerkt worden,, dat los je niet op met rustperiode en longeren (niet een autotrauma) Een deuk in een auto lijkt me echt Hét probleem... Ik hoop dat jullie er goed over nagedacht hebben en wel een baasje kunnen vinden die hier wel het paard mee wilt helpen.. want om dr te verkopen om nooit meer van het terrein af te komen klinkt als een gevangenisstraf omdat een autobestuurder dom is geweest...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:07

ELpatcho schreef:
Jammer dat je paardje niet meer tijd gegunt is om over zijn trauma heen te komen of eraan te werken..
Aan een trauma moet gewerkt worden,, dat los je niet op met rustperiode en longeren (niet een autotrauma) Een deuk in een auto lijkt me echt Hét probleem... Ik hoop dat jullie er goed over nagedacht hebben en wel een baasje kunnen vinden die hier wel het paard mee wilt helpen.. want om dr te verkopen om nooit meer van het terrein af te komen klinkt als een gevangenisstraf omdat een autobestuurder dom is geweest...

wij hebben haar zeker de tijd gegeven Knipoog maar na 3 maanden is er geen verbetering gekomen enkel achteruit gegaan, we zouden dr heel graag verder gaan maar je moet je punten neerzetten ; wat wil het paard, wat wil jij. Wat zou je moeten doen en in hoevere is dat mogelijk?

Mijn droom was pebbels met mijn verjaardag in de tuin hebben staan, gelukt
mijn droom was met haar t strand over te kunnen, gelukt
mijn droom was met haar samen hieruit te komen , gaat niet lukken

Ik zal morgen naar haar toe gaan
Haar longeren , en haar rijden
ik ga de aankomende week rijden en proberen vooruitgang te tonen
lang heb ik niet om ons te bewijzen, en te laten zien dat ze het wel verdient

Pebbels staat al tekoop en we hebben al een reactie gekregen van iemand met inloopstal waar ze gewoon 24.7 zelf kan beslissen wat ze wil. Of ze weg gaat hoeft nog niet zeker te zijn, maar als we een geschikt huis voor haar kunnen krijgen.. is dat voor haar ook fijner dan vechten..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:11

hebben jullie in die 3 maanden dan gewerkt aan de angst voor auto's? en zo jah 3 maanden vind ik nog erg kort om een angst te overwinnen..

begrijp me niet verkeerd! als je niet meer kan met je paard wat je wel wilt begrijp ik heel goed dat je naar iets anders uitgaat kijken.. maar nu lijkt het net alsof je niet goed de tijd ervoor genomen hebt en dat vind ik oneerlijk

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:13

Ik snap beide kanten, maar iig alle sterkte van de wereld met jullie keuze... Ach gut

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:22

Heel veel sterkte, ik kan wel begrijpen waarom jullie deze keus hebben gemaakt en ook dat het geen makkelijke beslissing is geweest.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:23

ELpatcho schreef:
hebben jullie in die 3 maanden dan gewerkt aan de angst voor auto's? en zo jah 3 maanden vind ik nog erg kort om een angst te overwinnen..

begrijp me niet verkeerd! als je niet meer kan met je paard wat je wel wilt begrijp ik heel goed dat je naar iets anders uitgaat kijken.. maar nu lijkt het net alsof je niet goed de tijd ervoor genomen hebt en dat vind ik oneerlijk

we hebben er 3 maanden aan gewerkt haar in de bak goed voor ons te krijgen, maar ze keert alleen maar meer tegen Knipoog
Vandaag zelfs gericht naar iemand getrapt, naar ons/mij dan wel niet. maar alsnog mag dat neit.
We hebben eerder op een punt gestaan haar te verkopen.. toen ben ik degene die door wilde gaan, maar ga maar eens na wat geestelijk een ongeluk met je doet Knipoog laat staan dat dit me nog een keer overkomt.mijn manier van verwerken van iets is ook verkeerd (je kan via pm verdere informatie krijgen.)

Danielle kan dr niet aan, die kan dit er niet uitrijden; bij de kleinste val kan zij al een verlamming oplopen (zie een val waar een ander gewoon na zal opstaan en weer opstappen)

en ik kan het nu niet meer aan, ik zal nooit meer rustig op dit paard kunnen stappen, ook als een profesioneel iemand er wat aan zou doen niet.
Dit paardje betekend te veel voor me, en ik wil niet dat 1 van ons 2e pijn gaat lijden doordat ik zonodig moet rijden, en als ze dan ergens heen kan als fokmerrie of wat dan ook is dat veeeel eerlijker voor haar.

mijn rust is er daarmee nog niet, ik rijd ook een ander paardje maar dat zal voorlopig denk ook niet meer zo goed gaan.. alles bij elkaar is dit te zwaar geweest voor mij, en daardoor mag ik het niet oneerlijk maken voor mijn pony

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 21:49

mits er getwijfeld mocht worden hoeveel ik om dit diertje geef.. eerder zouden wij uit elkaar gaan toen is het gelukkig niet gebeurt.. maar lees deze tekst maar is :

Vooraltijd blijf jij bij mij.
Je bent mijn alles, ik ben niks meer zonder jou

Mensen moesten hun monden eens houden
Want daardoor verbreken ze nu mijn geluk met jou
Ik zal altijd van je blijven houden
Op je wachten tot de dood
Maar nu kijken wij voor de laatste keer naar het avondrood

Mooie tijden zijn gekomen
Dat waren oneindige dromen
Mooie tijden zijn geweest
Er gebeurt wat ik had gevreest

Altijd zal ik angsten houden
Door al de dingen die mij benouwen
Angst dat jou iets overkomen gaat
Er rust nog zo veel kwaad

Zul jij gelukkig verder leven, en mij geheel vergeten?
1 ding weet ik . ik ben door jou bezeten.
Zonder jou kan ik niet verder gaan,
Ik kan me er niet meer doorheen slaan

Niet alleen de tranen zullen vloeien
Tot er geen traan meer over is.
De tranen zijn niet alleen
Vloeiende tranen met bloed erdoorheen

Ik zal niet rusten tot de dood ons gescheiden heeft
Want na wat wij hebben overleeft
Want jij bent alles waar mijn hart om geeft.

Het bloed door mijn aderen zal stoppen met stromen
Waarneer jij mij voorgoed bent afgenomen.

klinkt dat als iemand die van datgene afwil?