reportage vervoer konikpaarden en de mishandeling in beeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: reportage vervoer konikpaarden en de mishandeling in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:45

Ik ben normaal gesproken zeer snel boos als ik iets zie van paarden mishandeling of iets dergelijks,maar ik vind dit echt niet zo vreselijk.
Ik vind het erg meevallen.
Wat doen ze nou helemaal verkeerd?
Geen zwepen,geen stokken,geen schreeuwende sterke mannen die met een longeertouw de paarden naar binnen lieren.
Dit zijn gewoon een paar wilde oerpaarden die niet sukkelig de trailer(vrachtwagen) op willen,en ach,een klap op de billen,of wat duwen tegen de kont vind ik geen probleem.

Ik vind het erg fijn dat ze deze oerpaarden in de vrije natuur gaan uitzetten.
Dat ze dan naar Polen moeten,tja,beter dan in de worst. Lachen
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 26-02-08 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:45

Het beeld mag er niet al te prettig uit zien maar het kan ook zat anders met veel geschreeuw, hard schoppen, stroomstoten of wat dan ook. Op zich vind ik het nog redelijk rustig gaan voor paarden die niet erg veel gewend zijn.
Het zijn zoals hierboven ook al een keer genoemd geen paarden die dagelijks in handen zijn geweest en gewend om trailer in trailer uit te gaan op het gemakje.....

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:47

Ik zie ook niets verkeerd. Zoals al gezegd, het zijn wilde paarden. Liever even eens schup onder hun kont dan uren lang op een 'zachtaardige' manier een kudde volledig in de stress zetten.
Daarbij zijn ze straks de gelukkigste paarden ter wereld!
De db heeft volgens mij belangerijkere dingen aan hun hoofd.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:16

ik zie heel veel goedpratertjes Ja slechte argumenten welke ergere methodes ze gelukkig niet hebben gebruikt etc. Bloos! hier schrik ik van. wat wordt geweld toch gemakkelijk aan de kant geschoven! natuurlijk zijn er ergere zaken maar dat wil niet zeggen dat je dit goed mag keuren?

zouden jullie dit bij je eigen dieren toelaten??

ik heb van de dierenbescherming in ieder geval al reactie terug gekregen. er waren meerdere meldingen binnen gekomen en ze hebben de beelden bekeken. ze vonden de manier waarop het gegaan is zeker niet netjes en normaal voor het laden van vee maar kunnen aan de beelden alleen geen strafrechtelijk vervolg ontlenen.

dat kan pas wanneer iemand melding maakt die er ter plekke bij is geweest en aantoonbaar is dat een paard pijn heeft gehad. met andere woorden, dit is inderdaad toegestaan. je mag dieren schoppen en slaan tenzij je kan aantonen dat het paard pijn heeft.

ik heb hier even om moeten lachen. Scheve mond

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:26

Als je dit al mishandeling noemt Nors opkijken Verward

Ik vind het wel meevallen....misschien moet je volgende keer zelf even gaan helpen met een emmertje biks of een appeltje in combi met lieve woordjes...moet het vast gaan lukken Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:30

Ik vind het niet heel extreem heftig, maar zeker geen fijne manier. Wat zullen die dieren blij zijn dat ze de mens van dichtbij hebben meegemaakt zeg Bloos

Ik ben het wel met de ts eens dat ze de hekken ook anders hadden kunnen gebruiken, zelfs bij dieren uit het wild

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 21:07

nooit gehoord van langzaam opdrijven met gebruik maken van hekken zeker... cowgirl??? ook jij zou dit toestaan bij je eigen paard? Ja

Citaat:
mis·han·de·len (overgankelijk werkwoord; mishandelde, heeft mishandeld; mishandeling)
1 lichamelijk kwaad doen
2 slecht behandelen

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:10

Ik weet dat ze wild zijn, nu weet ik ook waarom Verdrietig
Als jij bang bent om naar je oma te gaan, en je wilt je auto niet in, word je er dan ook in getrapt door je vader?
Mensen heb eens respect!
Ga er dan achter staan met iets wat een hard geluid maakt.
Dat ze dan schrikken, dat beter dan dat ze in elkaar worden getrapt.

Edit: Wij hebben een konik op de manege staan, Misty Lovers

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:00

ik verwachtte een stukje waarbij iemand volle kracht als een idioot ene paard aan het schoppen was Clown
kwam ik even bedrgen uit, ja zeh zag er iets minder vriendelijk uit, maar om nu gelijk te gaan gillen dat het zielig en dierenmishandeling is gaat me iets te ver

en lief en aardig laden gaat in dit geval ook niet direct op
het zijn geen dieren die echt contact met mensen niet direct gewend zijn , en ze moeten dalijk ook weer een natuurgebied in ...daar moet je juist geen half uur mee aan het mutsen gaan ,

wat ik wel heeel irritant vond was de grote rode overal die tussen de paarden staat, voor de paarden staat , en ook gewoon zwaar in de weg staat waardoor het heel niet vreemd is dat ze er niet echt in willen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 22:16

draumpje schreef:
het zijn geen dieren die echt contact met mensen niet direct gewend zijn , en ze moeten dalijk ook weer een natuurgebied in ...daar moet je juist geen half uur mee aan het mutsen gaan,

kun je me dat ook uitleggen?

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:22

Vind dat je behoorlijk kan overdrijven zeg... Die paarden komen normaal nooit in contact met mensen, wat verwacht je? Halstertje om, paar klopjes op de hals en hij loopt zo de veewagen in? Verward
Die man doet het verder gewoon netjes hoor, het is pas stressvol als ze een paar uur over het laden doen en de paarden helemaal niet meer willen. Nu worden ze gewoon zo overdonderd dat ze eigenlijk geen andere keus hebben als dr in lopen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:32

ik had ook iets heftigs verwacht, maar ik vind het wel mee vallen Verward

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:17

ik weet niet wat jij mishandeling vind ?? dit gaat toch prachtig zo. het gaat echt nergens over

vind ik dan

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:38

Nou ik heb ook even mijn tijd genomen om het te bekijken.

Ik vond het ook niet echt op mishandeling lijken. Sterker nog...écht níet. Nóg een stapje sterker: ik vond het heel lastig om te zien of die man nu echt aan het trappen was, ik kreeg eerder het idee dat hij door een onhandige actie van zichzelf een beetje vastzat en half op die pony zat en probeerde om eroverheen te komen want hij kukelde er aan de rechterkant nog half af.

Bij het registreren van de chipnummers zie je nog één van pony's op de achtergrond uitgebreid staan te gapen. Goh, wat zijn ze toch gestresst zeg Clown

Ik ben ook van mening dat je beter even deze methode kunt doen, waardoor ze er dus in een wipje in stonden, dan een half uur lopen te medderen (of langer) met alle stress gevolgen van dien. De leider moest er gewoon even in en de rest moest even snappen dat ze ook die kant op moesten. Zodra dat kwartje gevallen was stond de rest er ook op.
Het doel waarvoor ze op transport moesten is natuurlijk ook echt geweldig!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 00:39

wie heeft het over stress?

quarterhorse lees mijn andere posts ook even voordat je reageert Ja dan kan je prima lezen hoe ik denk dat het ook kan.

nog even anders; stel dat dit mensen waren... hoe reageren jullie dan? Lachen

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:55

Ik ga met Imago01 mee.. Het lijkt er meer op inderdaad dat de man met rooie overall gewoon knullig in de knoop kwam te zitten, half op de pony en er toen weer naast viel...
Ze zullen vast wel een béétje stress hebben gehad, maar dan kan je het beter even snel doen, en dan is het klaar, dan inderdaad úren kloten en dat ze dus úren in de stress zitten...

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:59

Die paar tikkies. Kom op zeg, het zijn paarden! Hun pijngrens ligt veel hoger dan die van ons. Hier kunnen ze echt geen last van hebben gehad.
Een paar tikkies om ze in de trailer te krijgen mag niet, maar als ze niet doen wat wij willen tijdens het rijden krijgen ze een pets met de zweep...

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 01:05

inma schreef:
Die paar tikkies. Kom op zeg, het zijn paarden! Hun pijngrens ligt veel hoger dan die van ons. Hier kunnen ze echt geen last van hebben gehad.
Een paar tikkies om ze in de trailer te krijgen mag niet, maar als ze niet doen wat wij willen tijdens het rijden krijgen ze een pets met de zweep...

Niet van mij hoor?

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 01:09

Bij wijze van spreken, want het gebeurd vaak genoeg. Maar dan nog, een pets met de zweep is wel geaccepteerd.
(van mij trouwens ook niet hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 01:11

Pellie schreef:
zouden jullie dit bij je eigen dieren toelaten??

Ja Sterker nog. Ik heb zelf hardere schoppen uitgedeeld met laden. Mijn haflinger is een schat van een beest, maar geef haar tijd om te meuten bij laden, en het wordt de volgende keer veel erger. 1 Harde schop op haar reet en ze weet weer dat ze beter kan luisteren Lachen Daardoor staat ze er nu vaak binnen een paar minuten gewoon rustig op. En dat is veel fijner.

Ik heb het filmpje bekeken en vind het er juist zo rustig en respectvol aan toe gaan. Heb zelfs nog eens terug gespoeld naar welke schoppen jij bedoelde omdat ik die paar porren niet als schoppen opvatte.

Liever snel en vlot laden, vlot naar hun bestemming en dan weer naar buiten. Dan hebben ze er de minste stress van Lachen Hoe langer ze bezig zijn, hoe langer ze de negatieve ervaring onthouden.

Pellie schreef:
nog even anders; stel dat dit mensen waren... hoe reageren jullie dan? Lachen

Ik stel dieren niet gelijk aan mensen Lachen Maar mensen zullen of gewoon luisteren en die kar ingaan. Of zich verzetten, en dan zullen andere mensen juist nog harder optreden. Kijk maar eens hoe een willekeurige oproer aangepakt wordt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 01:16

Ook ik vind het wel meevallen. En dan ben ik bijzonder gevoelig voor dit onderwerp, omdat ik vijftien jaar een door transport behoorlijk getraumatiseerd Russisch slachtpaard heb gehad.

Ik vond het wel opvallend hoe ontzettend braaf en rustig die pony's waren. Heel even hadden ze een heel klein toestandje op die laadklep, maar als dat alles is voor een kudde 'wilde' paarden. Ik hoop dat ze het naar hun zin gaan krijgen in het prachtige Biesczcady-gebergte en dat de beren een beetje uit hun buurt blijven.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 01:17

ik stel dieren wel gelijk aan mensen, ik begrijp niet dat wij mensen kunnen denken meer rechten te hebben dan dieren. wie dat ooit verzonnen heeft... Verward

ik ben blij dat ik geen dier bij jou ben Bloos ik heb liever hetzelfde bereikt als jou maar dan op een vriendelijke manier. je kan mij niet vertellen dat je dat amanda ook niet had kunnen leren ipv harde trappen, dan is dat een gebrek aan jou en niet aan amanda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 01:27

Pellie schreef:
ik ben blij dat ik geen dier bij jou ben Bloos ik heb liever hetzelfde bereikt als jou maar dan op een vriendelijke manier. je kan mij niet vertellen dat je dat amanda ook niet had kunnen leren ipv harde trappen, dan is dat een gebrek aan jou en niet aan amanda.

Clown Lachen dat mag jij vinden. Maar Aman heeft het ook op een vriendelijke en rustige manier geleerd. Zij was in het verleden ook een moeilijke lader, en dat heeft tijd gekost, maar nu is ze over het algemeen een hele makkelijke lader. Maar af en toe heeft ze gewoon een opfrisser nodig als ze een dwarse bui heeft. En die is, indien nodig, ook gewoon duidelijk, ik sta boven mijn ponies in de rang, en paarden zijn onderling ook niet altijd vriendelijk en lief. Ik ben heel tolerant, vriendelijk en laat veel toe, maar indien nodig sta ik ook heel duidelijk op mijn strepen. Dat verwacht een paard van een goede leider imo.

Maar Pel, dit zijn half wilde paarden, totaal niet aan mensen gewend, totaal niet aan een halster gewend, die kan je niet allemaal stuk voor stuk op de vrachtwagen zetten, en allemaal een half of heel uur voor uittrekken. Dan worden de eerste paarden die op de vrachtwagen staan weer onrustig, per saldo ben je dan veel langer bezig met laden. Wat A) veel geld / tijd / energie kost. En B) veel stress veroorzaakt voor de paarden. Dan vind ik het toch logisch dat er wat sneller gehandeld wordt, zodat het sneller voorbij is voor de paarden. Ook vind ik het hier meespelen dat ze op een vrachtwagen (en zo te zien los) gezet worden, en niet op een trailer Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 02:40

Ik vind het wel meevallen. Oke, netjes is anders maar paarden delen elkaar wel hardere trappen uit als dit.
Het zijn nou eenmaal andere paarden als onze sportpaarden. Iderdaad geen halstertjes, transportbeschermers en dat soort dingen. Die laad je dus ook anders.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 06:40

Katja schreef:
daarbij ook nog bereid zijn om zelf op een zeer gevaarlijke plek te gaan staan.

Ik dacht ook al: RESPECT voor meneer in zn rode jas.
Ik had een ander plekje uitgezocht om te gaan staan. Clown