Goede schatting kosten eigen paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 23:17

Nee, ik heb hem voor 1 !!!! enting laten komne, voorrijkosten: geen idee of ie daar wel aan deed, maar heb er 15 euro voor betaald! (1 paard he)
Dus ik heb een mooie goedkope (toch goeie) veearts!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 23:21

Leg altijd een bedragje per maand opzij voor onverwachte dierenartskosten, elk paard kan een keer koliek krijgen of zo iets, en als de dierenarts dan zondagnacht moet komen, een tijdje moet blijven en ook nog medicijnen geeft kan zo'n rekening snel oplopen!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 00:09

gamble schreef:
maar dan lessen we wel 7 keer per week

7 keer per week?? Mag toch voor je hopen dat dat een schrijffout is? Haha! Moet er niet aandenken om 7 keer per week les te hebben Moet vast 7 keer per maand zijn?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 00:18

Ik heb vanmiddag met de mensen waar hij komt te staan gepraat, Voor 100 € per maand kan ik hem daar stallen en dat zijn alleen de gemaakte kosten voor hooi, stro, bix, appels en penen. Verder hoef ik dus aan hun niets te betalen. Dan heb ik alleen nog hoefsmid, inentingen, wormekuur en verzekeringskosten.
Hoefsmid: €25 bekappen(hij hoeft niet op ijzers want buitenrijden doen we toch niet en hij heeft sterke hoeven)
Inenting: prijs weet ik dus nog niet maar volgens die mensen is dat ook niet zo veel
Wormekuur: €12,50 per 2 maanden is maar een klein bedrag dus is niet zo erg
Verzekering: Kleine kans dat de eigenaren van de pony de verzekering blijven betalen en anders is t geen probleem verder.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 18:21

flettie"]
[quote="gamble schreef:
maar dan lessen we wel 7 keer per week

7 keer per week?? Mag toch voor je hopen dat dat een schrijffout is? Haha! Moet er niet aandenken om 7 keer per week les te hebben Moet vast 7 keer per maand zijn?
[/quote]

Nee wij rijden 7 keer per week in de les en daarbuiten nog voor ons zelf, ik rij 3/4 keer in de week in de les en mijn bijrijder 4/3 keer in de week(wat klinkt dat gek gisteren was hij nog de eigenaar en ik de bijrijder). Dat komt ten eerste omdat ik vind dat ik niet goed genoeg rij om echt Gamble voor mijzelf te trainen, en het fijn vind om commentaar vanaf de grond te krijgen. Verder zijn hier geen uitrijmogelijkheden en is Gamble als de dood voor brommers wat ook niet echt handig is midden in de randstad. Dus lessen we 7 keer in de week.

Groetjes Gamble

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 04:24

Auw, ik wil deze berekening helemaal niet maken Knipoog

Stalling: 250
Hoefsmid, enten, ontwormen: 30
Lessen: 90

370 + veearts, spullen enz.. zal ik ook wel tegen de 450 a 500 aanzitten Scheve mond

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 10:10

inderdaad Batje, ik ook niet..
maar ik be wel een heel stuk goedkoper uit

Stalling 145 euro (incl.biks, hooi, stro)
les 90 euro
hoefsmid, enten, onwormen nu30-40 (als haar ijzers er weer onder zitten stukke meer
ik voer haar ook nog wortels bij en dure Pavo supplementen die ze echt nodig heeft
ik ben zo 300 euro per maand minimaal kwijt

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 10:36

Jeetje...dan ben ik echt heel goedkoop uit. (komt vast omdat ik bij een vriendin stal)

stalling: Eur. 62.50 p/mnd incl. hooi, stro, water en voer
hoefsmid: Eur. 72.50 (hoeft maar eens in de 2-3 maanden, ik heb een zuinig paardje)
Wormenkuur Equimaxx: Eur. 21.50 1x 3/mnd
Entingen: zou ik zo niet even snel weten.
Verzekering: Eur. 250/jaar
Priveles: Eur. 14,00 per week

dat was het wel zo'n beetje...
Dan komen er nog extra kosten bij als er eens iets stukgaat aan het tuigage of je moet eens een nieuw sjabrakje..maar zo heel vaak komt dat niet voor eigenlijk. Ben vrij zuinig op mijn spullen *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 10:56

Ik schreef al eerder dat je het net zo gek kunt maken als je wilt. Maar de kosten zijn ook afhankelijk van hoe je je paard wilt houden.

Ik heb zelf eens goed zitten rekenen en daarbij kom ik voor het voeren [brok, kuil, stro] al op een E100,- per maand uit. De reden dat dat toch wel hoger is dan de meeste mensen hier is dat ik meer sportgericht bezig ben met mijn paard.
* Daardoor ben ik al veel meer geld kwijt aan brok [paard verbrand meer energie] nl. ca. E45,- per maand.
* Aan kuil voer ik ongeveer 2 grote balen per maand 2*E12,50=E25,-
Dan zit ik voor kuil en brok al op de E70,-
Aanvankelijk wilde ik mijn paard graag op hennepstro hebben en dat is eemaal duur. Dan moet je zeker wel op een E40,- per maand rekenen op bodemstrooisel.
Zo zie je dat er al aardig wat geld in het voer gaat zitten zonder dat ik ingewikkelde supplementen of wortelen geef.

En dan nog over de smid. Het maakt behoorlijk wat uit of je paard beslagen is of niet. Maar ik wil absoluut dat de smid iedere 6-7 weken komt. Als je de hoeven lang laat worden en de smid maar 1 keer per 3 maanden langs laat komen veranderd de stand van de hoeven te veel in een keer wat erg slecht is voor banden en peezen. Voor een paard dat intensief getraind wordt is een regelmatig bezoek aan de smid in het belang van het behoud van je paard.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:01

Jippie schreef:
En dan nog over de smid. Het maakt behoorlijk wat uit of je paard beslagen is of niet. Maar ik wil absoluut dat de smid iedere 6-7 weken komt. Als je de hoeven lang laat worden en de smid maar 1 keer per 3 maanden langs laat komen veranderd de stand van de hoeven te veel in een keer wat erg slecht is voor banden en peezen. Voor een paard dat intensief getraind wordt is een regelmatig bezoek aan de smid in het belang van het behoud van je paard.

Er zijn ook paarden waarvan de hoeven nou eenmaal heel langzaam groeien. De hoefsmid komt vaker langs om het paard van mijn vriendin te doen omdat die nou eenmaal snel groeiende hoeven heeft en snel slijtende ijzers. Hij kijkt altijd even naar de hoeven van mijn paard en steevast is het antwoord....ik kijk over 2-3 weken nog wel eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:08

Natuurlijk kan het dat de hoeven van je paard extreem langzaam groeien. Maar dat is dus wel een uitzondering, het geeft geen reeel beeld van de kosten die je normailiter aan de hoefsmid hebt. Voor een paard met normale hoefgroei is een bezoek aan de smid om de 6-8 weken een goed gemiddelde.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 16:16

Ik denk ook dat je lijstje aardig klopt - maar een verzekering lijkt me inderdaad wat vreemd - het is jouw paard toch niet? Ik zou iets er bij optellen voor 'onvoorzien' - af en toe een nieuw halster, misschien een nieuwe deken, enz. Verder zie ik dat je niks hebt opgevoerd voor lessen enz.
Ik zou met de eigenaar afspraken maken over dierenartskosten - het zou niet zo vreemd zijn als zij daar ook nog iets aan mee zouden betalen. Vergeet niet dat het best wel een goede 'deal' is voor de eigenaar: het blijft hun paard, maar alle onkosten zijn voor jou en waarschijnlijk houd je het paard ook nog goed in conditie waardoor de waarde vermeerdert!

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-02 18:03

Met die onvoorziene kosten heb ik al rekening gehouden, wat ik dus heb uitgerekent betalen mijn ouders, alle extra dingen enzo ga ik samen met mijn zusje betalen, ik was al een tijdje op zoek naar een baantje maar nu ga ik daar extra vaart achter zetten. Die vrezekering, tja daar gaan we dus morgen(zondag) met die mensen over hebben, en als er hoge veearts kosten komen betalen hun dat ook. Maar ik ben dus wel heel erg zenuwachtig voor morgen want dan word alles beslist....

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 19:39

ik ben gemiddeld per maand per paard vrees ik 1500 gulden op zijn minstg kwijt aan mijn paarden.. Kijk, je hebt nu de basis dingen, maar je moet voor je zelf ook spullen kopen en voor je paard... Dierenarts kosten ( die van ons houden volgens mij van de dierenarts, gaan er vaak heen Boos! ) allemaal zulk soort dingen.
ik ga dna nog op concours maar dat is denk ik bij jou niet zo.. \
In de randstad is sowiso alles duurder.
Maar ik denk dat je wanneer je je paard wil kunnen houden je er vanuit moet gaan dat je ongeveer 250 euro per maand kwijt zult zijn...