Niet natural, niet normal, maar LOGICAL!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: Niet natural, niet normal, maar LOGICAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:49

Barmat schreef:
Wat is nu eigenlijk een logical?

- Iemand die zijn paard lekker op het land zet, maar ook wel inziet dat 6 meter blubber te veel van het goede is en zijn paard dan binnen houd;
- Hetzelfde geldt voor een bevroren plak met levensgevaarlijke toestanden - frisse lucht okee, maar niet tegen elke prijs;
- Iemand die zijn sportpaard scheert omdat het gezonder, beter of mooier is, maar een weidepaardje dat het niet per definitie nodig heeft, gewoon in zijn eigen vachtje laat;
- Iemand die zijn sportpaard van ijzers voorziet maar zijn binnen in de bak hobbel knolletje dat alleen op het zand komt, gewoon lekker blootvoets laat lopen als er geen ijzers nodig zijn (scheelt weer geld);

[...]

Iemand waarbij paardenliefde voorop staat, en die er alles aan doet om zijn paard een fijn leven te bieden, leert van zijn fouten en toe durft te geven dat hij fout zit, maar ook anderen bereid is te leren over paardenwelzijn, zonder te veroordelen of oordelen in het algemeen.

En zeg nu eerlijk, zijn we dat stiekem nu niet allemaal? Knipoog

Ik vind de voorbeelden die je noemt overigens niet heel goed (met nadruk op ik vind Lachen ). Waarom zou je een sportpaard moeten scheren of op ijzers zetten? Naar mijn mening onzin.

Het stuk wat je er onder schrijft ben ik het zeker wel mee eens. Maar met name het stukje oordelen en veroordelen achterwege laten blijkt voor een hoop mensen nogal lastig helaas.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:50

ProudJustify schreef:
even offtopic Bloos
@Ir111: daar ga ik vanaf vrijdag lessen Haha! (jouw onderschrift)

Edit: typo

He, leuk! Mss kom ik je tegen, ik les vrijdagmiddag ook nl! Haha!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:50

Ir111 schreef:
ProudJustify schreef:
even offtopic Bloos
@Ir111: daar ga ik vanaf vrijdag lessen Haha! (jouw onderschrift)

Edit: typo

He, leuk! Mss kom ik je tegen, ik les vrijdagmiddag ook nl! Haha!

Dat zou grappig zijn idd. Hoe laat les jij?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:51

Ik stuur je PM, anders gaan we te off topic!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:52

hier pas ik ook in , denk ik dus n stipje ... lees later even bij !!!
Haha!
eindelijk heb ik ook n naam en niet tussenin

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 13:52

Ir111 schreef:
Barmat schreef:
Wat is nu eigenlijk een logical?

- Iemand die zijn paard lekker op het land zet, maar ook wel inziet dat 6 meter blubber te veel van het goede is en zijn paard dan binnen houd;
- Hetzelfde geldt voor een bevroren plak met levensgevaarlijke toestanden - frisse lucht okee, maar niet tegen elke prijs;
- Iemand die zijn sportpaard scheert omdat het gezonder, beter of mooier is, maar een weidepaardje dat het niet per definitie nodig heeft, gewoon in zijn eigen vachtje laat;
- Iemand die zijn sportpaard van ijzers voorziet maar zijn binnen in de bak hobbel knolletje dat alleen op het zand komt, gewoon lekker blootvoets laat lopen als er geen ijzers nodig zijn (scheelt weer geld);

[...]

Iemand waarbij paardenliefde voorop staat, en die er alles aan doet om zijn paard een fijn leven te bieden, leert van zijn fouten en toe durft te geven dat hij fout zit, maar ook anderen bereid is te leren over paardenwelzijn, zonder te veroordelen of oordelen in het algemeen.

En zeg nu eerlijk, zijn we dat stiekem nu niet allemaal? Knipoog

Ik vind de voorbeelden die je noemt overigens niet heel goed (met nadruk op ik vind Lachen ). Waarom zou je een sportpaard moeten scheren of op ijzers zetten? Naar mijn mening onzin.

Het stuk wat je er onder schrijft ben ik het zeker wel mee eens. Maar met name het stukje oordelen en veroordelen achterwege laten blijkt voor een hoop mensen nogal lastig helaas.

Dan lees je het naar mijn mening niet goed (genoeg)

Ik zeg ook: "als het beter, gezonder of mooier is" nergens staat dat het MOET Knipoog Als jij je fijner voelt je sportpaard niet te scheren of blootvoets te laten lopen, dan moet je dat gewoon DOEN Lachen

Zo staat het er ook en zo is het ook bedoeld

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:53

Jeej.. ik heb ook mijn hokje gevonden.. Haha! Denise mag ik erbij?!!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:54

Yes. Ook ik heb het hokje gevonden. Ja

Ik ben een logical. Vork

Die haar paard wel scheert en indien nodig op ijzers zet.
Alles ten gunste van mijn paard.
Mijn paard is #1. Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:54

Aan de post van de TS wil ik nog wel toevoegen: voor zover mogelijk de omgeving aan de wensen van het paard aanpassen. Dus als de wei blubber of bevoren is, niet direct het paard op stal, maar bijvoorbeeld een flinke goed gedraineerde paddock maken, zodat het paard toch niet de hele winter op stal staat.... (wat op kleigrond anders wel het geval zou zijn).

IJzerloos indien mogelijk, en kijk vooral naar de behoeftes van je paard. Wat betreft boom- en bitloos kijk ik erg naar mijn paard, bij die twee punten heb ik niet echt een persoonlijke voorkeur, maar kijk ik wat het beste bij het paard past. Scheren kan ook gedeeltelijk trouwens (alles in het belang van het paard), wij scheren net zoveel dat ze niet veel zweten en snel weer opdrogen, maar toch de hele winter buiten kunnen (foto's in profiel).

Ik vind de logicalstroming een mooi initiatief TS!
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 18-02-08 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:55

sorry, dubbel

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:58

Sim0ne schreef:
Aan de post van de TS wil ik nog wel toevoegen: voor zover mogelijk de omgeving aan de wensen van het paard aanpassen. Dus als de wei blubber of bevoren is, niet direct het paard op stal, maar bijvoorbeeld een flinke goed gedraineerde paddock maken, zodat het paard toch niet de hele winter op stal staat.... (wat op kleigrond anders wel het geval zou zijn).

Alleen je hebt het niet altijd zelf voor het zeggen... Ik ken mensen die op een stal staan waar je niet eens zand in de paddock hebt.(beton dus) maar ze willen niets veranderen... En als je niets anders kunt betalen of het wel naar je zin hebt bijv. zomers mogen de paardjes wel de hele dag op het land als je dat wilt ookal is het ietsjes blubberiger.. heb je wel een probleem denk ik dan.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:59

Dan ben ik ook een logical Haha!
Jippie, eindelijk een hokje waar ik ook in pas Haha!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:59

xXutopiaXx schreef:
Jeej.. ik heb ook mijn hokje gevonden.. Haha! Denise mag ik erbij?!!

ROFL

*schuift een stukje op*

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:02

Silly_Woman schreef:
Alleen je hebt het niet altijd zelf voor het zeggen... Ik ken mensen die op een stal staan waar je niet eens zand in de paddock hebt.(beton dus) maar ze willen niets veranderen... En als je niets anders kunt betalen of het wel naar je zin hebt bijv. zomers mogen de paardjes wel de hele dag op het land als je dat wilt ookal is het ietsjes blubberiger.. heb je wel een probleem denk ik dan.

Maar dit heb je wel zelf in de hand. Je weet als je op een stal gaat staan wat daar de mogelijkheden zijn. Ik zou persoonlijk nooit op een stal gaan staan waar mijn wensen niet mogelijk zijn. Als je een betere stal niet kunt betalen, dan is de keuze dus toch wel of dan maar geen paard kopen. Ik vind dat de belangen van het welzijn van het paard groter zijn dan die van de ruiter. Maar natuurlijk is dit een persoonlijke keuze, een ander zal het hebben van een paard belangrijker vinden dan dat het paard elke dag flink wat uren buiten kan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:06

Jeej ook een hokje voor mij Haha! Hip !
Nee maar ik ben het er helemaal mee eens. Al dat hokjesgezeik altijd.. een tussenweg zoals deze vind ik prima Ja

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:06

dat vindt ik dus ook de belangen en geluk van mijn paard staan voorop , daarom kijk ik ook goed , als ik n nieuwe locatie zou zoeken voor mijn paard of t in de eerste plaats voor haar 100% in orde is , dwz dagelijks weidegang met soortgenoten , kwalitatief goed voor , schone stal etc etc en dan verder nog hoe t met de gesteldheid is van bodems in rijbakken etc . want ook dat is belangrijk als je op je paard gaat zitten dat ie wel zijn werk kan doen zonder de nek te breken over n slechte bodem oid...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 14:09

Sim0ne schreef:
Silly_Woman schreef:

Maar dit heb je wel zelf in de hand. Je weet als je op een stal gaat staan wat daar de mogelijkheden zijn. Ik zou persoonlijk nooit op een stal gaan staan waar mijn wensen niet mogelijk zijn. Als je een betere stal niet kunt betalen, dan is de keuze dus toch wel of dan maar geen paard kopen. Ik vind dat de belangen van het welzijn van het paard groter zijn dan die van de ruiter. Maar natuurlijk is dit een persoonlijke keuze, een ander zal het hebben van een paard belangrijker vinden dan dat het paard elke dag flink wat uren buiten kan staan.

Mjah, maar DIT is dus wat ik bedoel met Logical....

Nadenken over wat je voor je paard doet, hoe je het doet en open staan voor alternatieven. Natuurlijk is het zo dat iemand hartje amsterdam minder mogelijkkheden te kiezen heeft dan iemand in de buitenwijken van groningen... simpelweg een kwestie van plaats en ruimte.... maar dat maakt iemand niet per definitie slecht voor zijn paard. nadenken over huisvesting, het beste proberen te bieden is een onderdeel van logisch nadenken en paardenwelzijn.

Als je in hartje amsterdam de mogelijkheid hebt je paard 8 uur per dag in een kleine paddock buiten te zetten, is dat imo altijd beter dan 24/7 in een stal, nietwaar? Maar omdat je slechts die 8 uur per dag mogelijkheid hebt je paard frisse lucht te bieden, maakt je dat toch geen slechtere eigenaar dan iemadn die zijn paard 24 uur per dag op een hectare land heeft staan?

DAT bedoel ik nu te zeggen!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:13

hehe, eindelijk een hokje Haha! Go jij! Go jij! Afgod

*richt hokje in en hangt vrolijke gordijntjes op*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:13

Zinzi_jewel schreef:
dat vindt ik dus ook de belangen en geluk van mijn paard staan voorop , daarom kijk ik ook goed , als ik n nieuwe locatie zou zoeken voor mijn paard of t in de eerste plaats voor haar 100% in orde is , dwz dagelijks weidegang met soortgenoten , kwalitatief goed voor , schone stal etc etc en dan verder nog hoe t met de gesteldheid is van bodems in rijbakken etc . want ook dat is belangrijk als je op je paard gaat zitten dat ie wel zijn werk kan doen zonder de nek te breken over n slechte bodem oid...

Precies, kijken wat goed voor je paard is. Sheila staat bijvoorbeeld bijna altijd zonder deken omdat haar vacht dik zat is en ze zeker niet geschoren hoeft te worden. Maar als het erg koud is buiten heeft ze daar last van en dan krijgt ze een dagje een dekentje op. Rijden doen we zonder bit omdat ze een slecht gebit heeft en een bit voor haar niet fijn is, ook rijd ik zonder zadel met haar. Op manegepony's rijd ik gewoon met zadel en bit. Als een pony geen zweep nodig heeft rijd ik zonder, anders met. Maar ik blijf wel eerlijk..

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:15

benangelique schreef:
jeuj! ik ben een logical! ik kan eindelijk ook in een hokje!

Haha! Ik was de weg tussen al die hokjes ook al kwijt Clown eindelijk een plekje!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:21

tis een errug leuk hokje :d
maar ben helaas claustrofobisch...dus blijf maar hokloos Clown

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:24

Ik ben logical!

Probit, proboom, geen-ijzers en geen-dekens, zoveeeeel mogelijk buiten, maar 's nachts op stal en veeeeel afwisseling.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:24

Eindelijk voor mij ook een hokje.
Logical, is nog een goed uitgekozen naam Haha!

Mijn paard en ik zijn je dankbaar ROFL

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:25

O jee, nu ben ik toch een halve Natural blijkbaar Clown Nooit willen zijn maar ook nooit niet willen zijn.
Het boeit me allemaal niks.
Beesten staan altijd buiten - ook met modder. Ook in de winter - ze kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan.
Scheren doen we niet aan, maar alleen als het echt nodig is omdat het dier er hinder van heeft.
IJzers komen er sowieso nooit onder, van mijn leven niet.
Volgens mij ben ik een kruising - bestaat de Logical Natural ook? Vork

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:36

Nou wil ik het feest niet bederven... maar...

Voor sommige mensen zal het ook wel logisch zijn om je paard op stal te houden als je in de randstad woont... en als je paard heel de dag stilstaat in zijn eigen urine, is het logisch dat dat de hoeven slecht worden en afbrokkelen, dus dan is het ook logisch dat je er ijzers onder slaat in plaats van iets aan de oorzaak van het probleem te doen.

Een paard dat wekenlang de hele dag op stal staat, flipt logischerwijs de pan uit als hij eindelijk een keertje buiten komt. Dus dan is het logisch dat je er een flink scherp bit inhangt. Naar de oorzaak kijken kan ook, maar dat doet niemand op stal, dus dat is niet logisch.

Als al je vriendinnetjes op stal zeggen dat scheren en een dekentje opdoen echt hoort bij een paard, is het logisch dat je je shetlander ook scheert en een dekentje opdoet, je wilt er logischerwijs wel bij blijven horen toch?

Wat ik wil zeggen: iedereen heeft z'n eigen logica. Ik snap dat dit vakje populair is, want iedereen vindt van zichzelf dat hij logisch bezig is. Als ik van mezelf zou denken: "Wat ik nou doe, slaat echt nergens op!" dan zou ik iets anders gaan doen. Dat geldt voor iedereen.

Je denkt toch niet dat normals zo doen alleen maar omdat ze hebben besloten normal te zijn? Dat is geen besluit. Net zomin als er een besluit bestaat 'natural' te zijn. Het is niet zo dat je op een dag wakker wordt en denkt: "Hee, ik ga voortaan alles volgens het natural vakje doen zonder er zelf bij na te denken."

Je leest bijvoorbeeld ergens dat het goed is voor hoeven om een paard veel buiten te laten staan, dus doe je dat. Daardoor wordt je paard rustiger en kun je bitloos rijden. En opeens *floep* zegt iedereen dat je een natural bent. Nou, okee dan.

Ik hoop dat ook normals niet klakkeloos dingen doen omdat ze 'normal' zijn, maar omdat ze zelf zien dat het werkt. Tot op zekere hoogte is het ook zo. Paardje loopt met pijn doordat iets mis is in de voet. IJzertje eronder, *ploep* pijn weg, paardje loopt goed, probleem opgelost. Mooi! IJzers zijn goed! (alleen de oorzaak van het probleem is niet weggenomen en ettert door...)

Op zich heel logisch dat je ijzers dan goed vindt. Maar ik volg een andere logische gedachtengang en vind ijzers niet goed.