Als je paard niet luistert, slaan jullie hem dan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:31

Marije"]
[quote="promptertje schreef:
Een heeeeeel kort antwoord: NOOIT!

Kijk, zoiets snap ik dus niet.
En als een paard echt de grens overtreedt? Dat hij bokt, er met je van door gaat, je slaat? Dan blijf je hem zachtjes aaien?
[/quote]

Ik snap niet dat je dat niet snapt.... volgens jou is het dus onmogelijk om je paard nooit te slaan? Wat jammer....

Mijn paarden overtreden geen grenzen. Ik heb ze allebei van veulen af aan, zelf opgevoed, en waar een ander zou slaan, is een luid uitgesproken "Nee!" voor mijn paarden voldoende. Klinkt misschien arrogant, bedoel ik absoluut niet zo, maar slaan komt in mijn omgang met paarden echt niet voor! Ik heb mijn nu zestienjarige merrie nog nooit met een zweep gereden, is nog nooit nodig geweest. Mijn merrie gaat er niet vandoor bij het rijden, terwijl ik toch zonder bit rij (alleen met een touwhalster), bokken doet ze al helemaal niet. Mijn vierjarige hengst is ook een schatje, nooit lastig, dus waarom zou ik slaan?

Of misschien heb ik wel heeeeeeele makkelijke paarden? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:46

Ligt aan het paard en de situatie. Als Mileen (koudbloed) ligt te drammen (geen zin) dan kan ze een schop onder haar kont krijgen. Zelfde als ze weer eens op de achterpoten staat, dat wordt keihard afgestrafd. Maar als ze iets niet snapt (zoals nu in de changementen om de paar passen, dat vindt ze heel erg moeilijk en ik ook) dan sla ik haar natuurlijk niet, dat mag je nooit afstraffen. Knappe en goede dingen belonen werkt veel beter dan onbegrip afstraffen. Dat laatste wekt alleen maar angst en onzekerheid op.

Onze Leonardo (volbloed) wordt nooit geslagen. Dat zou 'ie je waarschijnlijk ook nooit vergeven. Dat is een gentleman, die kliert niet, die heeft het beste met je voor. Die zou zich echt meteen helemaal voor je afsluiten als je die een rotschop verkoopt, dan heb je echt z'n vertrouwen beschaamd.

DiamondCheckers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 17:18

Het gebeurt heel zelden dat ik de paarden sla. Vaak verhoog ik me stem een beetje en weten ze het wel. DC krijgt soms wel eens een tik op de kont als ze zit te rotzooien en niet in haar stal wilt. DC is niet echt een heel moeilijk paard. Met Appie neem ik zijn hoofd beet, kijk hem streng in de ogen en laat hem duidelijk weten dat ik met iets niet akkoord ga. Als ik een klap uitdeel is het omdat een paard stom loopt te doen waardoor ik me bezeer.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 17:37

Het ligt er echt aan waarom ik haar dan zou moeten slaan, als ze haar oren in haar nek legt sla ik haar niet maar laat het met m'n stem merken, als ze naar me bijt met het zadelen krijgt ze wel een tik, onder het rijden, als ze dan voor de zoveelste keer weer eens niet wil luisteren vanwege klieren.
krijgt ze wel een mep maar als ze bang is (kun je heel goed merken bij d'r ) probeer ik haar aan te moedigen met been en stemhulpen.
Het ligt er dus echt aan waarom ze niet luistert.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 17:38

Even denken hoor.
Ik heb Par nu pas 6 weekjes en heb tot nu toe vooral getraind met stem verheffingen en simpele korte woordjes zoals ik het bij mijn vorige paard ook gewent was.

Ik vindt dat een corrigerende tik geen kwaad kan.
Als ze aan het schrapen is zeg ik hard nee en als ze dan door blijft gaan zeg ik weer nee met een tik op het desbetreffende been erbij.
En dit werkt goed vindt ik.
Als ik nu nee zeg dan weet ze dat als ze doorgaat ze een tikje op dat been krijgt en ze heeft liever een aai omdat ze braaf is.

Dus meestal geef ik gewoon een tik op dat waar ze "stout" mee is.
Op der been als ze schraapt, op haar achterhand als ze slaat en ga zo maar door.
Maar ik ken inderdaad ook paarden die nog niet eens reageren op een schop voor hun donder.
Niet onder de indruk en gewoon verdergaan, heb wel eens medelijden met hun verzorgers hoor, en ben dan blij dat die van mij gewoon 9 van de 10 keer wedig luistert.

Greetsz

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 18:14

Ik begin meestal met mijn stem. Gewoon "Hou op" Of "Pinky kappen"
Werkt dat niet dan praat ik bozer "KAPPEN NU!"
Nog geen reactie? *klabats*
Ik weet niet of ik heel snel sla maar Pinky krijgt echt wel eens een tik. Het is ook een behoorlijke drammer die niet lief is tegen een zachte hand dus dat scheeld ook..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 18:58

Bij Lois is dat helemaal niet nodig, die is heel netjes opgevoed,
Ik ken genoeg paarden die meteen over je heen rennen wanneer je de stal open maakt. Die krijgen meteen een hele flinke dreun. En gelukkig snappen die dan vrij snel dat ze netje moeten wachten als je de staldeur open maakt.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 19:00

O ja hoor, Pompidou krijgt zeker wel eens een mep.
Simpelweg omdat ze anders over je heen walst.

Pompidou kan bijvoorbeeld op de poetsplaats uitgebreid op de waterslang gaan kauwen. En dan kan ik 100x zeggen 'Pompidou eh eh!'helpt echt niet, ze is echt zó eigenwijs.
Ik geef haar dan echt gerust een mep hoor. Nooit op het hoofd trouwens.

Ze zit echt altijd overal aan. Als ik haar die coorigerende mep niet geef *LOL* dan zal ze echt heel ongehoorzaam worden.

Ze is verder heel braaf, ik heb veel zelf aangeleerd. Zoals stil blijven staan, braaf naast je lopen, afspuiten noem maar op.

Maar het is en blijft een eigenwijze klier. Knipoog

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:12

Op stal bijna nooit. Mijn merrie heeft op stal hele goed manieren, en ze is daar heel rustig. Als ze al ooit iets fout doet, zeg ik UH! of knip met mijn vingers, dan houdt ze gelijk op.
Met het rijden helemaal nooit, hoogstens een prik met mijn sporen. Ze wil altijd erg graag haar best voor je doen, en kan echt ONTZETTEND heet worden. Met slaan bereik je helemaal niets bij haar.

Ik las laatst iets in de krant over een test met paarden in Lelystad. Sommige paarden reageren goed op belonen, anderen leren beter met straf, en anderen leren helemaal niet. Zijn er nog meer mensen die dit gelezen hebben? Het stond geloof ik in de Telegraaf.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:16

als het paard waar ik opzit gewoon gemeen bokt ofzo terwijl hij geen pijn heeft ja dan kan hij een klap verwachten.
de meeste dingen probeer ik echter op te lossen met de stem.
ik sla trouwens NOOIT op het hoofd, dan draai in nog liever een vel om in zijn nek of iets derlijks

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:24

Desiree"]
[quote="Lielle schreef:
En Promptertje, wat doe jij als je paard naar je slaat bv?

huilen en vragen waarom hij zoiets nou kon doen? Haha!
[/quote]

Hhahaha, die is goed!!! *LOL*

Maar ik sla zelf niet zo heel vaak hoor, ligt ook wat voor paard je heb. Bij een tuiger bij ons op stal hoef je alleen je stem maar te gebruiken en ze weet dat ze fout was, ik heb haar bijna nog nooit geslagen.
Bij Odin moet ik wat vaker een tik uitdelen, bv als ie schraapt. Dat mag gewoon niet bij mij, geen enkel paard. En onder het rijden als ze bokt uit protest, dan krijgt ze een tik.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:26

Ja ik doe t wel,maar let wel op welk paard het is.Mijn eigen paard heeft vaak twee tikken nodig voor hij zich overgeeft,maar vorige pony bijvoorbeeld moest je heel voorzichtig mee zijn(was dan ook wat liever)als je die een tik gaf,was ze helemaal van streek.
Bij een paard op mijn stage,als je die een tik gaf keek ze je en week niet meer aan en negeerde ze je gewoon(hoofd de andere kant uit als je langliep)dit vond ik erg sterk,wist ook niet precies hoe ik met haar om moest gaan.

Een corrigerende tik zie ik het nut wel van in.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:29

als een paard mij bijt op trapt krijgt ie mep
bijten is een tik op de neus op ik bijt terug tussen zijn neusgaten(niet aan te raden bij verkouden paarden)
als hij slaat dan krijgt ie gewoon een schop terug, ook al slaat hij mis
voor de rest als hij loopt te klooien en hij reageert niet op mijn stem dan kan hij/zij ook een tik verwachten
dat even dat ik per dag met een paard bezig ben vind ik dat hij die tijd ook best even zichzelf kan gedragen,
zolang je maar qonsequent bent zal je meestal bijna niet meer hoeven "slaan"

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:31

Als Wico ontzettend loopt te klieren in z'n stal, en steeds naar voren loopt kan hij best een tik tegen z'n boeg krijgen. Als hij hapt als ik onder z'n hoofd doorloop kan hij ook een tik onder z'n neus verwachten, zelfde geldt als hij aan z'n halstertouw loopt te knagen..
Maar dat zijn korte tikjes, slaan doe ik niet snel, de enige keren dat paarden echt door mij geslagen worden is als ze zelf slaan of echt gemeen bijten..
Als een paard met rijden uit protest stil gaat staan of klieren, kan hij gerust een flinke mep met de zweep verwachten.. Alleen als het uit protest of geen zin hebben is! Niet snappen of iets echt eng vinden is iets anders.. Alleen ik ben de laatste tijd een ontzettend 'watje' aan het worden met rijden lijkt het, de bak is nu open bij de 'deur'(zit dus geen deur Haha!) en heb dan zoiets van.., als ik hem nu vooruit laat gaan, vliegt ie met mij en al de bak uit Lips are sealed

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:33

Als je Chester een tik geeft is hij ook helemaal van streek.
Maar die doet eigenlijk nooit wat fout.
Maar áls hij niet luisterd en je geeft hem een tik, is hij echt een beetje overstuur. Lovers

Wat een verschil hé? Mijn grote woudreus kun je met je pink onder de duim houden, en Pompidou heeft echt wel eens een mep nodig. Verward

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:40

hmm ik deel wel es een tik uit... Ewald is wel een paard dat snel bangig word maar hij leert anders niet.. heb het in het begin op de lieve manier geprobeert maar dat werkte gewoon niet.. als ie iets verkeerd doet krijgt ie een tik ja (alleen als ik weet dat hij het kan.. bijv. voetjes geven is ie gewoon koppig)
Maar als hij het niet snapt dan houd ik mijn gedult en probeer ik het opnieuw ofzo.. hangt van de situatie af.. Ik heb geen zin aan een ongemaniert paard...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:50

Desiree"]
[quote="Lielle schreef:

[/quote]

Ik ben hier geloof ik in de omgekeerde wereld terecht gekomen - ik moet me gaan verdedigen waarom ik mijn paarden NIET sla Verward

En sorry, nee, mijn paarden slaan niet - misschien omdat ik ze ook nooit sla?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:51

Ik ben eigenlijk fel tegen de zweep, maar sommige paarden bij ons op de manege zijn langzaam, dat ik ze soms niet anders vooruit krijg.
Ik sla ze nooit als ze een nbok ofzo geven, dat vind iki onzin en al helemaal niet wanner ze de oren in de nek doen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:52

Ligt eraan bij welk paard.

er zijn erbij die kruipen al in elkaar als je een keer je stem verheft.

maar er zijn er ook die niet opgevoed/ cq verwend zijn geweest door hun vorige eigenaar.
Denken dat alles kan en mag.
ook de hele gemene dingen.
Nou dan ben ik dus ook gemeen.

Paard lief=ik lief
paard niet lief= ik ook niet lief.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:12

Ik sla Fayette eigenlijk nooit, maar ze heeft al wel een keer of 3 een trap onder de kont gehad van me. Bij voorkeur bestraf ik haar alleen met de stem maar blijft ze ongehoorzaam dan wil ze nog wel eens een trap krijgen. Zielig? Vind ik niet, zo gebeurt het in de natuur ook. Bijten kan ik niet (heeft zo weinig effect) maar paarden die in een kudde vervelend zijn of niet luisteren worden of gebeten of krijgen een lel tegen hun achterste. En Fayette weet het ook dondersgoed, als ik haar al een keer of 2 met de stem heb gecorrigeerd dan hoef ik de derde keer alleen nog maar een stap in haar richting te maken en mevrouw houd alweer op. De eerste keer dat ze van mij een trap kreeg was toen ze zelf een keer naar mij wilde trappen (oke, veulen van 8 maand oud maar dan nog...) en volgens mij een keer toen ze echt eigenwijs was en dat halstertouw maar op bleef vreten Verder (nog }> ) niet. Slaan aan het hoofd vind ik trouwens helemaal fout!!! Dan krijg je van die verschrikkelijke kopschuwe paardjes van

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:19

Als ze erop vragen dan wel jha.
Mijn andere merrie die is wat schuwig die zal ik bijna nooit slaan, tenzij ze echt niet reageerd dat ze dan een tikje krijgt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:21

Zelfde antwoord als velen; ligt aan het paard. De Fries die ik nu doe, heb ik nog nooit geslagen, is ook (nog?) niet nodig.

Mijn laatste paard kreeg zo'n beetje elke dag wel een knal. Was zo'n ontzettende klier. Leerde er ook niets van, deed het de volgende dag gewoon opnieuw (ik bedoel hiermee vooral dat hij ging hangen, touw opeten, schrapen, etc). Met een knal bedoel ik dan geen echte knal, maar een 'pets' (ofzo). Als hij ging hangen kreeg hij een schop onder zijn kont.

Het bijrijdpaard wat ik in die tijd had, heb ik ook nooit hoeven slaan. Die keek ik maar aan, en ze kroop in elkaar. Die hoefde ik ook niet te slaan, want dan was er helemaal geen land meer mee te bezeilen, die raakte al helemaal van de zeik, als ik alleen al mijn stem verhief.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:24

promptertje"]
[quote="Desiree"][quote="Lielle schreef:

[/quote]

Ik ben hier geloof ik in de omgekeerde wereld terecht gekomen - ik moet me gaan verdedigen waarom ik mijn paarden NIET sla Verward

En sorry, nee, mijn paarden slaan niet - misschien omdat ik ze ook nooit sla?
[/quote]

Je hoeft je wat mij betreft echt niet te verdedigen waarom je niet slaat, ik vraag alleen hoe jij een paard aanpakt dat niet zo keurig is opgevoed. Ik heb hier genoeg berichten van mensen gelezen die precies datgene zouden doen wat Desiree hierboven beschrijft. Onze paarden slaan ook niet, Raimaer hapt wel eens met aansingelen (is ook drachtig) en daarvoor krijgt ze een tik (of meestal een waarschuwend UH), zie boven. En ze zijn alledrie keurig opgevoed, Trammelant is al 22 jaar bij ons en ik kan me niet heugen wanneer ik hem voor het laatst een tik heb gegeven. Maar Raimaer is wat lomper en niet altijd onder de indruk van een boze stem, zoals Pablo en Trammelant dat wel zijn (hebben ook meer bloed). En net als wat Jantine al zei, je hebt slaan en slaan. Overigens vind ik een tik met rijden van een andere soort, dat is een versterking van je been en niet per se als straf bedoeld. Zo helderder wat ik bedoelde? Overigens was mijn reactie op Desiree wel wat flauw, sorry.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:24

promptertje"]
[quote="Marije"][quote="promptertje schreef:
Een heeeeeel kort antwoord: NOOIT!

Kijk, zoiets snap ik dus niet.
En als een paard echt de grens overtreedt? Dat hij bokt, er met je van door gaat, je slaat? Dan blijf je hem zachtjes aaien?
[/quote]

Ik heb mijn nu zestienjarige merrie nog nooit met een zweep gereden, is nog nooit nodig geweest. Mijn merrie gaat er niet vandoor bij het rijden, bokken doet ze al helemaal niet. Mijn vierjarige hengst is ook een schatje, nooit lastig, dus waarom zou ik slaan?

Of misschien heb ik wel heeeeeeele makkelijke paarden? Haha!
[/quote]

Dus als iemand met zweep rijdt, is dat slaan. Want je zegt: Ik sla nooit, en dan zeg je er 'in één adem' bij dat je ook zonder zweep rijdt. Als je met een zweep kan rijden, is dat niet slaan, als je paard zonder reden blokkeert, en dan even ferm gaat bokken, dan snap ik dat je dat wel slaan kan noemen(als je paard echt niet wíl reageren op iets anders, dan kan hij een ferme pets krijgen!).

Elk paard kan er vandoor gaan, maar ik snap niet wat dat met slaan te maken heeft(paard kan er van door gaan omdat je slaagt, maar dat bedoel je toch niet?).

Je zal wel gewoon héel gemakkelijke paarden hebben, maar dat kan ik mij niet inbeelden.

Terug ontopic.
Zelf verhef ik eerst mijn stem(bij schrapen ofzo) en dan een tik. Maar als een paard mij bijt, nee, dat zullen ze geen tweede keer moeten wagen }>. Evenmin als gericht stampen, dan krijgen ze een stamp terug. En dan ga ik niet eerst het plekje uitzoeken, het paard gaat ook niet kijken van: daar kan ik best niet op stampen, dat kan te pijn doen .

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:25

Ja hoor, Jamey krijgt wel eens een ram.
Als ze bijvoorbeeld over me heen walst, dwars door me heen rent (nouja, dat kan niet, ik bedoel gewoon me aan de kant gooit omdat zij zonodig hard moet lopen, dat pik ik niet!) of als ik haar buik schoon moet maken en ze probeert me te trappen, dan krijgt ze een ram!