Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Een slank paardje daarentegen zit meestal wat slechter en al helemaal als ie een hoge schoft heeft of een hoge knieactie. Hangt af van de bouw en de gangen van het paard dus
. Vroeger had ik een verzorgpony die héérlijk zat, maar ik heb ook al paarden zonder zadel gereden die echt pijnlijk waren
.
. Hij gaat lekker over z'n rug en rond lopen, waardoor ik niet hoef te stuiteren op z'n rug. En dat is ook weer beter voor hem. 
Maarja, eigewijs he, en ben gewoon door gegaan...en na 1 uur had ik altijd mega spijt

). En ook als je paard z'n rug wegdrukt hobbel je meer, dan als hij over z'n rug gaat lopen en loslaat. 
) bij ons op de manege. Pas als je goed kon zitten, kreeg je een zadeltje ter beschikking. Een harde les misschien, en heel wat blauwe billen, maar ik leerde wél zitten!
En als ik zonder zadel rijd ga ik ook springen, is heel erg leuk om te doen haha
En het is ook wel goed voor je evenwicht en mijn pony vind het leuk dusja
Vanny_ schreef:Je hebt vaak snel de neiging om te klemmen met je benen, maar als je gewoon ontspannen blijft zitten en je benen laat hangen zit het een stuk fijner (en het klinkt idd makkelijker dan het is). En ook als je paard z'n rug wegdrukt hobbel je meer, dan als hij over z'n rug gaat lopen en loslaat.
).
)? Ofwel zit ik nu slechter?

. En tuurlijk moet je proberen mee te gaan met de beweging daar heb je gelijk in.Vanny_ schreef:@ [***]: Ik zeg ook niet dat het bij alle paarden & pony's geldt, zoals ik al zei het ligt aan het paard. Nee waarom zou je moeten klemmen met je benen als je een rondje aan het stappen bent? Dat bedoelde ik niet, ik bedoelde als je 'echt' zou gaan rijden met draf en galop enz. Maar ik bedoelde dat veel mensen de neiging hebben om te klemmen (en niet als ze een rondje gaan stappen). En tuurlijk moet je proberen mee te gaan met de beweging daar heb je gelijk in.

Vanny_ schreef:En het lijkt mij niet dat jij 'verkeerd zit' ofzo hoor, je zei al dat je paard niet de jongste meer is en niet elk paard zit dan nog even lekker zonder zadel.
) [***] schreef:Niet meer de jongste? Hij is 11 .. lijkt me niet meteen oud?
Of heb je het over mijn eerdere reactie? Met die ouderdom daar doelde ik op mezelf![]()
(omdat ik "vroeger" wel probleemloos zonder zadel reed, weliswaar op andere paarden, en het nu niet meer lijkt te gaan)
. Elf jaar is idd niet de oudste nee. Jus_dOrange schreef:ben ik niet helemaal met je eens tenzij je je eigen paardje bedoeld,als je lekker kan meezitten en doen zit je hem/haar zeker niet in de weg. ik ben later als ik me eigen fjordje heb niet eens van plan om een zadel aan te schaffenIk heb vroeger redelijk vaak zonder zadel gereden, 't is vooral een kwestie van wennen. Ik doe het met m'n huidige paardje niet omdat het vooral voor je paard z'n rug niet zo geweldig is.
En ik val er nu niet meer zo snel af zonder zadel. Dat maakt het waarschijnlijk wel leuker denk ik.
Mijn pony is trouwens best we rond maar tegelijk ook wel smal (
) en daar blijf ik minder goed op zitten dan het paard van mijn zus die een hoge schoft heeft. Geen idee hoe dat kan maarja.
Ik vind het leuk!