Zonder zadel = niet zo geweldig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phrono

Re: Zonder zadel = niet zo geweldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:31

Ligt idd aan de bouw van je paard. Ik rijd haflingers en dat zit heerlijk zonder zadel. Weinig schoft, over het algemeen een lekker rond ruggetje (en in de zomer ook wel eens voorzien van een vetlaagje). Ja zit gewoon prima. Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:05

Mijn verzorgpaard is aardig breed gebouwd en zit daarom zonder zadel erg lekker. Ik rij de laatste tijd ook zonder om wat meer te leren voelen onder mij.
Alleen draven lukt mij nog niet echt omdat ik dan erg begin te klemmen.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:28

Ik vind het heerlijk rijden zonder zadel.Je kan je paard dan meer aanvoelen vind ik.Overigens zit ik wel wat beter op een wat steviger paard dan een wat dunner paard.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:05

Dat is niet op elk paard even aangenaam. Een wat ronder paardje die zijn benen niet te hoog opgooit zit meestal heerlijk Haha! . Een slank paardje daarentegen zit meestal wat slechter en al helemaal als ie een hoge schoft heeft of een hoge knieactie. Hangt af van de bouw en de gangen van het paard dus Lachen. Vroeger had ik een verzorgpony die héérlijk zat, maar ik heb ook al paarden zonder zadel gereden die echt pijnlijk waren Nagelbijten / Gniffelen.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:11

bij mijn vorige verzorgpaardje en pony, reed ik meestal zonder zadel, langs de weg of in het bos dat maakte ons allemaal niks uit, heerlijk vond ik het.

nu rijd ik een jong paard wat nog lang niet alles kent, dus die val ik hier nog niet mee lastig. dat komt later wel.

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:20

Ik vind het ook liggen aan het paard/pony. Bij een hoge schoft of een smalletjes paard heb ik ook liever een zadel. Maar over het algemeen vind ik het wel lekker rijden.

Mijn verzorgpony is een smal pony'tje maar heeft weinig schoft en zit heerlijk zonder zadel Lachen. Hij gaat lekker over z'n rug en rond lopen, waardoor ik niet hoef te stuiteren op z'n rug. En dat is ook weer beter voor hem.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:22

Ik reed wel eens zonder zadel op de manege... En me reed deet pijn, en lag ook open Boos! Maarja, eigewijs he, en ben gewoon door gegaan...en na 1 uur had ik altijd mega spijt Boos!

Me verzorgje heeft een lekkere brede rug, dus ga dat maar eens uit proberen Haha!

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:45

Idd, ik vind het ook niet zo geweldig, je voelt echt heelmaal die rug enzo. Maar laatst wel ff op eentje gezeten en dat zat dan wel weer iets beter. Misschien lag het aan de deken?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:49

ik vind niets fijner dan paarden zonder zadel te rijden, je voelt gewoon wat er onder je gebeurt, en je mag je nikes aanhouden zonder dat je door je beugel kan schieten Knipoog *LOL*
eigenlijk heb ik best wel een hekel aan zadels haha. zonder zit ik ook veel netter en steviger.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:52

Ik vind het op de ene pony fijner als op de andere..
Op m'n verzorgpony's is het allemaal prima te doen. Rij best vaak zonder zadel eigelijk. Lachen

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:52

Gister even zonder zadel gereden, nou niet echt voor herhaling vatbaar! Tong uitsteken
Ik zal het misschien nog wel eens doen, maar vond het niet echt een succes.
Tuurlijk het was wel even lekker, maar dan zit ze toch wel érg moeilijk!
Hobbelde er een paar keer haast vanaf! Clown
Was voor haar ook niet zo'n fijn gevoel denk ik Lachen

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:56

Je hebt ook een soort dekjes die dienen als zadel ( kan je ook vastmaken met singel )
Een vriend gebruikt dat op zijn Fries , en je blijft ook stevig zitten.
Zelf hou ik natuurlijk niet zoveel van draven zonder zadel Haha!
Maarja , je hebt niet zoveel te willen op die momenten en je kunt niet alleen stappen en galopperen omdat dat wel fijn zit Clown

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:59

Je hebt vaak snel de neiging om te klemmen met je benen, maar als je gewoon ontspannen blijft zitten en je benen laat hangen zit het een stuk fijner (en het klinkt idd makkelijker dan het is Knipoog). En ook als je paard z'n rug wegdrukt hobbel je meer, dan als hij over z'n rug gaat lopen en loslaat.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:06

Het heeft helemaal te maken met onafhankelijke zit.

Ik kan prima zonder zadel rijden, ook draf, galop en zelfs een sprongetje maken lukt me prima zonder zadel. Ik denk dat het grotendeels te maken heeft met het feit dat ik leerde paardrijden op een chabrakje met beugels er aan, een soort middeleeuwse barefoot denk ik Haha!

Zo leerde je dat destijds (bijna 30 jaar terug alweer Bloos ) bij ons op de manege. Pas als je goed kon zitten, kreeg je een zadeltje ter beschikking. Een harde les misschien, en heel wat blauwe billen, maar ik leerde wél zitten!

Tegenwoordig wordt er van alles gedaan om de zit kunstmatig stevig te houden - rijbroeken met leren zitvlak zodat je beter "plakt" in het zadel, en zadels waar je zó in opgesloten wordt, dat je ongeveer vastgebonden wordt en je geen kant meer uit kunt!

Vroegah als kind reed ik vaak en veel zonder zadel, vaak noodgedwongen maar altijd met plezier. Ook als volwassene reed ik nog weleens zonder zadel, het blijft toch een apart iets he... en leuk! Met carnaval reden we altijd zonder zadel, en vaak gingen we dan springen, echt gaaf! Toen ik dat voorstelde in de volwassengroep, jaaaren later, keken ze me aan of ik gek geworden was, en was ik uiteindelijk de enige persoon die het een uur lang volhield, zonder problemen, op een knokige Gelderlander met hoge schoft Haha!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:08

zelf ik vroeger leren paardrijden zonder zadel, op Fjordenpaarden. Deze zaten erg confortabel mede gezien hun wat breedere rug. Knipoog

Het verschilt uiteraard per paard of het rijden zonder zadel fijn zit of niet. Afgelopen zondag heb ik zelf weer even een lekker buitenrit gemaakt zonder zadel op mijn hengst, ik heb hier weer echt van genoten, hij zit heerlijk en het geeft je toch een gevoel van meer vrijheid, ook zijn lichaamstaal is beter op te vangen.. Pling

Marindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:05

Ik vind het nou ook niet echt bepaald lekker zitten, maar het is wel grappig op zijn tijd Knipoog En als ik zonder zadel rijd ga ik ook springen, is heel erg leuk om te doen haha Tong uitsteken En het is ook wel goed voor je evenwicht en mijn pony vind het leuk dusja Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:12

Vanny_ schreef:
Je hebt vaak snel de neiging om te klemmen met je benen, maar als je gewoon ontspannen blijft zitten en je benen laat hangen zit het een stuk fijner (en het klinkt idd makkelijker dan het is Knipoog). En ook als je paard z'n rug wegdrukt hobbel je meer, dan als hij over z'n rug gaat lopen en loslaat.

Het enige wat ik gedaan heb is (een lang stuk) stappen, gewoon met een stalhalster, ontspannen in het zonnetje .. Zou niet weten waarom ik dan zou gaan klemmen, of waarom het paard z'n rug zou wegdrukken (liep fijn ontspannen met het koppie naar beneden, wel lange teugel). Dus denk niet dat het door die dingen is die jij aanhaalt (maar misschien ben ik wel mis Knipoog ).

Wat het probleem was was de wrijving .. blijkbaar was er teveel wrijving ofzo, maar je kan toch niks anders dan gewoon mee te gaan met de beweging? Of heb ik op de 1 of andere manier misschien juist tegen de beweging gezeten? (had dat gevoel wel niet).

Ondanks dat het geen smal paardje is voelde ik wel duidelijk de ruggegraat .. Raar paard? Clown
Heb vroeger wel meer zonder zadel gereden en dat waren o.a. een fjord en een groter, breed paard, en daar heb ik ook nooit last mee gehad, toen ook draf en galop enzo... . Heeft misschien iets met ouderdom te maken ( Clown )? Ofwel zit ik nu slechter? Nagelbijten / Gniffelen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:19

Ik heb vroeger redelijk vaak zonder zadel gereden, 't is vooral een kwestie van wennen. Ik doe het met m'n huidige paardje niet omdat het vooral voor je paard z'n rug niet zo geweldig is. Knipoog

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:37

@ [***]: Ik zeg ook niet dat het bij alle paarden & pony's geldt, zoals ik al zei het ligt aan het paard. Nee waarom zou je moeten klemmen met je benen als je een rondje aan het stappen bent? Dat bedoelde ik niet, ik bedoelde als je 'echt' zou gaan rijden met draf en galop enz. Maar ik bedoelde dat veel mensen de neiging hebben om te klemmen (en niet als ze een rondje gaan stappen) Knipoog. En tuurlijk moet je proberen mee te gaan met de beweging daar heb je gelijk in.

En over dat rug wegdrukken, sommige mensen zeggen weleens dat ze in draf aan het stuiteren zijn, en dan zie je vaak dat ze niet meegaan met de beweging of dat z'n paard niet loslaat in z'n rug. En ik bedoelde dat het dan kan helpen als je paard lekker ontspannen en rond loopt over z'n rug, ik in ieder geval voel dan wel duidelijk verschil.
Laatst bijgewerkt door Vanny_ op 27-02-08 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:39

Vanny_ schreef:
@ [***]: Ik zeg ook niet dat het bij alle paarden & pony's geldt, zoals ik al zei het ligt aan het paard. Nee waarom zou je moeten klemmen met je benen als je een rondje aan het stappen bent? Dat bedoelde ik niet, ik bedoelde als je 'echt' zou gaan rijden met draf en galop enz. Maar ik bedoelde dat veel mensen de neiging hebben om te klemmen (en niet als ze een rondje gaan stappen) Knipoog. En tuurlijk moet je proberen mee te gaan met de beweging daar heb je gelijk in.

Ah ok Clown
Maar omdat het mij duidelijk leek dat ik alleen gestapt had en daar al het probleem zit, en jij die reactie gaf dacht ik dat je het ook gewoon daarop had Knipoog

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:40

En het lijkt mij niet dat jij 'verkeerd zit' ofzo hoor, je zei al dat je paard niet de jongste meer is en niet elk paard zit dan nog even lekker zonder zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:43

Vanny_ schreef:
En het lijkt mij niet dat jij 'verkeerd zit' ofzo hoor, je zei al dat je paard niet de jongste meer is en niet elk paard zit dan nog even lekker zonder zadel.

Niet meer de jongste? Hij is 11 .. lijkt me niet meteen oud?
Of heb je het over mijn eerdere reactie? Met die ouderdom daar doelde ik op mezelf Vork
(omdat ik "vroeger" wel probleemloos zonder zadel reed, weliswaar op andere paarden, en het nu niet meer lijkt te gaan Knipoog )

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:45

[***] schreef:
Niet meer de jongste? Hij is 11 .. lijkt me niet meteen oud?
Of heb je het over mijn eerdere reactie? Met die ouderdom daar doelde ik op mezelf Vork
(omdat ik "vroeger" wel probleemloos zonder zadel reed, weliswaar op andere paarden, en het nu niet meer lijkt te gaan Knipoog )

Oh sorry had het over je eerdere reactie Bloos. Elf jaar is idd niet de oudste nee.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:34

Jus_dOrange schreef:
Ik heb vroeger redelijk vaak zonder zadel gereden, 't is vooral een kwestie van wennen. Ik doe het met m'n huidige paardje niet omdat het vooral voor je paard z'n rug niet zo geweldig is. Knipoog
ben ik niet helemaal met je eens tenzij je je eigen paardje bedoeld,als je lekker kan meezitten en doen zit je hem/haar zeker niet in de weg. ik ben later als ik me eigen fjordje heb niet eens van plan om een zadel aan te schaffen Haha!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:51

Misschien zit je paard wel niet zo lekker? Ik denk ook dat het komt doordat je niet zo vaak zonder zadel rijdt, dat het onwennig zit en je het gevoel hebt dat je er direct af kan glijden. Ik rijd best veel zonder zadel en vind het ook leuker. Je hebt dan gewoon meer contact met je paard ofzo. Haha! En ik val er nu niet meer zo snel af zonder zadel. Dat maakt het waarschijnlijk wel leuker denk ik. Lachen Mijn pony is trouwens best we rond maar tegelijk ook wel smal ( Haha! ) en daar blijf ik minder goed op zitten dan het paard van mijn zus die een hoge schoft heeft. Geen idee hoe dat kan maarja. Tong uitsteken Ik vind het leuk!