Gestoord! Zijn paarden anders dan varkens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 16:14

kebie schreef:
in welk jaargetijde kom je de meeste koliek tegen. S'winters? Tenslotte hebben de meeste (bokt?) paarden zomers in ieder geval weidegang.

Weet je waar het ook door kan komen in de winter; te koud water en te weinig vocht opname.

Er zijn zoveel verschillende factoren waar door koliek kan ontstaan, wat dat luchtzuigen betreft; het is logisch dat de pijn dan van een maagzweer zou wegtrekken, immers laat het luchtzuigen een paard hai worden. Er word dan een bepaalde stof aangemaakt (endorfine, ligt me in de mond maar volgens mij zit ik hier toch mis, kan niet op de naam komen).
Waarom doet een dier dat, omdat het zich niet prettig voelt en zoekt dus een bepaalde afleiding waardoor het zich prettig voelt.
Koliek hoeft dus niet altijd door slechte voeding te komen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 17:02

Citaat:
Voor zover ik uit deze site kan lezen is dat LAG alleen maar een soort keurmerk wat je kan krijgen op je huisvesting van je paarden. Nergens staat dat het iets wettelijk verplichts zou zijn

Dat klopt ook.
Maar de LAG (Duitsland) heeft steeds meer invloed in Europa en wetgeving is een kwestie van politieke lobby.

Duitsers kijken iets anders tegen het houden van dieren dan de gemiddelde Nederlandse boer.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 17:09

Zannekin schreef:
Maagzweren bij paarden komen ook voor. Ik vind dat er ook wel zo een paardenstudie mag komen. Koliek ligt vooral aan onze voederwijze denk ik: weinig hooi, veel krachtvoer.
Paarden zijn sociale dieren die gezelschap en beweging nodig hebben om happy te zijn. Mensen sluiten ze in een box van 3 op 3 waar ze zich net in kunnen omdraaien, geven weinig hooi zodat ze niet te lang bezig zijn maar vooral geen buikje zouden krijgen en laten ze max. 1 uurtje naar buiten. Een wonder dat de meeste handelbaar blijven....
Paarden moeten mekaar kunnen zien, aanraken, hun tijd vullen met knabbelen en bewegen. Veulens moeten opgroeien tussen andere dieren, in groepen niet alleeen van leeftijdsgenoten maar ook met volwassen dieren erbij zodat ze af en toe ook opgevoed worden.
Dit past zo niet bij ons paardenbeeld: dure dieren mogen amper naar buiten, laat staan in groep. Veel paarden leggen zich daarbij neer en functioneren zo, ze worden steeds minder paard en meer mens. Anderen worden gek en onhandelbaar...

dit konden goed mijn woorden zijn. Ik ben het er volledig mee eens. Overigens ontwikkelen paarden veel meer maagzweren dan wij denken. Ik heb hier ooit een heel stuk over gelezen in BIt. Bij veel paarden merk je het ook niet en lopen ze er heel lang mee rond.

Enerzijds vind ik het goed als er een dergelijke regeling zou komen t.a.v. het houden van paarden. Aan de andere kant is het schandalig hypocriet. WAnt dan zouden we ook de bioindustrie moeten gaan aanspreken op de vreselijke manier van het behuizen van vee. Hoe kun je de ene groep aanspreken op iets wat een andere groep gewoon niet alleen mag maar MOET doen?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 17:28

Misschien is een algemene wet o.i.d. op het houden van huisdieren en vee iets wat in de toekomst mogelijk is. Zou erg fijn zijn voor de dieren. Of de meeste boeren er blij mee zullen zijn weet ik niet... Daar zou dan wel een subsidie of compensatieregeling voor moeten komen denk ik.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 17:39

Mieke schreef:
Misschien is een algemene wet o.i.d. op het houden van huisdieren en vee iets wat in de toekomst mogelijk is. Zou erg fijn zijn voor de dieren. Of de meeste boeren er blij mee zullen zijn weet ik niet... Daar zou dan wel een subsidie of compensatieregeling voor moeten komen denk ik.

nou, het zou de hele bioindustrie omver werpen en dat lijkt me onmogelijk. Het was de overheid zelf die alleen nog maar boeren die aan heel intensieve veeteelt deden lieten bestaan. Het zou fantastisch zijn maar ook te mooi om waar te zijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:06

Zo'n soort wet is er al, de GWWD (Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren), deze biedt zeker mogelijkheden om dit soort zaken wettelijk te regelen. Probleem is alleen dat grote delen van deze wet nog niet zijn ingevuld of nog niet in werking zijn getreden. Misschien moeten ze daar maar eens wat haast achter zetten, al zal dat met de huidige politieke bende in Nederland waarschijnlijk helaas geen prioriteit hebben.

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:37

Het is ook mogelijk om "biologisch vlees" , scharreleieren etc. te kopen. En niet alleen meer bij de natuurwinkel , ook bij de AH. Dan zie je ook meteen het prijsverschil , wat deze ruimte voor de dieren kost. En mischien koop je dan ook wat minder vlees, in ieder geval koop je bewuster.
In plaats van op al dat geleuter van bovenaf te wachten, kan je ook actief je steentje bijdragen. Vraag en aanbod werkt nog steeds.
Want waar is nu vraag naar als je naar stalling voor paarden kijkt : grote pensionstalling, stapmolens, solaria, voerballen etc. Allemaal om de verwende paardenhouder het idee te geven dat het paard niets ontbreekt. En het modern gehouden paard ontbreekt wel wat , namelijk ruimte, een meer natuurlijk voedselpatroon en sociale contacten.
Ik ga niet wachten totdat dit eindelijk eens "bewezen is door de wetenschap". Wanneer je met respect kijkt naar mens en dier , kan je de tegenwoordige manier van paardenhouden niet verantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 19:47

Ik sluit me helemaal bij SuzanneH aan.
We zeuren over de bio industrie, maar kopen wel het goedkope ei, of stukje vlees.
Dus niet zeuren dan.

En ons paard mag wel 24/7 in een hokje van 3 x 3 m.
Niet samen in de wei want hij zou eens een schram krijgen.
Een hoop zooi tegen verveling, waar ze hoogsten chagerijniger van worden.
Maar met soort genoten meerendeel van de dag in de wei, nee daar word niet aan gedacht.
En die enkele eenling, die laat wel merken dat hij liever alleen gelaten word, dus ook dat is geen probleem met paarden samen in de wei zetten.
Het probleem zijn de baasjes.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 21:01

Tsja, ik sluit me volkomen aan bij SuzanneH en runningkawa. Door het kopen van biologisch producten help je sneller mee aan goede omstandigheden voor dieren.

Ikzelf voel me vaak schuldig tegen over mijn verzogpony. Ze heeft geen buren en het enige raampje waar ze doorheen kan kijken, is bedekt met gaas en zit een beetje hoog, waardoor ze haar hals naar boven moet strekken, wil ze iets zien.
Dit is echter pure noodzaak, omdat ze als leider van de kudde de andere pony's/buren die lager in rang staan, aanvalt (bijt).
(Weet iemand misschien een oplossing waardoor ze wat meer contact heeft met andere pony's, maar deze niet worden aangevallen ? Lachen )
Laatst bijgewerkt door Gaby op 11-12-02 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:29

Jaaaa Wat Suzanne H en Runningkawa zeggen is allemaal wel waar...

Maar:

Zou jouw paard nu eigenlijk wel bestaan als jij hem niet in een gouden kooitje tot het best van jouw kunnen zou willen verzorgen?
Hoeveel landeigenaren kunnen en willen volledige paardenkuddes in stand houden om ze zo op een natuurgetrouwe manier te houden...louter en alleen voor het in stand houden van de soort?

Jongens, het is de redding van het paard in zijn totaal geweest dat het zich kan laten gebruiken als huisdier. Nou kunnen we allen wel biologisch macrobiotisch verantwoord willen doen ten aanzien van het paard, maar "teruggeven aan de natuur" zal betekenen afname in de populatie (oke, tot op zekere hoogte misschien wel goed), .
Er is geen natuur meer voor paarden in Nederland.
Jammer voor het paard? Ach, die maakt zich er niet druk om hoor....die is best blij met die mooie warme stal met regelmatige voervoorziening en dat mensenkind die hem aandacht geeft. Het paard heeft het zo slecht nog niet in deze onnatuurlijke omstandigheid.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:36

Nou Dees, het is niet natuurlijk misschien zoals wij paarden houden. MAar het minste wat we toch wel kunnen doen is toekomen aan zijn behoeften zodat hij een paardwaardig bestaan heeft. Er is meer dan geborsteld worden, gereden en voer en een warme stal. Ik ga daarom alleen al naar een andere stal verhuizen, ZONDER binnenbak, maar met dagelijkse weidegang, wat nu ontbreekt. Ik moet er allemaal ZELF voor zorgen en dat kost veel geregel en op en neer rijden waardoor i kniet altijd toekom aan andere dingen. Ik kom goedkoper te staan maar mijn paarden komen in dat opzicht luxer te staan. En nee, er is geen stapmolen, warm water of solarium. MAar wel een frisse neus, beweging en sociale contacten! Ik kom dan ook meer aan mijn rust toe. Kan een dag minder in de week gaan werken en hoef me niet meer te ergeren aan het feit dat mijn dieren binnen staan terwijl het goed weer is buiten als ik eens iets anders wil of moet gaan doen zoals naar de winkel. En ik hoef dus ook niet meer onnodig op en neer te rijden om ze even buiten te zetten. Als ik die dingen dan toch allemaal ZELF moet doen, laat ze dan maar bij mij aan huis staan!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 18:37

Ik vraag me nog steeds af of er nog meer gepubliceerd is over dit onderzoek.