Zannekin schreef:Maagzweren bij paarden komen ook voor. Ik vind dat er ook wel zo een paardenstudie mag komen. Koliek ligt vooral aan onze voederwijze denk ik: weinig hooi, veel krachtvoer.
Paarden zijn sociale dieren die gezelschap en beweging nodig hebben om happy te zijn. Mensen sluiten ze in een box van 3 op 3 waar ze zich net in kunnen omdraaien, geven weinig hooi zodat ze niet te lang bezig zijn maar vooral geen buikje zouden krijgen en laten ze max. 1 uurtje naar buiten. Een wonder dat de meeste handelbaar blijven....
Paarden moeten mekaar kunnen zien, aanraken, hun tijd vullen met knabbelen en bewegen. Veulens moeten opgroeien tussen andere dieren, in groepen niet alleeen van leeftijdsgenoten maar ook met volwassen dieren erbij zodat ze af en toe ook opgevoed worden.
Dit past zo niet bij ons paardenbeeld: dure dieren mogen amper naar buiten, laat staan in groep. Veel paarden leggen zich daarbij neer en functioneren zo, ze worden steeds minder paard en meer mens. Anderen worden gek en onhandelbaar...
dit konden goed mijn woorden zijn. Ik ben het er volledig mee eens. Overigens ontwikkelen paarden veel meer maagzweren dan wij denken. Ik heb hier ooit een heel stuk over gelezen in BIt. Bij veel paarden merk je het ook niet en lopen ze er heel lang mee rond.
Enerzijds vind ik het goed als er een dergelijke regeling zou komen t.a.v. het houden van paarden. Aan de andere kant is het schandalig hypocriet. WAnt dan zouden we ook de bioindustrie moeten gaan aanspreken op de vreselijke manier van het behuizen van vee. Hoe kun je de ene groep aanspreken op iets wat een andere groep gewoon niet alleen mag maar MOET doen?