Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
hikari schreef:@ Sodeletuut,
Ja, die zijn ook bruin
maar zo noem je de kleur niet.

Bij hem vind ik oranje (gewoon en neon) heel gaaf, maar ook mintgroen, lime, knalroze en turquoise staan erg goed. De standaard kleuren donkerblauw, donkergroen, bordeauxrood, zwart, wit etc. staat ook wel aardig, maar ik ben er niet weg van. Donkerbruin is ook wel mooi bij hem. Ik heb eigenlijk nog geen kleuren ontdekken die hem niet staan...
Jullie een idee ?
) en een turqouise. Staat allemaal super gaaf
.
.Charaz schreef:hikari schreef:@ Sodeletuut,
Ja, die zijn ook bruin
Absoluut niet dit zijn vossen.
een koffievos en een zweetvos! hikari schreef:Zoals jullie waarschijnlijk wel vaker gezien hebben: een paard of pony met een kleur dekje/chabrak/bandages die totaal niet bij de kleur van het paard passen! Iets vreselijkers kan je je niet voorstellen.

Charaz schreef:hikari schreef:@ Sodeletuut,
Ja, die zijn ook bruin
Absoluut niet dit zijn vossen.
maar goed, het gaat hier niet over paarden kleuren 
). Echt hoor, als ik rekening zou moeten houden met wat jullie leuk vinden ben ik daar meer tijd aan kwijt dan zorgen dat mn paard er goed uit ziet zónder al die extra's
. tuurlijk zijn dekjes leuk, vooral de kleurtjes worden steeds flitsender en frisser. Maar ik lig er echt niet wakker van of de kleur wel leuk staat, ik pleur hetzelfde dekje op mn schimmel als op mn zwarte. wedstrijd=wit dekje, training is geen dekje, of diegene die schoon is
maar ik houd niemand tegen die er wel tijd voor heeft om allemaal keurig uit te zoeken, voor diegene is het een leuk artikel en scheelt een hoop uitzoek werk of het wel of niet zou passen op je paardje 
, ik zou het hier en daar alleen wat subtieler brengen. Wat jij 'verschrikkelijke mode' vind kan een ander leuk vinden. Misschien kan je daar beter do's and don'ts van maken. Do: Rood, staat op veel paarden goed Don't: wit op schimmel, maakt paard gelig. Komt wat vriendelijker over dan dat jij meteen iedereen de grond in trapt die dierenprintjes wel leuk vind. Of iets anders natuurlijk, t'is maar een suggestie
) maar dit zinnetje valt me erg op: Met fraaige, gekleurde spullen ben je helaas nog maar op de helft. Wat voor zin heeft de mooiste hoofdriem als de trens er als ee noud vod bij hangt?
, beetje verder uitwerken en je maakt een hoop bokkers gelukkig denk ik!
en ik heb ook knal oranje endurance hoofdstelletje die gaat op t bruine hoofdje van een bontje valt lekker op voor langs de weg hahaha (kleurt alleen nét niet met t zadel.. hij is zo al auwtsj mn ogen maar dan issut helemaal van oei! (gelukkig heb ik nog 4 andere hoofdstellen :p)
hikari schreef:Ja, dat klopt. Maar dan moet het wel een bruin paard zijn met zwarte manen, ben ik van mening.
Mocht één van jullie een foto hebben van een bruin paard met bijv. een zwart dekje, kan je het naar me opsturen.
Dan kan ik evt. het artikel aanpassen, en met jouw toestemming misschien de foto in het artikel plaatsen;)
.de wiki schreef:Bruin (bay)
Het tweede gen dat van belang is, is het Agouti-gen. Dit gen veroorzaakt in combinatie met de basiskleur zwart, de kleur bruin . Een bruin paard heeft een bruine vacht en zwarte manen, staart en benen. Ook de oorpunten zijn vaak zwart. Het zwarte pigment wordt dus teruggedrongen naar de uiteinden: manen, staart, benen.
Het agouti-gen (code A) is dominant maar heeft alleen invloed op zwart pigment. Een vos kan dit dus ongemerkt bij zich dragen.
Eigenlijk hoort 'bruin' niet bij de basiskleuren, het heeft namelijk als basiskleur zwart. Omdat alle andere verdunningsfactoren of patronen terug te brengen zijn op vos, bruin of zwart, wordt dit hier toch bij de basiskleuren genoemd. Dat is makkelijker om de rest te begrijpen.
Citaat:Vos: Donkerrood, staalblauw, donkergroen; geen oranje turkoois of zwart.
Citaat:1*De combinatie van verschillende patronen. Bijvoorbeeld een roodgroen geruite schabrak en een geel-blauw gestreepte zweetdeken.
2*Zadels met meerdere kleuren en versiersels.
*Plastic en lak aan zadels en trenzen.