Mama wil ook een pony - welke maat/soort het beste voor haar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Re: Mama wil ook een pony - welke maat/soort het beste voor haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:10

Ik denk ook in de richting van koudbloeden. Met name een fjord. Dan een grotere maat. Bart v.d. Berg fokt hier erg leuke types mee. Kijk ook een beetje naar de hengst en wat voor karakter die over het algemeen doorgeeft. Kan veel zeggen over een eventuele klik.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:12

Een ijslander is een idee, zeker voor rugproblemen, omdat de extra gang(en) confortabeler zitten.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 18:41

Loizy schreef:
Een ijslander is een idee, zeker voor rugproblemen, omdat de extra gang(en) confortabeler zitten.

Dat is een heel goede! Ik ga eens kijken wat een ijslander zo ongeveer kosten moet Tong uitsteken

goh,hebben die paardjes zoveel last van exceem? Lees het overal. We wonen wel aan de kust.. Best kleine paardjes Bloos

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:56

je kan ook in de richting kijken van een leuke kruising. IJslander x Haflinger, Haflinger x Tinker (bedenk maar wat leuks Tong uitsteken)
dat is altijd ook erg orgineel Knipoog
Een IJslander zou denk ik erg geschikt zijn, maar goed, die zijn vaak erg klein. Niet dat ze niet het gewicht kunnnen hebben, want het zijn echte 'volwassene' paardjes, maar ik vind het altijd een beetje raar ogen, van die lange benen onder een buik uitkomen Tong uitsteken

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:56

Er zijn diverse ponyrassen waar je moeder op zou kunnen rijden. Het belangrijkste is dat ze goed met de bewegingen van de pony mee rijd zodat die niet uit balans geraakt of rugklachten krijgt. Dit geld voor alle ruiters in alle gewichtklasses. Een pony zal eerder hinder ondervinden van een ruiter van bv.50 kilo die aan het stuiteren is dan een zwaardere ruiter die vloeiend mee rijd.Voor haar zelfvertrouwen hou het bij die pony's die over het algemeen koel in het hoofd zijn met uitzonderingen daar gelaten. OK dan!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:00

Dat ijslanders klein zijn valt niet echt op hoor...ik ben zelf 1,75m en mijn boys zijn 1,33m

AfbeeldingAfbeelding

Je hebt ze ook in een grotere maat hoor,zelfs wel tot 1,50m maar je moet er eerst opzitten om te oordelen Haha!

Over het eczeem...komt voor maar ook bij Fjorden,Friezen en Arabieren en andere rassen zie je het wel.
Over de prijs...als je een A-klasse sportpaard wilt van een jaar of 7-10 dan moet je diep in de buidel tasten,maar dat is met elk ras Clown ,wil je gewoon een fijne bosklosser dan ligt de prijs al een stuk lager hoor.Het is een kwestie van goed zoeken Knipoog

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:05

Heeft iemand de merens al genoemd? Ook lekker stevig gebouwd. Ze zijn hartstikke cool in hun hoofd en hebben lekker vlakke gangen. Hun uithoudingsvermogen is zeer goed, waardoor je lekker lange afstanden met ze kan rijden.
Ijslander is natuurlijk ook super, maar goed ik ben bevooroordeeld!
Ik kan uit ervaring zeggen dat de tolt erg lekker zit als je rugproblemen hebt. Nadeel is dat er niet gedacht moet worden dat een goede tolt er zomaar uitgereden kan worden, zeker niet door iemand zonder ijslanderervaring. Een slechte tolt zit voor geen meter!! Een ijslander is ook aardig aan de prijs als alle knoppen erop zitten

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:10

Ik zou toch ook gaan voor iets inde richting van Haflinger, Fjord, Tinker. Haflingers zijn echt niet altijd pittig hoor... Mijn verzorghaf is de braafheid zelve Nagelbijten / Gniffelen Er zitten heus pittige bij, maar ook heel veel brave Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:17

Wil je echt een goed advies?? Laat je moeder dan eerst eens gaan leren rijden in een goede manege. Daar kan ze div. paarden uit proberen en weet ze na b.v een 1/2 jaar ook OF ze het wel leuk vind om er verder mee te gaan.
Ik ga er nu van uit dat je moeder nog niet kan rijden...of heb ik je topic verkeerd begrepen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:24

aerdenhout1 schreef:
Wil je echt een goed advies?? Laat je moeder dan eerst eens gaan leren rijden in een goede manege. Daar kan ze div. paarden uit proberen en weet ze na b.v een 1/2 jaar ook OF ze het wel leuk vind om er verder mee te gaan.
Ik ga er nu van uit dat je moeder nog niet kan rijden...of heb ik je topic verkeerd begrepen?

Dat is zeker een goed punt Ja ...ook is het misschien verstandig om,als het er echt van gaat komen,gewoon wat rassen uit te proberen.Via stamboeken/rijverenigingen kun je aan data komen wanneer er evenementen zijn.Eerlijk gezegt heb ik dat toen ook gedaan...ik wist wel al dat ik een gangenpaard wilde maar was nog niet zeker welke.Er was toen een opendag waar een stuk of 7 rassen werden getoont en zo krijg je een goed beeld Knipoog

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:31

.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 08-01-26 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:39

Ik zou idd kijken voor een koelbloedig paard zoals de meeste al zeiden en idd naar een paard met vlakke gangen. Mij lijkt het ovor je moeder niet erg lekker om op een paard te rijden die geen vlakke gangen heeft aangeziek d'r rugl...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:58

Def schreef:
Heeft iemand de merens al genoemd? Ook lekker stevig gebouwd. Ze zijn hartstikke cool in hun hoofd en hebben lekker vlakke gangen. Hun uithoudingsvermogen is zeer goed, waardoor je lekker lange afstanden met ze kan rijden.
Ijslander is natuurlijk ook super, maar goed ik ben bevooroordeeld!
Ik kan uit ervaring zeggen dat de tolt erg lekker zit als je rugproblemen hebt. Nadeel is dat er niet gedacht moet worden dat een goede tolt er zomaar uitgereden kan worden, zeker niet door iemand zonder ijslanderervaring. Een slechte tolt zit voor geen meter!! Een ijslander is ook aardig aan de prijs als alle knoppen erop zitten

Heb jij echt zelf ervaring met de merens?
Ik heb namelijk 3 stuks gereden, waarvan er 2 ronduit tuigpaardgangen hebben en de ander was ook zeker niet vlak te noemen.
Echt vlak zijn de gangen meestal niet namelijk.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 08:11

Haha wat grappig Ecudes, ik heb er ook drie gereden. Waarvan 2 wij zelf thuis hebben staan. Ik ben hele vlakke gangen van ze gewend. Tuigpaardgangen heb ik nog nooit van ze gezien.
Zo zie je maar, de ene merens is de andere niet!

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 09:33

aerdenhout1 schreef:

Ja een beetje verkeerd begrepen wel ja Knipoog

Ze heeft al eens op een manege gereden, een paar jaar. Dus rijden kan ze, maar zoals wel meer mensen weten hoe het erop toe gaat op sommige maneges, echt geweldig rijden heeft ze niet geleerd. Wel altijd gewoon alle gangen en buitenritten, dus Knipoog Nu helpt ze met mijn paard (of eig help ik haar in vertrouwen opbouwen ed) en dat vind ze geweldig. Maar ook spannend omdat mijn paard een merrie is met merrie trekjes; ofwel, ze heeft een heel divers karakter, soms echt superlief, maar andere keer flink bitcherig tegen andere paarden bvb(nooit tegen mensen hoewel ze wel haar over in der nek kan leggen zonder dat ze een vlieg kwaad doet). Ze is soms nog wat schrikkerig, ofwel, geen geschikt paard voor iemand die niet helemaal paardmak is zoals zij het altijd zegt.

Plus, mijn paard heeft tuigersbloed in zich Tong uitsteken . Ze rijd heeerlijk, maar vlak..dat niet.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:46

Ik zou gewoon vanalles en nog wat uit gaan proberen. En dan ook gewoon goed kijken of het klikt.... Als het dat doet en het paard goedgekeurt en alles zou ik er gewoon voor gaan...

Meestal zijn de grootere paarden juist koeler in hun kop dan de kleintjes hoor Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:47

ik heb dezelfde bouw, lengte en problemen met de rug. En ik heb een fjord en een haflinger.
Mijn fjord kan ik met mijn rug niet meer berijden en staat daarom eigenlijk alleen maar voor de kar ,de haflinger gaat nog net voor 2 a 3x per week hooguit een uurtje(alhoewel ik nu wel weer een paar slechte weken heb).

Het wil niet zeggen dat elke haflinger of fjord dan beroerd rijd...gangen ligt echt aan het individuele paard.
ga daarom de paarden uitproberen.

In de wandelgangen hoor ik ook wel dat de Quarterhorse vrij vlakke gangen heeft. Wil je echt lekker zitten zul je idd aan een speciaal gangenpaard moeten. En dat raad ik iemand met rugklachten zeker aan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:51

Wat is er mis met een gewone warmbloed pony, ik kan me niet voorstellen dat iemand van 74 kg daar te zwaar is. Zoek eens niet op ras, maar gewoon op brave recreatie pony, dan vind je vast genoeg.

Haflingers zijn vaak nogal eigenzinnig, erg leuk, maar ik denk dat er veel zijn die een beginnende ruiter in de maling gaan nemen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:13

Cowgirl schreef:
Wil je echt lekker zitten zul je idd aan een speciaal gangenpaard moeten. En dat raad ik iemand met rugklachten zeker aan.

Helemaal mee eens. Overigens heb je daar ook leuke kruisingen in die de speciale gangen van (een van) hun ouders hebben meegekregen. Ja

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:20

Ik weet niet waar aan de kust je woont maari k weet toevallig een IJslanderfokkerij in Egmond a/d Hoef:
www.skjalaritara.nl
Misschien de moeite waard om gewoon eens met je moeder te gaan kijken, zien of het 'klikt'.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:32

Ik denk dat je nog wel vrij veel keuze hebt hoor Lachen. Je moeder is echt niet zo zwaar... Een ijslander of een grote D/E-pony moet wel lukken. Een koudbloed kan, maar ik denk dat een warmbloed ook echt geen problemen geeft hoor... Misschien een te klein gebleven rijpaard ofzo...

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:48

Voor IJslanders kun je ook terecht bij de Breidablik in Oirschot. Dat is een behoorlijk grote stoeterij waar dit jaar ook het EK was Lachen . Ze hebben er letterlijk IJslanders in alle soort en maten en voor alle denkbare doeleinden, en ze geven goed avies en goede begeleiding Lachen .

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:52

Leuk klein friesje misschien? (zijn genoeg kleine friezen in ieder geval...) en ik vind 70 - 75 kilo helemaal niet zo veel... eigenlijk.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:57

Ziva schreef:
En er werd ookergens fell pony geroepen, ook een optie? Vooral omdat zij zo vlak schijnen te lopen.

Hahahaha, ik las dit.. en dus kom ik me er eens mee bemoeien.. Ik heb zelf nl. ook een Fell..
Je zegt dat je een E-pony zoekt.. maar dan kom je dus niet uit bij een Fell.. die hebben een maximale maat van 142.2m. Ze zijn dus dan wel een beetje te klein voor wat je zoekt misschien.

Het gewicht van je moeder zullen ze echter wel met gemak kunnen dragen hoor Lachen
Vlak lopen.. Dat verschilt echter wel per pony denk ik.. Lachen Wel fijne dieren qua karakter en betrouwbaarheid hoor..
Als je nog meer wilt weten, dan hoor ik het wel.. En anders neem eens een kijkje op http://www.nfps.nl

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:59

friezen gooien echt mega hoog op door de hoge knieacktie... niet echt geschikt dus...