Paarden en honden en vooral hondeneigenaars!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Re: Paarden en honden en vooral hondeneigenaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:44

Ik vind dat iedereen natuurlijk rekening met elkaar moet houden. Het is niet te doen om mijn hond bij mij terug te krijgen wanneer er een paard voorbij galoppeerd en hij mee gaat rennen. Wel kan ik hem van tevoren aanlijnen, wat ik ook doe als ik het aan zie komen. Als de ruiter in stap passeerd zal mijn hond er niet eens naar omkijken, het gaat echt om de snelheid. Mee gaan rennen is natuurlijk ontzettend leuk (?) Ik verwacht overigens wel een beetje hondenmakheid van de combinatie, anders moet je niet bij een hondenlosloopgebied gaan rijden. Niet veilig voor ruiter, paard, hond en omgeving.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:52

Ik heb het ook vaak zat gehad dat er één (of meerdere) honden gewoon op me af kwamen rennen, mn paard wilden bijten (die dus panisch begon te galopperen) die honden blaffen en rennen en doen, ik om de eigenaar heen galopperen om hem een kans te geven de hond(en) te pakken. Staan ze er soms alleen schaapachtig bij te kijken heah! Sommigen staan er zelfs nog bij te lachen als hun hond achter mij aanzit... nou sorry hoor, maar het lachen vergaat ze wel als ze een keer een paard tegenkomen dat een flinke schop geeft. Moet je ze dan eens horen.

Wanneer je je hond niet bij je kan houden moet je hem gewoon aanlijnen wanneer er een paard in de buurt rijdt, net als dat ruiters een overgang moeten maken naar de stap wanneer ze mensen passeren. Dat is toch ook gewoon netjes? Het zou wat leuke beelden geven wanneer je als een randdebiel voorbij mensen gaat galopperen, dat willen ze ook niet. Dus inderdaad gewoon respect naar beide kanten en gedraag je een beetje. Zowel de hondeneigenaar als de ruiter

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:08

Esther schreef:
Uh, er zijn regels voor passeren van andere mensen/dieren, dat doe je in stap, niet in draf of galop, ook als je op een ruiterpad rijdt! Iedereen die met een paard op pad is hoort dat te weten. Wil je iemand passeren dan laat je dat even weten en dan doe je dat in een rustige draf.

Je hoord mij ook niet zeggen dat het fatsoenlijk is om galoperend voorbij te stormen.
Het zijn trouwens geen regels maar fatsoen-normen, want zover ik weet staat het nergens zwart op wit geschreven dat ik niet mag galoperen op een ruiterpad als er honden loslopen.

En denk jij dat die lieve hertjes en konijntjes ook rustig wegstappen als ze een hond zien ? ( ga hier even van het bos uit met die hertjes )
Als jij je hond al niet bij je kan houden bij een ( galoperend )paard .. hoe moet het dan als je wild tegenkomt ?

Daarnaast preek je jezelf beetje tegen.
eerst zeg je dat je mensen/dieren passeerd in stap , en aan het einde van je tekst is dat ineens in een rustige draf.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:15

Meestal wacht ik even tot ze de hond hebben vastgemaakt. Mijn paard houdt niet zo van blaffende honden en ik wil niet dat hij er nog banger van wordt als er zo eentje op hem afstormt, maar tot nu toe, nog geen negatieve ervaringen gehad. Mensen houden hun hond netjes bij. En ik van mijn kant zorg dat ze de tijd hebben om hun hond bij zich te roepen.
Ik erger me wel soms als ik met de hond ga wandelen. Mijn hond is al verschillende keren gebeten door andere honden. En toch laten mensen nog honden los, die totaal niet luisteren, met alle gevolgen vandien. De mijne raakt er alsmaar meer getraumatiseerd door.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:25

Het moet van alle kanten komen. Ik heb geleerd dat je, als ruiter, mensen en dieren UITSLUITEND in STAP mag passeren. Dus ook geen rustige draf. Stap, en niets anders.
Als je net die fijne galop op dat mooie open stuk daarvoor moet afbreken; pech gehad.

Anderzijds moet ook de hondenbezitter zich netjes gedragen. Verhalen als; ''Ach, als ie een schop krijgt leert hij het tenminste'' hoor je vooral van domme mensen die kennelijk vrij weinig om hun hond geven. Mijn honden blijven aangelijnd in de buurt van paarden. Als ze blaffen is dat al vervelend genoeg, helaas is dát slecht te voorkomen.

Wat wél vervelend is, zijn ''plots opduikende'' paarden. Ik heb dit eens meegemaakt toen Rhodi nog los liep; op een onoverzichtelijk stuk liep ik nét naar Rhodi om hem aan te lijnen, toen ineens een groep ruiters in een stevige draf de hoek om kwam... Ik was blij dat ik Rhodi nog zo snel kon pakken, want ze waren niet van plan mij de kans of voldoende tijd te geven... ze draafden lekker door. Niet netjes! Als je iemand ziet die net zijn hond aanlijnt, geef die persoon dan ook even de kans...
Rhodi is, over het algemeen, bijzonder vriendelijk tegen alle dieren... maar uit opwinding blaffen, of (mee)rennen... ja, dat vind hij absoluut leuk.

Moet je je indenken dat ze langs een hond waren gereden die gelijk eropaf vliegt en de paarden in de benen bijt... dan heeft toch iedereen schade?? Dat kan nooit de bedoeling zijn.

J_anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:35

Tja me moeder en ik hebben t ook eens meegemaakt. Gingen we heerlijk ritje in het bos maken, komen we opeens mensen met een hond tege. Hond vliegt als een gek achter me moeders paard die geeft een paar flinke bokken en me moeder ligt er af. Ons paard bleeft daarna gelukkig wel staan en die eigenaar van de hond kon m weer te pakken krijgen. Hij veronderschuldigde zich wel netjes.
Maarja we waren wel flink geschrokken natuurlijk!! Nu kijk ik altijd goed uit als ik een buitenrit aan het maken ben en ik kom een hond tegen.. wil het niet nog eens meemaken
Maarja als honden eigenaar moet je er wel rekening mee houden dat je hond eventueel achter een paard aan gaat die die tegekomt,, (zo'n staart en benen zijn natuurlijk wel erg aantrekkelijk om even speels in te happen,,) Clown

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:18

ik had het 1 keer met een hond.......
was met mijn pony aan het wandelen en mensen weigerden de hond aan te lijnen,totdat ik zei dat mijn pony erg fel was op honden en gaat slaan en trappen(wat eigenlijk niet is hoor,ze vind honden totaal niet erg maar ik wel,stel dat ze bijten)
maar toen deden ze de hond toch maar even aan de lijn...

en ook met dezelfde pony aan het wandelen toen er een etterbak uit mijn straat langs kwam fietsen....hij trapte mijn pony zonder enige reden tegen der kont.....pony schrok zich rot...
ik ben terug gegaan naar stal en heb een zweep gepakt en ben weer gaan wandelen.....toen ze weer langskwamen heb ik ze flink geslagen met de zweep.....vader kwam later aan de deur,boos uiteraard

ik hem maar even uitgelegt dat ik het niet pik als ze zonder aanleiding mijn pony trappen.....vader begreep het en jongen kreeg 2 maanden huisarrest.....jongen durft me niet meer aan te kijken....

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 00:35

jackgirl schreef:
Esther schreef:
Uh, er zijn regels voor passeren van andere mensen/dieren, dat doe je in stap, niet in draf of galop, ook als je op een ruiterpad rijdt! Iedereen die met een paard op pad is hoort dat te weten. Wil je iemand passeren dan laat je dat even weten en dan doe je dat in een rustige draf.

Je hoord mij ook niet zeggen dat het fatsoenlijk is om galoperend voorbij te stormen.
Het zijn trouwens geen regels maar fatsoen-normen, want zover ik weet staat het nergens zwart op wit geschreven dat ik niet mag galoperen op een ruiterpad als er honden loslopen.

En denk jij dat die lieve hertjes en konijntjes ook rustig wegstappen als ze een hond zien ? ( ga hier even van het bos uit met die hertjes )
Als jij je hond al niet bij je kan houden bij een ( galoperend )paard .. hoe moet het dan als je wild tegenkomt ?

Daarnaast preek je jezelf beetje tegen.
eerst zeg je dat je mensen/dieren passeerd in stap , en aan het einde van je tekst is dat ineens in een rustige draf.

Mijn tweede keer passeren daar bedoelde ik inhalen mee, probeer dat dan maar eens te doen als je allebei stapt. En er staat bij dat je het even moet laten weten, in overleg is er vaak veel mogelijk.

Die lieve hertjes en konijnen blijven hier in het bos meestal zitten. Ze rennen pas weg als ze bedreigd worden, maar daar ging de discussie hier niet over. Wild is wel zo verstanding dat het zich verstopt overdag...

Lelanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 00:42

Mijn paard vond blaffende honden en honden die op der afrende niet eng,tot ze gebeten werd!
Sindsdien moet ze er niks meer van hebben.Als mensen hun hond niet komen halen na 5 minuten of niet aanlijnen en staan kijken dan rijd ik weg.

Of komt de hond hard achterons aanrennen als ik bijv.in draf zit stop ik meesta,maar gaan de honden echt te ver dus happen oid,en eigenaar komt hem niet halen,heb ik me zweep bij me en jaag ik hem weg,werkt nog niet dan heeft het dier pech als het een trap krijgt..

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 00:50

Ik ga ALTIJD stilstaan als ik te paard een loslopende hond tegenkom. Meestal begrijpen de mensen dan wel dat ik daarmee bedoel dat de hond aangelijnd/ bij de baas geroepen moet worden. Mijn pony's trappen niet naar honden, die van mijn vriendin heeft wat lossere pootjes hoewel ze het met onze honden goed leert!

Als mensen hun honden los laten lopen en ze gaan om het paard heenlopen waarschuw ik ze altijd dat ze de hond bij zich moeten roepen. ALTIJD reageren ze met 'ja maar hij doet niets' waarop ik dus antwoord dat als mijn paard schrikt en de hond tegen het hoofd trapt zij door hun eigen laksheid een dode hond hebben...

Heb 1x dik 10 minuten in de regen te paard zitten wachten op een baas die zijn hond niet bij zich kreeg en te dom was om het dier aan te pakken. Grrr... ik was toch echt in staat om dat dier persoonlijk een pak rammel te geven tot hij jankend bij de baas ging zitten (maar deed het niet omdat de fout bij de baas lag en niet bij de hond, die gewoonweg niet beter opgevoed is blijkbaar Knipoog )

Ik blijf het met de pony van mijn vriendin een beetje 'spooky' vinden als onze honden mee zijn naar de wei en roep ze dus wel bij haar vandaan als ze echt achter haar rondstrunen of ravotten maar voor de rest gaat het prima Lachen

Onze honden waren mee op ruitervakantie dit jaar en dat was echt geweldig Lachen Met andere honden ging het prima (even snuffelen en dan gauw weer naar de baas toe) maar ik kon niet voorkomen dat ze even bij een ander tegemoetkomend paard gingen kijken en ja dan is het risico van een trap voor mij inderdaad. Toch als je hond normaal doet (en dus alleen ff gaat kijken bij het paard van hey deze lijkt wel/niet op het paard van de baas!) dan vallen de reacties van de paarden wel mee.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 17:56

zitake schreef:
Ik erger me wel soms als ik met de hond ga wandelen. Mijn hond is al verschillende keren gebeten door andere honden. En toch laten mensen nog honden los, die totaal niet luisteren, met alle gevolgen vandien. De mijne raakt er alsmaar meer getraumatiseerd door.

Ik heb als tip gekregen om in die situatie mijn hond dan ook meteen los te maken, zodat ze het samen kunnen uitzoeken. Juist als de ene hond aan de lijn zit en de ander niet leidt dat tot confrontaties.

@Inowa Afgod ROFL

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:01

Vorige keer liep ik met een paard aan de hand langs een paar mensen met een hond. De hond was erg groot maar hij was aangelijnd maar zag er erg agressief uit. ineens breekt die riem van hem. Die hond rent naar dat paard en bijt hem zo in zijn achterbeen. Hij had een klein wondje maar dat paard gaf een behoorlijke trap naar die hond wat ik niet zo gek vind. Dus ik let tegenwoordig ook goed op honden die tog aangelijnd zijn Knipoog

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:17

Ik vind dat het een regel zou moeten worden, honden vast als er paarden naderen.
en ja, ook de kleine hondjes. ik vind het levensgevaarlijk.
Vanmiddag in het bos ook, waren twee grote boxers, de eigenaar had ze wel vast,
maar toch ga ik er met een grote boog omheen. het waren van die grote honden,
met een pitbull hoofd, weet niet hoe het ras heet Clown

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:22

Ik heb 2 hondjes die ik altijd bij me roep als ik een paard aan zie komen. Gelukkig is de oudste altijd meegeweest naar de paarden dus zoekt ze het niet op.
Soms ben ik aan het rijden en dan komt er een hond aangerend, vaak roept de baas dan; Hij doet niks hoor. Ik brul dan terug; dat kan ik van mn paard niet beloven!
Kom op zeg, kleine moeite om je hond even bij je te houden.
1 keer in het bos(je). Ik was aan het draven en opeens rent er een hond naast ons. Ik houd in en wacht af totdat de baas komt. 10 minuten later liep die hond nog altijd naast me al blaffend Boos! De baas liep ongeveer paralel aan mij. Ik was het zo zat dat ik in volle galop er vandoor ben gegaan. Verdorrie, ik ben geen hondenoppas!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:12

ik heb een godsgruwelijke hekel aan loslopende honden die achter de paarden aanrennen.
Lowara is 3 jaar geleden heel hard in haar achterbeen gebeten door een hond toen ik ermee aan het rijden was in het bos en dat kreng wilde niet weg ook.
heb uiteindelijk een ram met de zweep gegeven,maar was echt pissed off..
eigenaar liep 100 meter verder en zag het gebeuren. riep de hond niet bij zich niets!
Toen ik dichterbij kwam ook gezegd dat dit niet kon en dat de hond vast moest voor er ongelukken zouden gebeuren. madame keek niet op of om en negeerde mij gewoon
Nu ben ik dus zover, dat als een hond niet wordt vastgelijnd als ik langskom met een paard en dat beest valt mij lastig, dat ik de eigenaar er meteen op aanspreek en anders heeft dat beest een knal met de zweep of een schop met een voet te pakken.
mijn veiligheid en dat van mijn paard is mij meer waard en als zo'n hond echt niet weggaat en de eigenaar doet niets? dan rij ik dat beest frontaal plat.
( als ik die ene dame ooit nog tegenkom in het bos, wacht die hond dat lot Boos! )

ikzelf heb ook een hond die graag blaft en zich woest opstelt bij paarden en mensen. die gaat meteen aan de riem zodra ik een paard zie en moet naast mij blijven zitten tot de ruiter voorbij is. ten alle tijde doe ik dit, puur omdat ik weet hoe gevaarlijk en irritant het kan zijn.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:21

Hoi,

kom net binnenvallen, maar hierbij wil ik ook mijn grootste irritatie noemen mbt honden en hondeneigenaren op stal. Ik ben echt wel een hondenliefhebber en weet ook echt wel dat sommige dingen nu eenmaal gebeuren, maar ik vind dat ik geen last hoef te hebben van andermans honden. Deze honden hebben nl de gewoonte om overal tegenaan te plassen, heb mijn dekens, jas, tas, poetsspullen al meerdere malen kunnen wassen, omdat er weer een hond tegenaan heeft geplast. Tegenwoordig pak ik altijd een dekje of iets anders van die eigenaar om het bij mij op te ruimen, want de enige reactie is lachen en schouders ophalen. Hun eigen spullen worden niet geraakt, want daar zit vaak al de geur van de hond aan.

Weet best dat het een keer kan gebeuren, maar dagelijks gaat mij echt te ver en ik vertik het om al mijn spullen maar hoog weg te bergen, alleen om te voorkomen dat ze dit doen. Dan moeten ze de honden maar niet meenenem....

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:39

Volledig akkoord!
Zelfs toen ik nog niet in de paardenwereld zat had ik respect voor ruiters!
Mijn honden hebben van kleinsaf geleerd dat als er een paard voorbij komt (alsook een jogger, andere hond of fietser) ze in de graskant af moeten gaan liggen.
Nu doen ze dit dus automatisch van zodra ze één van bovenstaande zien afkomen dan gaan ze opzij en gaan liggen, hoef ik niets meer voor te zeggen zelfs.

Ik zou het ook niet anders moeten weten!

Ik zit echter met een omgekeerd probleem Haha! mijn veulen valt honden aan Bloos ze kan geen honden zien als die richting haar baasje (ik dus) komen en zal ze dan steevast proberen weg te jagen Bloos ben haar dit wel volop aan het afleren hoor vooraleer ik een stormloop over me heen krijg Haha!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:46

Daf schreef:
Hoi,
kom net binnenvallen, maar hierbij wil ik ook mijn grootste irritatie noemen mbt honden en hondeneigenaren op stal. Ik ben echt wel een hondenliefhebber en weet ook echt wel dat sommige dingen nu eenmaal gebeuren, maar ik vind dat ik geen last hoef te hebben van andermans honden. Deze honden hebben nl de gewoonte om overal tegenaan te plassen, heb mijn dekens, jas, tas, poetsspullen al meerdere malen kunnen wassen, omdat er weer een hond tegenaan heeft geplast. ....

Wat zonde zeg! Bij ons op stal zijn alle honden welkom. Als alle honden van de pensionklanten er zijn lopen er ongeveer tien (gebeurt nooit hoor). Maar er zit er echt geen één bij waar je last van hebt. Ik ben in Juli op deze stal komen staan. Op mijn vorige stal mocht onze hond buiten op het terrein plassen en poepen, op de nieuwe stal mag dat niet. Dit hadden we hem ook binnen een paar dagen afgeleerd.
Ik ben heel blij met deze coulanceregeling, hier in de buurt zijn niet veel stallen waar honden welkom zijn. Hier is gewoon de regel dat als het goed gaat je hond welkom is, bij problemen laat je hem thuis of in de auto. Er zijn ook pensionklanten met honden die hun honden thuis laten, omdat ze weten dat het niet goed gaat. Keurig toch!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:44

Lowara schreef:
ik heb een godsgruwelijke hekel aan loslopende honden die achter de paarden aanrennen.
Lowara is 3 jaar geleden heel hard in haar achterbeen gebeten door een hond toen ik ermee aan het rijden was in het bos en dat kreng wilde niet weg ook.
heb uiteindelijk een ram met de zweep gegeven,maar was echt pissed off..
eigenaar liep 100 meter verder en zag het gebeuren. riep de hond niet bij zich niets!
Toen ik dichterbij kwam ook gezegd dat dit niet kon en dat de hond vast moest voor er ongelukken zouden gebeuren. madame keek niet op of om en negeerde mij gewoon
Nu ben ik dus zover, dat als een hond niet wordt vastgelijnd als ik langskom met een paard en dat beest valt mij lastig, dat ik de eigenaar er meteen op aanspreek en anders heeft dat beest een knal met de zweep of een schop met een voet te pakken.
mijn veiligheid en dat van mijn paard is mij meer waard en als zo'n hond echt niet weggaat en de eigenaar doet niets? dan rij ik dat beest frontaal plat.
( als ik die ene dame ooit nog tegenkom in het bos, wacht die hond dat lot Boos! )

ikzelf heb ook een hond die graag blaft en zich woest opstelt bij paarden en mensen. die gaat meteen aan de riem zodra ik een paard zie en moet naast mij blijven zitten tot de ruiter voorbij is. ten alle tijde doe ik dit, puur omdat ik weet hoe gevaarlijk en irritant het kan zijn.

Ik had dus mooi frontaal voor die vrouw gaan staan, net zolang in de weg lopen tot ze een keer zou reageren! Wat aso zeg!!! Dat honden los lopen is tot daar aan toe, maar als er een hond achter een paard aanzit en er wordt niet eens naar omgekeken... Laatstaan als je er wat over zegt tegen de eignaar/eigenaresse en ze reageren niet... Dan hebben ze aan mij echt een kwaaie hoor!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:24

Het valt me op dat veel van ons (ruiters) het erover hebben dat hondeneigenaren hun dieren ten alle tijden onder controle moeten kunnen hebben en dat vind ik een beetje opvallend. Laten we heel eerlijk zijn, kunnen wij altijd en eeuwig de controle over ons paard houden? Volgens mij niet. Doorgaans zijn het bij geoefende ruiters uitzonderingsgevallen dat dit gebeurt, maar toch. En hoe vaak hoor je niet, als je aan de rand van een bak/ wedstrijdring staat: "hij doet niet wat ik wil"?
Zo is het met een hond ook. Soms ben je even de controle kwijt en soms doet ie ook niet wat je wilt. Het is en blijft een dier. De een is een vluchtdier, gaat op de kletter en stopt niet, de ander is een jachtdier, gaat achter zijn "prooi" aan, ziet en hoort verder niks meer, dus ook baaslief niet die staat de roepen. Mijn mening is dan ook dat beide partijen hierop moeten inspelen.
Helaas voor ons heb je hondenbezitters die zich niet kunnen verplaatsen in de leefwereld van een paard, maar aan de andere kant heb je ook paardeneigenaren die zich niet kunnen verplaatsen in de leefwereld van een hond.
Wellicht is en campagne: Paarden en honden, wel iets voor de toekomst. Als opvolger van: Paarden in het verkeer.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 22:18

Mja da's natuurlijk waar.. een keertje kan het best misgaan. Maar mensen die geeneens moeite doen om hun hond weer bij zich te krijgen.. daar kan ik niet blij van worden.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:06

Flor schreef:
Mja da's natuurlijk waar.. een keertje kan het best misgaan. Maar mensen die geeneens moeite doen om hun hond weer bij zich te krijgen.. daar kan ik niet blij van worden.

Inderdaad. Natuurlijk gaat je paard er wel eens vandoor of iets in die vorm, maar dan doe je toch ook je best om hem weer onder controle te krijgen, en ga je niet lachend toe staan kijken hoe je paard onder je vandaan loopt? Ik zou het niet eens pikken van mijn honden wanneer ze niet naar me luisteren als dit wel de bedoeling is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:08

als ik zie dat er een hond loopt, ga ik altijd stilstaan of stappen om de mensen de kans te geven om hem aan te lijnen.
ik blijf stappen tot ik ze voorbij ben.
en mochten ze achter me aan rennen dan roep ik een keer hard tegen ze , of ga stilstaan,ik ga zowiezo altijd stappen, honden willen nog al eens in de achterbenen bijten
in het bos irriteer ik me er niet aan

wat mij meer ergert is de mensen die hier langs lopen en de hond in mijn tuin laten schijten, zowee dan vlieg ik dus echt uit mijn slof he, gadverdamme

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:14

Als ik met me hond in het bos loop en er komen paarden aan en we zien ze al aankomen dan houden we altijd onze hond vast, Mijn hond is nogal bang dus die gaat er anders keihard vandoor.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:07

Ik word ook soms doodmoe van mensen die hun hond niet de baas kunnen. Die dus keihard op je paard afkomen en dan gaan blaffen en in het ergste geval gaan bijten. En de eigenaars ook maar doen alsof er niks aan de hand is, daar erger ik me kapot aan.
Of als je heel netjes vraagt of ze hun hond aan kunnen lijnen omdat je paard bang is, dan krijg je soms van die reacties Boos!