''Moeilijke'' makkelijke oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: ''Moeilijke'' makkelijke oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:36

voor jezelf: zonder beugels rijden
voor je paard: met een los teugeltje figuren en overgangen rijden (dus echt op je zit en benen rijden)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:53

Slangenvolte in draf en elke keer bij de middellijn passeren precies op de middellijn recht halt, en weer recht wegdraven.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:02

Ik lees ergens de oefening contrastelling op de volte. Goede oefening, alleen heel veel ruiters kunnen in de B/L nog niet eens met stelling een volte rijden. Haha dan is volte met contrastelling wel een hele makkelijke oefening voor deze ruiters Haha!

Maar doorgaand op de slangenvolte. Wat denken jullie van op de middenlijn van de slangenvolte een stukje wijken?, dus eerst omstellen en dan wijken voor het nieuwe binnenbeen. Of een overgang (of schijnovergang kan ook) naar stap en na een paar passen weer aandraven op de middenlijn van een slangenvolte? Of bijvoorbeeld een slangenvolte waarvan, tja hoe ga ik dat zeggen, bij het inzetten een volte van 12 meter gereden wordt waarna de volgende boog van de slangenvolte komt en dan weer een volte waarna de laatste boog van de slangenvolte komt met daarin de laatste volte? (kunnen jullie me nog volgen? Knipoog )

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:05

Shalbo schreef:
Urielle schreef:
O ja: op zich de galopovergang op de AC-lijn rijden. Klinkt simpel maar er zijn echt een heleboel paarden die niet goed aangegeven krijgen of ze links of rechts aan moeten springen en puur op gewoonte 'linkerhand is linkergalop' aanspringen.
Dit als aanvulling op Anne_GTI.

*schuldig*

Deze ga ik oefenen. Ik heb echt het gevoel dat mijn paard inderdaad denkt: linkerhand is linkergalop. Oef. Dat wordt moeilijk. Wel een héle goeie denk iK!!

edit: verkeerde quote...

Je kunt ook gewoon op de linkerhand in de rechtergalop aanspringen Knipoog
Is wel handig voor als je in de M zit en je paard valt uit de contra.
Ik schrik er altijd van hoe weinig mensen dan weer netjes terug in de contra aan kunnen springen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:31

Sowieso is dat oefeningetje wat ik zei verrekte moeilijk. Kom maar eens in galop over de A-C lijn en rijd tussen D en X een overgang naar draf en dan tussen X en G weer galop. Dat valt vies tegen.

Als je dit foutloos lukt (dus elke pas van jou, paard recht, zelf rechtop, geen slingers en goeie galop) kan je het dus meerdere keren op dezelfde lijn gaan doen. 3x kan makkelijk op dezelfde A-C lijn maar vergt wel veel denkwerk van de ruiter.

Haha! Zo heerlijk, met je kop rijden...

Nog een leuk oefeningetje: Wend af bij A of C en ga wisselend voltes links- en rechtsom rijden. Elke keer moet je het paard omstellen waardoor ie heerlijk soepel en los in zijn lijf wordt. Daarbij moet je goed letten op de tact en het tempo.

De beide oefeningen kan je ook leuk combineren met elkaar. Vork

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:40

asjemenou schreef:
Je kunt ook gewoon op de linkerhand in de rechtergalop aanspringen Knipoog
Is wel handig voor als je in de M zit en je paard valt uit de contra.
Ik schrik er altijd van hoe weinig mensen dan weer netjes terug in de contra aan kunnen springen.

Hihi, we moeten nog beginnen met de B. Maar inderdaad, ook in de B hoort een paard op goede hulpen aan te springen.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:02

stelling nara binenn & buiten ridjen word je paar dook lekker soepel van, en bij een slangevolte bijv. telkens als je op de A-C lijn halthouden, maar af en toe ook door rijden, want anders stopt ie automatish op de A-C lijn Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:41

Rosannee_ schreef:
stelling nara binenn & buiten ridjen word je paar dook lekker soepel van, en bij een slangevolte bijv. telkens als je op de A-C lijn halthouden, maar af en toe ook door rijden, want anders stopt ie automatish op de A-C lijn Knipoog

hihi ja, ik ken er 1 die dat soort oefeningen na 2x door heeft Haha!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:06

vierkant halthouden,kWestie van consequent zijn met behulp van zWeepje achterbeen bij toucheren/aantikken.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 10:37

Misschien is dit ook nog wat ?
Je rijd een slangevolte, in de 2e boog rij je een volte 10m dan stel je het recht in en rij je door naar de volgende boog, daar zet je ook een volte 10m in. Op ¾ van de volte op de A-C lijn , spring je in galop aan, de goede. Is nog best moeilijk omdat je je paard naar de andere kant gesteld hebt.

Afbeelding

Of je rijd een correcte grote volte op de linkerhand 2x en dan bij de 3e keer spring je op X aan in galop op de rechterhand en veranderd zo in galop door een S van hand. Is het te volgen ?

@casanova, wordt dat echt zo aangeleerd? Ik dacht dat dat vanuit een zekere vorm van verzameling moest komen Nagelbijten / Gniffelen Dus ik altijd blij wanneer Sis vierkant stond, dacht dat het een teken was dat hij zijn gewicht goed verdeelde Clown

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:02

@casanova, wordt dat echt zo aangeleerd? Ik dacht dat dat vanuit een zekere vorm van verzameling moest komen Nagelbijten / Gniffelen Dus ik altijd blij wanneer Sis vierkant stond, dacht dat het een teken was dat hij zijn gewicht goed verdeelde Clown[/quote]

mijn klassiek instructeur heeft het me zo verteld.
hij vertelde dat de spaanse rijschool paarden na elke training naast elkaar voor de ballustrade zo vierkant naast elkaar gezet vvorden.

het zeepje is een hulpmiddel.

vanuit draf een goed rechtgericht paard voorvvaarste denkend halthouden moet ook een vierkant halthjoudend paard geven.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 09:49

@Sisco4life: lekkere ronde voltes Lachen! Wel een goede oefening! Straks ook eens proberen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:08

geef je paard lange teugel en rij figuren op je benen en zit. Dus zonder teugels. Moet je kijken wat voor leuke voltes (lees eitjes) je dan krijgt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:26

niet wijken maar zijwaarts is voor een paard ook goed om te oefenen Pling

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:46

In galop een 2 halve voltes maken, wordt alleen in draf gevraagd...

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 17:54

_Sammie_ schreef:
@Sisco4life: lekkere ronde voltes Lachen! Wel een goede oefening! Straks ook eens proberen.

gheghe, moet je nagaan hoe die er op het paard uit zien Nagelbijten / Gniffelen

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 13:32

Deze lijkt mij ook wel goed :

Afwenden op de middenlijn (in draf), kleine volte links/rechts maken en terug aangekomen op de middenlijn aanspringen in galop (door die kleine volte is het achterbeen beter onderin, paard beter verzameld: beter aanspringen = van begin aan beter verzameld blijven) en aan het einde van de middenlijn de (juiste) hoek inrijden en meteen in die hoek weer een kleine volte maken.