Eerste paard kopen: hoe & wat ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TaanStippel

Re: Eerste paard kopen: hoe & wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 12:47

En qua leeftijd zou ik ook niet jonger moeten gaan kijken i.v.m. pubergedrag rond de 6/7 ? Of is dat wel te overzien als hij zich voorheen altijd gedragen heeft ?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:06

Ga ook eens bedenken wat je eventueel in de toekomst voor ogen hebt. Wil je een merrie i.v.m. eventueel een keer een veulentje erbij, dan heeft het papier meer waarde, dan wanneer je een ruin neemt puur voor de recreatie.

Heb je nagedacht of je het paard verzekeren wilt. Dan is een klinische keuring voldoende voor een verzekering van de waarde van de aankoop. Rongiologische keuring is pas nodig als het paard voor een hoger bedrag verzekerd moet worden.

Juist met het recreatie rijden hoef je niet zo'n groot paard te kopen, een klein paard voldoet prima. Zeker als je daarbij een wat steviger ras /model uitzoekt. Een groot paard wil niet altijd zeggen dat het sterker is.

Zelf ben ik -heel naief Bloos - met de stalhouder (handelaar) meegeweest naar zijn neef (handelaar). Die had twee e-pony's staan. Gelijk de eerste de beste was raak, liefde op het eerste gezicht.....(ik heb haar nu ruim 6 jaar en vorig jaar ook een veulen van haar erbij) Het kan dus goed gaan, maar blijf nuchter!!

Ik ben overigens 1.75 en mijn pony (paardenras) is 1.53. Doordat ze lekker stevig gebouwd is misstaat dit absoluut niet.

Heel veel plezier met alle voorpret en met de uiteindelijke aanschaf Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:48

Dat weet je niet SusieQ.
Dat is per paard weer verschillend. Gewoon kijken en uitproberen.
Maar ik denk dat als ik het zo lees je boven de 7 eens moet gaan kijken maar dat wil echt niet zeggen dat een paard van 6 niet net zo lief kan zijn/is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:58

Nog een tip; neem iemand mee die precies weet waar jij wel en niet van houdt-> naar ieder paard waar je naar gaat kijken!
ik twijfelde over mijn huidige pony, maar een vriendin heeft me overgehaald, en ik moet eerlijk zeggen dat ik zonder haar steun héél wat had misgelopen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:01

pin je idd niet zo vast op leeftijd! ik ken 3 jarigen die net zo makkelijk lopen als een bijvoorbeeld 7 jarige Haha!

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:27

Neem inderdaad iemand mee als je gaat kijken, met twee zie je immers meer dan alleen Lachen
Neem dan wel een persoon mee die weet wat je zoekt, zodat ze je niet gaan overhalen een totaal ander paard te kopen, omdat toevallig je 'medepersoon' er zo dol op is.

En vraag of het mogelijk is het paard op proef te krijgen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Staan een hoop goede tips in dit topic Ja

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:45

Rianneke schreef:
pin je idd niet zo vast op leeftijd! ik ken 3 jarigen die net zo makkelijk lopen als een bijvoorbeeld 7 jarige Haha!

Krijgen die dan niet een aantal jaar later een soort pubergedrag ? Want ik zie ook een hoop jongere paarden van B en L niveau die mijn interesse wel wekken, maar kom ik dan later niet evt in de problemen als ik gewoon een braaf paard zoek of zou dat wel los lopen? Ik heb liever geen heftige boksessies en dergelijke.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:58

Ik denk dat je heftige boksessies kan verwachten van een paard wat veel karakter heeft, ongeacht de leeftijd..

Vaak is het wel zo dat als een jong paard 23 uur op stal staat dat ie wel eens zijn ei kwijt wilt, maar als ze dagelijks buiten lopen zijn ze die al kwijt Haha!

baukjerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:20

ja idd goed dat je je zo gaat voorbereiden.

even over het rontgenlogisch keuren, meestal wordt het bij paarden gedaan van boven de 4000 euro. MAAR dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet onder dat bedrag ook kan. Je hebt er namelijk wel heeel veel aan. Je kunt zo spat, afvlakkingen en bijv. slijtage vaststellen, dit zijn echt dingen waar ze zo rond de 10 jaar last van gaan krijgen. Het is namelijk heel erg jammer als jij je droompaard gevonden hebt en dit na een aantal jaren later in moet laten slapen voor zoiets, heb hier helaas zelf ervaring in.

Heeeel veel succes met zoeken (want dat opzich is al super leuk.....) Cool Pling Cool

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 13:11

thinka schreef:
ik zet hier even een stipje!
ik wil over ongeveer een half jaar op zoek gaan naar een paard Lachen
Maar zal ter zijner tijd even een eigen topic openen Knipoog

Word het ook je eerste paard ? Weet je al wat voor soort oid ? Pling

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 13:19

baukjerosa schreef:
ja idd goed dat je je zo gaat voorbereiden.

even over het rontgenlogisch keuren, meestal wordt het bij paarden gedaan van boven de 4000 euro. MAAR dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet onder dat bedrag ook kan. Je hebt er namelijk wel heeel veel aan. Je kunt zo spat, afvlakkingen en bijv. slijtage vaststellen, dit zijn echt dingen waar ze zo rond de 10 jaar last van gaan krijgen. Het is namelijk heel erg jammer als jij je droompaard gevonden hebt en dit na een aantal jaren later in moet laten slapen voor zoiets, heb hier helaas zelf ervaring in.

Heeeel veel succes met zoeken (want dat opzich is al super leuk.....) Cool Pling Cool

Ach gut

Daar ben ik inderdaad een beetje bang voor, het is wel de bedoeling om erop te rijden en als hij te oud is blijft hij/zij ook gewoon om rustig oud te worden.
Laatst bijgewerkt door TaanStippel op 22-11-07 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 13:21

femmefatale1 schreef:
Ik denk dat je heftige boksessies kan verwachten van een paard wat veel karakter heeft, ongeacht de leeftijd..

Vaak is het wel zo dat als een jong paard 23 uur op stal staat dat ie wel eens zijn ei kwijt wilt, maar als ze dagelijks buiten lopen zijn ze die al kwijt Haha!

Dat scheelt wel weer in het aanbod, en sowieso gaat hij/zij lekker iedere dag naar buiten met of zonder mij erop zeg maar. Haha!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:34

Je bereid je goed voor, goed zeg!

Ik zou hem persoonlijk niet rontgenologisch keuren, als het paard recreatief gebruikt wordt kun je ook alleen met een klinische keuring een hoop achterhalen. Rontgenonderzoek moet je rekenen op een 600,- , klinisch ongeveer 100,-
Maar goed als je het er voor over hebt, prima.
Maak dan wel goede afspraken met de eigenaar, voor jij een hoop kosten hebt en het paard afgekeurd wordt Knipoog

Je kunt nu al naar de stal gaan waar je naar toe wilt, vragen of er uberhaupt plaats is, of een wachtlijst.

En neem inderdaad iemand mee die er verstand van heeft en zich niet laat leiden door die mooie ogen Lovers Haha!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:44

ten eerste: lekker rustig rond kijken en je goed laten informeren. nooit een koop overhaasten, daar krijg je spijt van.
neem bij voorkeur ook iemand mee die er veel verstand van heeft.
je kunt ook eerst zelf gaan kijken en als je het een leuk paard vind een tweede keer iemand anders meenemen.
ga altijd meer dan 1x kijken als je een paard leuk vind.

voor wat jij wil zou ik niet meer dan 3500 euro uitgeven. (onderhandel altijd over de prijs!)
voor jou is papier niet belangrijk.
karakter is juist wel heel belangrijk!
ik zou gaan voor een paard tussen de 7 en 12 jaar. die hebben al wat gezien en kunnen toch nog lekker lang mee.
het is fijn als ze al L of M hebben gelopen, maar voor jou waarschijnlijk niet noodzakelijk.

ik ben zelf wel voorstander van rontge foto's laten maken bij de keuring.
maar ik heb zelf dan ook een pony met artrose gehad (die ik niet had laten keuren) en weet hoe erg het is als je daardoor je paard weg moet doen. als ik hem had laten keuren, was dit er bij de keuring bijna zeker al uitgekomen.\
mocht hij op de foto's niet helemaal 100% zijn wil dit niet zeggen dat je hem niet moet kopen. bekijk dan met je dierenart hoe erstig het is, gaat hij er in de toekomst last van krijgen? met sommige bemerkingen zijn paarden nog prima geschikt voor recreatie of sport tot Z niveau.
bij mijn huidige paard kwam er ook uit dat hij een ocd had. maar volgens mijn DA geen reden om hem te laten staan en ik ben blij dat ik dat advies opgevolgd heb. mocht er iets uitkomen, onderhandel dan wel weer opnieuw over de prijs! heb ik destijds ook gedaan.

heel veel succes en nogmaals: vooral niks overhaasten.

edit: ik was trouwens 450 euro kwijt voor een rontge keuring.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:47

Loulou: als het heftige artrose geweest was was dat er wss ook bij een klnische keuring uitgekomen, dan was ie bv nooit door de buigproef gekomen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:49

IKbenEllen schreef:
Loulou: als het heftige artrose geweest was was dat er wss ook bij een klnische keuring uitgekomen, dan was ie bv nooit door de buigproef gekomen.

klopt, heftige artrose komt er ook uit bij de buigproef.
mijn pony had echter geen zware artrose. maar was wel alleen nog maar geschikt voor recreatie.
nu is dat niet erg als je alleen maar in het bos rijd, maar aangezien ik juist weer de sport in wilde......

ik neem tegenwoordig gewoon voortaan het zeker voor het onzekere. geef liever 500 euro uit, dat ik dan ook weet waar ik aan toe ben met een paard... dan kan ik afwegen of ik het het risico waard vind of niet.
en als er een keer een DA moet komen ben je ook al snel 500 euro kwijt.

maar goed, die keuze moet ieder voor zich maken.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:54

Bij een paard in deze prijsklasse zal de eigenaar zeggen: prima dat je hem laat keuren, maar rontgen voor eigen kosten. Ik ben bij de dierenarts echt nog nooit 500,- kwijt geweest, 200,- max. (godzijdank)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:57

SusieQ87 schreef:
Krijgen die dan niet een aantal jaar later een soort pubergedrag ? Want ik zie ook een hoop jongere paarden van B en L niveau die mijn interesse wel wekken, maar kom ik dan later niet evt in de problemen als ik gewoon een braaf paard zoek of zou dat wel los lopen? Ik heb liever geen heftige boksessies en dergelijke.

als ze op 3 jarige leeftijd super braaf zijn zul je niet snel een puberend bokkend paard krijgen naar mijn idee... tenminste niet gemeen bokken... vreugdespongetjes maken ze allemaal wel eens en keer als ze fris zijn Haha!
en dat bokken zit er in of niet volgens mij... mijn paard heeft onder het zadel nog nooit gebokt hoe fris ze ook was! en mijn pony die probeert je er echt af te bokken als je ff niet oplet hoe moe ze ook is bokken doet ze altijd Clown

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:22

IKbenEllen schreef:
Bij een paard in deze prijsklasse zal de eigenaar zeggen: prima dat je hem laat keuren, maar rontgen voor eigen kosten. Ik ben bij de dierenarts echt nog nooit 500,- kwijt geweest, 200,- max. (godzijdank)

zit je zo aan hoor. mijn paard had van de zomer en trap gehad van een ander en bleef daar kreupel op.
rontge foto's gemaakt
echo gehad in kliniek
wildvlees weggesneden
paar x verband verwisselen
wat spuiten erin.

*ping* totaal 450 euro.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:32

[quote="loulou"]ten eerste: lekker rustig rond kijken en je goed laten informeren. nooit een koop overhaasten, daar krijg je spijt van.
neem bij voorkeur ook iemand mee die er veel verstand van heeft.
je kunt ook eerst zelf gaan kijken en als je het een leuk paard vind een tweede keer iemand anders meenemen.
ga altijd meer dan 1x kijken als je een paard leuk vind.

voor wat jij wil zou ik niet meer dan 3500 euro uitgeven. (onderhandel altijd over de prijs!)
voor jou is papier niet belangrijk.
karakter is juist wel heel belangrijk!
ik zou gaan voor een paard tussen de 7 en 12 jaar. die hebben al wat gezien en kunnen toch nog lekker lang mee.
het is fijn als ze al L of M hebben gelopen, maar voor jou waarschijnlijk niet noodzakelijk.

ik ben zelf wel voorstander van rontge foto's laten maken bij de keuring.
maar ik heb zelf dan ook een pony met artrose gehad (die ik niet had laten keuren) en weet hoe erg het is als je daardoor je paard weg moet doen. als ik hem had laten keuren, was dit er bij de keuring bijna zeker al uitgekomen.\
mocht hij op de foto's niet helemaal 100% zijn wil dit niet zeggen dat je hem niet moet kopen. bekijk dan met je dierenart hoe erstig het is, gaat hij er in de toekomst last van krijgen? met sommige bemerkingen zijn paarden nog prima geschikt voor recreatie of sport tot Z niveau.
bij mijn huidige paard kwam er ook uit dat hij een ocd had. maar volgens mijn DA geen reden om hem te laten staan en ik ben blij dat ik dat advies opgevolgd heb. mocht er iets uitkomen, onderhandel dan wel weer opnieuw over de prijs! heb ik destijds ook gedaan.

heel veel succes en nogmaals: vooral niks overhaasten.

Heel erg wijs advies Ja
idd vooral niet overhaasten.paarden genoeg en als je de gelegenheid hebt zeker 2 keer gaan proberen.
Rontgenlogsich keuren kost tussen de €200,- en de € 500,- LIcht er aan door wie je het laat doen.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 00:40

Bedankt voor alle tips! Ik laat even weten hoe het gaat, sinds ongeveer een maand ben ik aan het rondkijken naar wat ik wel en niet wil qua paard en stalling. Alle stallingen hebben plaats en kan ik dus terecht, mocht ik al meteen mijn droompaard tegenkomen kan hij meteen gestald worden.

Na een paar paarden gezien te hebben, wilde ik toch eens naar een handelsstal toe gaan aangezien het aanbod daar groter is, in plaats van paard naar paard te gaan een breder beeld dus.

Een van de medewerkers liet mij een paard zien die qua innerlijk is wat ik zoek, in koudbloed vorm. In eerste instantie niet wat ik zocht, aangezien ik niet dacht dat het iets voor mij zou zijn. Wilde hem toch wel beter bekijken, keep it open minded. Hartstikke leuk paard, zowel in de omgang als met rijden. We hebben al rond de tafel gezeten, kosten keuring enz besproken.

Nu wil ik hem sowieso klinisch keuren, maar zit toch te twijfelen over rontgologisch of rontgescreening aan huis. Hij is ietsjes ouder dan ik in eerste instantie in gedachte had(13).

Uiteraard zijn adviezen enz nog steeds welkom.

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:15

Leuk dat je iets op het oog hebt, ik zal het paard zeker rontgenologisch laten keuren. Zeker omdat het paard al wat ouder is. Weet je zeker dat je zo'n oud paard wil kopen? Meer kans op gebreken etc. Je moet hier goed over nadenken hoor!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:09

Leuk dat je een paard op het oog hebt!
Welk ras is het? Want voor sommige koudbloedrassen geldt 13 al als behoorlijk oud!
Verder lijkt mij een degelijke klinische keuring voldoende, juist als paarden wat ouder zijn, is het rontgen van wat minder belang. Een paard van 13 jaar met een 3 op een straalbeen, die hier niet kreupel op is tijdens de buigproeven, zal dat ook niet zo snel meer worden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:20

SusieQ87 schreef:
Nu wil ik hem sowieso klinisch keuren, maar zit toch te twijfelen over rontgologisch of rontgescreening aan huis. Hij is ietsjes ouder dan ik in eerste instantie in gedachte had(13).

als hij klinisch goed word gekeurt en hij heeft geen kritieke puntjes, dan zou ik hem niet op de foto laten zetten...
bij twijfel van de DA zou ik dat wel doen, als je het een echt super leuk beestje vind!

cindystof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:07

ik ben al een half jaar op zoek naar een nieuw paard en ik moet zeggen dat het niet echt mee valt hoor om toch een gezond paard te kopen voor die prijs de meeste waar wij zijn geweest die mankeerden toch wel wat en dan was de vraagprijs bijna het dubbelen dus sterke en niet te snel beslissen hun willen toch verkopen