Apple schreef:Ik denk dat "echte naturals" echt wel kijken of er nog een droge plek is op het land.
Knieen in de blub en geen gelegenheid droog te gaan staan kom je volgens mij niet tegen bij een echte natural.
idd, ik ben echt pro 24/7 op het land. Ik ben van mening dat mijn paard dan gelukkig is en het is natuurlijk heel gezond voor hem. Maar met het extreme weer van de laatste tijd is het natuurterrein waar hij normaal gesproken loopt veranderd in één groot zwembad. De paarden redde zich prima, hadden het niet koud en waren nog steeds vrolijk. Maar het kostte ze erg veel energie om goed warm te blijven en daardoor vlogen de kilo's er af. Ik heb er toen voor gekozen om hem 's nachts binnen te zetten zodat ik hem goed bij kan voeren en hij weer even bij kan tanken. Zo snel het land weer droger wordt gaan ze weer lekker 24/7 het land op
Om even te laten zien hoe goedkoop natural is: Ik bekap hem natuurlijk,maar elke 6 week komt er een normale hoefsmid die mijn paard bekapt en mijn werk controleert, behalve dat ik dus extra gereedschap voormezelf moest kopen heb ik er ook veel meer werk van want ik bekap hem om de 3 dagen.
Normaal gesproken staan de jonge paarden en mijn paard 24/7 in het land, in de winter moet er flink bijgevoer worden omdat het gras toch minder voedingsstoffen bevat. Ook krijgt mijn paard wel biks gevoerd, alleen geen sportbrok maar biks met geen E-nummers en slechte suikers en niet energie verhogend. Qua voeding ben ik dus ook duurder uit uiteindelijk.
ooh en dan natuurlijk het tuig, ik rij niet met een boomloos zadel want mijn paard heeft een hoge schoft en daardoor gewoon geen geschikte rug ervoor. Daarnaast ben ik niet heel dol op het concept boomloos. Ik heb een Kieffer zadel, gewoon met boom dus. Elk half jaar komt er een fysio naar zijn rug kijken en wordt het zadel ook nog eens 1x per jaar door de zadelmaker gecontroleerd. (als de fysio rugproblemen constateerd gaat het zadel natuurlijk accuut naar de zadelmaker) dus ondanks dat ik gewoon met boomzadel rij ben ik veel meer geld kwijt dan vroeger. Boomzadels zijn trouwens niet echt goedkoop, je hebt wel goedkope zadels maar de goede beginnen ongeveer rond de 800,- , en dan heb je nog als grote nadeel dat er betrekkelijk weinig 2dehands boomloze zadels op de markt vind. Voor 300,- kun je tegenwoordig een goed tweedehands boomzadel kopen, dan ben je dus goedkoper uit dan met boomloos. Ook bitloos vind ik nou niet bepaald goedkoop, het is namelijk niet zodat je even een hoofdstelletje koopt en dan ben je klaar. Want elk paard reageert anders op een hoofdstel en om het perfecte hoofdstel te vinden moet je dus behoorlijk wat hoofdstellen aanschaffen. Ikheb ondertussen meer dan 8 bitloze hoofdstellen versleten voordat ik mijn perfecte bitloze hoofdstel vond. Met een bithoofdstel is dit weer veel makkelijker want een bit is stukken goedkoper dan een heel hoofdstel.
En uiterraad wordt mijn paard gewoon normaal ontwormt en heeft hij al zijn entingen
@cremellogek: je zegt wel dat je niet iedereen over één kam wil scheren maar je posten zijn ontzettend generaliserend. Je kunt met zo'n houding niet verwachten dat mensen normaal reageren. Ik geloof trouwens geen snars van je verhaal, geen één gek probeerd een paard te houden op 50 euro in de maand, enkel weidegang alleen is al duurder. Ik denk gewoon dat je een beetje een gefrustreerd persoon bent