Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superrizzo

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:42

cremellogek schreef:
cremellogek schreef:
Ik probeer niet alle naturals nu zwart te maken visconti. Maar een paar kenissen van me vinden de 50 euro per maand al zat die hun paard kost. Ze doen bv ook niet meer aan intenten en ontwormen. Ze zijn wel heel fel in het verdedigen en anderen aanvallen op de manier van paarden houden. Terwijl in mijn ogen het duidelijk is dat het voor hen zou weinig mogelijk moet kosten. Het zal maar een klein groepje mensen zijn die dit zo doen. Ik vind het zeker nu zielig voor die paardjes in de blub. En ik bemoei me er zo min mogelijk mee, maar als ze zich dan met mij gaan bemoeien Boos!

kijk dit is een ander voorbeeld !

paarden niet inenten en niet ontwormen omdat ze zo min mogenlijk mogen kosten is uit den boze.
plus dat paarden die buiten staan droog moeten kunnen liggen/staan en moeten kunnen schuilen.

dit vind ik facoren waar niet op bezuinigd mag worden

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:43

Katja schreef:
Wat een naar geschereven stukje in je openingspost. Ben geen natural maar toch gaan m'n nekharen er van overeind staan.

Misschien heb je gewoon een paar rare kennisen in je omgeving waardoor je een wat vertekend beeld hebt gekregen.

Van deze mensen wel ja! Ik weet zeker dat de meeste mensen die hier nu reageren heel anders denken Bloos

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:43

Jij oordeelt en generaliseerd nu net zo hard als sommige naturals dat over normals doen.
Live and let live! Ik heb nog nooit het idee gehad dat naturals hun paarden op een bepaalde manier houden omdat het zo goedkoop mogelijk is. Zij zijn net als alle liefhebbende paardenhouders op zoek naar een manier waarop zij denken dat ze hun paard het beste kunnen houden.
Jij vind een paard 24/7 buiten zielig, zij een paard die alleen buiten komt, denk dat, weinig met goedkoop/duur te maken heeft.
Naturals/normal is een hele andere discussie dan je paard verwaarlozen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:44

wow .. das een ferme ondachtzame stelling

(kijkt nogmaals naar bankrekening ..is heel hard aan het sparen
voor zo'n goedkoop boomloos zadeltje voor in de toekomst daar mijn paardje uit zijn huidige lijkt te gaan groeien en ik een LICHTGEWICHT zadeltje wil ..kosten 1100 euro KATJING ..kosten huidig BOOM zadeltje 295..)
heeft nu een bitloos hoofdstel ivm tanden wissellen paard kosten 100 ipv vorig hoofd stel 1 extra kopstuk + bit uh 30 euro totaal?)
geeft liever extra hooi dan er een deken op te leggen om warm te houden ..denk dat je de deken er wel binnen 1 zeisoen uit hebt hoor Haha!
zolang ze geen deken nodig hebben lekker laten staan zonder (wou dat ik zo'n lekkere ademende waterdichte warme jas had Bloos )

houd hoeven , mits het zonder ijzers kan , zelf bij
lekker makkelijk ..zie je dat het nodig is kan je het direct doen
geheel naar eigen wens doe dat al jaaaaaren ..

liefst weide met loopstal paardjes weten zelf echt wel wanneer ze schuilen willen

zie mijzelf NIET als natural maar als doe maar gewoon doe je gek genoeg Knipoog

ter info ..weide bijhouden kost meer tijd en geld dan een rijbakje en een stal 3x3
ga dan even uit van iets in eigen beheer

ent en ontworm gewoon , als iemand dat niet doet uit financieel oogpunt heeft dat denk ik ook niks met natural te maken ..

neh .. denk niet dat je stelling klopt Haha!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:46

Nou ja dan is het je goed recht om zo te denken. Vindt het op die manier ook niet kunnen namelijk. Paard moet kunnen schuilen en droog kunnen staan met de voeten. Of ze vervolgens er geen gebruik van maken dan kiezen ze er zelf voor natuurlijk.

Ik denk dat TS nu wel begrijpt dat ze niet naturals bedoeld maar misschien beter gelijk had kunnen zeggen ik stoor me aan kennissen.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:47

cremellogek schreef:
Visconti schreef:
maar de beestjes hebben het goed dus wat is het probleem?

Die paarden die nu 24 uur per dag tot hun knieen in de blub staan en niet kunnen schuilen voor de erge regen en wind op het moment en nergens kunnen gaan liggen hebben het niet goed. Die paardjes mankeren ook constant wat..

Dat slaat helemaal nergens op. Ik zie het vaker gebeuren dat van die sportpaarden die amper buiten komen vaak vanalles mankeren en dan maar niet meer naar buiten gaan omdat ze eens ziek kunnen worden. En niet de paarden die 24/7 buiten staan!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:48

Hier wil ik later nog op terug komen want 'natural' vind ik absoluut niet met goedkoop te vergelijken. Een paard in een gouden jasje op stal is niet zo gellukig als een vies paard dat lekker 24/7 kan bewegen.

japielover

ik heb mijn shetlander ook dag en nacht buiten staan al is het -5 ze hebben een stalletje 2 bomen.. genoeg hooi als dat nodig is en de blubber vullen we op met zand van ons oude weiland.. met deze erge regen heeft er 1 een deken om de andere heeft het niet nodig. ze staan niet op ijzers rijd niet boom of bitloos maar mijn paarden zijn eigenlijk ook natural... als het egt koud word en hard sneeuwt kunnen ze op stal want ook daar over hebben wij gewoon beschikking maar zo lang het niet echt nodig is staan ze gewoon op het land met gras en blubber..

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:48

whisperramse schreef:
Nou geloof me, dat komt juist duurder uit.
Aangezien wij ieder jaar moeten mesten, inzaaien, slepen en noem maar op.
Ik hou mijn paarden zo natural mogelijk maar helaas heeft er eentje zijn ijzers broodnodig.
Dus om de 6 weken komt de HS
Dit is dikke Bull Sh*t
Een goed boomloos zadel kost ook snel 1000 euro.
je hebt er ook verschillende in, je hebt de barefoot en nog vanalles.
Een wintec is ook goedkoper dan een stubben, is het daarom een slecht zadel?
Als je paard genoeg hooi/ pavokoek en dergelijke geeft is krachtvoer helemaal niet nodig.
Sowieso hebben ijslanders/ tinkers / Haflingers minder krachtvoer nodig omdat die "soberder" leven en minder vatbaar zijn zoals onze warmbloedjes.
Mijn paarden hebben NOOIT een deken om, wel hebben ze elk een stal waarin ze kunnen schuilen waar altijd eten/drinken en stro in is

Jij hebt een groot bord voor je hoofd.
Denk je dat je je paard gelukkig maakt door hem op stal te zetten als het wat regent?
Met wat stro om te eten. en zich maar te vervelen in zijn "kooi"
Neen, helemaal niet, mijn 3 staan zelfs buiten als het stormt.
Waarom een paard een deken aandoen als ze een wintervacht krijgen?
Denk je dat ze vroeger en in de natuur ook dekentje dragen? Neen.

Ik vind dat maneges en stallingen beantwoorden aan de ruiters hun behoeften!
Want ja zeg nou zelf; een paardje op stal is (vaak) properder.
We scheren onze paardjes en doen dekentjes aan, zodat het in de winter handiger is voor ons (anders moet je zo lang droog stappen, erg hé?)
Zolang wij maar onze pistes/ kantines hebben is het goed.
Nou geloof mij, moest je mijn paardjes op stal zetten, heb je dynamiet in je handen.

Ik heb het nu over mensen die van een boer een wie huren, dus die hoeven niet te slepen, inzaaien etc..
Die rijden ook niet met een torsion maar met een goedkoop "nep" boomloos zadel..
En die voeren ook hun arabier niets bij, geen sober ras dus.
Ze doen wel een deken op bij extreem weer, maar hebben geen schuilplaats of droge plek.

Dus, ik heb het over mensen die er heel anders mee omgaan, niet zoals jij..

JoT

cremellogek schreef:
Ik probeer niet alle naturals nu zwart te maken visconti. Maar een paar kenissen van me vinden de 50 euro per maand al zat die hun paard kost. Ze doen bv ook niet meer aan intenten en ontwormen. Ze zijn wel heel fel in het verdedigen en anderen aanvallen op de manier van paarden houden. Terwijl in mijn ogen het duidelijk is dat het voor hen zou weinig mogelijk moet kosten. Het zal maar een klein groepje mensen zijn die dit zo doen. Ik vind het zeker nu zielig voor die paardjes in de blub. En ik bemoei me er zo min mogelijk mee, maar als ze zich dan met mij gaan bemoeien Boos!

Zulke mensen heten vrekken en geen naturals...

Mijn paard staat elke dag buiten. Er is een stuk blub in de wei ja, maar de paarden hebben de keuze om daarin te gaan staan of om een stuk verderop droog te gaan staan. Ik vind persoonlijk paarden die 23 uur per dag op stal staan zielig. Mijn paard heeft geen deken omdat ie er al één van moeder Natuur heeft en omdat hij niet zoveel zweet dat het nodig is om 'm te scheren. Hij heeft geen ijzers omdat ik niet inzie waarom ik bij een recreatief gereden paard nagels door een gezonde hoef heen moet laten jagen, terwijl het zo ook prima gaat. Ontwormen doe ik trouwens wel, inenten ook.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:49

Misschien zijn er wel mensen die hun paarden 24/24 buiten houden zonder deken, ontworming, hoefsmid, krachtvoer...omdat het goedkoper is. Omdat ze hebben uitgerekend dat ze zo meer geld overhouden.

Het enige verschil...dat zijn geen naturals. Noem het gerust gierigaards, wannabes.

Mensen die zich oprecht natural kunnen noemen, denken bij deze manier van houden niet aan hun portemonne. Zij geloven oprecht gewoon dat het paard op deze manier het gezondst en gelukkigst gehouden wordt. Misschien toevallig beterkoop, maar was het duurder geweest dan hadden de naturals ook wel een centje extra uitgegeven.
Ik denk dat ik veel meer naturals hoor zeggen 'ik doe geen deken op omdat het niet goed is' dan wannabes 'ik doe geen deken op omdat het mij te veel kost' Knipoog .

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:50

Lieke schreef:
Jij oordeelt en generaliseerd nu net zo hard als sommige naturals dat over normals doen.
Live and let live! Ik heb nog nooit het idee gehad dat naturals hun paarden op een bepaalde manier houden omdat het zo goedkoop mogelijk is. Zij zijn net als alle liefhebbende paardenhouders op zoek naar een manier waarop zij denken dat ze hun paard het beste kunnen houden.
Jij vind een paard 24/7 buiten zielig, zij een paard die alleen buiten komt, denk dat, weinig met goedkoop/duur te maken heeft.
Naturals/normal is een hele andere discussie dan je paard verwaarlozen.

Ik denk dat je het topic iets beter door moet lezen..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:51

Apple schreef:
Ik denk dat "echte naturals" echt wel kijken of er nog een droge plek is op het land.

Knieen in de blub en geen gelegenheid droog te gaan staan kom je volgens mij niet tegen bij een echte natural.

idd, ik ben echt pro 24/7 op het land. Ik ben van mening dat mijn paard dan gelukkig is en het is natuurlijk heel gezond voor hem. Maar met het extreme weer van de laatste tijd is het natuurterrein waar hij normaal gesproken loopt veranderd in één groot zwembad. De paarden redde zich prima, hadden het niet koud en waren nog steeds vrolijk. Maar het kostte ze erg veel energie om goed warm te blijven en daardoor vlogen de kilo's er af. Ik heb er toen voor gekozen om hem 's nachts binnen te zetten zodat ik hem goed bij kan voeren en hij weer even bij kan tanken. Zo snel het land weer droger wordt gaan ze weer lekker 24/7 het land op Haha!

Om even te laten zien hoe goedkoop natural is: Ik bekap hem natuurlijk,maar elke 6 week komt er een normale hoefsmid die mijn paard bekapt en mijn werk controleert, behalve dat ik dus extra gereedschap voormezelf moest kopen heb ik er ook veel meer werk van want ik bekap hem om de 3 dagen.
Normaal gesproken staan de jonge paarden en mijn paard 24/7 in het land, in de winter moet er flink bijgevoer worden omdat het gras toch minder voedingsstoffen bevat. Ook krijgt mijn paard wel biks gevoerd, alleen geen sportbrok maar biks met geen E-nummers en slechte suikers en niet energie verhogend. Qua voeding ben ik dus ook duurder uit uiteindelijk.
ooh en dan natuurlijk het tuig, ik rij niet met een boomloos zadel want mijn paard heeft een hoge schoft en daardoor gewoon geen geschikte rug ervoor. Daarnaast ben ik niet heel dol op het concept boomloos. Ik heb een Kieffer zadel, gewoon met boom dus. Elk half jaar komt er een fysio naar zijn rug kijken en wordt het zadel ook nog eens 1x per jaar door de zadelmaker gecontroleerd. (als de fysio rugproblemen constateerd gaat het zadel natuurlijk accuut naar de zadelmaker) dus ondanks dat ik gewoon met boomzadel rij ben ik veel meer geld kwijt dan vroeger. Boomzadels zijn trouwens niet echt goedkoop, je hebt wel goedkope zadels maar de goede beginnen ongeveer rond de 800,- , en dan heb je nog als grote nadeel dat er betrekkelijk weinig 2dehands boomloze zadels op de markt vind. Voor 300,- kun je tegenwoordig een goed tweedehands boomzadel kopen, dan ben je dus goedkoper uit dan met boomloos. Ook bitloos vind ik nou niet bepaald goedkoop, het is namelijk niet zodat je even een hoofdstelletje koopt en dan ben je klaar. Want elk paard reageert anders op een hoofdstel en om het perfecte hoofdstel te vinden moet je dus behoorlijk wat hoofdstellen aanschaffen. Ikheb ondertussen meer dan 8 bitloze hoofdstellen versleten voordat ik mijn perfecte bitloze hoofdstel vond. Met een bithoofdstel is dit weer veel makkelijker want een bit is stukken goedkoper dan een heel hoofdstel.

En uiterraad wordt mijn paard gewoon normaal ontwormt en heeft hij al zijn entingen Lachen

@cremellogek: je zegt wel dat je niet iedereen over één kam wil scheren maar je posten zijn ontzettend generaliserend. Je kunt met zo'n houding niet verwachten dat mensen normaal reageren. Ik geloof trouwens geen snars van je verhaal, geen één gek probeerd een paard te houden op 50 euro in de maand, enkel weidegang alleen is al duurder. Ik denk gewoon dat je een beetje een gefrustreerd persoon bent Knipoog

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:51

xKatleentjex schreef:
Misschien zijn er wel mensen die hun paarden 24/24 buiten houden zonder deken, ontworming, hoefsmid, krachtvoer...omdat het goedkoper is. Omdat ze hebben uitgerekend dat ze zo meer geld overhouden.

Het enige verschil...dat zijn geen naturals. Noem het gerust gierigaards, wannabes.

Mensen die zich oprecht natural kunnen noemen, denken bij deze manier van houden niet aan hun portemonne. Zij geloven oprecht gewoon dat het paard op deze manier het gezondst en gelukkigst gehouden wordt. Misschien toevallig beterkoop, maar was het duurder geweest dan hadden de naturals ook wel een centje extra uitgegeven.
Ik denk dat ik veel meer naturals hoor zeggen 'ik doe geen deken op omdat het niet goed is' dan wannabes 'ik doe geen deken op omdat het mij te veel kost' Knipoog .

Ik denk dat je je daar helemaal gelijk in hebt!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:53

Helemaal eens met TS! Alles in het kader van de besparingen he Knipoog

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:57

Maar waarom formuleer je dan zo krom? Nagelbijten / Gniffelen
Wat heeft dit te maken met naturals?
Deze mensen zoeken gewoon het goedkoopste en helaas is dat een stukje wei zonder stal / beschutting e.d. meer.
Zijn ze daarom opeens natural?
Ik zie genoeg goedkope stalling maar de paarden staan er wel in hun eigen stront te draaien, krijgen overjaars hooi en misschien een beetje (kracht)voeder.
Mijn huisbaas is zo iemand zoals jij beschrijft.
Zolang het maar goedkoop is, is het goed.
Helaas kan ik hier niks op zeggen aangezien ik hier (nog) veel te graag woon.

Ooh, en denk je echt dat als je bij een boer pacht alles voor je gedaan wordt? Vergeet het; moest je daaro pwillen wachten gaan er jaren voorbij Haha!

Wij huren ook maar het onderhoud van de weide is voor ons.
Daarnaasttegenstaande zie ik deze mens maar 1 keer in het jaar en da's om te betalen. Nog zo handig.
Slepen inzaaien en dergelijke moeten we allemaal zelf doen

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:59

Quellian schreef:

dus als je iets kan besparen door bijvoorbeeld je paard niet op ijzers te laten lopen is dat slecht? door als hij de brokjes niet nodig heeft het hem toch te geven elkedag 2 keer per dag? nou ik bespaar daar ook op hoor ik geef 1 keer in de week een kwart schep brokjes aan mijn shetjes ze hebben altijd hooi van eigenland.. en geen hoef ijzers en onse dierenarts verklaat ze zo gezond als een vis en zeker niet onder voed..

edit: zijn 2 shetlanders

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:03

cremellogek schreef:
Ik heb het nu over mensen die van een boer een wie huren, dus die hoeven niet te slepen, inzaaien etc..
Die rijden ook niet met een torsion maar met een goedkoop "nep" boomloos zadel..
Ze doen wel een deken op bij extreem weer, maar hebben geen schuilplaats of droge plek.

Dus, ik heb het over mensen die er heel anders mee omgaan, niet zoals jij..

Mijn paard staat toevallig bij een (paarden)boer en ik hoef dus niet zelf te slepen, in te zaaien e.d. Wordt allemaal gedaan, voor zover dat gebeurt in een natuurgebied, want het grootste stuk is gewoon natuur en groeit, zoals het groeit. Knipoog
Ik rij op een (relatief goedkoop) boomloos zadel, maar wat is daar nep aan? Mijn paard heeft geen schuilstal (mag niet van Natuur Monumenten, hij staat nl. in een natuurgebied) en een echt droge plek is lastig als het wekenlang regent, maar er zijn wel struiken, bomen en hogere stukken. Je zou mijn paard eens moeten zien, zo gelukkig als hij is Ja . Heb toevallig behoorlijk vergelijkingsmateriaal, aangezien ik net een maandje op een weide met schuilstal gestaan heb. Je zou eens moeten zien en ervaren hoe blij, vrij en gelukkig mijn paard is nu hij weer in zijn oude kudde op dat mooie stuk staat. Jij weet niet helemaal waar je het over hebt met je domme veroordelingen. Het ene paard is het andere paard niet.
Hoe durf je zo te oordelen over 'mensen' die het beste voor hun paard willen, ongeacht hun eigen wensen?
Jij haalt zo een hele groep mensen door het slijk door jouw ervaringen met 1 of 2 mensen, die rare dingen doen (volgens jou, want ik ken ze niet).

Daarbij denk ik dat echte naturals kijken naar de (natuurlijke) behoeften van het desbetreffende paard en niet koste wat het kost hun paarden verwaarlozen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:03

japielover schreef:
Quellian schreef:

dus als je iets kan besparen door bijvoorbeeld je paard niet op ijzers te laten lopen is dat slecht? door als hij de brokjes niet nodig heeft het hem toch te geven elkedag 2 keer per dag? nou ik bespaar daar ook op hoor ik geef 1 keer in de week een kwart schep brokjes aan mijn shetjes ze hebben altijd hooi van eigenland.. en geen hoef ijzers en onse dierenarts verklaat ze zo gezond als een vis en zeker niet onder voed..

edit: zijn 2 shetlanders

Ik heb het niet over dingen die ze niet nodig hebben, maar ik vind een blubberweide (wat geen weide meer te noemen is) niet meer vallen onder paardvriendelijk. Hetzelfde geldt als je zo'n dier zeik- en zeiknat laat regenen, heeft voor mij niets meer te maken met natuurlijk. Een paard in de natuur kan schuilen onder bomen en in bosjes en vaak is dat niet te vinden in een weiland en is het op die manier ook niet meer natuurlijk.

Mijn paarden staan ook niet op ijzers en krijgen weinig krachtvoer (ze voeren niets uit ook hoor), maar dat maakt mij geen natural of een vrek, want als mijn paarden het nodig hebben, dan krijgen ze het (paard loopt 's zomers wel voor op ijzers i.v.m. droge brokkelhoeven).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:05

Trouwens; ik laat mijn paard natuurlijk bekappen, elke 5 weken, kost me 40 euro. Terwijl de gewone hoefsmid voor het bekappen 20 euro vroeg (en die kwam elke 6 tot 8 weken). Tja..... over goedkoop gesproken. Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:07

cremellogek schreef:

Een arabier heeft niet veel nodig hoor. Al vast het misschien niet onder jouw definitie van sobere rassen, als ik kijk naar de raskenmerken van de arabier zou ik hem er zeker wel onder scharen.
Arabieren zijn echt wel winterhard, gaan zuinig met hun energie om en maken een prima vacht aan.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:08

cremellogek schreef:
joyce83 schreef:
Heb persoonlijk nog nergens gelezen dat ze goedkoop als reden gebruiken voor de Natural manier.

Nee, want dat zeggen ze ook niet hardop..

En hoe weet je dan dat het zo is?

Maar ik stoor me er ook niet aan..

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:09

mijn paardje staat dus 24 uur en 7 dagen in de week buiten . Hij heeft dit liever dan in een stal staan . Waar hij overigens wel heeft gestaan zowel op een manege als een dure pensionstal . Hij was hier niet te genieten , was chagrijnig , ging vervelende dingen ontwikkelen zoals mensen en paarden bijten als die langs liepen . Nu staat hij lekker op land ,ik zie hem gewoon opknappen en dit betekent voor mij veel meer dan die luxe stal en een binnenbak en een lekker verwarmde kantine . Dan lijdt ik maar kou in de winter als hij maar gelukkig is daar gaat het mij om . Niet omdat het goedkoop is want dat valt ook wel mee . ik kan best een dure stal betalen maar wat heb ik eraan als hij niet gelukkig is . Oke hij is niet geschoren maar staat wel onder een goede naadloze regendeken . dus zo slecht heeft hij niet . Verder heeft hij en zijn vriendje een goede schuilstal tot hun beschikking maar daar staan ze zelden in . ze gaan nog liever onder de grote eik die in de wei staat staan als het te slecht is of te hard waait.ze krijgen gewoon goede kuilgras en ook gewoon hun krachtvoer en ik laat gewoon een hoefsmid komen en ze worden elk jaar netjes geent en ontwormd. ze hebben en ze hebben allebei een goed zadel met boom en een gewoon net engels hoofdstel . dus zo slecht is dat natural nog niet . Ze komen niets te kort . En zo denk ik er over .

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:12

Cremellogek ik vind je beginpost echt onzin, maar ik begrijp dat je het alleen had over die kennisen van jou, klopt dat?

Zo ja, dan ben ik het met je eens, wat die mensen doen zoals jij zegt is wel erg stom.

Maar bedoel je naturals in het algemeen dan is het dikke onzin, een boom- en bitloos zadel en hoofdstel zijn vaak veel duurder dan een gewoon vzh-zadel. En zo ook met de rest. Het gaat de naturals echt niet om de kosten hoor!

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:14

Visconti schreef:
Apple schreef:
Ik denk dat "echte naturals" echt wel kijken of er nog een droge plek is op het land.

Knieen in de blub en geen gelegenheid droog te gaan staan kom je volgens mij niet tegen bij een echte natural.

idd, ik ben echt pro 24/7 op het land. Ik ben van mening dat mijn paard dan gelukkig is en het is natuurlijk heel gezond voor hem. Maar met het extreme weer van de laatste tijd is het natuurterrein waar hij normaal gesproken loopt veranderd in één groot zwembad. De paarden redde zich prima, hadden het niet koud en waren nog steeds vrolijk. Maar het kostte ze erg veel energie om goed warm te blijven en daardoor vlogen de kilo's er af. Ik heb er toen voor gekozen om hem 's nachts binnen te zetten zodat ik hem goed bij kan voeren en hij weer even bij kan tanken. Zo snel het land weer droger wordt gaan ze weer lekker 24/7 het land op Haha!

Om even te laten zien hoe goedkoop natural is: Ik bekap hem natuurlijk,maar elke 6 week komt er een normale hoefsmid die mijn paard bekapt en mijn werk controleert, behalve dat ik dus extra gereedschap voormezelf moest kopen heb ik er ook veel meer werk van want ik bekap hem om de 3 dagen.
Normaal gesproken staan de jonge paarden en mijn paard 24/7 in het land, in de winter moet er flink bijgevoer worden omdat het gras toch minder voedingsstoffen bevat. Ook krijgt mijn paard wel biks gevoerd, alleen geen sportbrok maar biks met geen E-nummers en slechte suikers en niet energie verhogend. Qua voeding ben ik dus ook duurder uit uiteindelijk.
ooh en dan natuurlijk het tuig, ik rij niet met een boomloos zadel want mijn paard heeft een hoge schoft en daardoor gewoon geen geschikte rug ervoor. Daarnaast ben ik niet heel dol op het concept boomloos. Ik heb een Kieffer zadel, gewoon met boom dus. Elk half jaar komt er een fysio naar zijn rug kijken en wordt het zadel ook nog eens 1x per jaar door de zadelmaker gecontroleerd. (als de fysio rugproblemen constateerd gaat het zadel natuurlijk accuut naar de zadelmaker) dus ondanks dat ik gewoon met boomzadel rij ben ik veel meer geld kwijt dan vroeger. Boomzadels zijn trouwens niet echt goedkoop, je hebt wel goedkope zadels maar de goede beginnen ongeveer rond de 800,- , en dan heb je nog als grote nadeel dat er betrekkelijk weinig 2dehands boomloze zadels op de markt vind. Voor 300,- kun je tegenwoordig een goed tweedehands boomzadel kopen, dan ben je dus goedkoper uit dan met boomloos. Ook bitloos vind ik nou niet bepaald goedkoop, het is namelijk niet zodat je even een hoofdstelletje koopt en dan ben je klaar. Want elk paard reageert anders op een hoofdstel en om het perfecte hoofdstel te vinden moet je dus behoorlijk wat hoofdstellen aanschaffen. Ikheb ondertussen meer dan 8 bitloze hoofdstellen versleten voordat ik mijn perfecte bitloze hoofdstel vond. Met een bithoofdstel is dit weer veel makkelijker want een bit is stukken goedkoper dan een heel hoofdstel.

En uiterraad wordt mijn paard gewoon normaal ontwormt en heeft hij al zijn entingen Lachen

@cremellogek: je zegt wel dat je niet iedereen over één kam wil scheren maar je posten zijn ontzettend generaliserend. Je kunt met zo'n houding niet verwachten dat mensen normaal reageren. Ik geloof trouwens geen snars van je verhaal, geen één gek probeerd een paard te houden op 50 euro in de maand, enkel weidegang alleen is al duurder. Ik denk gewoon dat je een beetje een gefrustreerd persoon bent Knipoog

Staan de andere ook binnen nu het natuurterrein een zwembad is? Of alleen Visconti?