paard dan toch maar verkopen? :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: paard dan toch maar verkopen? :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:05

Citaat:
De volgende dag mocht ik op hem rijden, de eigenaar deed er toch niets mee en mij leek het geweldig en hij vond het prima. Zo reed ik een paar keer en nam ik een lesje hier en daar en het klikte. Toen ik hem voor een klein prijsje mocht mee nemen was ik helemaal blij. Het is hard werken om alles te betalen maar het is het waard.

Ik heb hem in augustus en september ongeveer 2x per week gereden (het was nogal een stuk met de auto vanaf mijn huis) en per 22 oktober komt hij in Apeldoorn 5 min van mijn huis af!

dit staat in het profiel van de TS

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:06

runningkawa schreef:
je kop stoten had je ook als fanatieke bijrijder kunnen doen...ipv meteen zelf een paard kopen...
Sociaal leven...ja idd, met de dagelijks zorg voor een paard kun je niet altijd meer alles met je vrienden doen wat je wilt, maar ookd at had je ontdekt met een verzorg paard waar je vaak heen zou gaan

Wat het kost was nogal simpel uit te rekenen, dat vind ik dus nogal een raar probleem...

Maar om eerlijk te zijn denk ik dat verkopen zeker het beste is...je bent nu al ziek...kunt het nu eigenlijk al niet lekker betalen...wat als hij volgende week ziek is en naar de kliniek moet?
daar mag een paard niet de dupe van worden...
Je hebt nu al dat het teveel is qua andere dingen die je wilt doen...terwijl iets dat "nieuw" is nog leuk is...dat nieuwtje gaat eraf...en dan? Lachen

Ik denk ook dat verkopen voor t paardje t beste is. Volgende keer wat beter nadenken voor je levende haven aanschaft.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:08

moeilijk, stom dat er niet beter over nagedacht is maar dat hebben de voorgaande bokkers allemaal wel uitgelegd..

Wat te doen.. Zoek iemand die het paard met je wil delen scheelt de helft in geld en de helft in tijd! Ik doe nu ook een hbo-opleiding en heb mijn paard samen met mn zus. En nog vind ik dan 3/4 dagen naar mn paard gaan veel (ik rijd op de dagen dat ik er ben ook nog een ander paard) naast werken, school & sociale leven. Je moet er erg bewust voor kiezen en het niet erg vinden er zoveel tijd aan kwijt te zijn!

Succes met het maken van je beslissing! Maar ik zou zo zeggen, school gaat voor!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:09

Dan vraag ik me af, kan dat paard niet gewoon terug naar dat weitje waar hij al 4 jaar lang in stond met wat merries?

Daar is het sowieso voor hem bekend, geen kosten, en wellicht kun je af en toe nog rijden op hem.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:10

Jongens jongens jongens, wat overdreven weer. Natuurlijk heeft TS een fout gemaakt, maar kom op, doen we dat niet allemaal?
Ik heb ook jaren geleden een paard gekocht, en ik ben ook tegen dingen aangelopen die ik van tevoren niet voorzien had. Zo is het leven nou eenmaal.
En waarom zou het paard de dupe zijn? Ze verzorgt hem gewoon goed, en ze zorgt echt wel dat hij een goede baas krijgt...
Het is voor de TS al erg genoeg, maar eerlijk gezegd kan ik me persoonlijk drukker maken om de reacties hier dan over de TS die haar droom wilde najagen, en nu al erg genoeg baalt omdat ze het paardmoet verkopen.....

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:12

Billy schreef:
Jongens jongens jongens, wat overdreven weer. Natuurlijk heeft TS een fout gemaakt, maar kom op, doen we dat niet allemaal?
Ik heb ook jaren geleden een paard gekocht, en ik ben ook tegen dingen aangelopen die ik van tevoren niet voorzien had. Zo is het leven nou eenmaal.
En waarom zou het paard de dupe zijn? Ze verzorgt hem gewoon goed, en ze zorgt echt wel dat hij een goede baas krijgt...
Het is voor de TS al erg genoeg, maar eerlijk gezegd kan ik me persoonlijk drukker maken om de reacties hier dan over de TS die haar droom wilde najagen, en nu al erg genoeg baalt omdat ze het paardmoet verkopen.....

Helemaal mee eens... maar misschien eerst proberen om op een goedkope pensionstalling te staan??(zonder binnenbak bijv Knipoog ) kan je ook best mee leven hoor!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:13

Het is niet aanvallend bedoeld, Ik denk alleen maar aan de toekomst van het paard. Ik vind het gewoon niet slim en mag mijn mening daarover geven. Denk jij dat het goed is voor een paard dat tijden niks gedaan heeft, dan een nieuw baasje krijgt en die hem na 2 weken misschien al weer wilt verkopen? Nee dat denk ik niet. Hopelijk zal de ts de juiste beslissing voor het paard maken en niet voor haarzelf. Het paard zelf kan niet kiezen en kan de beslissing alleen maar ondergaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:14

Een beetje vreemd, want in haar Inme profiel staat dat ze letterlijk sinds augustus haar eigen paard heeft.
Maar goed, hopelijk kun je een goede oplossing vinden Lachen

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:14

Billy schreef:

Amen!!

@ TS; kun je je paard niet zolang onder toezicht op het land zetten?? Lekker met vakantie en wanneer jij weer alle tijd hebt, hem weer terughalen.. Ook zou je aan een verzorg(st)er kunnen denken die in de kosten meebetaald...

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:15

Billy je hebt helemaal gelijk!! Over het paarden hoef je je echt geen zorgen te maken.. wordt gewoon goed verzorgt door TS (neem ik aan..)
Door de reacties op bokt gaat TS Misschien steeds meer twijfelen aan zichzelf en dat helpt ook niet in haar situatie..
Het wordt toch verkopen of verzorgster.. En denk toch in haar situatie verkopen... Straks met vervolg opleiding wordt het NOG drukker en ben je al super gehecht aan hem en dan wil je hem al helemaal niet meer verkopen...
Jammer maar beter voor jullie allebij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:17

Tuurlijk maken we allemaal fouten...maar sommige zijn heel simpel te voorkomen.
Deze ook Lachen
UItrekenen wat het kost is simpel...ben je niet goed in rekenen bestaat er zelfs zo'n ding met knopjes dat je helpt...rekenmachine Tong uitsteken

Dat het veel tijd kost...weet je ook. Dat hoeft nu dus ook geen valkuil te zijn en was ze een poos lang dagelijks naar dat paard gegaan, had ze geweten dat ze niet meer elke keer met vriendinnen af kan spreken

En het paard de dupe...best simpel, ze heeft nu al niet veel geld verteld ze...wat als hij naar de klinike moet?
Nu is het gewoon maar schietgebedjes doen en hopen dat het niet aan de orde komt...

Dromen na jagen...prima...maar niet onverantwoord met dieren....
En zoiets is idd geen aanval..maar wel gewoon een mening in de hoop dat andere dit ook lezen, die met dezelfde gedachte rondliepen Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:17

Hoi,

Natuurlijk krijg je veel reakties van: had je dat allemaal niet eerder kunnen weten enzo. Op zich niet helemáál onterecht natuurlijk, maar daar zit je nu natuurlijk niet op te wachten.

Ik kan me wel voorstellen dat je wat overdonderd bent door alles. Dat was ik ook toen ik Josie net had. En in mijn geval was het allemaal erg doordacht. Ik wilde al vanaf mijn 15de een eigen paard. Ben bijrijder geweest, heb een tweetal pony's geleasd en wist dus hoeveel tijd het kost allemaal. Ik werk fulltime en wist dat ik het allemaal netnét kon redden.

De eerste drie dagen dag Josie er was heb ik nauwelijks geslapen. Niet van de leuke opwinding, maar ik vond het gewoonweg doodeng allemaal! Er kwam ook financieel ineens veel op mijn dakje: keuring, hoefsmid, tandarts, zadel, honderdduizend kleine spulletjes (en ik had al veel) en verzekeringskosten.

Pas nu, 2 maanden verder begint het allemaal wat meer eigen te worden. Financieel lijkt het wat beter te gaan (alleen de opleidkosten nog betalen, OMG)

Qua karakter leken we elkaar ook niet zo aardig te vinden. Ik had het idee dat ze me helemaal niet leuk vond! Gelukkig vinden we elkaar nu steeds aardiger. Wat ook meehelpt is dat ik nu echt op haar kan gaan rijden. Ze is goed doorgereden (nog steeds in training) en nu mag ik ermee gaan beginnen.

Ik weet nu wat ik aan haar heb, en nu zou ik haar niet meer kwijt willen. Als ik dat grote hoofd van haar al zie moet ik al lachen.

Dus bedenk je goed: zijn dit 'opstartproblemen' of zie je het écht niet meer zitten? Je bent het aan het paardje wel verplicht om daar goed over te denken. Het is voor het beestje niet nix om weer verkocht te worden.

Veel succes met de beslissing.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:18

Een mee betalende bij rijdster is dat niet wat voor je.
om zo ook uit de kosten te komen.
en je kan je tijd verdelen met een bij rijdster.

Ik zou echt iemand erbij zoeken als ik jou was
Goedkopere stalling kan ook heel wat schelen.

Verkopen kan altijd nog maar dat gaat met pijn in je hart.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:19

Ik zou het paardje verkopen. Als je al problemen hebt met het betalen vd stalling dan heb je zeker een probleem met het betalen van evt. veearts-kosten, wormkuur, enting, tandarts evt suplementen, tuig etc.
Je zou indedaad je paardje kunnen laten leasen voor een aantal dagen en goedkopere stalling zoeken (misschien kan het paardje wel 24-7 op het land met schuilstal, maar laat je hierover wel eerst informeren!!!!), maar dan nog ben ik bang dat je hem niet de juiste zorg kan geven, mocht er iets gebeuren en er veel kosten gemaakt moeten worden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:20

Naomi_Star schreef:
Het is niet aanvallend bedoeld, Ik denk alleen maar aan de toekomst van het paard. Ik vind het gewoon niet slim en mag mijn mening daarover geven. Denk jij dat het goed is voor een paard dat tijden niks gedaan heeft, dan een nieuw baasje krijgt en die hem na 2 weken misschien al weer wilt verkopen? Nee dat denk ik niet. Hopelijk zal de ts de juiste beslissing voor het paard maken en niet voor haarzelf. Het paard zelf kan niet kiezen en kan de beslissing alleen maar ondergaan.

Hij is iig al een tijdje weer bereden, ze heeft hem immers vanaf augustus al regelmatig onder het zadel gehad, dus nu kan ze een paard verkopen waar de knoppen weer zo'n beetje op zitten, wat alweer wat conditie en spieren heeft en waarvan je weet hoe hij is met rijden.
daarbij heeft ze hem gewoon goed verzorgd. ik zou zo'n dier een stuk liever kopen dan 1 die lang stil gestaan heeft en waarvan je maar moet afwachten hoe die onder het zadel is. Wat dat betreft heeft het allemaal dus wel degelijk zin gehad Haha!
Daarbij kan TS het beter nu aangeven dan dat ze een jaar doormoddert en te weinig tijd heeft voor het paard, dus wat dat betreft heb ik gewoon respect voor haar en vind ik het een dappere beslissing.
beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zegt het spreekwoord toch?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:23

runningkawa schreef:
En het paard de dupe...best simpel, ze heeft nu al niet veel geld verteld ze...wat als hij naar de klinike moet?
Nu is het gewoon maar schietgebedjes doen en hopen dat het niet aan de orde komt...

Dromen na jagen...prima...maar niet onverantwoord met dieren....
En zoiets is idd geen aanval..maar wel gewoon een mening in de hoop dat andere dit ook lezen, die met dezelfde gedachte rondliepen Lachen

Dit vind ik toch gewoon domme pennypraat hoor. we hebben het hier over een 17-jarige die een situatie verkeerd heeft ingeschat en nu twijfelt of ze het paard weg moet doen, juisytt omdat ze het financieel niet rond krijgt. Dat vind ik juist een hele volwassen beslissing en het nemen van je verantwoordelijkheid.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:23

Hier ook helemaal met Billy eens!
Schatten jullie zelf nooit eens iets een beetje verkeerd in?
Ze durft zich tenminste kwetsbaar op te stellen en het welzijn van haar paard ter discussie te stellen!
En het is ook nogal wat om je paard helemaal zelf te onderhouden, (hoeveel van jullie doen dat helemaal zelf in een soortgelijke situatie?) die verantwoordelijkheid kan ineens wel heel zwaar op je vallen! Wat dan ook weer voor haar spreekt, omdat daaruit al blijkt dat ze alles graag goed wil doen!

Meid: geef jezelf misschien nog even de kans om te wennen aan je nieuwe verantwoordelijkheid, het is het misschien toch allemaal waard! Er zijn hier gelukkig ook hele goede tips gegeven waarmee je de druk op jezelf wat kan verlagen.
Succes hoor!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:24

Tja ten eerste een paard is geen ding en je wist dit van tevoren.

Ik heb ook een paard alles bij elkaar kost het me 500 euro in de maand + een auto omdat me paard 20 km verdeop staat. Ik doe een hbo studie en daarnaast werk ik 25 tot 30 uur in de week. Heel druk, maar ik heb het ervoor over. Ik ben soms helemaal kapot, maargoed het is het me waard.

Ik zou het paard verkopen. Als je hier nu al zo over denkt, kan je het paard beter nu verkopen. Dan ben jij nog nietaan het paard gehecht en is het paard ook nog niet zo erg aan zijn nieuwe situatie gehecht.

Of een bijrijder nemen dat kan ook.

edit: Een studie is zeker belangrijk, belangrijker dan een paard in dit geval naar mijn mening. Als je dit niet kan combineren zou ik kiezen voor je toekomst.
Laatst bijgewerkt door nikki160287 op 05-11-07 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:24

Citaat:
Daarbij kan TS het beter nu aangeven dan dat ze een jaar doormoddert en te weinig tijd heeft voor het paard, dus wat dat betreft heb ik gewoon respect voor haar en vind ik het een dappere beslissing.
beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zegt het spreekwoord toch?

Daar ben ik het zeker mee eens Ja

SigridJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:25

Ik ga niets meer zeggen over de keuze die je hebt gemaakt, daar is al genoeg over gezegt.

Wat jij nodig hebt is een stappenplan en je moet prioriteiten gaan stellen:

1) Op zoek naar goedkopere stalling! 220 is best wel veel geld. Voor 150 moet het ook wel lukken denk ik. Dan moet je maar 20 minuten verder fietsen.

2) Neem een ervaren bijrijder, liefst een volwassene, en vraag of die een bijdrage wil leveren van rond de 40/50 euro per maand.

3) Maak een betere weekplanning om stress te voorkomen. Op drukke dagen vraag je of de bijrijder invalt

4) Zoek een baantje waarbij je lekker veel kunt verdienen. Want nu verdien je geloof ik niet zoveel aangezien je 25 uur per week werkt.

5) Als je gaat studeren heb je meer tijd dan je nu hebt. Tenminste, je hebt minder uren op school en kan dus beter zelf je tijd indelen. Bovendien wordt je ouder en ga je meer verdienen.

Het is allemaal wel haalbaar (mits er geen grote onvoorziene uitgaven komen, daar maak ik me wel een beetje zorgen over) maar je moet er dan wel 200% voor gaan.

Als je denk dat dit niet gaat lukken is het inderdaad beter om je paard te verkopen. Je kan proberen een koper te zoeken in de omgeving en vragen of je het paard mag blijven zien/verzorgen.

Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 05-11-07 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:26

Ik ga met iedereen mee die zegt dat je je dit veel eerder had moeten bedenken. Een paard is nou eenmaal een hele verantwoordelijkheid en kost veel tijd. Het best is om hem nu gewoon meteen te verkopen dan heel lang nog bij je te houden. Straks is hij helemaal gewend en in een ritme en moet dan weer veranderen. Is ook net zo eerlijk voor hem

Ik heb zelf ook een bijrijder omdat ik van te voren wist dat ik met mijn baan en sociale leven geen tijd had om elke dag mijn paard de aandacht te geven die ik vind dat hij moet krijgen. Ook ben eerlijk om te zeggen dat ik het ook niet leuk vind om elke dag een paar uur met hem door te brengen (dan wordt het meer een verplichting inplaats van een passie) Begrijp me niet verkeerd maar heb ook nog andere interesse's en een vriend die ook weleens aandacht wil.

Wel heb ik dit allemaal van te voren geregeld en uitgezocht voordat ik hem kocht. Orangiste is nu er aan gewend dat hij twee meiden heeft die gek met hem zijn en is helemaal in zijn nopjes met al die aandacht en liefde. Vind het ook handig om een bijrijdster te hebben om ervaringen te delen en gezellig samen verliefd te zijn op "onze" kanjer.

Ik denk dat het voor jou beter is om het te verkopen omdat tijd niet je enige probleem is. Overigens wel goed dat je ervoor uitkomt en iedereen maakt weleens een fout, Maar laat je paard daar niet de dupe van worden
Laatst bijgewerkt door Salsa op 05-11-07 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:29

Vind het knap van je dat je zo snel al van jezelf doorhebt dat het zo niet gaat, ik ken genoeg mensen die doormodderen en alles en iedereen de schuld geven...Toppie!

Ik begrijp dat je je paard in de eerste plaats wel zou willen houden, maar dat je het qua tijd gewoon niet meer redt. Op die manier heb je voor zowel school, werk áls paard niet meer de tijd die je wilt hebben en kun je dus van alle drie niet genieten.
Wat je zou kunnen proberen is een bijrijder; die neemt één of twee keer per week de zorg uit handen, je kunt eventueel een kleine bijdrage vragen in de kosten, dat scheelt je wat tijd én wat geld.
Maar als je het écht allemaal niet ziet gebeuren, zou ik je paard toch wegdoen; wat je zelf al zegt, een paard kan over tien jaar ook, hoewel dat natuurlijk niet dít paard is... Lastig. Ik zou alleen niet té lang wachten met een beslissing, anders raak je er misschien nog erger aan gehecht.
Ik zou zelf denk ik toch op zoek gaan naar een goede, vriendelijke bijrijdster die je de zorg écht uit handen neemt, zodat je echt een dag of twee per week rustig je op andere dingen kunt richten.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:31

tsjah dat is lastig, als het zo tegenvalt zou ik het paard verkopen, misschien wel beter voor hem

tenzij je een manier vind om dit op te lossen

heel veel succes met je besslissing

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:33

Het is veel werk en het kost veel om een paard te onderhouden, maar dat is over een paar jaar nog zo, en wie weet vind je dan niet zo'n paard waar je een klik mee hebt.
Dus ik zou hem niet verkopen, maar misschien een tijdje leasen aan iemand, of een bijrijder zoeken.
En als eerste een goedkopere stalling zoeken, waar mijn paarden komen te staan kost het 75 per maand, en dan heb je dus alles tot je beschikking behalve een stal, zelf voor gekozen.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:38

Vervelend dat je daar nu (pas) achter komt! Ik denk ook aan een bijrijder die meebetaald, en zeker een goedkopere stalling! Dit is duur voor een stal, vind ik. Ik weet natuurlijk niet welke mogelijkheden er zijn voor jou maar misschien dat er net een dorpje verderop een stal is die goedkoper is. Scheelt geld! en die bijrijder zort voor iets meer tijd. Succes!