Uitbreekkampioen om moe van te worden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hobby

Re: Uitbreekkampioen om moe van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:43

Mijn jongste merrie heeft ook weinig respect voor stroomdraad. Zomers heeft ze bij vrienden op de weide gestaan. Daar hadden ze afrastering op 50 cm, 1,00 m en 1,50 m, waarbij de buitenste draden koord met stroom waren en de middelste baan was rubberen lint. Het rubber trok ze met haar tanden uit de palen, waarna madam keurig over het onderste draadje stapte en netjes met haar hoofd bukte voor de bovenste draad. Mijn vrienden hebben er vervolgens voor gekozen om de bovenste draad bij de gehele weide te verlagen naar 1,30 m en dat heeft bij mijn pony geholpen (ze had destijds zelf een stokmaat van ca. 1,40 m). Misschien zou je de middelste draad kunnen verlagen of de onderste wat kunnen verhogen, zodat de ruimte ertussen kleiner wordt en ze sneller stroom krijgt.
Mijn shet zette het vroeger altijd op een sprint om vervolgens op haar knieën onder de onderste draad (op 25 cm!) te kruipen. Blijkbaar zat er net te veel speling op de draad. Dit redde ze zelfs nog hoogdrachtig Clown . Bij sommige pony's helpt helemaal niets...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:59

Als hij tussen de onderste en middelste draad door gaat moet je die dus iets dichter op elkaar doen of er een draad tussen maken. 'k Vind het een beetje vreemd om te zeggen dat je dat niet wilt, het is of steeds weer vangen of de afrastering aanpassen.
Doet hij het puur uit verveling of omdat hij bijvoorbeeld te weinig gras heeft. Ik heb hier ook een 3 jarige staan die overal doorheen gaat, maar die doet het zodra er iets minder gras staat, ze wil perse gras tot d'r knieen Tong uitsteken (ze is ook snel te dun dus eigelijk wel logisch) Maar die houd ik er dus in door te zorgen dat ze veel te vreten heeft, evt door hooi bijvoeren.
Vroeger hadden we ook een shet van 80 cm, die kroop ook overal doorheen. We hadden toen draden op 20, 40, 60 en 80cm en nog ging ze erdoorheen, vraag me niet hoe. Niets hielp, er stond zo'n klap stroom op dat als z'm ook goed gevoeld zou hebben ze 10min van de wereld zou zijn en we hebben ook zo'n attenne geprobeerd maar dat intresseerde haar ook niet.
't Enige wat hielp was schapengaas met stroomdraadjes ervoorlangs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:16

hij doet het inderdaad als er ergens anders veel meer gras staat, maar de wei waar ze inkonden is ook noglang niet kaal.. Scheve mond

we hebben ook al eens een hele ''muur'' van draad gehad met tussen de linten door nog weer koord maar ook daar brak hij doorheen (toen zat er dus om de 25 cm iets..) dit hebben we toen maar weer weggehaald omdat we de palen hadden vervangen door geteerde palen en hiena hebben we de koorten weg ge laten en alleen de linten weer terug geplaatst omdat de koorden toch geen nut hadden..

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:37

Dan vrees ik dat alleen een vaste omheining bestand is tegen jouw fjord...

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:40

gaan trouwens de draden kapot? Of laat ie die heel? ja misschien een rare vraag, maar bij mij staat alles nog net zo netjes als dat ik het achtergelaten heb, er is geen draadje kapot Koe

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:46

Hylke was hier ook altijd erg goed in.. Maar hij deed het eigenlijk meer omdat hij zich verveelde. Er moest wat te doen zijn voor hem.. Dus hooi op meerdere plekken en een bal in de wei. Zo lang ie wat te eten en te doen had, bleef hij netjes in de wei.. Zodra het eten op was, stond ie aan de andere kant van het hek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:51

ze hebben al meerdere ballen in de wei, hooi doe ik al verspreiden door de wei vanwege 1 met voernijd, en hij laat de draden heel, ze hangen hooguit wat slapper..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:56

Shanna schreef:
hij breekt uit waar het hem uitkomt.. eerder deed hij hets teeds op de zelfde plek, dus heb ik daar de hindernis toen voor gezet, nu breektie gewoon uit waar het hem uitkomt.. Scheve mond

Sjips he? Fjorden soms...
Tja, het is uit verveling of (vr)eetzucht. Of nog erger: allebei...
Doe je iets met die Fjord? In de zin van 'werken' , want misschien is het zo'n tiepje die meer wil zijn dan een tijdelijke grasmaaier en hiermee aangeeft dat ie klaar is voor iets meer zinnigers.

Vaste omheining zegt ook niks. Echte Houdini's zijn het soms. Hoe die van mij ooit is uitgebroken uit stal met bovenluik nog op slot, geen idee. En verder blijft ie dan wel weer achter een lijntje zonder stroom staan... Clown
Maar meer arbeid, schijnt tot op heden bij die van mij, geen uitbraken meer te veroorzaken.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:02

hij is nog maar 2,5 dus echt veel doe ik er niet mee en dat was ik ook nog niet van plan Knipoog
wel doe ik gewoon wat grondwerk met ze allemaal en met skippybal spelen ofzo, maar echt werken dat doe ik met de jonkie's pas vanaf 3,5 jaar...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:42

Precies, meer of ander grondwerk zal hem misschien 'gunstiger' stemmen. (vandaar ook mijn woord 'werken')
Het blijft altijd zoeken naar de oorzaak waarom ie uitbreekt; dat werkt soms beter dan 5-dubbele stroomdraad plaatsen of een complete vesting ervan maken, want zo wordt het alleen maar een leuker 'spelletje' om uit te breken.

De malende kakendrang is groot bij een Fjord; probeer eens wilgentakken neer te leggen. Issie ff lekker bezig met vakkundig sloop- en eetwerk. Knipoog

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:54

Tjee!
Klein uitbreeksel!

Ik denk dat dat antennetje wel gaat werken..
Of wat iemand anders hier zij, van die witte paaltjes een meter ervoor spannen!

Ben benieuwd of het gaat werken, laat je het even weten hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:48

een draadje ervoor zetten werkt ook niet, die gaat hij ook gewoon tussendoor... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 01:42

niemand verder nog tips?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:39

Hey!

Die van mij is (was?) daar ook zo'n kunstenares in!
Ze is nu bijna vijf maand en sinds ze bij mij is (toen ze 4 maand was) stond ze dus eerst op stal A en daar ging ze constant door de draden!

Eerste dag wel vier keer, hups hoofd onder de laagste draad en weg ermee, de oprit over en naar de andere paarden...

Tweede dag werd ze bij andere paarden geplaatst in de gedachte dat ze dan wel blij in haar wei zou blijven, ja niet dus, ze was opeens foetsie en teruggevonden in het bos Boos! Clown

Dan terug in een andere weide met houten omheining, enkel de ingang van stroomdraad voorzien en ja hoor, ook daar terug uit!

Heb haar verhuisd omdat het niet zo goed klikte en ze daar duidelijk ook niet gelukkig was!
Nu staat ze op 5 minuten van mijn deur en heeft de eerste dagen niet uitgebroken, mooi in haar weide maar sinds kort als er een ander paard binnengezet wordt is mevrouwtje achter hé Clown
Niet meteen uit eenzaamheid maar meer uit jaloezie, zo van "watte?? Jij gaat mee met baasje?" of "Jij mag gaan eten??? Ik ook dan!"

We hebben haar de eerste keer zien uitbreken, mevrouw sprong gewoon over de achterste draad van de omheining Clown
Heeft er wel blijven aanhangen en een salto gemaakt maar de beloning van vrij zijn was haar meer waard dan die korte pijn Clown
Daar dan een paal bij gezet en een extra draad boven gespannen en mevrouw heeft nog enkele keren geprobeerd maar het toch niet meer gewaagd...

Dus wij weer enkele dagen op ons gemak... totdat mevrouwtje plots in de piste stond enkele avonden na elkaar Haha!
Had ze opeens ontdekt dat ze onder de laagste draad van de ingang van de weide kon Haha!
Daar hebben we nu van die superdikke stroomdraden aangehangen, één boven de bovenste smalle stroomdraad en één onder de onderste smalle stroomdraad...

Eens zien wat ze er nu weer op vindt Haha!
En als ze er nu nog onderdoor of overheen gaat wordt het vervangen door een houten poort zodat ze niet meer weg kan (langsdaar toch Haha! )

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:23

Tja Shanna, het is een lastig iets, denk ik zo.

Is die Fjord nu in de tussentijd blijven staan of loop je nog regelmatig een Houdini-wannabe te vangen? Clown

En kan iemand mij vertellen hoe die 'antenne' zou moeten werken? Het lijkt mij geen veilige oplossing zo op het eerste gevoel, maar ik ken het dan ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:18

in de tussentijd dat hij op het kale stuk stond is hij wel blijven staan, vandaag heb ik zonet een antenehalster gemaakte n hij liep al weer rond de bak heen en weer te lopen van waar hij er door heen zou gaan, ik ben benieuwd of het werkt dus! Vork

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:19

Ik heb zo een kaketoe A.K.A Houdini,
verschrikkelijk! Helemaal zijn voorliefde voor kabels en stopcontacten. Hij komt overal uit!!!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:24

Shanna schreef:
in de tussentijd dat hij op het kale stuk stond is hij wel blijven staan, vandaag heb ik zonet een antenehalster gemaakte n hij liep al weer rond de bak heen en weer te lopen van waar hij er door heen zou gaan, ik ben benieuwd of het werkt dus! Vork

*zie dus nu een FjordenHoudini voor me met 2 extra voelsprieten om ook weer deze uitdaging aan te gaan*
Haha!
Succes!
En graag ff vertellen of het werkt. Knipoog

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:32

Ik heb ook 2 van de houdini's in de wei staan. De laatste tijd valt het wel mee, meestal zet een wandelaar ofzo ze wel weer terug in de wei maar toch is het geen fijn gevoel dat ze los rondlopen. Ook wij hebbn 3 stroomdraden boven elkaar met flink wat pik erop. Ze laten wel altijd een "spoor" na waar ze ontsnappen. Het stroomlint is nooit kapot maar is wel enkele meters uitgerekt. Gelukkig ook nog nooit wonden aan de benen ontdekt. Ik hou het hier een beetje in de gaten voor "de" tip om je pony's binnen je wei te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:36

MarvanTom schreef:
Shanna schreef:

*zie dus nu een FjordenHoudini voor me met 2 extra voelsprieten om ook weer deze uitdaging aan te gaan*
Haha!
Succes!
En graag ff vertellen of het werkt. Knipoog

hij was binnen een paar uur al weer los gebroken Scheve mond
ik betwijfel of er wel goed stroom op staat nu eigenlijk Clown
morgen dus maar even een nieuwe spanningstester kopen en dan weer stroom eventueel verhogen:Y)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:55

Volgens mij heeft het niet veel met de hoeveelheid stroom te maken - wij hadden een Groninger die denderde overal dwars door heen. Nam een aanloopje, daar ging ze, met de rest van de kudde achter zich aan Party!! Party!! .
Meer draad en meer stroom hielpen niet - ben daarin ook niet tot het uiterste gegaan, alle benen bleven nog steeds heel en dat was me ook wel wat waard. Ook veel andere dingen geprobeerd: andere plek (ging soms even goed), grotere wei, kleinere wei, andere samenstelling van de koppels (hielp soms ook een tijdje). We hebben zelfs wel gedacht aan verkoop - maar dit kun je toch niemand aandoen?
En toen ging het zomaar vanzelf over.

Zo één of twee keer per jaar doet ze het weer, maar dat accepteren we.dan maar. Ze rukt zich ook af en toe los onderweg naar de wei. En het is volstrekt onvoorspelbaar wanneer en waarom, het lijkt wel of het een tik is. Misschien geen optimistisch verhaal, maar als niks helpt, gaat het bij jou misschien ook vanzelf wel over. Tot die tijd inderdaad zorgen dat je buitenste omheining op orde is (daar is ze nooit doorheen gegaan - Verward geen flauw idee waarom niet) en hopen dat ze tot inkeer komt!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:01

Nou een ontvanger Clown (antenne) vind ik wel een goed idee. Had ik nog nooit van gehoord trouwens! Slim bedacht.
Maar dan moet je wel zeker weten dat ie er niet overheen springt Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:25

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van die antenne's maar het werkt als volgt;

Doet het paard een halster om wat niet te losjes zit, neem een flink stuk stevig ijzerdraad en leg dat achter de oren langs, haal het door de ring opzij onder het oor en maak het aan de voorste ring van het halster vast. Nu houd je achter de oren een eind ijzerdraad over, dat draai je samen tot je een soort antenne hebt die tussen de oren omhoog steekt.
Het idee erachter is dat het ijzerdraad contact maakt met de stroomdraad als het paard eronderdoor gaat en er dus voor zorgt dat het paard stroom krijgt.
Dus hoe langer de antenne en hoe meer contact het ijzerdraad maakt met het hoofd, hoe meer kans van slagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:17

omdat niks werkte en hij steeds gevaarlijkere dingen bedenktwordt hij morgen opgehaald door zij eigenaar die hem gaat verkopen..
het is jammer maar hij bij de [plaatsnaam] kunnen we geen uitbreekkampioen hebben die al over het erf van de buren loopt.. we hebben geen lange oprit, dus als hij die afloopt staat hij al naast de weg en het gras in de berm aan de overkant is toch wel lang en we zijn bang dat hij anders echt een keer de weg oversteekt..

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 01:17

jammer dat niets heeft geholpen, wel heel verstandig dat je hem niet houdt ivm die drukke weg. Ik hoop alleen dat de eigenaar het wel aan de nieuwe baasjes gaat vertellen dat het een uitbreekkampioen is