Over domme mensen gesproken!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 19:47

ik ken ook een paardje dat bijna noit wordt verzorgt het is toen een tijd mijn verzorgpony geweest en ze knapte een heel stuk op want ik mog doen wat ik wou en ook hoeveel vreten geven wat ik wou ik heb er dagenlang 1,5 kilo s'ochtens en en 1,5 kilo s'avonds en natuurlijk lekkere dingen in de zomer staat ze nu op het land en ze krijgt nu ook heel veel hooi wat ze maar op kan en, ze is al heel veel dikker geworden ik verzorg haar nu niet meer maar heb de iegenaarse wel duidelijk gemaakt dat ze zo niet ddor kan blijven gaan ,en het heeft geholpen,ze komt elke dag en heb nu ook springles,en het gaat hardstikke goed,alleen vind ik dat ze naar een andre stal moet maarja ze heeft frisse lucht ,en ziet er onwijsgezond uit (ze saat nu met koeien ze heeft wel een eigenstal) dus ik moet niet zeuren maar soms denk ik weleens mens doe er naar een ander stal(maar dat kost te duur)
maar ze heeft het nu gelukkig goed

easter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 23:18

Bij ons op stal staat iemand die, ik geloof, het 2e weekend dat ze bij ons stond een weekend weg ging. Dus had ze een briefje op de staldeur opgehangen of we er voer in wilden gooien. Omdat het zielig is voor het paard hadden we afgesproken dat een vast iemand dat zou doen voordat hij van iedereen of van niemand eten krijgt. Maar toen ze terug kwam heeft ze wel ff de wind van voren gekregen en dan zeg ze gewoon dat dat op haar vorige stal gebruikelijk was.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 01:47

wennie schreef:
Mijn pony (1.48 meter hoog) loopt 5 keer per week 1 tot 2 uur per dag op 2 handjes biks per dag.
Mishandel ik mijn merrie nu ook?
Nooit zomaar over iemand oordelen Lips are sealed

Nou, als je pony op een goede wei staat is het niet te weinig,maar anders is 2 handjes bix VEEL TE WEINIG voor een dergelijke pony die een uur per dag moet lopen!!!!
Boos! Of je moet hem allerlei mineralen, vitaminen en zeker genoeg kuil voeren.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 02:09

Het aantal brok per dag ligt volgens mij helemaal aan het paard, niet alleen aan de grootte en hoeveel en hoe zwaar hij werkt.

Sommige halen gewoon genoeg uit het ruwvoer (kuil, hooi ed), sommige niet en worden dan bijgevoerd dmv brok, musli oid.

Dus als je maar 2 handjes bix voert, hoef je nog niet perse van alles en nog wat bij te voeren, het kan, maar het hoeft niet.
Het ligt er gewoon aan wat het paard uit zijn andere voer kan halen, niet hoeveel ander voer hij krijgt, maar wat daar inzit en wat het paard daar uit haalt.

Die van mij krijgt, s'ochtends/s'middags 1/4 tot 1/3e kilo brok net als s'avonds, tesamen een half tot driekwart kilo brok.
En dan doet ze dus niks.
In de periode waar ze regelmatig aan het werk wordt gezet, maar op de desbetreffende dag niet krijgt ze 2 maal daags een 1/2 kilo brok, tesamen 1 kilo dus.
Werkt ze die dag dan krijgt ze na het werk ook nog wat, tussen 1/4 tot 1/2 kilo brok/mix.
En als ruwvoer stro met een klein beetje kuil of hooi er door heen.
Verder niks (als je biotine en knoflook niet meerekent).

En dit is dan een paardje wat nog niet eens 1.60m is wat vrij weinig doet, ook als ze aan het werk is.

Wat ik er maar mee wil zeggen, dit ligt totaal aan je paardje.
Je kunt geen richtlijn vast stellen.

Zoals uit het verhaal blijkt wel dat het paard het nodig heeft, dat kan door zoveel dingen komen, je kunt niks op uit maken door gewicht of werk.

Maar ik zou zeggen, als het paard mager is, geef dan meer ruwvoer, daar wordt een paard dikker van, niet krachtvoer.
Maargoed, als je paard geen krachtvoer krijgt en het werk vergt wel veel kracht, dan valt hij weer af.

Ik denk dus niet dat je hier vanaf de computer kan zeggen hoeveel een paard nodig heeft.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 10:31

Het gaat er in mijn ogen ook om dat je goed naar je paard moet kunnen kijken. Ik denk dat de meeste van ons precies weten wanneer een paard te mager is maar dit meisje ziet dat dus echt niet he! Hij is echt net zo mager als sommige foto's die ik heb gezien op Brooke Hospital...!
Het ene paard wordt wat makkelijker vet dan het andere, mijn ruin is ook 1.76m en die krijgt maar liefst 7kilo krachtvoer per dag en drie keer per dag kuil/hooi. En dan is ie niks te dik, mag zelfs nog wel een tikkeltje spek meer aan. Maar dan moet ik er teveel kilo's ingooien en ik wil ook niet overdrijven. Het paard van dat meisje heeft in mijn ogen minstens 6-7 kilo nodig om in conditie te komen. Het is triest want eigenlijk is dit pure dierenmishandeling en je kunt er zo weinig aan doen.
We doen nou al stiekum zemelen geven als buikvulling en de pensionhoudster zet hem elke morgen in de binnenbak los onder het mom van makkelijk bij het uitmesten en daar staat ie dan een uur. Beest is mega blij! Ik hoop dat we hem voor de zomer op de wei kunnen krijgen.
Als je de mensen al weer laat vertrekken dan verschuif je het probleem alleen maar en op deze manier krijgt het dier misschien nog een kans. Nu heeft de pensionhoudster wel besloten dat wanneer er binnen nu en drie maanden geen verbetering is, dat ze de personen vraagt te vertrekken.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:47

Als de eigenaresse van dat paard toch niet de hele dag aanwezig is, kan je instructrice dan niet stiekum een kilootje voer extra geven tussen de middag?

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 23:32

Misschien eens handig de hoefslag van een paar weken terug door te lezen over de zin en onzin van krachtvoer.
Hier staat nl. dat paarden die normaal werk verrichten helemaal niet veel krachtvoer nodig hebben.
Dik worden ze van hooi/kuil/slobber/maismeel ed.

Mijn paard 1.65 hoog, kwpn ruin, 16 jaar oud, werkt elke dag 1 uur, krijgt minder dan een kilo kracht voer, maar wel de hele dag de beschikking over een goede kwaliteit hooi, mager ben je gek, echt niet.

Dat dat dier niet los komt, ja dat vind ik erg, heel erg.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 19:58

Het gaat ook niet om het aantal kilo's wat een paard krijgt amar werk voer een paard krijgt. Als mijn paard op recreatie basisbrok zou staan zou ik minstens 5 kilo moeten voeren maar nu staat ze op renpaarden sportbrok en heeft ze maar 2 kilo per dag nodig