Pensionstal, tips en ideetjes!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:38

Kostprijstechnisch klopt het misschien niet helemaal, dat zou kunnen. Dat neemt niet weg dat ik kennelijk als een van de weinigen vind dat 230 euro rijkelijk veel is voor een stal zonder binnenbak etc., voor een stal met alleen een buitenbak en een wei/paddock zou ik niet meer dan 200 willen betalen namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 15:09

Lovely heeft hier zeker een punt. Ik stond ook wel een beetje te kijken van de prijs. Als je absoluut pensioklanten wilt hebben zou ik eerst eens goed inventariseren hoe de omliggende stallen met hun prijs zitten en wat ze daar voor bieden. Maar nog belangrijker is het om te weten waarbij jou in de regio behoefte aan is voordat je dit alles in gaat richten.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 15:25

Ontzettend bedankt voor jullie enorm nuttige adviezen! Hier kunnen we erg veel mee!

Wat het vele service betreft, ik weet uit ervaring dat het heel goed te doen is. Ik werk op een stal waar ze ook 2x daags mesten, en dat is heel goed te doen.
En als de paarden lekker veel buiten lopen, worden de stallen ook veel minder vies.

Warm water wil ik zelf eigenlijk ook met muntautomaat, want hoevaak zie ik wel niet dat mensen ff die kraan open laten staan. Wat ook al scheelt is zo'n spuit erop. Dat je moet indrukken als je water wilt, en zodra je loslaat, stopt het water. Dat hebben ze op mijn werk ook nl, en dat is erg slim en zuinig.

Paarden zet ik het liefst zelf buiten, dan kun je gelijk al die stallen doen, zonder dat er een paard in de weg staat.
Mesten wil ik ook zelf doen, want niet iedereen mest elke dag uit, terwijl ik vind dat dat wel hoort. Ook blijft de stal dan fris.
Dekens wisselen is niet altijd nodig, maar als iemand erom vraagt, geen probleem.

Wat het voer betreft, ik denk dat het het slimst is om een vast aantal kilo bij de prijs in te doen. Heb je meer nodig, betaal je ook meer. Dus bv. 2 kilo brok incl.?
Enten en ontwormen moet zeker tegelijk, dat komt ook in het contract te staan. Maar dat is niet incl. Dus dan krijgen ze een rekening.
Het stallingsgeld moet in de eerste week v/d maand betaald worden idd.

Wat de rijbak betreft, daar moeten we ons nog even goed over buigen, want er komt veel bij kijken. Mijn vader doet er nog makkelijk over, die denkt:'hekjes en zand, klaar is kees' *LOL*
Ik wil een bak waar je altijd in kunt rijden.
Er komt idd een aparte longeercirkel.
Overdekt? Dat mischien later. Het kost al genoeg. Knipoog
Want ik wil er in de toekomst een stapmolen bij, dat vind ik echt ideaal.

Drinkbakken worden automatisch, maar de stallen krijgen bv geen uitloopje. Ze gaan gewoon in de wei, of de paddocks in. Dat vind ik veel beter.
Er komen ook dekenrekken, en idd ook een wasautomaat, want dat scheelt echt ja.

Enne, enthousiast blijf ik wel hoor! Het wordt idd mijn full-time baan, heerlijk.

We gaan zelf echt fokken, het wordt officieel een stoeterij, vandaar ook die opfok. Of er ook opfok komt voor de winter weten we nog niet. Iig in de periode van voorjaar tot najaar.

Poeh poeh, wat komt er veel bij kijken hé? Knipoog

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 15:43

Wauw, je full time baan? Heerlijk. Nou dan kunnen die paar extra dingen niet zo'n moeite worden.....
Nogmaals succes.....

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 16:02

Leuk plan, je bent echt enthousiast merk ik! Haha!

Nog wat kritische nootjes/tips:

Als de paarden zomer en winter overdag een flinke tijd buitenlopen lijkt het me niet echt nodig om twee keer per dag te mesten.

Die dekens wisselen zou ik ook niet zo snel doen, als mensen hun paarden naar buiten willen hebben zorgen ze maar dat ze waterdichte dekens op hebben. Aparte stukjes weiland is wel ideaal, daar is echt vraag naar.

Zorg voor niet giftige bomen en planten op je erf... er zal maar een paard ontsnappen en zich te goed doen aan het e.e.a....

Een eb- en vloedbak is echt een aanrader, daar hoor ik bijzonder goede berichten over, is nooit te hard of te zacht, geen mulle plekken, schijnt ideaal te zijn!

Ik sta nu in pension bij een stal met ongeveer dezelfde faciliteiten als jij hierboven beschrijft, behalve dat ik zelf moet uitmesten en dat er geen dekens gewisseld worden. Ik betaal daar nu 193 euro voor met max 2 kg bix per dag.

Misschien een idee om nog eens bij verschillende stallen rond te kijken en vragen hoe sommige dingen geregeld zijn?

Succes verder!

holly

kostenplaatje????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 16:53

Ik vind het echt mooi om te horen dat jij een droom hebt die ook werkelijkheid word(gebeurt niet vaak)

Jou plannetje klink mooi(aan de binnenkant van mijn ogen)
Het lijkt wel een paleis voor de toekomstige paardjes.

tja wat tips betreft?
er zijn er zoveel

heb je er al eens aangedacht dat er 24 uur per dag mensen over de vloer kunnen zijn.Dan is het wel fijn dat je in je eigen huis kunt zitten zonder oogjes aan de andere kant van de raam.Lekker afgezet tuintje ofzo.
Ook is het dus wel handig als het pension gedeelte wel in jou ooghoek valt maar toch apart van de rest zodat je weinig last hebt van de mensen en zij niet het gevoel hebben dat je ze in de gaten houd.

Wat dacht je van een camera in de stallen.Heeft zo zijn voordelen.
Je kunt iemand waarvan jij denkt dat hij zijn handjes niet van andermans spullen kan afhouden eens nakijken,of als er een veulen op komst is kan je dat in de gaten houden,of in zijn algemeen of het rustig is op stal,of net waarvoor jij zo'n ding zou willen.

Zaagsel is handiger dan stro.Stro wordt vaak ver opgegeten en is er dus meer van nodig,kost dus ook weer geld.Met het uitmesten neemt men vaak redelijk veel schoon stro er mee uit.Zaagsel eet men vaak niet en door de drollen er uit te scheppen heb je er minder van nodig(ook minder zwaar werk).Op zich vind ik het zelfs schoner staan.
Stel dat je stro neemt en er komt een paard op stal dat perse op zaagsel moet dan moet je stro en zaagsel hebben.Ook zit het er in dat andere dan ook zaagsel willen en dan krijg je gezeur.

Wat dacht je van een leuk zitje(wel overdekt) vanwaar je zowel de stallen als de rijbak kan zien.
Wat de rijbak betreft is er een soort schuim(of hoe je dat ook noemt,je weet wel dat bankstel vulling),valt altijd te rijden.
En iets wat echt heel erg belangrijk is zijn de grote spiegels in de rijbak.(ik wil niet zonder)

Wat betreft de prijs,die zit wel goed,maar daar hoef je niet alles voor te doen hoor.Schaf een silo aan(twee,maar dat leg ik zo uit)en zet daar een voer kar onder.Maakt niet uit hoeveel voer een paard nodig heeft,maar...vele willen graag dat hun paard een poedertje of vloeibaar iets bijkrijgt.Dat kost jou ook geld en dan is het niet verkeerd om daar wat voor te vragen.Je hebt vast wel een plastic mapje waar een a4tje in kan.Schrijf daar je voer schema op in de volgorde dat je langs de paarden gaat met het voer.Op den duur weet jij dat wel uit je hoofd maar mocht er eens een ander moeten voeren dan staat daar alles op.

Waarom twee of meer silo's?Je moet er rekening mee houden dat er verschillende paarden zijn qua training.
Jonge paarden tot 2,5/3 jaar.
gereden paarden recreatief en wedstrijd.
Daar zijn ook verschillende soorten voer voor nodig.
een recreatie paard kan je geen super sport brok geven terwijl een gran prix paard weer niet met recreatie voer kan.De kosten van het voer zullen niet zo heel veel schelen hoor.

Dan is er nog de zadel kamer.Dat ligt er helemaal aan hoe duur of goedkoop je dat wil inrichten.Zadel steunen met een hoofdstel haak is wel fijn hoor,maar let wel op dat er ook plek is voor de poetsspullen en andere tierelantijntjes die men kwijt wil.
Een ander idee is een mooie ruime zadelkast per stal.Hier past alles in en zelfs een inbreker moet meer moeite doen.
Ook is een bok in het midden of zo wel fijn omdat men ook wel eens zijn zadel en hoofdstel wil poetsen.(een klein vochtvretertje moet je niet vergeten want schimmel vliegt om je oren)

Let er op dat een paard zich tijdens het poetsen los kan trekken dus een afgezetten plaats is wel fijn hoor,anders wordt het vangen en dat wil je niet door je rijbak hebben stormen als je aan het rijden bent.

Een mededelingen bord is ook een handig iets.Bv wanneer er een hoefsmit of dierenarts komt of wanneer je wat wilt organiseren ofzo.

Wat men thuis ook heel fijn vind is een papiertje(netjes getypt) met hoe de kosten zijn ontstaan.Dus de 230 euro voor pension en daarnaast waarvoor de extra kosten zijn en natuurlijk het totaal.

Ook is het wel handig met hengsten op stal dat er geen merries te vinden zijn in die buurt,dus lijkt het me heen verstandig als hier een apparte stal voor is.Uit veiligheid.

Mocht er ooit een stapmolen komen dan is een paar euro per keer geen raar idee.Je bent niet de enige die daar een bedrag voor vraagt.

Een muntautomaat is voor jouw een prachtig idee maar als ik zelf eens ga nadenken zou ik dat niet graag hebben,gewoon het idee dat me dat geld kost,maar zo'n waterbesparende kop op de slang,vind ik wel fijn,Heb niet het idee dat het me geld kost en ik zit niet met een slang die water overal naar toe spuit,zodat ik zelf nog natter ben dan het paard als ik loslaat.

Tja zo kan ik nog wel even doorgaan maar het heeft eigenlijk niet zoveel nut,want jou plan zit helemaal in je hoofd.Gewoon doen dan zie je vanzelf wat je anders wil.

Ik kan je wel helpen aan een aantal kosten plaatjes.Zelf heb ik ook ooit een ondernemersplan gemaakt en dus veel brochures met kosten op gevraagt,misschien dat je er wat aan hebt?

MarijeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:12

Ik heb ook nog wat tips voor je:

- Zorg voor goede afgesproken tijden over wanneer de paarden naar buiten gaan en wanneer ze weer op stal worden gezet. Niets is zo irritant als je wilt rijden, terwijl je paard nog maar een kwartiertje op de wei staat...
- Is er een WC in de buurt? Lijkt me wel handig in ieder geval. Misschien is het beter om een aparte WC bij te bouwen, want het lijkt me niet prettig om steeds mensen in je huis te hebben rondlopen.
- Goede verlichting bij de buitenbak, paddock enz. Het liefst overal dus.
- Op de poetsplaats rubberen touwen. Ideaal! Als paarden schrikken, kalmeren ze bijna meteen door de veer die erin zit. En niet kapot te krijgen!

Ik weet er zo 1,2,3 niet meer, maar als er iets in me opkomt, hoor je het meteen!

Heel veel plezier en succes! Tjee, wat zou ik graag in jouw schoenen willen staan! Lachen

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:27

Ik zou geld vragen voor trailerstalling. Ruimte die je over hebt hoef je niet gratis weg te geven. Voor je het weet heb je van alles op je erf en krijg je het er niet meer vanaf...

Ook vind ik 230 euro een hoop geld voor een stal met alleen een buitenbak. Ik betaalde dat in Dronten niet eens voor een stal met binnenbak, enorme buitenbak, wasplaats met warm en koud water, solarium, box werd iedere dag uitgemest, paarden werden naar buiten gedaan en weer naar binnen gehaald enz enz.
Thuis in betaal ik nu 250 euro voor een stal met 20 X 60 binnenbak...
Ik zou minder service geven en een heel stuk zakken met de prijs.
Waar zitten jullie dan aan de westdijk? Want mijn oom woont daar ook aan!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:34

Klinkt wel goed!(En maar een stukje verder als waar ik nu sta).
Bij ons betalen ze 195 euro. Hiervoor moet je wel zelf uitmesten. Wij hebben alleen wel een stapmolen, waar ze op verzoek ook in gezet worden etc. Er is ong. eeeuuuhhh 50 a 60 hectare land.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 18:43

Mijn eerste vraag was dus ook toen ik dit las hoe je dit allemaal wilt gaan doen.
Houd je dit als fulltime job of ga je daarnaast nog werken.

Ik zou het echt nog bij de basis houden en het eerst eens een jaar aankijken hoe het gaat. Misschien negatief maar wie zegt dat je je stal vol krijgt?

Uitmesten, binnen en buiten zetten, voeren prima allemaal.

Ik zou dekens wisselen nog even achterwege laten.
Ook de longeerkraal/solarium zou ik pas over een tijdje bouwen.
Dan zou ik ook 1 merk voer nemen, als mensen allemaal wat anders willen wordt je helemaal gek. neem bv havens en daarvan een basisbrok, sportbrok en eventueel een haver erbij. Persoonlijk denk ik dat een meusli erbij te duur wordt.

Maak hele duidelijke afspraken en sta heel stevig in je schoenen een pension runnen is niet makkelijk!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 19:13

Pfoeh, je wilt iedere dag gaan mesten en wil ong 10 paarden?
Veel plezier Haha! Misschien is het een optie om een keus te geven, doen ze bij ons ook. Sommige mensen mesten zelf, betalen midner, anderen laten mesten en betalen hier dus ook naar. Ik heb een tijd lang twee keer per week 15 stallen (zaagsel) gemest, maar moet er niet aan dénken dat fulltime te doen, je schept jezelf kapot hoor! Letterlijk! Bovenstaande idee van keuze kan je natuurlijk ook inbouwen dat wanneer mensen niet goed geoeg mesten, ze de maand erop automatisch in het 'meer betalen' deel vallen en dan pak jij ze wel mee.

Maar denk er écht om, je kan beter beginnen met weinig en later meer service gaan verlenen, dan andersom. Want als je er eenmaal aan begonnen bent gaan je pensionklanten het snel als gewoon bekijken Knipoog

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 20:13

Even een klein tipje. Je had hier al neer gezet dat je rekken wilde waar je je dekens op kan leggen. Misschien een idee om die aan de boxen zelf vast te maken ipv een aparte plaats. Voor de zadel kamer stel ik voor dat iedereen z'n eigen kast heeft met een slot(net als bij poelenburgh). En een water koker is ook erg handig voor slobber. Nog een klein puntje. In het huisje voor de pensionklanten kun je misschien een klein keukentje of alleen een kleine camping koelkast plaatsen.zodat ze daar nog wat kunnen drinken.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:03

Merilyn schreef:
Klinkt inderdaad goed, maar of je na een paar maanden nog steeds trek hebt in al die dingen weet ik niet. Er komt zoveel bij kijken. Onderhoud van al die hekken, bakbodems stallen, het schoonhouden het is een dagtaak. Ik stond bij een boertje op stal met 8 paarden in totaal en die was de gehele dag bezig en dan had ie zelf nog niets met zijn paarden gedaan. Maar het klinkt als een droomstal.

Ik denk ook wel een beetje hetzelfde als Merylin. Niet om je droom neer te halen hoor Anneke Knipoog . Maar het is echt gigantisch veel werk. Zoals je weet hebben wij 7 paarden en je bent echt de hele dag bezig, vooral in de winter ben je nooit klaar en aan heel veel dingen kom je gewoon niet toe.
Hoe netjes ik het ook graag wil hebben, het is heel lastig om alles goed bij te houden. In dat opzicht komen de paarden op de 1e plaats. En ik neem ook aan dat je echt wilt blijven trainen met Pompidou en straks ook Chester, maar dat vergt ook veel tijd. Misschien wil je zelfs wel meer paarden trainen, daar heb je dan toch genoeg ruimte voor Haha! .
Bedenk dus dat alles wat er omheen komt veel werk en tijd kost. Want al het onderhoud van de stallen, de bak, evt. paddocks, een longeerkraal, het erf, en vooral het vele land vergen allemaal heel veel tijd.
En wat anderen ook al gezegd hebben, doe niet meteen teveel voor je pensionklanten, want dat breekt je op een gegeven moment echt op. Mensen kunnen in dat opzicht echt egoïstisch zijn, hun paarden gaan voor, jouw paarden zijn dan even niet belangrijk. Straks ben je dus meer met hun paarden bezig, dan met die van jou.

Verder wens ik je natuurlijk heel veel plezier met het bedenken van allerlei plannen, want dat is natuurlijk heel leuk om te doen Haha! !
Ik hoop voor je dat het uiteindelijk allemaal zo uitpakt zoals je nu voor ogen hebt.
Succes!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:10

Anneke schreef:
Het wordt idd mijn full-time baan, heerlijk.

Het is id een full time baan,
ik vraag me alleen af of je er wel full time van kan rondkomen.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:31

Tip hou zo nu en dan vergaderingen waar iedereen zijn ergenissen en problemen kan bespreken.
Tip 2 Maak een elke maand een rekening voor de pensionklanten. Dit kun je standaard in de comp stoppen
Tip3 maak brieven waarin staat dat de mensen op hun eigen risico zonder cap rijden en laat ze het onder tekenen.

verder zou ik weidegang in groepen doen, want dat is veel fijner voor de dieren. ik zou niet beginnen aan voor iedereen een eige weide, want dat is voor de dieren geen feest.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 16:24

Wanneer denk je klaar te zijn en de paarden te kunnen stallen?
Enne, is het goed bereikbaar met de trein? Haha!

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 17:47

Zoals anneke weet,hebben wij ook sinds een half jaar mensen op pension,het zijn nu 6 paarden en daar houden we het voorlopig bij.

Wij geven de keus of ze zelf mesten of niet,als ik moet mesten 40 euro meer maar niemand wil dat,van iedereen doie ik ken met een eigen paard wil 95 %het liever zelf doen.

Dekens wisselen wil ik wel bij uitzondering doen bvc als ze gereden hebben en zweetdeken daarna ophebben amar ga niet als het regent bij elk paard gewone dek eraf en regendek erop,dat gaat in het begin nog wel maar daarna word je het snel zat.

Een goede rijbak is iid super belangrijk,we hebben zelf voor een 20*60 gekozen,wij zijn allemaal super tevreden over onze bak,en paddocks zijn we nu mee bezig,dekenrekken zijn idd heel handig anders gooit iedereen zijn spullen overal neer.
Kastjes en kantine met wc lijken me toch ook erg praktisch.

Ik werk zelf nog 4 halve dagen bij een productie bedrijf en 1 dag als dierenartsassistente en heb het hiermee reuze druk,het lijkt allemaal makkelijk maar zit heleboel werk achter,vaak ben ik van 7 uur s'ochtends tot 9 uur s'avonds aan het werk(is natuurlijk ook wel hobby mijn eigen paarden)

idd wat sjuimpje zegt opfok is weer een heel ander iets,waar ook veel werk achter gaat zitten,eigenlijk heb je met z'on bedrijf maar weinig sociaal leven,je moet gewoon 7 dagen in de week werken.

Ik zou ook zeker staltijden vastleggen bij ons is 't van 8 tot 10 en als iemand bv voor wedstrijden eerder of later moet even melden van te voren.

Ben blij vopor je dat het gelukt is met het huis en wil graag een keer komen kijken,maar pas op dat je je niet overwerkt.

Ik zou me ook niet te bveel inlaten met de pensionklanten,ga niet met ze praten over de andere klanten,komt altijd op je terug.

Als paarden echt je passie zijn,waar je echt voor leeft,is het zeker je droombaan,het is heel veel werk met erg mager salaris.

Denk goed aan alle kosten
-loon
-stro
-hooi
-biks
-granen
-mest weg laten halen
-onderhoud
-enz

De prijs vind ik heel redelijk hoor,mijn ondervindingen zijn trouwens dat men een bekend soort brok krijgt en liever hooi dan kuil(paarden vinden kuil veel lekker maar ja he)

als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

greetz n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 23:23

Een paar tips:

- Maak heel duidelijk regels, wat betreft alles, neem van mij aan, je hebt heel veel lastige klanten, die zelf weinig kennis hebben, maar wel denken het te hebben, veel mensen willen 30 soorten voer, laat ze kiezen uit bijv 2 soorten, niet goed? andere stal zoeken.
- maak duidelijke afspraken wanneer de stal "open" is, want anders is het gedaan met je rust, en blijf je rennen voor anderen.
- Leuk bedacht dat jij altijd dekens op en af gaat doen ed, maar laat ze er maar voor betalen, aangezien veel mensen erg makkelijk zijn, tuurlijk uitzonderingen daargelaten, maar velen zijn echt erg makkelijk.
- inenten en hoefsmid en ontwormen, geef mensen de keuze, jij doet het op de door jou gestelde tijden, anders is het hun eigen keuze, en niet kiezen wanneer het hun uitkomt. Hetzelfde met smid en veearts keuze
- geef vaste tijden aan dat de paarden in de wei komen
- Sta op je strepen, geef heel duidelijk aan wat wel en niet kan, en hou je aan die afspraken. Paardenmensen zijn over het algemeen erg eigenwijs, en lopen makkelijk over je heen.
- maak afspraken over lessen van welke instructie en welke tijdstippen
- afspraken over het schoonhouden ( anders loopt je de hele dag met een bezem)

Verder wens ik je veel succes, ik weet dat er nog veel meer dingen zijn die ik je erover zou willen vertellen, maar ik kom er even niet op, mocht je vragen hebben kun je me altijd pben. En ervaring leert!!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-02 02:07

Ik ga dit binnenkort maar eens uitprinten, zodat mijn vader het ook allemaal even kan lezen. Knipoog

Ik wi idd. heel strenge Schijnheilig regels vastleggen, en zorg ervoor dat ik op mijn strepen sta.
Ik wil ook gewoon nette serieuze mensen op stal, dus geen jonge (puberende!! Tong uitsteken ) meiden die horden vriendjes en vriendinnetjes meenemen.
Gewoon mensen die goed voor hun paard zijn, met een gezond verstand. Een gesprekje van te voren, vind ik ook wel nuttig, even doornemen hoe en wat etc. Ontzettend duidelijk, ik heb dat eens meegemaakt, en ik vond dat heel prettig.

Mijn vader wilde in het begin nog niet meteen een bak aanleggen, maar wel boxen verhuren. Tsja, dat vind ik niet werken. Wil je klanten, moet je een knappe bak hebben. Ja toch?
Dus die komt wel meteen.

Ik hoor nu van verschillende pensionstallen hier in de buurt dat ze bomvol zitten, en er toch elke dag mensen komen die eens tal zoeken.
Animo genoeg dus. Lachen

Ik vind dat idee van een wasmachine erg handig, had ik nog geeneens aan gedacht. Dekenrekken aan de staldeuren is ook geen slecht idee.
Er komt een alarm op de stal, voor s'nachts. Vind ik heel belangrijk.

Ook moeten we natuurlijk voor vaste leveranciers zorgen, en bv. een vaste hoefsmid en veearts.

Ik blijf er bij werken voorlopig, en eenmaal als ik daar fulltime werk, ga ik freelance als Visagiste aan de gang.
Aangezien ik een knoert van een kamer krijg, kan ik mooi een deel inrichten daarvoor. Mijn zusje doet de opleiding 'Schoonheidsspecialiste'en dan willen we samen iets oprichten daar. Plek zat. Tong uitsteken

Het gave is, dat de naam van de 'bedrijf'op mijn naam komt te staan Party!! .
Ook hebben we al toestemming om er in de toekomst een 2e huis op te zetten, mijn huisje. Haha! Dat is werkelijk geweldig, dan woon ik op mezelf, maar evengoed bij de paarden.

Af en toe besef ik opeens hoe mazzel ik heb. Het is eigenlijk nog ongelooflijk. We hebben zoveel mazzel gehad, want we hebben het nog voor best goedkoop gekocht, terwijl er mensen waren die hoger boden. Maar ze gunden het ons.
Een lot uit de loterij...

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 09:36

Mijn bedenkingen over het financieel haalbaar zijn heb ik in een vorig topic al eens aangehaald dus zal daar niet meer over beginnen. Evenals een aantal anderen lijkt het me dat je in service beter met iets minder kunt beginnen en dat op kunt bouwen als je alles op de rit hebt. In ieder geval fijn dat je zo enthousiast bent. Ik vraag me overigens af: wat vind jij ruime boxen? Ik neem aan dat je dan groter bedoelt dat 3x3m.

Ook zou ik als pensionklant (en voor mezelf Haha! ) toch iets willen in de vorm van een overdekte longeerpaddock of stapmolen zodat je toch iets kunt als het weer heel slecht is. En wat ga je doen als het weer te slecht is om de paarden buiten te zetten. Als het bijvoorbeeld heeft gesneeuwd en gevroren kan je de paarden toch niet in een paddock zetten? dan krijg je de grootste ongelukken. Een goed terreinplan is heel belangrijk, aan en afvoerroute's van mest, voer etc. Heb ik het nu goed begrepen dat de poetsplaatsen niet overdekt zijn, zal wel niet want dat lijkt me heel erg onhandig.

Iig heel veel succes.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 09:37

Mijn bedenkingen over het financieel haalbaar zijn heb ik in een vorig topic al eens aangehaald dus zal daar niet meer over beginnen. Evenals een aantal anderen lijkt het me dat je in service beter met iets minder kunt beginnen en dat op kunt bouwen als je alles op de rit hebt. In ieder geval fijn dat je zo enthousiast bent. Ik vraag me overigens af: wat vind jij ruime boxen? Ik neem aan dat je dan groter bedoelt dat 3x3m.

Ook zou ik als pensionklant (en voor mezelf Haha! ) toch iets willen in de vorm van een overdekte longeerpaddock of stapmolen zodat je toch iets kunt als het weer heel slecht is. En wat ga je doen als het weer te slecht is om de paarden buiten te zetten. Als het bijvoorbeeld heeft gesneeuwd en gevroren kan je de paarden toch niet in een paddock zetten? dan krijg je de grootste ongelukken. Een goed terreinplan is heel belangrijk, aan en afvoerroute's van mest, voer etc. Heb ik het nu goed begrepen dat de poetsplaatsen niet overdekt zijn, zal wel niet want dat lijkt me heel erg onhandig.

Iig heel veel succes.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 09:38

Iig heel veel succes.

jenson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 17:12

Dat is 3 keer!!!!!!! haha

He ankie! Als het echt zoooooon mooie stal wordt, mag Jenson dan bij jou komen wonen???????

Groetjes Iris.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 19:18

Ik zou met deze service de prijs opvoeren naar min. €280,--
En ik zou ook openingstijden invoeren, dat hebben ze bij ons op de pensionstal ook gedaan, omdat er iemand was die 's ochtends om 6 uur ging rijden, en 's avonds om 12.00 uur nog met zijn paard ging stappen op het terrein!!!

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 19:49

Ik denk dat iets minder service, maar ook minder stallingsgeld beter is. Het is erg duur voor alleen een buitenbak. Daarbij denk ik dat als je echt 2 keer per dag uitmest en alle dekens de hele dag verwisseld, dat het je na een week al teveel word.
Het belangrijkste is denk ik toch we dat je paarden in pension neemt waarvan je het goed met de baasjes kan vinden. Mensen die wat betreft het omgaan met het paard een beetje op dezelfde golflengte zitten. (Misschien het idee van een kleine "sollicitatie")

Oh lees nu dat je dit idee ook zelf al had. Ben zelf 17 maar vind het ook prima uit te houden zonder mensen van mijn leeftijd op stal Haha!