military cross gevaarlijk of juist niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MJ_

Re: military cross gevaarlijk of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:51

ik ben het wel eens met 1 van de eerste berichten, alle vormen van paardensport brengen risico'met zich mee. Het is meer de vraag wat je aanvaardbaar vindt. het is ook logisch dat iedereen daar anders over denkt.

Als ik zie in wat voor topconditie de eventers verkeren en hoe goed die ruiters kunnen rijden en hun paarden getraind en verzorgd worden kan ik alleen maar heel erg achter deze sport blijven staan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:20

miss_jumpy schreef:
kan ik alleen maar heel erg achter deze sport blijven staan.

Het grote goed van eventing is dat het én het erfgoed van ´paardrijden´ is én de definitie ervan invult welke aan de muur van de dressuurhal zou moeten hangen om de maatlat daarvan tegenaan te zetten.

De essentie van paardrijden is als je er éven over na- en doordenkt het veilig en betrouwbaar van A naar B rijden. Wanneer, hoe en waar ook.

Nog stééds is het paard wereldwijd onmisbaar voor de mensheid in díe rol. Zelfs in het hightech US leger anno nu is er nog stééds een vitale rol voor de bereden cavalerie; Tora Bora (Afghanistan) was alleen voor speciale commandos te paard toegankelijk. Die lui hebben daarvoor geen les in LDR gehad ROFL

Een wedstrijd ringdressuur is niet meer of minder dan een toets van de communicatiekwaliteit. Het waaróm, dat waar de maatlat ervoor tegen afgezet hoort te worden, is het ríjden in het eggie.
Eventing is een wedstrijdvorm van dit rijden in het eggie.

hc

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:27

Mijn mening;
ik vind het een belachelijk tót geen sport, military vind ik dat je als ruiter het doet voor de kick, terwijl het paard over een stenen eend van 1.50 bijv moet springen.
eerlijk gezegd vind ik het mishandeling aangezien het vaak rare sprongen zijn die vast staan.
vooral een sport met éigenbelang

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:30

panache schreef:
Mijn mening;
ik vind het een belachelijk tót geen sport, military vind ik dat je als ruiter het doet voor de kick, terwijl het paard over een stenen eend van 1.50 bijv moet springen.
eerlijk gezegd vind ik het mishandeling aangezien het vaak rare sprongen zijn die vast staan.

Ah, jij hebt vast weleens SGW's gereden dat je zo goed op de hoogte bent Knipoog. Het is zo goed onderbouwt wat je zegt

.....Want dan zou je vast ook weten dat er in geen enkele SGW een stenen hindernis van 1.50 staat, omdat dat reglementair helemaal niet is toegestaan.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:31

panache schreef:
Mijn mening;

Een stenen eend van 1.50 m Nors opkijken
Op welke eventingwedstrijd heb jij dat gezien?????

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:31

miss_jumpy schreef:
panache schreef:
Mijn mening;

Een stenen eend van 1.50 m Nors opkijken
Op welke eventingwedstrijd heb jij dat gezien?????

laatst kwam er een foto voorbij, waarbij paarden over een stenen eend moesten springen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:32

En jij wist dat die 1.50 hoog was? Dat kon je zo zien op de foto?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:33

Scum schreef:
En jij wist dat die 1.50 hoog was? Dat kon je zo zien op de foto?

stond eronder

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:35

Laat me die foto dan maar eens zien. Ik heb nog nooit een hindernis gezien waarbij de hoogte eronder stond.
Laat je raden... je kunt hem nu niet meer vinden.....

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:35

stond eronder??
Welke wedstrijd was dat, ik word nieuwsgierig!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:39

Bij de eventing worden paarden gebruikt die alleskunners zijn; ze zijn van alle markten thuis, zowel op dressuurgebied dienen ze zich van hun beste kant te laten zien, zo ook met springen en cross...

Dat vind ik een kwaliteit! Haha!

Daarbij is juist bij deze vorm van sport conditie, gehoorzaamheid, communicatie en samenspel nodig.
De paarden vinden het prachtig! Deze paarden leiden vaak een paardwaardig bestaan naast hun training, ze worden veel meer buiten gehouden, krijgen meer beweging dan de dressuurpaarden die een andere manier van leven lijden.(!)

De afwisseling, de kick, de uitdaging, het samenwerken maken deze sport mijns inziens niet gevaarlijker dan andere paardensporten.. Er lopen tig dresuur-en springpaarden rond met blessureleed onder de leden; bij eventing is het trauma vaak accuter waardoor er meteen heftig leed kan zijn.

Een dressuurpaard wat echter vastzit in de rug, artrose heeft of onder dwang wordt gereden en weinig daglicht ziet vind ik veel zieliger.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:48

Scum schreef:
Laat me die foto dan maar eens zien. Ik heb nog nooit een hindernis gezien waarbij de hoogte eronder stond.
Laat je raden... je kunt hem nu niet meer vinden.....

ik heb me sufgezocht, de fotos zijn miss een jaar?? geleden geplaatst.
met m'n geheugen is niks mis.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:49

In Varsseveld staat in de eerste waterbak een eend, maar die is van hout en niet van steen. Daarnaast is de rug van de eend mooi afgerond (zoals de reglementen dat voorschrijven) zodat de paarden (INDIEN NODIG) netjes af kunnen glijden.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:54

Simmie schreef:
In Varsseveld staat in de eerste waterbak een eend, maar die is van hout en niet van steen. Daarnaast is de rug van de eend mooi afgerond (zoals de reglementen dat voorschrijven) zodat de paarden (INDIEN NODIG) netjes af kunnen glijden.

alsnog een klap op een stenen 'eendehindernis' kan mooi wel voor veel beschadiging zorgen en veel risico met zich meebrengen.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:56

MelanieB schreef:
Het is en blijft gevaarlijk en er kan altijd wat gebeuren, maar dat kan ook in je dressuurproefje...
Ik zelf doe het ook, maar met goede lessen en veel trainen, word het al een stuk minder gevaarlijk Knipoog

Hier sluit ik me helemaal bij aan in de paardensport loop je gewoon veel risico.
Maar als je goed traint en goed oplet wordt het risico al kleiner.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:57

Panache, de hindernis is NIET van steen. Is regelementair niet eens toegestaan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:58

Een rare sprong in de wei kan ook grote risico's met zich meebrengen Ja

Een paard is dood door een piroutte in de wei, been gebroken.

Alle sporten hebben risico's Ja

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:58

Panache, houd je penny prietpraat voor je en zorg eerst dat je met goede feiten komt. Als je de regelementen erop na leest weet je dat hindernissen van 1.50 hoog niet in de eventing voorkomen.

Simmie, sommige mensen kunnen niet lezen en leven in hun eigen droomwereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:59

Heb gisteren Boekelo gezien, het zijn zeer ervaren ruiters en dito paarden. Super getrainde paarden die zeer zeker super goede springkwaliteiten hebben. Als je zo een paard hebt, ben je er zuinig op en ga je geen risico's nemen die je paard niet aan kan.

In de gewone springsport kan ook van alles gebeuren. In de dressuur wordt ook niet door iedereen paardvriendelijk getraind en worden de paarden paardwaardig gehouden. Ook daar worden blessures platgespoten om door te kunnen trainen.

Iedere niet ervaren ruiter en slecht getraind paard is een gevaar op zo een terrein, maar ik denk dat je die niet snel op dat niveau tegen zult komen.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:59

griebels schreef:

alle sporten hebben risico's, maar je kan de risicos ook opzoeken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:06

Tjonge, hoe eigenwijs kun je zijn....
Elke dag dat jij uit je bed stapt, neem je een risico. En als je naar buiten gaat nog meer. Dan niet alleen voor jezelf, maar ook je medemens die buiten is.......

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:06

Als je gaat fietsen zoek je ook risico's op Haha!

Een leven zonder risico's bestaat niet. Verantwoordelijk zijn lijkt me een beter woord Ja
Dus niet als onervaren ruiter je begeven op een terrein wat jullie niet bekend is Knipoog

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:09

Simmie schreef:
Tjonge, hoe eigenwijs kun je zijn....
Elke dag dat jij uit je bed stapt, neem je een risico. En als je naar buiten gaat nog meer. Dan niet alleen voor jezelf, maar ook je medemens die buiten is.......

dit heeft niks met eigenwijs te maken, maar een eigen mening hebben.
hoe moeilijk kan het zijn andermans mening te respecteren?
ik respecteer dat jij het een 'normale' sport vind .

mij kan je niet wijsmaken dat
*over een vaste hindernis wéinig risico opzoeken is.
* je paard overal doorheen crossen en uiteindelijk op een aparte hindernis aanzetten weinig risico meebrengt.

mij kan je niet wijsmaken dat
* dressuur évenveel risico meedraagt, aangezien je veel vaker ongevallen hoort, ziet of zelfs dode vallen bij military inplaats van dressuur, terwijl veel meer mensen dressuren.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:10

panache schreef:
griebels schreef:

alle sporten hebben risico's, maar je kan de risicos ook opzoeken.

Military is niet een risico opzoeken, het brengt een iets groter risico met zich mee. De paarden vinden het daarbij ook nog eens veel leuker dan alleen maar rondjes door een rijbak lopen... Echt, in boekelo heb ík geen enkel paard zien lopen met zijn oren in de nek! Allemaal de oren naar voren.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:11

panache schreef:
Mijn mening;

Ga fietsen zeg. Slapen

Als jij je ook maar 5 minuten verdiept had in de sport had je gelezen/gezien dat er in de eventingregelementen staat dat stenen hindernissen van 1.50 niet voorkomen in de cross.
Dus ga niet roekeloos wat roepen.